Foto: Mario PADELIN
Omladina voli u kasnim noćnim satima prošetati “Kalelargom starom, putem Tri bunara”, ali naravno samo u pjesmi. U stvarnosti, na užas normalnih građana koji bi malo i spavali, to se svodi da divljačko urlanje i naganjanje, a ako se i zapjeva, to nije “O zadarska pismo mila” nego pijano revanje nečeg iz prigodnog “novokomponovano – dalmatinskog” repertoara.
Poluotok, centar grada – pojmovi su koji bi trebali biti sinonim elitnog mjesta za život, mjesta gdje bi svatko htio stanovati i boraviti, ali onaj koji tako misli, taj je u dubokoj zabludi. Živjeti na Poluotoku više nije privilegija, a slobodno mogu reći da je za mnoge i kazna. Jer Poluotok odavno nije đir u sunčano, nedjeljno zimsko jutro, niti gledanje sutona sa naše rive. Ne, to je i nedostatak trgovina, prometni kolaps, buka i galama, a da i ne govorimo o ljetnim gužvama i noćnim divljanjima razularenih pojedinaca i skupina. Jadan je svaki onaj Zadranin koji pred radni dan i odlazak na posao, mir i san traži liježući u blizini nekog kafića ili društvenog “okupljališta”. Jadan je i onaj penzioner koji treba kupiti žarulju, kvaku ili luster. Jadan je svatko tko treba obaviti neki posao automobilom jer se upušta u avanturu koja ga može koštati živaca i novaca, a ako neko misli da pretjerujem neka posluša ovo što ću danas besjediti pa neka sam donese zaključak.
GRAD POVIJESTI
Zadar je jedno ubavo mjesto kojega je najbolje pogledati na onome planu grada kraj mosta. Vidimo ogromnu površinu raštrkanih kuća i kvartova, bez reda i poretka, na kojoj se negdje pri dnu može locirati mala točkica zvana Poluotok. Nekada je taj Poluotok bio grad Zadar i na njemu je bilo smješteno skoro sve, dok su Stanovi, Arbanasi i onih nekoliko kuća na Puntamici, bili daleko predgrađe. U međuvremenu nešto se sagradilo, ljudi su se naseljavali i širili na sve strane praveći svoje domove u takvom (ne)redu, da je danas nemoguće povući dvije paralelne prometnice s jedne na drugu stranu. Ne smijemo zaboraviti ni to da je, nakon II svjetskog rata nas Zadrana u gradu ostalo jako, jako, malo, pa se neko vrijeme sasvim lijepo živjelo i na skučenom prostoru. Nije bilo prometa, narod je bio nekako skromniji, a mogao si se parkirati i ispod zvonika sv. Stošije, što je danas san mnogih vlasnika skupih auta. Ali, vrijeme je donijelo svoje. Ne kažem da je u drugim gradovima puno bolje, ali je činjenica da je zbog povijesnih događanja (taman bi se malo uljudili, pa opet sve otpočetka) i nevolja koje su uz to išle, Zadar specifičan u svojoj urbanoj tradiciji koja je za veliku većinu njegovih mještana na žalost nepoznanica, i mnogi se shodno tome u njemu ponašaju tako kao da su plaćeni praviti nered. Zanimljivo je da za razliku od stanovnika drugih dijelova grada, stanovnici Poluotoka i nemaju svoj naziv. Kako ih zvati? Poluotočani? Građani? Razlog je i u tome što se s vremenom nije stvorila urbana struktura stanovništva, jer su ljudi koji su se doselili, i dalje ostali vezani za svoj zavičaj, u čemu nema ništa lošega, osim ako sredinu u koju si došao pokušavaš prilagoditi sebi, a ne obratno.
GRAD NEDOSTIŽNIH DALJINA
Sve što je bilo dalje od Relje ili Voštarnice bila je daleka daljina, kamo se odlazilo jednom godišnje, onda kada bi škola Velimir Škorpik imala dan škole i kada bi organizirala izlet na Bili Brig. Mame bi spremile sendviče i sokove (“Dvojni C” u tetrapaku), a mi smo onako mali i nejaki bez problema pješačili i pješačili, stigli na vrh, skakali po “šumi”, i navečer se sretno vraćali kući, na Poluotok. Danas bi djeca završila pod kotačima jer bi hodajući igrali igrice na mobitelu, a na pola puta bi pali u nesvijest i zvali roditelje da u terencima, BMW-ima i mercedesima dođu i povezu ih. Kada se moja draga tetka 70-tih godina selila iz Kalelarge u novoizgrađenu “Ljepoticu”, u obitelji je zavladala panika. Čulo se “Pa jeste li vi normalni?”; “Kako ćete tamo živjeti?”; “Gdje ćete u tu divljinu?”; “Više vas nećemo viđati”, i slično. Gledali su se rasporedi autobusa, a sve je to palo u vodu kada smo shvatili da je tih par stotina metara ugodna šetnja za koju ti ne treba ni bicikla.
A znadete li, dragi moji Zadrani, da je u ono davno vrijeme, prije više desetljeća, bilo prijedloga da se industrijska luka koja je sada u Gaženici gradi na Kolovarama, a da željeznički transporti dolaze sve do Relje. Bilo je svega, ali je razum nekako nadvladao. Razuma, na žalost nedostaje kod naših sugrađana koji su se strašno uzobijestili. Ne kažem da treba od Zemunika do grada ići pješke kao prije 50 godina, ali činjenica je da nije rijetkost da se kćerka studentica sa Relje do faksa prevozi automobilom.
GRAD MANEKENKI I BOGATUNA
Zanimljivo je pogledati u što su se na Poluotoku pretvorili mnogobrojni i raznovrsni dućani zbog kojih su ljudi nekada u predvečernjim satima dolazili u grad. U zadnjih desetak godina potpuno su nestale male trgovine, drogerije, željezarije, i sve ostale vrste trgovina u kojima se moglo nešto korisno kupiti. Moja prijateljica ima susjede, stariji bračni par, koje jednom mjesečno odveze autom da siroti kupe neophodne stvari za domaćinstvo, jer je ljudima te dobi jako teško pješačiti nekoliko kilometara do najbliže takve trgovine. A onaj koji zaluta u naš grad može zaključiti samo jedno – Zadar je grad bankara, zlatara i manekenki. Zašto manekenki? Jednostavno. Na Poluotoku je pravi raj za nekoga kojem se život sastoji od šminkanja i odijevanja. Mislim da smo prenamjenom čuvene samoposluge na Kalelargi oborili sve rekorde u broju trgovina s kozmetikom, jer ih u krugu od par stotina metara ima, vjerovali ili ne, čak pet komada i to na tolikoj kvadraturi da se čovjek uistinu pita za koga je sve to. Ispada da Zadrani žive tako da dođu u grad, otiđu u jednu od 237 banaka koliko ih ima na Poluotoku, dignu novce, kupe nešto zlatnine tek toliko da se nađe u smočnici ako naiđu gosti, otiđu u jedan od mnogobrojnih butika po krpice, kupe si usput nešto kozmetike, i na kraju sjednu na sat-dva u kafić.
Zanimljivo je to s buticima. Nekada si imao velike robne dućane u kojima se po normalnim cijenama moglo kupiti svega, a u kojima su radile uniformirane prodavačice srednjih godina koje bi ti sa vrata rekle “dobar dan” i poslužile te onako kako kako dolikuje. Sve se to pretvorilo u gomilu malih butika u kojima rade nezainteresirane (čast rijetkim izuzecima) ljepotice, a gdje je izloženo nekoliko štraca s cijenom kao da su od zlata pravljene i gdje se normalan čovjek teško može odjenuti.
Stoga mi je vrlo neukusno čuti stanovnike Poluotoka koji nešto gunđaju protiv takve ponude. Što će vam aluminijska folija, žarulja, hrana ili odjeća. Imate svega što prosječnom Hrvatu treba, samo što to ne znate cijeniti.
GRAD PROMETNOG NEREDA
Ovo je poglavlje koje u svojoj opsežnosti zahtjeva poseban članak koji vam i obećajem uskoro, ali mi ćemo za sada biti kratki i zadržati se samo na našoj temi, a to je centar grada, grada kojega stari Rimljani svojevremeno nisu gradili da bi njime svaka šuša paradirala u svome autiću i pravila nered. Zadar je problem sa prometom imao i ranije, ne onda dok je u gradu bilo stotinjak vozila, nego od onda kada je i širem krugu bilo omogućeno da se motorizira. S vremenom su se prometnice širile, ali ne toliko brzo da bi pratile rast broja vozila tako da danas imamo to što imamo. Ne smijemo zaboraviti da su vozački ispit u ona davna vremena polagali odrasli i kulturni ljudi, dok danas to može svaki polupismeni balavac, rezultat čega je vidljiv na svakom metru asfalta. Problem je u tome što većini vlasnika, auto ne služi za neophodan prijevoz i putovanja, nego isključivo za vozikanje i prenemaganje. Sve se to, moramo priznati uzobjestilo, tako da danas imamo ljude koji sa Voštarnice (i to onoga donjeg djela) ili Relje u grad dolaze autom. Ali vratimo se stanovnicima Poluotoka, jer oni su u ovoj priči najveće žrtve. Uzmimo npr. vas koji živite na Boriku, Diklu ili Sokinom brigu. Zamislite da vam netko naplaćuje to što parkirate pred vlastitom kućom, da vam po kuhinjskim prozorom trube i smrde, da vam za svaki povratak kući treba 15 minuta stajanja u koloni, ili što je najgore, da vlastitom domu ne možete prići bliže od 200-300 metara i da se uopće nemate gdje parkirati. Ne bi vam bilo pravo. Zato većina ljudi s Poluotoka, kada konačno nađe pristojno mjesto za svoj auto, isti više i ne pokreće, osim ako nije u pitanju požar, bolest, rođenje ili smrt.
GRAD DOBRO ODGOJENE MLADEŽI
Početak svake školske godine neobično veseli svakog stanovnika Poluotoka. Manja djeca se nakon ljeta iz svojih vikendica, od baka i djedova, sela i otoka vraćaju još veći, preplanuliji i, što je najgore, još glasniji, ali to je tako u svakom urbanom kvartu. Problem su srednjoškolci. Ne svi naravno, ali oni koji svoje slobodno vrijeme provode gluvareći po centru grada, evidentno da. Kada sam ja nekad davno bio mlad, postojao je Studentski klub, Omladinski dom, a oni jednostavniji organizmi su išli na mjesta gdje se moglo i zaplesati uz disco muziku. Danas su ta mjesta pretvorena u kafiće, dućane, a čemu danas služi Omladinski dom, nikome baš nije jasno. Dio mladih kojima su roditelji bespućima hrvatske zbiljnosti došli do nešto novaca, zabavlja se tako da divlja sa svojim vozilima po gradu, dok oni koji to nemaju vrijeme provode sjedeći na rivi uz cigaretu i bocu “moćne alkoholne pijače”. Do prolaznika koji se u večernje sate pokuša prošetati gradom, tada dopiru neljudski urlici i krikovi, a zanimljivo je i pogledati koliki je promet u onih nekoliko dućančića u Varoši, na kojima piše da se duhanski i alkoholni proizvodi ne prodaju mlađima od 18 godina.
Omladina voli u kasnim noćnim satima prošetati “Kalelargom starom, putem Tri bunara”, ali naravno samo u pjesmi. U stvarnosti, na užas normalnih građana koji bi malo i spavali, to se svodi da divljačko urlanje i naganjanje, a ako se i zapjeva, to nije “O zadarska pismo mila” nego pijano revanje nečeg iz prigodnog “novokomponovano – dalmatinskog” repertoara. Poluotočani pak najviše vole kada im mladi naraštaji u svojoj obijesti počnu skakati po parkiranim automobilima, razbijati retrovizore i raditi slične stvari, za koje će se sigurno pokajati pri subotnjoj ispovjedi.
GRAD POREMEĆENIH
Zanimljivo je koliko naš Poluotok privlači ljude koji imaju problema sa samim sobom. Ako je netko malo dezorijentiran, poremećen ili nešto slično, taj neće lunjati svojim kvartom i tamo dosađivati susjedima. Ne, nikako! Odmah na Poluotok, derati se meni pod prozor. Osim tih koji dolaze, u gradu ima dosta autohtonog i psihički poremećenog življa, a svi su se nekako koncentrirali oko moga doma. Kada netko voli vikati i slušati glasnu muziku, a živi u kućici na brijegu to i nije neki problem. Problem je kada to radi u stambenoj zgradi u ulici u kojoj sve odjekuje, a takve su manje-više sve ulice na Poluotoku. Dovoljno je da netko iza ponoći, glasnije govoreći, prošeta s jednog kraja grada na drugi, pa da probudi nekoliko ljudi, a zamislite kako je onda onima koji u blizini imaju neki kafić. S druge strane, kažu nam da se treba žrtvovati za turizam i malo pretrpjeti preko sezone, a sve za ljubav naših gostiju. Sve je to naravno demagoška hipokrizija ljudi koji se u grad spuste radi zabave i da vide kako ide biznis, a onda se vrate i mirno spavaju u svojim trokatnicama.
Kao primjer nečuvenog terora ispričat ću vam koliko građani vole takozvane feštice u ljetnoj sezone. Feštice su nečija novija izmišljotina koja nikada nije ni postojala, iako je teško govoriti o tradiciji u gradu koji je u svojoj novijoj povijesti doživio toliko promjena. Sastoje se od toga da se ispred ugostiteljskih objekata peku sardele (kontaminacija dišnih organa) i, što je daleko ozbiljnije, sviraju dalmatinske pjesme (teška kontaminacija ušiju). Klapsko je pjevanje u zadnje vrijeme postalo dio turističke ponude koja se pruža turistima kojima je pak jedini cilj što manje potrošiti, kupiti kuglu sladoleda ili fetu pizze za osam osoba, prošetati se po rivi i diviti se Pozdravu suncu jer je besplatan. U stvarnosti, pojedini orkestri (opet, čast rijetkim izuzecima) zabavljaju sami sebe, a što je najgore, zbog alkohola ili možda zato što cijeli život sviraju iste pjesme pa im je dosadilo, nakon nekog vremena izgube osjećaj za mjeru i sve se pretvori u grozno zavijanje pri kojem se postojeća melodija izobliči do neprepoznatljivosti, a što je sve skupa strašan atak na uši i psihu normalnog građanina. Isto je i sa bilo kojim dijelom grada u kojem postoji neki kafić, i moglo bi se dogoditi da poneki stanar u očaju poduzme mjere o kojima se obično čita na stranicama crne kronike.
I za kraj, kao prigodan zaključak ovome sumornom tekstu jedan mali OGLAS: Mijenjam trosoban, sunčan i komforan stan u centru grada (prvi vlasnik), za odgovarajući smještaj na Boriku, Diklu, Sokinom brigu, Stanovima… Možete me potražiti u Psihijatrijskoj bolnici Ugljan gdje se trenutno u miru i tišini odmaram od ljetne sezone na Poluotoku. Hitno!
KAKO GRAĐANIMA POLUOTOKA TRGOVINE ŽELE DOBRO JUTRO
Ova je priča sasvim slučajno vezana uz popularnog Keruma, i to zbog toga jer se njegov dućančić (cca 100m2) nalazi ispod moje spavaće sobe. To bi mogao biti bilo koji stan u gradu, jer svi koji u njemu žive imaju slične probleme. Naime, ako stanovnik Poluotoka želi malo i spavati, to može samo ako čvrsto zabravi prozor tako da bar malo smanji dotok buke, bilo da se radi o brbljavim prolaznicima, razularenoj mladeži (do 60 godina) ili dostavnim vozilima. Pritom je jako teško i disati, ali tko još misli o tome.
Cirkus počinje u 5 (pet!) sati ujutro. Zamislite vi, sretnici koji imate vlastitu kuću sa dvorištem negdje na periferiji ili u susjednim mjestima, kako vam u to doba pod prozor sobe u kojoj mirno spavate uz leđa bračnog druga svoga (zbilja, kako se danas zove bračni drug? Možda bračni gospodin?) dolazi dizel kamion koji još malo radi u leru i gasi se uz duboki uzdah stroja. Onda vozač izlazi i zalupi kabinu, te otvori ona bočna klizna vrata koja na žalost ne klize, kako im to ime kaže, nego se rolaju stvarajući relevantnu buku. Još je gore ako je stigla prodavačica koju šofer poznaje, pa joj gromoglasno zaželi dobro jutro uz usklik: “A di si mi ti mala, nedilje ti!” Onda se, nakon što je istovario teret, procedura, uključujući pozdrav, ponavlja i pri odlasku. Sve se to, između 5 i 6 sati ujutro, naravno ponovi nekoliko puta, ovisno o broju dostava i kulturi vozača, jer, vjerovali ili ne, ima i onih (svaki peti) koji to nastoje obaviti što je tiše moguće. Ali, nisu krivi vozači, jer sve je to nemoguće obaviti, a da se ne probudi pola ulice. Krivi su oni koji im to dopuštaju.
najnovije
najčitanije
Zadar
POČIVAO U MIRU
OD ‘SKITE’ SE OPRAŠTAJU BROJNI ZADRANI: ‘Veliki košarkaški virtuoz, zaljubljenik u košarku…’
Zadar
GRADSKO VIJEĆE
GRADONAČELNIK DUKIĆ: ‘Sada više nema razloga za političke igrokaze nego za političku odgovornost’
Zadar
GARAŽA
PROMETNO ZAGUŠENJE Problem parkinga na Višnjiku i Voštarnici riješit će velika javna garaža
Ostali sportovi
Svjetski gimnastički kup
Aurel Benović četvrtim mjestom u Dohi izborio plasman na OI u Parizu
Košarka
NBA liga
Kawhi Leonard se još nije oporavio, upitan je za početak doigravanja protiv Luke Dončića
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Županija
PODRŠKA S JUGA
DOMINACIJA HDZ-a Evo kako su glasali gradovi Zadarske županije
Zadar
25 GODINA PJESME