Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Polančec sazvao sastanak oko novogradnji u 3. maju

Autor: Damir Maričić

08.01.2009. 23:00
Polančec sazvao sastanak oko novogradnji u 3. maju


Riječ je o starim nikad potpisanim ugovorima o dva broda za Tankersku plovidbu i dva za Uljanik plovidbu


 
Danas će se u Vladi, kod  potpredsjednika Damira Polančeca održati sastanak  predstavnika Vlade, 3. maja,  Tankerske plovidbe i Uljanik  plovidbe u svezi s novogradnjama.
Riječki 3. maj još s Tankerskom plovidbom i Uljanik plovidbom nije ugovorio novogradnje koje su od vitalnog  značenja za nastavak poslovanja ovog škvera o kojima  se govorilo kroz veliki dio  2008. godine, ali bez “završnice”.
U vrijeme kada su ugovori  bili aktualni oslanjali su se na  niz godina provođen program  gradnje brodova za domaće  naručitelje u domaćim brodogradilištima, a koje je država, odnosno Vlada podupirala s 10 posto. Jednako  tako Vlada je za sva hrvatska  brodogradilišta koja nisu privatizirana već državna izdavala bankovna jamstva za  gradnje.
Cijeli taj posao zapeo je na  tada i sada aktualnom traženju restrukturiranja i privatizacije brodogradnje, odnosno odbijanju Europske  komisije da podrži, odnosno  odobri dosadašnji model gradnje, jamstava i potpora. Poznato je kako je to još značajan  problem u pregovorima Europske unije i Hrvatske vezan  uz poglavlje o tržišnoj utakmici, kojim se ovakve direktne potpore ne odobravaju.
Trenutak u kojem se provodi odlučan korak za budućnost hrvatske brodogradnje zatekao je riječke brodograditelje u nemiloj situaciji kada su u pitanju narudžbe, dakle, posao, a upravo u ove četiri novogradnje  (svojevremeno su spominjane i dodatne dvije) polagali  su velike nade. 
Iz onog što se prije samog  sastanka može doznati vidljivo je da je sačinjen model  za provedbu gradnje na kojem je radilo više subjekata.  Temeljno pitanje cijelog modela naravno da je financiranje.
Do pokušaja dogovora dolazi u najgorem mogućem trenutku. Naime, svjetska financijska kriza učinila je gotovo  nedostupnim nove komercijalne kredite za gradnju brodova. Sami brodari su na čudu  i mukama da održe konstrukcije za financiranje već ranije  ugovorenih gradnji, te se od  Vlade očekuje da podupre  leđa u cijelom poslu.
Ukoliko do dogovora danas u Vladi ne dođe 3. maj,  koji je kao i ostala hrvatska  brodogradilišta, s iznimkom  Uljanika, u teškoj situaciji,  naći će se u gotovo bezizlaznim prilikama.