Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

TIJEKOM SRPNJA I KOLOVOZA »Lešinari« love vozače u nevolji i predstavljaju se kao HAK

09.09.2019. 08:02
TIJEKOM SRPNJA I KOLOVOZA »Lešinari« love vozače u nevolji i predstavljaju se kao HAK


Ispražnjeni akumulator, zakuhani motor, problem s paljenjem i elektronikom, zaključano vozilo, pogrešno utočeno gorivo, neki su od najčešćih kvarova na vozilima tijekom ljetnih mjeseci, doznajemo u Autoklubu Zadar, koji je tijekom ovogodišnjega srpnja i kolovoza imao 839 poziva od kojih su uspješno riješili njih 616.
U odnosu na isti period lani riječ je velikom padu u broju poziva, jer je prošlogodišnjeg srpnja i kolovoza Autoklub Zadar imao 1.106 interventnih poziva, od čega je uspješno odradio 801.
Iako je uspješnost otklanjanja kvarova – koje Autoklub Zadar u velikom broju slučajeva svojom mobilnom radionicom rješava na licu mjesta, jednaka onoj lanjskoj, znatno manji broj poziva ovog ljeta u Autoklubu pripisuju nelojalnoj konkurenciji.


Kako je austrijski vozač »oderan« za 1.800 kuna
– Namnožili su se privatni prijevoznici, no nije stvar u konkurenciji već u načinu njihova poslovanja, kaže tajnik Autokluba Zadar Dinko Brkić, te navodi kako neki od takvih prijevoznika »poput lešinara« kruže autocestom i drugim prometnicama u potrazi za vozačima koji čekaju na cesti pomoć jer im je automobil zakazao. Iako su, kaže nam tajnik Brkić, mnogi od tih vozača u nevolji članovi Hrvatskog autokluba ili partnerskih inozemnih autoklubova, neki od prijevoznika im se lažno predstavljaju kao HAK ili kao HAK-ovi kooperanti, šlepaju ih do prvog servisa i onda im naplaćuju uslugu odvoza auta iako je za članove HAK-a ta usluga besplatna. Također, nerijetko im uslugu naplaćuju bez izdanog fiskalnog računa ili im daju samo opću uplatnicu, doznajemo dalje u Autoklubu Zadar.
– Na svim važnijim državnim cestama, autocestama, županijskim cestama koncesiju imaju privatne firme, nigdje nema HAK-a. Ali kad treba odraditi prevenciju i edukativne i humanitarne akcije onda nas se sjete i zovu, ogorčen je tajnik zadarskog Autokluba, jedne od najstarijih udruga na zadarskom području, koja je pravni slijednik Auto-moto društva »Tempo«, osnovanoga davne 1946. godine. Autoklub Zadar, kao dio HAK-a, osim pomoći na cesti i u otklanjanju kvarova, posebno je aktivan i na području prometne prevencije, zbog čega surađuje s nizom škola, udruga i ustanova na razvijaju svijesti, naročito kod mladih, o potrebi sigurne i odgovorne vožnje.
– Kad je HAK osnovan bio je uz policiju, hitnu pomoć i vatrogasce jedina javna služba koja je bila na raspolaganju građanima u nevolji. Danas prednost dobivaju prijevoznici koji se bave samo šlepanjem, ali ne i otklanjanjem kvarova. Neki od njih ljetne mjesece i veliki broj vozila u prometu koriste da doslovno love vozače po cesti, dok naši djelatnici za razliku od njih ne lutaju uokolo već sjede u bazi i čekaju poziv. Na poziv dolaze u radnoj odori, a ne u kratkim hlačama, šlapama i potkošulji. Neki dan nam je jedan od takvih »kauboja« dovezao austrijskog vozača, iskrcao njegovo vozilo u kvaru i doslovno ga »oderao« za 1.800 kuna, iako je čovjek član austrijskog nacionalnog autokluba OAMTC-a i imao je pravo na besplatan odvoz vozila. Čovjek je ostao u čudu nad tolikim iznosom, kao i činjenicom da mu se ovaj predstavio kao kooperant HAK-a, prepričava Dinko Brkić samo jedan od primjera koji oslikava u kakvoj je situaciji zadarski Autoklub, posebno tijekom ljeta.


Ostali prijevoznici ne otklanjaju kvarove
Brojke koje pokazuju da su, unatoč znatno manjem broju poziva ovoga ljeta, djelatnici Autokluba Zadar u otklanjanju kvarova bili jednako uspješni kao i prošle godine, svjedoči najbolje o činjenici da u tom segmentu nemaju konkurenciju jer ostali prijevoznici ne otklanjaju kvarove, a mnogi od njih samo »love« vozila kako bi ih odšlepali do prvog servisa i uslugu im masno naplatili.
Od prošlogodišnje 801 uspješno odrađene intervencije Autokluba Zadar u mjesecu srpnju i kolovozu, 552 odnosile su se na prijevoz vozila, a 249 na otklanjanje kvara, dok je ove godine u istim mjesecima od 616 uspješno riješenih intervencija 371 se odnosila na prijevoz vozila, a 245 na otklon kvara.
Intervencije koje nisu uspješno riješene, pojašnjavaju u Autoklubu, odnose se na slučajeve u kojima se zbog gužve nije uspjelo stići na vrijeme, stranka je odustala ili je u međuvremenu problem riješen, ili im je pak vozača dok je čekao već pozvanu pomoć »preoteo i pokupio« netko od nelojalne konkurencije.
S obzirom da Autoklub Zadar raspolaže s različitom sofisticiranom opremom za pomoć na cesti nije rijetkost da su njihovi djelatnici u situaciji »izvoditi čuda« kako bi pomogli vozačima kojima je stalo vozilo. To se najčešće odnosi, kaže Brkić, na situacije kad se vozači upuštaju u vožnju na mjestima koja nisu namijenjena vozilima.




Sinonim za pomoć na cesti
– Idu na neke usamljene divlje plaže i žele se parkirati kraj samog mora. Tada se zna dogoditi da zapnu za kamen, panj i sl., zaglave se i ne mogu dalje, pa ih naši djelatnici izbavljaju, opisuje Brkić i kaže kako problem s nelojalnom konkurencijom počinje sve češće utjecati i na renome zadarskog Autokluba, odnosno HAK-a u cjelini. Nerijetko se, naime, događa da vozilo u kvaru odšlepa privatna tvrtka u neki servis gdje auto onda stoji danima ili vozač niti ne zna kamo su mu vozilo odšlepali, a vučnu službu je zamijenio za HAK.
– Mi smo oduvijek sinonim za pomoć na cesti i onda mnogi nastale probleme povezuju s nama. Nedavno me tako nazvao jedan čovjek i tvrdio da je neko vozilo u kvaru već danima kod nas, što sam odmah opovrgnuo, iako je on u to bio uvjeren. Kasnije se ispostavilo da je riječ o drugoj tvrtki koja je odvezla vozilo u neki servis, kaže još Brkić, te zaključuje kako će unatoč sve težoj situaciji u kojoj se Autoklub Zadar nalazi zbog navedenih problema i dalje sustavno biti organizator, suorganizator i domaćin mnogih edukativnih i prometno-preventivnih manifestacija na području Zadra i Zadarske županije kako bi se, prije svega djecu i mlade, učilo prometnoj kulturi koja je jedno od jamstava cestovne sigurnosti.