TIJEKOM SRPNJA I KOLOVOZA »Lešinari« love vozače u nevolji i predstavljaju se kao HAK

Slika korisnika mkvanja
Unatoč manjem broju poziva Autoklub Zadar uspješno otklanjao kvarove
Na svim važnijim državnim cestama, autocestama, županijskim cestama koncesiju imaju privatne firme, nigdje nema HAK-a. Neki od njih doslovno love vozače po cesti, dok naši djelatnici ne lutaju uokolo već sjede u bazi i čekaju poziv na koji dolaze u radnoj odori, a ne u kratkim hlačama, šlapama i potkošulji, kaže tajnik Autokluba Zadar Dinko Brkić
Dino Stanin/PIXSELL
HAK-ova nelojalna konkurencija vreba kvarove na autocesti

Ispražnjeni akumulator, zakuhani motor, problem s paljenjem i elektronikom, zaključano vozilo, pogrešno utočeno gorivo, neki su od najčešćih kvarova na vozilima tijekom ljetnih mjeseci, doznajemo u Autoklubu Zadar, koji je tijekom ovogodišnjega srpnja i kolovoza imao 839 poziva od kojih su uspješno riješili njih 616.
U odnosu na isti period lani riječ je velikom padu u broju poziva, jer je prošlogodišnjeg srpnja i kolovoza Autoklub Zadar imao 1.106 interventnih poziva, od čega je uspješno odradio 801.
Iako je uspješnost otklanjanja kvarova - koje Autoklub Zadar u velikom broju slučajeva svojom mobilnom radionicom rješava na licu mjesta, jednaka onoj lanjskoj, znatno manji broj poziva ovog ljeta u Autoklubu pripisuju nelojalnoj konkurenciji.

Kako je austrijski vozač »oderan« za 1.800 kuna

- Namnožili su se privatni prijevoznici, no nije stvar u konkurenciji već u načinu njihova poslovanja, kaže tajnik Autokluba Zadar Dinko Brkić, te navodi kako neki od takvih prijevoznika »poput lešinara« kruže autocestom i drugim prometnicama u potrazi za vozačima koji čekaju na cesti pomoć jer im je automobil zakazao. Iako su, kaže nam tajnik Brkić, mnogi od tih vozača u nevolji članovi Hrvatskog autokluba ili partnerskih inozemnih autoklubova, neki od prijevoznika im se lažno predstavljaju kao HAK ili kao HAK-ovi kooperanti, šlepaju ih do prvog servisa i onda im naplaćuju uslugu odvoza auta iako je za članove HAK-a ta usluga besplatna. Također, nerijetko im uslugu naplaćuju bez izdanog fiskalnog računa ili im daju samo opću uplatnicu, doznajemo dalje u Autoklubu Zadar.
- Na svim važnijim državnim cestama, autocestama, županijskim cestama koncesiju imaju privatne firme, nigdje nema HAK-a. Ali kad treba odraditi prevenciju i edukativne i humanitarne akcije onda nas se sjete i zovu, ogorčen je tajnik zadarskog Autokluba, jedne od najstarijih udruga na zadarskom području, koja je pravni slijednik Auto-moto društva »Tempo«, osnovanoga davne 1946. godine. Autoklub Zadar, kao dio HAK-a, osim pomoći na cesti i u otklanjanju kvarova, posebno je aktivan i na području prometne prevencije, zbog čega surađuje s nizom škola, udruga i ustanova na razvijaju svijesti, naročito kod mladih, o potrebi sigurne i odgovorne vožnje.
- Kad je HAK osnovan bio je uz policiju, hitnu pomoć i vatrogasce jedina javna služba koja je bila na raspolaganju građanima u nevolji. Danas prednost dobivaju prijevoznici koji se bave samo šlepanjem, ali ne i otklanjanjem kvarova. Neki od njih ljetne mjesece i veliki broj vozila u prometu koriste da doslovno love vozače po cesti, dok naši djelatnici za razliku od njih ne lutaju uokolo već sjede u bazi i čekaju poziv. Na poziv dolaze u radnoj odori, a ne u kratkim hlačama, šlapama i potkošulji. Neki dan nam je jedan od takvih »kauboja« dovezao austrijskog vozača, iskrcao njegovo vozilo u kvaru i doslovno ga »oderao« za 1.800 kuna, iako je čovjek član austrijskog nacionalnog autokluba OAMTC-a i imao je pravo na besplatan odvoz vozila. Čovjek je ostao u čudu nad tolikim iznosom, kao i činjenicom da mu se ovaj predstavio kao kooperant HAK-a, prepričava Dinko Brkić samo jedan od primjera koji oslikava u kakvoj je situaciji zadarski Autoklub, posebno tijekom ljeta.

Ostali prijevoznici ne otklanjaju kvarove

Brojke koje pokazuju da su, unatoč znatno manjem broju poziva ovoga ljeta, djelatnici Autokluba Zadar u otklanjanju kvarova bili jednako uspješni kao i prošle godine, svjedoči najbolje o činjenici da u tom segmentu nemaju konkurenciju jer ostali prijevoznici ne otklanjaju kvarove, a mnogi od njih samo »love« vozila kako bi ih odšlepali do prvog servisa i uslugu im masno naplatili.
Od prošlogodišnje 801 uspješno odrađene intervencije Autokluba Zadar u mjesecu srpnju i kolovozu, 552 odnosile su se na prijevoz vozila, a 249 na otklanjanje kvara, dok je ove godine u istim mjesecima od 616 uspješno riješenih intervencija 371 se odnosila na prijevoz vozila, a 245 na otklon kvara.
Intervencije koje nisu uspješno riješene, pojašnjavaju u Autoklubu, odnose se na slučajeve u kojima se zbog gužve nije uspjelo stići na vrijeme, stranka je odustala ili je u međuvremenu problem riješen, ili im je pak vozača dok je čekao već pozvanu pomoć »preoteo i pokupio« netko od nelojalne konkurencije.
S obzirom da Autoklub Zadar raspolaže s različitom sofisticiranom opremom za pomoć na cesti nije rijetkost da su njihovi djelatnici u situaciji »izvoditi čuda« kako bi pomogli vozačima kojima je stalo vozilo. To se najčešće odnosi, kaže Brkić, na situacije kad se vozači upuštaju u vožnju na mjestima koja nisu namijenjena vozilima.

Sinonim za pomoć na cesti

- Idu na neke usamljene divlje plaže i žele se parkirati kraj samog mora. Tada se zna dogoditi da zapnu za kamen, panj i sl., zaglave se i ne mogu dalje, pa ih naši djelatnici izbavljaju, opisuje Brkić i kaže kako problem s nelojalnom konkurencijom počinje sve češće utjecati i na renome zadarskog Autokluba, odnosno HAK-a u cjelini. Nerijetko se, naime, događa da vozilo u kvaru odšlepa privatna tvrtka u neki servis gdje auto onda stoji danima ili vozač niti ne zna kamo su mu vozilo odšlepali, a vučnu službu je zamijenio za HAK.
- Mi smo oduvijek sinonim za pomoć na cesti i onda mnogi nastale probleme povezuju s nama. Nedavno me tako nazvao jedan čovjek i tvrdio da je neko vozilo u kvaru već danima kod nas, što sam odmah opovrgnuo, iako je on u to bio uvjeren. Kasnije se ispostavilo da je riječ o drugoj tvrtki koja je odvezla vozilo u neki servis, kaže još Brkić, te zaključuje kako će unatoč sve težoj situaciji u kojoj se Autoklub Zadar nalazi zbog navedenih problema i dalje sustavno biti organizator, suorganizator i domaćin mnogih edukativnih i prometno-preventivnih manifestacija na području Zadra i Zadarske županije kako bi se, prije svega djecu i mlade, učilo prometnoj kulturi koja je jedno od jamstava cestovne sigurnosti.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 4 (1 glasova)