Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

ZAKON O OTOCIMA Ublažimo neravnopravan položaj gospodarstvenika na otocima!

09.04.2019. 09:24
ZAKON O OTOCIMA Ublažimo  neravnopravan  položaj  gospodarstvenika  na otocima!


Zadranin Vladimir Šarunić, član radne skupine koja je izradila nacrt Zakona o otocima, a koji je stupio na snagu 1. siječnja ove  godine, obratio se prije nekoliko dana pismom na nekoliko državnih i  lokalnih adresa. Poruka njegova pisma mogla bi se ukratko sažeti u krilaticu: „Imamo zakon, ajmo ga sada provoditi“.
Naime, Šarunić je svoje pismo upravo naslovio kao „inicijative za efikasnu provedbu zakona“, a poslao ga je ministrici regionalnog razvoja i  fondova Gabrijeli Žalac, ministru pomorstva, prometa i infrastrukture  Olegu Butkoviću, ministru turizma Gariju Capelliju, ministru gospodarstva Darku Horvatu, zadarskome županu Božidaru Longinu, gradonačelniku Branku Dukiću, Hrvatskoj obrtničkoj komori, Obrtničkoj komori Zadarske županije i Udruženju obrtnika Zadar.


Tri skupine inicijativa
– Obraćam se nadležnim institucijama s inicijativama za efikasnu  provedbu nedavno donesenog Zakona o otocima koji je stupio na snagu 1. 1. 2019. Kao dugogodišnji otočni obrtnik, bio sam član radne skupine za izradu zakona o otocima slijedom čega sam aktivno sudjelovao  u postupku njegova donošenja, piše u uvodu Šarunić podsjećajući nadležne i odgovorne da je za realizaciju zakonskih odredbi prijeko potrebno u roku od 180 dana donošenje provedbenih propisa, odnosno  pravilnika koji detaljno propisuju provedbu inicijativa koje je Šarunić  podijelio u tri skupine. Prvo, povlašteni javni pomorski prijevoz, drugo,  vodoopskrba otoka i, treće, institucionalni okvir-nositelj otočne politike-Otočno vijeće.
Predlažu se tri modela povlaštenog pomorskog prijevoza: otočne vinjete, niskotarifne trajektne, brodske i brzobrodske linije koje povezuju  otočna naselja, odnosno otoke s kopnom i otoke međusobno, te destinacijske turističke karte u javnom pomorskom prijevozu.
Nadalje, predlaže se u podzakonskim aktima, kod donošenja pravilnika, razraditi model povlaštenog javnog pomorskog prijevoza po uzoru na niskotarifne aviokompanije, na način da se uvedu niskotarifne  trajektne, brzobrodske i brodske linije za sve fizičke i pravne osobe, sa  ili bez prebivališta na otocima, tijekom turističke sezone.


Gospodarstvenici i Otočno vijeće
I, na koncu, glede destinacijskih turističkih karata, predlaže se njihovo uvođenje u javnom pomorskom prometu, po uzoru na destinacijske  karte morskih nacionalnih parkova i parkova prirode (Kornati, Telašćica, Lastovsko otočje i Mljet). Navedeno bi trebalo uvesti tijekom  turističke sezone, poglavito na pučinskim udaljenim otocima.
Glede vodoopskrbe, predlaže se uvođenje prava na povlaštenu cijenu  isporuke vode, kako za kategorije fizičkih osoba tako i za fizičke osobe  obrtnike i pravne osobe.
Što se tiče institucionalnog okvira, tj. Otočnog vijeća, čiji broj članova  i način odabira propisuje ministar pravilnikom, Šarunić apelira kao jedan od dugogodišnjih gospodarstvenika koji posluje kao obrtnik, da bi  u tom institucionalnom tijelu trebao biti predstavnik gospodarstvenika,  konkretno predstavnik HOK-a.




Za vodu u Salima 111,33 kn, a na  kopnu 16,67 kn
Npr. za jedan kubični metar vode na području Općine Sali na zapadnom dijelu Dugog otoka, gdje nema vodoopskrbnog sustava, cijena  isporuke vode za gospodarske subjekte je u 2018. godini bila 111,33 kuna, dok je na kopnenom dijelu Zadarske županije prosječna cijena isporuke vode za gospodarske subjekte 16,67 kuna, navodi Šarunić.