Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Osnovcima iz Zadarske županije na raspolaganju skromna stručna pomoć

10.02.2020. 07:30


Građanska inicijativa Psihološko proljeće je konstruirala bazu koja sadrži podatke o stručnim suradnicima (pedagozi, knjižničari, psiholozi i stručnjaci edukacijsko-rehabilitacijskog profila: logopedi, socijalni pedagozi i defektolozi) za 849 od svih 880 ustanova u kojima se provode redoviti osnovnoškolski programi u RH. Ističu kako, nažalost, za 30-ak škola nemaju podatke jer nisu objavljeni na mrežnim stranicama pojedinih škola, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO) još uvijek ovoj inicijativi nije odgovorilo na zahtjev za pristup informacijama uredno dostavljen krajem prošle godine.
Prema podacima kojima danas raspolažu u ovoj inicijativi odgovorno tvrde da najmanje 170 osnovnih škola još uvijek nije dostiglo razinu državnog pedagoškog standarda (DPS) donesenog prije desetak godina, kojim je propisano da do kraja 2017. godine sve škole s više od 180 učenika trebaju imati troje stručnih suradnika, a škole s više od 500 upisanih učenika četvero suradnika.


Grad Zadar ispunio standard
Podatke o broju zaposlenih stručnih suradnika u osam osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zadar tražili smo i od njihova Upravnog odjela za školstvo i odgoj, a odgovoreno nam je kako te osnovne škole zapošljavaju potreban broj stručnih suradnika sukladno članku 14. Državnog pedagoškog standarda osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja.
– Početkom školske 2016./2017. godine osnovne škole grada Zadra su iskazale potrebe za dodatnom pomoći stručnog suradnika – logopeda za 238 djece koja imaju Rješenje o primjerenom obliku odgoja i obrazovanja te im je potrebna logopedska dijagnostika, tretman i praćenje zbog oštećenja jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifičnih teškoća u učenju. Grad Zadar je od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine uveo program potpore stručnim službama osnovnih škola zapošljavanjem jednog logopeda, a u proračunu za 2020. godinu Grad je osigurao sredstva za još jednog stručnog suradnika- logopeda, navode u ovom odjelu Grada dodajući kako će se time dodatno povećati dostupnost logopedske dijagnostike, procjene i terapije u njihovim osnovnim školama.
Norme u hrvatskim školama navode na zaključak kako su nepoštivanjem DPS-a zakinuti psiholozi i stručnjaci ER profila. Međutim, DPS propisuje da se stručnjak ER profila ima pravo zaposliti na radnom mjestu stručnog suradnika ako škola ima najmanje 15 djece s teškoćama, odnosno rješenjem o primjerenom obliku školovanja, koja su integrirana u razredne odjele. S obzirom na to da oko 530 (60%) od 880 osnovnih škola ima 15 ili više djece s takvim rješenjima (a taj se broj dodatno smanjuje ukoliko djeca nisu integrirana) stručnjaci ER profila ipak u osnovnoškolskom sustavu kotiraju znatno bolje od drastično podzastupljenih školskih psihologa.


»Grad Zadar je od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine uveo program potpore stručnim službama osnovnih škola zapošljavanjem jednog logopeda, a u proračunu za 2020. godinu Grad je osigurao sredstva za još jednog stručnog suradnika- logopeda




Upravni odjel za školstvo i odgoj Grada Zadra


Županijske škole zaostaju
I u 27 osnovnih škola kojima je osnivač Zadarska županija, a u kojima bez sumnje ima mnoštvo djece koja zahtijevaju stalnu stručnu pomoć, prema podacima koje su nam dostavili iz županijskog Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i šport, može se vidjeti kako radi skroman broj stručnih suradnika.
– Škole čiji smo osnivači navode kako godinama prijavljuju potrebe za novim radnim mjestima Ministarstvu znanosti i obrazovanja, a koje to redovito odbija pozivajući se na Odluku Vlade RH o zabrani zapošljavanja službenika i namještenika u javnim službama, ističu u ovom odjelu Županije.
Vidljivo je kako samo OŠ Benkovac i Biograd imaju zaposlena po četiri stručna suradnika na puno radno vrijeme. OŠ Benkovac sa 652 učenika zapošljava po jednog pedagoga, psihologa, knjižničara i logopeda, a OŠ Biograd sa 648 učenika umjesto logopeda zapošljava edukacijskog rehabilitatora, također na puno radno vrijeme.
Najmanju kvalitetu stručne pomoći za svojeg 151 učenika jamči OŠ Franka Lisice iz Polača koja ima zaposlenog jednog stručnog suradnika na puno radno vrijeme, odnosno pedagog i knjižničar rade na pola radnog vremena, a u istoj poziciji je i 105 učenika OŠ Vladimira Nazora iz Neviđane sa zaposlenim jednim stručnim suradnikom na punom radnom vremenu. U praksi to znači da pedagog i knjižničar rade na pola radnog vremena.


Najgore u Polači i na Pašmanu
Ništa bolju stručnu podršku imaju učenici u Sukošanu, Gračacu, Galovcu i Lišanima Ostrovičkim gdje je na puno radno vrijeme zaposleno 1,5 do dvoje stručnih suradnika. U OŠ Sukošan je 315 učenika na raspolaganju samo pedagog na puno i knjižničar na pola radnog vremena, 240 učenika OŠ Nikole Tesle iz Gračaca može računati na pedagoga i knjižničara s punim radnim vremenom, a 150 učenika OŠ Galovac na pedagoga s punim i knjižničarem na 50 posto radnog vremena. U OŠ I.G. Kovačića u Lišanima Ostrovičkim tamošnjih 70 učenika ima pedagoga na puno i knjižničara na pola radnog vremena. U brojnim školama u zadarskom zaleđu stručni suradnici normu popunjavaju radeći u više škola, pa tako 92 učenika OŠ Braće Radić iz Pridrage ima pedagoga na 50 posto radnog vremena, psihologa na 25 posto, knjižničara na 50 posto i logopeda na 25 posto radnog vremena. Slična je situacija i za 58 učenika OŠ Petra Lorinija u Salima koji imaju pedagoga, socijalnog pedagoga (umjesto logopeda) i knjižničara na po polovici radnog vremena.


Teolog predaje kemiju i fiziku
U inicijativi Psihološko proljeće izradili su popis od 50 velikih hrvatskih osnovnih škola, koje pohađa preko 30 tisuća djece. U tih 50 škola zaposleno je ukupno 147 stručnih suradnika: 50 pedagoga, 50 knjižničara, 47 stručnjaka ER profila, ali nijedan psiholog, izuzev pripravnika kojih je prošle školske godine bilo ukupno 71. Iako je 28 ravnatelja škola koje su imale psihologa-pripravnika zatražilo od MZO-a suglasnost za otvaranjem radnog mjesta školskog psihologa, MZO do danas nije odobrilo niti jedan od tih zahtjeva.
Svaki građanin, osobito dijete, ima puno pravo na adekvatno obrazovanje, ali čak i zapošljavanjem 114 radnika na 100 učenika to nije zagarantirano, ako im npr. (kao OŠ Frana Krste Frankopana u Brodu na Kupi) prof. hrvatskog jezika predaje tehničku kulturu, a diplomirani teolog kemiju i fiziku. Ne znamo treba li isticati da u trećem desetljeću 21. stoljeća vjerojatno postoji neko bolje rješenje da se obrazovanje na neki drugi jeftiniji, a ujedno i kvalitetniji način učini dostupnijim učenicima.
U Psihološkom proljeću procjenjuju, na temelju svih podataka kojima raspolažu, kako u osnovnoškolskom sustavu nedostaje najmanje 170 stručnih suradnika- psihologa, a moguće i više, ovisno o tumačenju DPS-a, koje su zatražili.


»Škole čiji smo osnivači godinama prijavljuju potrebe za novim radnim mjestima Ministarstvu znanosti i obrazovanja, a koje to redovito odbija pozivajući se na Odluku Vlade RH o zabrani zapošljavanja službenika i namještenika u javnim službama
Upravni odjel za obrazovanje, kulturu i šport Zadarske županije


50


velikih hrvatskih osnovnih škola, koje pohađa preko 30 tisuća djece, ne zapošljava nijednog psihologa, osim 71 pripravnika