Osobni su dohoci unazad devet godina povećani za više od 40 posto, ali pretežno na račun uvoza i kreditnog napuhavanja domaće potrošnje, a ne zbog rasta proizvodnje. Privatni sektor je unazad dvije godine zatvorio više od 40.000 stalnih radnih mjesta
Treba li u Hrvatskoj – da bi već u idućih desetak godina izašla iz krize i stvorila novu, izvozno uspješnu ekonomiju – gotovo prepoloviti plaće i u državnom, i u javnom, i u privatnom sektoru, ili to činiti umjerenije i postupno, na dulji (manje uspješan) rok, ili za početak bar zamrznuti plaće u državnom i javnom sektoru? O tim se ključnim izazovima već najavljenog rujanskoga rebalansa državnog proračuna u Hrvatskoj mora otvoriti široka rasprava, da bi se na temelju Vladina priznanja da su sve vladajuće ekipe unazad više od 15 godina vodile upropaštavajuću privatizacijsku i makroekonomsku politiku, došlo do socijalnog konsenzusa, nužnog za bolne rezove u državnoj potrošnji (ne samo u politici plaća), te za radikalan zaokret prema reindustrijalizaciji i razvoju snažne izvozne ekonomije.
Osobni su dohoci unazad devet godina u Hrvatskoj povećani za više od 40 posto, ali pretežno na račun uvoza i kreditnog napuhavanja domaće potrošnje, a ne zbog tigrastog povećanja domaće proizvodnje, inovativnosti i izvoza. Zato i najnovija usporedna slika visine plaća u Hrvatskoj i u svim joj susjednim zemljama prikazuje ovdašnju ekonomiju kao znatno uspješniju od svih balkanskih zemalja, pa čak i od europske Mađarske ili gotovo uz bok Sloveniji, donedavno najstabilnijoj i najuspješnijoj ekonomskoj priči iz “druge” Europe.
Bolni rezovi i HR-javnost
Ali, dok su i plaće – a ne samo enormne tajkunske, menadžerske i mafijaške zarade – crpile svoju poletnost uglavnom na uvozu, trgovini, zaduživanju i rasprodaji državne imovine, Hrvatska je potonula u gospodarsku depresiju i visoku vanjsku zaduženost, iz kojih kao da više nitko ne vidi izlaz na rok kraći od idućih 15 godina (koliko je i trajalo donedavno razdoblje ovdašnjeg kapitalističkog preporoda i stvaranja nove mešetarske elite). U hrvatskoj javnosti zato već postoji načelna suglasnost da su za izlazak iz depresije nužne bolne reforme, a za početak i duboki rezovi u državnu i javnu potrošnju, ali – kao što sve češće spominje i premijerka Jadranka Kosor – ni jedna od značajnijih adresa nije voljna prihvatiti svoj dio tereta, niti u odricanju, niti u osposobljavanju za konkurentsku utakmicu na domaćem i svjetskom tržištu.
Zasad se ključna rješenja uredne otplate sve većih obroka inozemnih i domaćih zajmova svode na otkaze (u srpnju je oko 50.000 zaposlenih manje nego što ih je bilo u istom mjesecu lani) i na nova zaduživanja u zemlji i inozemstvu, ali je BDP i dalje u slobodnom padu, te će u prvom polugodištu ove (kad se saberu podaci) biti najvjerojatnije čak osam posto manji nego u istom razdoblju prije dvije godine. Depresija i dalje najsnažnije trese promet u maloprodaji, koji nosi glavninu poreznih prihoda, zbog čega je već u prvih sedam mjeseci ostvaren proračunski manjak planiran za cijelu godinu.
Plaće u državnom i javnom sektoru su ključne stavke u državnom proračunu i u državnoj potrošnji: značajniji rebalans državnog proračuna teško je zamisliti i u najraskošnijoj mašti, bez značajnijeg (jednokratnog ili u više manjih “obroka”) smanjivanja plaća.
Prizemljenje javnog sektora
Privatni sektor je unazad dvije godine zatvorio više od 40.000 stalnih radnih mjesta, ali uz to i prosječne plaće smanjio za više od pet posto. Alternativa nužnom smanjivanju mase državnih i javnih plaća za najmanje deset posto može biti i u mješavini, u kojoj će uz početno zamrzavanje plaća ići smanjivanje broja zaposlenih za najmanje pet posto, ali ubrzo i smanjivanje plaća svim “preživjelima” za početnih pet posto. Prije ili kasnije to će za sobom povući i ponovno smanjivanje mirovina, od kojih bi većina mogla biti u iznosima ispod egzistencijalnog minimuma.
U konačnici, da bi smanjivanje plaća bilo široko prihvatljivo (jer, alternativa je vrlo bliski bankrot poduljeg niza gospodarskih i socijalnih adresa, tada i bez plaća), nužno je sankcioniranje u kriminalu stečenih privatnih bogatstava, ravnomjernije raspoređivanje tereta krize na rad i na kapital, te neovisno djelovanje Državnog inspektorata i Porezne uprave barem u najkrupnijim slučajevima ugrožavanja državne imovine, javnog dobra i izbjegavanja poreznih obveza.
Prosječna neto-plaća 5.277 kuna
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku za svibanj, prosječna neto-plaća iznosila je 5.277 kuna. Padu prosječne plaće na godišnjoj razini doprinio je poseban porez, ali dok se u kunama na godišnjoj razini bilježi pad, prosječna plaća preračunata u eure porasla je za pola postotka, što je posljedica aprecijacije kune.
najnovije
najčitanije
Scena
TUŽNA VIJEST
Odlazak legende: Preminuo novinar i urednik Damir Matković
Zadar
ZADARSKI FOTOGRAF
Zadarski lovac na munje: ‘Izlazak na teren kada počne grmjeti i sijevati nije pametan potez…’
Scena
NOVI KVIZ
‘ZAMIŠLJEN JE KAO LIGA PRVAKA’ Tarik Filipović najavio mega kviz na razini regije
Scena
nezaboravno iskustvo
Zsa Zsa s dečkom otputovala u Ameriku: ‘Ovo morate doživjeti!’
Košarka
Prvenstvo Dalmacije u košarci do 11 godina
Drugo mjesto za ŠK Zadar
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Zadar
velika promjena
NOVI KONCEPT Od sljedeće godine uvodi se devetogodišnje obrazovanje. Evo kako će funkcionirati
Rukomet
bliži se kraj sezone
Dvije generacije Zadrana potvrdile titulu prvaka Dalmacije
Crna Kronika
NAPAD