Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Hrvatski narod ostao bez milijarde eura

08.05.2011. 22:00
Hrvatski narod ostao  bez milijarde eura


U mandatu HDZ-ovih vlada od 2004. cijena kilometra skočila je s 5 na 10 milijuna eura. Za dvije milijarde napravili su 200, a mi 400 kilometra autocesta, tvrdi Radimir Čačić


U mandatu HDZ-ovih vlada od 2004. godine u sustavu  građenja autocesta napravljeno je oko milijardu eura štete  za državu, a prosječna cijena  jednog kilometra narasla je sa  5 milijuna eura u vrijeme  koalicijske vlade na prosječnih 10 milijuna eura u  aranžmanu HDZ-a. Prema  procjenama predsjednika  HNS-a i bivšeg ministra graditeljstva Radimira Čačića od  jedne milijarde eura koliko  iznosi nanesena šteta svega  stotinjak milijuna eura odnosi se na ukradeni plijen,  koji se između ostalog raznosio u koferima do krajnjih  korisnika, dok je ostatak novca u stvari potrošen kako bi  se stvorio cijeli koruptivni  sustav zbog kojeg je danas niz  ljudi u pritvoru suočen s  brojnim optužbama. Pojednostavljeno rečeno da bi se  omogućilo izvlačenje novca iz  projekata autocesta trebalo je  prethodno promijeniti natječajnu proceduru na način  da projekti drastično poskupe, prolongirati rokove  zbog čega su povećani troškovi financiranja, postaviti kadrove koji će to omogućiti i  provesti, smanjiti kontrolu  pogotovo kad je riječ o kooperantima, itd.
Uzmi, samo ne diraj
– Jednostavno rečeno bilo  bi puno isplativije da smo kao  društvo mogli reći evo vam  odmah 100 milijuna eura, ali  nemojte ništa dirati ni mijenjati. Barem bismo uštedjeli onih 900 milijuna eura.  Odgovornost politike je nesporna. Ja sam kao ministar  rušio natječaje ako bi došlo  do probijanja predviđenog  proračuna na projektu više  od 10 posto, a ovdje smo u  nekim ekstremnijim situacijama imali povećanje troškova sa 3 na 12 milijuna eura po  kilometru, pa su natječaji  svejedno prolazili, ističe  Čačić, iznoseći brojke na kojima se temelji usporedba  između dvaju modela vladanja i provođenja projekata.
U četiri godine mandata  koalicijske vlade osmišljena  je i ugovorena gradnja ukupno 400 kilometara po prosječnoj cijeni od 5 milijuna  eura po kilometru. Nakon  smjene vlasti krajem 2003.  godine ništa se na brzinu nije  moglo promijeniti, jer su projekti bili zacrtani, ugovori  potpisani, a gradnja daleko  odmakla. Prvo se postupno  krenulo u kadroviranje, a tu  je među najvažnijima bila  smjena Stanka Kovača s  mjesta predsjednika Uprave  Hrvatskih autocesta. Čačić  smatra kako je prvi ozbiljan  pokušaj uvođenja korupcije u  sustav bila odluka HDZ-ove  vlade o ugovaranju gradnje  autoceste u Dalmaciji neposrednom pogodbom s Bechtelom, koja je propala pod  pritiskom javnosti, odnosno  nakon što se dokazalo da je  bivša Račanova vlada ispregovarala da Hrvatska nema  nikakvih obveza prema Bechtelu.
Podmazan mafijaški  stroj
– Nakon toga se krenulo  mijenjati cijeli dotad dobro  posloženi sustav građenja autocesta, te je u HDZ-ovim  mandatima ugovorena gradnja ukupno 200 kilometara  autocesta, čija je cijena u  prosjeku poskupjela za duplo. Uspostavljen je jedan  mafijaški sustav u kojem su  poslove s drastično napumpanom cijenom dobivale uvijek iste najveće tvrtke, koje su  onda morale zapošljavati  kooperante kao što je Skladgradnja. Oni su za 2 milijarde  eura izgradili 200 kilometara  autocesta, a mi 400 za iste  novce. Tempo gradnje HDZ  je usporio sa 100 na 25  kilometara godišnje, a zbog  toga je poskupjelo i financiranje, što je također utjecalo na ukupan rast cijena,  zaključuje Čačić.
 


Ukrali i nizinsku prugu




U kontekstu procjene nastale štete zanimljivo je usporediti izgubljenih  milijardu eura na autocestama u kontekstu investicija za koje danas  Hrvatska nema novca, recimo u željeznici, gdje je izgrađeno minornih  desetak kilometara novih pruga u zadnjih 20 godina. Najvažniji i najskuplji  željeznički projekt izgradnje nizinske pruge mogao je biti pokriven s trećinom  potrebnih sredstava kada bi danas država imala na raspolaganju tih milijardu  eura.