Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Svjedočenje o jednom vremenu

Autor: Nikola Markulin

07.11.2008. 23:00
Svjedočenje o jednom vremenu

Foto: Irena JURJEVIĆ



U četvrtak navečer je u Matici hrvatskoj u Zadru održano svečano predstavljanje knjige “Glista na asfaltu” autora Ivana Tomljanovića, inače akademskog slikara. Osim Božidara Šimunića, koji je o autoru i djelu govorio u ime organizatora predstavljanja i izdavača knjige – Matice hrvatske, „Glistu na asfaltu” zadarskoj je javnosti predstavio fra Ante Badurina, te, naravno, autor.
Djelo je ovo koje pripada memoarskoj književnoj vrsti. Autor kao sudionik zbivanja o njima piše, ipak, s vremenskim odmakom. Kako sam autor ističe, ovo je „malo svjedočenje o jednom vremenu čovjeka koji je živio u njemu, ali na sporednom kolosijeku”. Naravno da je partipacija u događajima obilježena umjetničkom senzibilnošću. Naslov djela sugerira nam vrlo živopisni položaj jedne male gliste na tvrdom i stranom asfaltu. Njezina odvažnost prelaska asfalta u sebi nosi i dozu besmislenosti. Izvrsna je to metafora suvremenog čovjeka, kazao je Šimunić predstavljajući ovo djelo.
I fra Ante Badurina se složio kako se radi o autobiografskom dnevniku, a još je iznio i nekoliko općenitih podataka o knjizi:
– Knjiga ima 206 stranica. Tiskana je u nakladi od 400 primjeraka, a izdavač je Matica hrvatska Zadar. Knjiga je podijeljena na 16 naslova, a sadrži i predgovor, pogovor, te moju recenziju. Osim toga, knjiga je opremljena i s 20 ilustracija i slika, budući da je autor akademski slikar. Autorovi memoari opisuju razdoblje od 1927. do 1956. godine, odnosno razdoblje pred Drugi svjetski rat, ratno razdoblje i poraće. Opisi dobivaju novu dimenziju kada doznamo da je autor to turbulentno razdoblje proživljavao kao siroče. Široki je to prostor i olako bi se mlado biće u njemu moglo izgubiti. U knjizi su dojmljivi opisi ozračja domova, logora, radnih akcija, kao i šarolike galerije likova… Autorov stil je slikovit i jednostavan. Djelo karakterizira snažna unutarnja napetost, koja prvenstveno proizlazi iz čitateljeve zabrinutosti za sudbinu glavnog lika.