Neda Hološ Ivetić i Jadranka Baković govore o restauraciji “Ifigenije” kao i o stanju na polju restauracije
Nedavno je u organizaciji Narodnog muzeja Zadar u njegovu Odjelu muzeja grada Zadra postavljena izložba “Ifigenija – povijest jedne restauracije”. Riječ je o izložbi koja zanimljivim panoima i videomaterijalom prati dugogodišnji minuciozan rad na konzervaciji i restauraciji slike “Žrtvovanje Ifigenije” nepoznatog autora iz 18. stoljeća koji su obavili djelatnici Restauratorskog odjela u Zadru pri Hrvatskom restauratorskom zavodu. Ova, osim značajem, i dimenzijama velika slika (390.5 x 323.5 cm) iz Zbirke starog slikarstva Galerije umjetnina NMZ stradala je u Drugom svjetskom ratu i metežu koji je u vrijeme neposrednog poraća vladao u porušenom Zadru. U tadašnji Restauratorski atelijer donesena je 1958. godine. Radovi na njezinoj restauraciji započeli su 2001., a trajali su do 2011. godine. Nadavno je, a to je bio povod spomenutoj izložbi, postavljena i izložena na prvom katu Muzeja grada Zadra. Sve ovo povod je našem razgovoru s Jadrankom Baković, voditeljicom Restauratorskog odjela u Zadru i restauratoricom Nedom Hološ Ivetić koja je vodila konzervatorsko restauratorske radove na slici “Žrtvovanje Ifigenije”.
Romantičan posao
Kažite nam na početku nešto o izložbi “Ifigenija – povijest jedne restauracije”! Kako je i na čiju inicijativu nastala? Što prikazuje?
J. Baković: – Izložbu su inicirali Hrvoje Perica, kustos Narodnog muzeja Zadar i Renata Peroš, njegova ravnateljica. Troškove organizacije izložbe financirala je Zadarska županija. Budući da su radovi na konzervaciji i restauraciji slike “Žrtvovanje Ifigenije” nedavno završili trebalo je naše prostore osloboditi za nove zahvate, te je slika prenesena i izložena u Narodnom muzeju, odnosno njegovom odjelu Muzej grada Zadra. Bilo je govora o tomu da se izloži u nekom od prostora Kneževe palače, ali kako tamo radovi ni blizu nisu gotovi, od toga se odustalo. Njezin smještaj u Muzej grada Zadra odlična je ideja i uklapa se u obilježavanje 180. obljetnice od osnutka Narodnog muzeja Zadar. Hrvoje Perica izvrsno je osmislio postav izložbe. Radovi na njoj trajali su otprilike tri mjeseca. Izložba svojim postavom široj javnosti pokušava približiti sve one dugotrajne, minuciozne, a često i fizički naporne radove na restauraciji jednog umjetničkog djela. Slika “Žrtvovanje Ifigenije” uistinu jest lijepa, ali smo mi željeli prikazati sav napor i trud uložen u njenu restauraciju. Ljudi, naprotiv, naš posao uglavnom doživljavaju kao romantičan i, u neku ruku, lagodan, ali često nije tako. To je ujedno i prvi put da smo na ovakav način predstavili jedan restauratorski zahvat.
Možete li nam kazati u kakavom je slika bila stanju kada se 2001. godine krenulo u njenu restauraciju? Koliki je pothvat bio pred restauratorima? Je li, s obzirom na to, postojala dvojba oko konačnog ishoda pothvata?
J. Baković: – Slika je kod nas dopremljena 1958. godine i to u tri dijela. Tada je u skladu s tadašnjim metodama, koje su u međuvremenu napuštene, konzervirana voskom. Što se tiče početka radova na njenoj restauraciji 2001. godine i veličine zahvata koji je bio pred nama valja kazati kako to nije prva tako velika, niti toliko oštećena slika koju smo uspjeli restaurirati. Primjerice, u crkvi sv. Šime nalazi se slika približno istih dimenzija nazvana “Povijesna slika” koju su djelatnici naše radionice: Mario Kotlar, Šime Vitori i Aleksandar Kotlar također uspješno restaurirali 80-ih godina prošlog stoljeća, a u Državnom arhivu u Zadru bio je pronađen veliki carski portret Franje Josipa I. slikara Vlaha Bukovca koji je bio u donekle lošijem stanju nego li “Žrtvovanje Ifigenije”, ali mu je uspješnim zahvatom vraćen izvorni sjaj. Što se tiče eventualnih iznenađenja prilikom rada na restauraciji ili straha od neuspjeha, njih smo otklonili dobrom pripremom i podrobnim istraživanjem.
Slavna firentinska škola
Kad ste ju već spomenuli, kažite nam nešto o suradnji s firentinskim majstorima restauracije!
J. Baković: – Suradnju sa Stefanom Scarpellijem i Antonijom Cascianijem, renomiranim restauratorima iz Firenze inicirali su kolege Mario Kotlar i Miljenko Domijan. Suradnja je započela na restauraciji poliptiha sv. Martina, a pomogli su nam i pri restauriranju slike “Žrtvovanje Ifigenije”. Od njih smo dobili paletu novih informacija. Ipak su oni izvrsno upućeni u tajne restauratorske i slikarske tradicije slavne firentinske škole. Što se tiče slike koja je tema ovog razgovora valja kazati kako je suradnja s talijanskim kolegama urodila saznanjima o novim metodama konzervacije platna i specifičnim načinima dubliranja koje smo primjenili. Riječ je o restauratorskoj tehnici kojom sliku s oštećenim platnom (čija je vezivna moć oslabila) lijepimo na novo platno, odnosno (stabilnu) podlogu. Posebno je značajna tehnologija retuša koju smo naučili od Stefana Scarpellia. Na ovom mjestu treba kazati kako oštećenja tretiramo na način da retuš bude nenametljiv. Nastojimo postići što više koristeći što manje retuša. Riječ je o donekle novoj metodi. Najveća razlika u odnosu na staru metodu jest ta što je potonja išla za tim da se posao restauratora na restauriranom djelu uvijek jasno raspoznaje, dok kod nove metode to nije slučaj.
Kažite nam, napokon, nešto o samom restauratorskom zahvatu na ovoj slici! Koliko je trajao? Koliko je ljudi sudjelovalo? Koje su bile njegove glavne, a koje najteže, odnosno najkritičnije faze?
N. H. Ivetić: – Kao što smo spomenuli radovi na restauraciji su započeli 2001. godine, a završili 2011. Naravno, nije se u tom razdoblju svaki dan radilo samo na ovoj slici – imali smo niz drugih hitnih intervencija i obaveza. Zahvat je bio podijeljen u dvije faze: konzervatorski dio zahvata sa svrhom stabilizacije nositelja slikanog sloja, njegovog preciznog izravnavanja, uklanjanja suvišne količine voska iz prethodnog zahvata, saniranja poderotina i mehaničkih oštećenja, te podlijepljivanje s dva sloja novog platna. Druga, restauratorska faza uključivala je reintegraciju slikanog sloja, odnosno njegovo oslobađanje od tragova prethodnih intervencija, voska, slojeva starih potamnjelih lakova, mjestimičnog preslika te priprema za završno retuširanje oštećenja. Spomenuli smo kako su velike dimenzije slike onemogućile korištenje našeg vakuum stola, pa je bilo potrebno izgraditi novi. Njene dimenzije otežavale su nam njeno okretanje za potrebe naizmjeničnog izvođenja pojedinih faza konzerviranja s lica i poleđine slike, pa smo sliku vakuumizirali između dva sloja melineksa, te izradili posebne valjke uz pomoć kojih smo ju preokretali. Velik dio oštećenja slike činile su poderotine i mehanička oštećenja. Svako oštećenje je posebno tretirano, a svaka nit spojena s pripadajućom. Obrađeno je oko 80 poderotina, a u sliku je umetnuto oko 150 umetaka. Uslijedilo je dubliranje slike, te retuširanje koje je obavljeno najkvalitetnijim pigmentima pomiješanim sa adekvatnim vezivom na način kako su to radili stari majstori. Najviše smo se bojali faze lakiranja slike, te, posebice, njezina transporta na novu lokaciju. Naime, zbog njezinih dimenzija bilo ju je potrebno demontirati, unijeti u Muzej i ponovno postaviti na okvir. To nam je uspjelo uz pomoć posebno napravljenog valjka. To je, zajedno s idejom o zaštiti okolnog prostora prilikom lakiranja ove velike slike, bila odlična ideja kolege Aleksandra Kotlara. Sve je, na koncu, prošlo savršeno. Na zahvatu su, pored mene, radili Mario Kotlar, Jadranka Baković (dokumentacija), Aleksandar Kotlar, Šime Vitori, Rita Antišin, Tomislav Grzunov, te vanjski suradnici Katarina Urem, Lara Žufić i Marko Tišljar.
Restauriranje štafelajnog slikarstva
Na otvaranju ove izložbe Ferdinand Meder, ravnatelj Hrvatskog restauratorskog zahvata je spomenuo kako iduće godine zadarski restauratori slave 55. godinu postojanja Restauratorskog odjela u Zadru. Kako je danas Odjel ustrojen, te koji su njegovi najznačajniji dometi u proteklih 55 godina?
J. Baković: – Da, u planu nam je naš 55. rođendan obilježiti prigodnom izložbom. Odjel je osnovan 1958. godine kao radionica pri zadarskom odjelu tadašnje JAZU. Osnivači su bili restauratori Mario Kotlar i Ivan Tomljanović. Gospodin Kotlar je bio dugogodišnji voditelj radionice i naš učitelj. Osamdesetih godina se uključuje u sastav tadašnjeg Zavoda za zaštitu spomenika kulture u Zadru. Tadašnji njegov ravnatelj Miljenko Domijan dobio je i osposobio novi smještaj restauratorskog odjela u užoj povijesnoj jezgri Zadra, odnosno u kapeli sv. Roka 1999. godine i time omogućio znatno unapređenje našeg rada. Četvero naših djelatnika je stalno zaposleno. To smo Rita Antišin, Šime Vitori, Aleksandar Kotlar i ja, dok je Tomislav Grzunov naš vanjski suradnik. Kolegica Neda H. Ivetić odnedavno je u mirovini. Rita i Tomislav, mladi i talentirani restauratori, budućnost su ove radionice, odnosno odjela. Zadarski restauratorski odjel usmjeren je i opremljen za restauriranje štafelajnog slikarstva, polikromirane drvene skulpture, te predmete od metala. Do 2012. godine obradili smo više od 500 umjetnina, među kojima su i djela vrhunskih umjetnika poput Paola Veneziana, Vittorea Carpaccia, Jacopa Tintoretta, Palme Mlađega, Vlahe Bukovca, Celestina Medovića i drugih.
Kažite nam nešto o položaju vaše struke u našoj zemlji! Možete li hrvatske restauratore usporediti s kolegma iz inozemstva?
J. Baković: – Obrazovanje mladih restauratora u nas funkcionira odlično. Postoje studiji restauracije u Splitu i u Zagrebu i zbilja je teško kazati koji je bolji. Hrvatski restauratori odlično surađuju s kolegama iz inozemstva. Dobro smo opremljeni, te treba kazati kako se od osnutka Hrvatskog restauratorskog zavoda kao krovne nacionalne institucije prije petnaest godina puno uradilo na usavršavanju hrvatskih restauratora. Moj je sud da nimalo ne zaostajemo za svijetom.
VIŠE U TISKANOM IZDANJU
najnovije
najčitanije
Županija
POVJERENSTVO ZA SUKOB INTERESA
KRŠENJE ZAKONA Tri direktora nisu podnijela imovinske kartice
Županija
NI PREGOVORA, NI DOGOVORA
Sutra izjašnjavanje zaposlenih o pokretanju štrajka u biogradskom vrtiću
Nogomet
Premier liga
VIDEO Lider Arsenal pregazio Chelsea s čak pet komada! Pogledajte golove
Nogomet
Nogomet
Tudorov Lazio slavio u uzvratu, ali Juventus ide u finale Kupa Italije
Nogomet
Pojačanje u uredu
Borussia Dortmund u klupskoj legendi pronašla novog glavnog direktora kluba
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Crna Kronika
NAPAD
TEŽAK NAPAD U VIRU: Staklenom bocom i fizičkom snagom udario 53-godišnjakinju, ozlijeđena je
Zadar
velika promjena
NOVI KONCEPT Od sljedeće godine uvodi se devetogodišnje obrazovanje. Evo kako će funkcionirati
Zadar
NIZ ŠALJIVIH KOMENTARA
NASUPROT FOŠE: Mnogi se sprdaju s cipelicama ‘zadarske Pepeljuge’: ‘Da znam tko je princ…’
Nogomet
HRVATSKI REPREZENTATIVAC