Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

KAPETAN JOSIP MUSTAĆ: »Najveća je nagrada što smo spasili nečiji život«

08.12.2020. 10:29


Ovogodišnja Plava vrpca Vjesnika u momčadskoj kategoriji pripala je posadi broda Privlaka Tankerske plovidbe iz Zadra, a pod zapovjedništvom kapetana Josipa Mustaća.
Organizatori dodjele, Sindikat pomoraca Hrvatske, obavijestili su kako ove godine zbog nepovoljne epidemiološke situacije nisu u mogućnosti organizirati tradicionalnu dodjelu plaketa posadi u momčadskoj i prstena u pojedinačnoj konkurenciji za hrabrost i spašavanje ljudskih života na moru.


Veliko priznanje
Nominirano je sedam pothvata, tri u pojedinačnoj konkurenciji i četiri u momčadskoj, a posadi broda Privlaka dodijeljeno je priznanje za spašavanje mladog filipinskog ribara. Naime, taj se ribar usred noći našao u moru nakon potonuća čamca.
Posebnu pozornost privlači činjenica da se to odigralo u zoni piratskih napada i u doba korone, 21. svibnja 2020., zbog čega je to bio itekako rizičan pothvat. Tada je cijeli svijet bio zatvoren, pa tako i luke, stoga bi, da je spašena osoba bila pozitivna na koronavirus, čitava posada bila prepuštena nemilosti mora.
Stoga smo razgovarali s našim herojem, kapetanom Josipom Mustaćem, koji je rekao kako jest sretan zbog priznanja, ali da im je najveća nagrada uspjeti spasiti ljudski život.
Ispričao je kako su tog dana plovili iz Vijetnama prema filipinskoj luci General Santos, a kormilar na straži uočio je čovjeka kako maše na udaljenosti od jedne milje od broda i odmah pristupili spašavanju pridržavajući se svih pravila struke i epidemioloških mjera u zaštiti od koronavirusa. Pomoću koluta za spašavanje i pilotskih ljestvi izvukli su ga na palubu iscrpljenog mladića koji je u moru proveo pet sati.
Nadalje, objasnio nam je da su tri piratske zone, jedna od njih je mjesto spašavanja te je, u skladu s tim, pojačan stupanj zaštite.
– Ali tu je i koronavirus, svakodnevno smo slali izvješća lukama, dvaput dnevno, mjerili temperature i pratili stanje posade. Imali smo problema i sa smjenama, a ovo se dogodilo dan prije dolaska u luku, nastavlja Mustać o otežavajućim okolnostima ovog plemenitog čina.


Teško je preuzeti rizik
Usprkos svemu tome, opet bi sve isto napravili, to je, kako ističe Mustać, kodeks pomoraca. Doduše, sam čin spašavanja nije bio previše zahtjevan, trajalo je manje od sat vremena. Međutim, nije sve jednostavno kako se čini nama koji uživamo u blagodatima kopna.
– Danas ima svega i svačega, bacaju se slijepi putnici u more, neki ne žele preuzeti rizik. Veliki su komercijalni zahtjevi, samim tim velika je i odgovornost, tumači kapetan. Prepričava kako posada nije bila posebno oduševljena, nisu pričali puno o tome, već su nastavili raditi svoj posao. Filipinske vlasti uputile su kapetanu Mustaću i posadi Privlake pismenu zahvalu za požrtvovnost i humanost iskazanu prilikom spašavanja njihovog ribara, nazvavši ih »dobrim Samaritancima«.
– Ma samo sam čovjek. Nisam očekivao ovo priznanje, među nominiranima je bilo puno mnogobrojnih spašavanja. Međutim, prepoznali su opasnosti kojima smo bili izloženi tijekom spašavanja. A meni je najvažnije da su to prepoznali roditelji mladića kada su došli po njega, skromno i plemenito zaključuje Mustać.




»Danas ima svega i svačega, bacaju se slijepi putnici u more, neki ne žele preuzeti rizik. Veliki su komercijalni zahtjevi, samim tim velika je i odgovornost, tumači kapetan"
Josip Mustać


Tradicionalna priznanja​
Plavu vrpcu Vjesnika utemeljio je 1966. godine Ratko Zvrko, hrvatski književnik i tadašnji urednik Pomorske redakcije u Vjesniku, a riječ je o dodjeli priznanja pomorcima za hrabrost i spašavanje ljudskih života na moru.


Prošle godine nagrada posadi helikoptera
U momčadskoj konkurenciji Plava vrpca Vjesnika 2019. pripala je spasilačkom timu Hrvatske gorske službe spašavanja (HGSS) i posadi transportnog helikoptera 93. zrakoplovne baze Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) koji su zajedničkim snagama spasili unesrećenog ribara s koće »Kordika2« (21 m). Ovo zahtjevno spašavanje odrađeno je na otvorenom moru, 17 milja sjeverozapadno od otočića Jabuka, po jakom vjetru i valovima od 3 metra. Posadu helikoptera činili su kapetan satnik Davor Furčić, kopilot satnik Goran Jelić te tehničari letači – stožerni narednik Dalibor Filipović i desetnik Ante Smoljko. Spasilački tim HGSS-a predvodio je Srđan Vrsalović, uz kojeg su još bili Petronije Tasić, Frane Bebić, Mladen Mužinić, Katja Milišić i David Pivalica. Kada je helikopter doletio iznad koće koja se kretala uz valove, započela je vrlo opasna operacija spuštanja u košari spašavatelja Tasića na ribaricu, točnije na plato veličine 5 puta 7 metara što je učinjeno iz petog pokušaja. Moralo se paziti da čelično uže s kojim je spuštan Tasić ne zapne za ogradu ili neki drugi dio nadgrađa koće. Koliko je operacija bila zahtjevna, svjedoči i to da je helikopter sat vremena lebdio iznad ribarice na dvadesetak metara visine. Pritom je vrtloženje zraka stvarano lopaticama rotora doslovce otpuhivalo koću što je predstavljalo veliku opasnost za spašavatelje.