Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

22 C°

Kapetan duge plovidbe s velikim srcem

08.12.2010. 23:00
Kapetan duge plovidbe s velikim srcem


Službena nominacija zadarskog pomorca, vrijedno je istaknuti, došla je od Sindikata pomoraca Hrvatske. Pomoći drugome u nevolji na moru za pomorce je naime prije svega pitanje časti, pa tek onda pravna obveza jer oni bi ionako tako postupali i bez zakonskih paragrafa
Zadarski list je 4. veljače ove godine opširno pisao o pothvatu kojega su posada tankera “Champion Pacific”, pod zapovjedništvom Zadranina Stjepana Ivanova izvela spasivši nakon 13 dana plutanja gotovo iznemogli dvojac ribara s otočja Comores.
Taj podvig doživio veliki odjek u široj hrvatskoj javnosti te prepoznat, kako vidimo, i od članova odbora za dodjelu ovogodišnjeg trofeja Plava vrpca Vjesnika. Kapetan Ivanov se tako nalazi u vrlo izjednačenoj konkurenciji među tri pojedinačna i četiri momčadska poduhvata o kojima će se u pripetavanju odlučiti slavodobitnika.
Službena nominacija zadarskog pomorca, vrijedno je istaknuti, došla je od Sindikata pomoraca Hrvatske. Pomoći drugome u nevolji na moru za pomorce je naime prije svega pitanje časti, pa tek onda pravna obveza jer oni bi ionako tako postupali i bez zakonskih paragrafa. »Plava vrpca Vjesnika« iznimno je cijenjeno priznanje ne samo u domaćim pomorskim krugovima nego i u inozemnim. Osim domaćim pomorcima, to priznanje je dosad u nekoliko navrata dodijeljeno i strancima za spašavanje naših ljudi, između ostalih i trojici američkih vojnih liječnika za pokušaj spašavanja dvojice teško opečenih pomoraca s broda “Miho Pracat” Atlantske plovidbe iz Dubrovnika na Pacifiku u siječnju 1969. godine. “Plavu vrpcu Vjesnika” utemeljio je prije 44 godine književnik i pjesnik Ratko Zvrko, u to vrijeme urednik rubrike pomorstva u Vjesniku. Tako se ova uistinu lijepa tradicija nastavlja iz godine u godinu.
Mjere opreza i duge cijevi
Iskusni kapetan Stjepan Ivanov (63) s gotovo četrdesetogodišnjim plovidbenim stažom već je na sebe preuzeo novi zadatak. Ukrcao se, naime, na “chemical” tanker “Stolt Endurance” koji plovi pod panamskom zastavom. Zbog specifična tereta te područja kojim plovi, brod i posada izloženi su, kao i mnogi drugi brodovi, neviđenim i za laike gotovo nezamislivim rizicima. Zanimljivo će biti u najkraćem – i “običnim” čitateljima i onima iz pomorske struke, opisati kako to sada izgleda biti izložen otmičarima odnosno otmicama o kojima čitamo gotovo svakodnevno.
Na ovom putovanju odmah po uplovljavanju u ozloglašeni Adenski zaljev, koji vrvi od somalskih gusara morali su se posebno pripremiti na svako moguće iznenađenje. Najprije se plovi u konvoju strogo određenim koridorom. Upravo sada plove Crvenim morem iz luke Yubail pa preko Sueskog kanala za mirnije luke; Barcelonu, Antwerpen i Rotterdam. No prolazak je prethodno zahtijevao u luci Matrah Port Sultan Qaboos (Oman), ukrcaj posebnog security teama PVI (Protection Vessel Int.), sve redom bivših marinaca naoružanih do zuba, što se uostalom vidi i iz priloženih fotografija. U godinu i pol dana djelovanja 15 takvih timova u grupi od po četiri člana spriječilo je čak 12 izravnih otmica, tako da pod njihovom zaštitom niti jedan brod nije do sada otet, no puno stanje pripravnosti traje cijelim ugroženim područjem plovidbe. PVI-ovci imaju posebna pravila za slučaj sukoba (Rule of engagement) pa tako primjerice na 500 m od broda svako približavanje sumnjive brodice podrazumijeva: 1. ispaljivanje rakete u zrak, 2. pucanje po provi čamca uokolo u more, 3. nastavak približavanja slijedi pucanje u samu provu, zatim 4. nastavi li se približavanje slijedi baražna vatra u motor ili kabinu brodice te u konačnici 5. ako gusari pokažu i usmjere oružje tada slijedi otvaranje vatre iz dugih cijevi i njihovo eliminiranje. Uz to brod preventivo bude opasan bodljikavom žicom po cijeloj dužini, tako da i ovo ponekad odvraća otmičare od nakane zarobljavanja broda.
Kroz bure i oluje
Uz njih dakako i posada višestruko pojačava “gvardiju” što izaziva dodatna naprezanja, depresije i logičnu uznemirenost. Marinci se iskrcavaju nadomak Sueza te povratno preuzimaju u zaštitu neki drugi brod.
Barba Ivanov je karijeru započeo kao i svi koji su izlazili iz zadarske nautike u tadašnjem “Jugotankeru”, da bi se potom prebacio na stranog brodara pri firmi Thome Ship Mannagement iz Singapura.
Zaključimo dakle, naš sugrađanin Stjepan Ivanov, kapetan duge plovidbe i zadarski Pirovčanin, ponosan je i na svoje tri kćeri koje ga svaki put nestrpljivo očekuju da im se vrati s dalekih mora.
Sve i da ne bude odabran za laskavi trofej PVV, već i sama nominacija veliko je priznanje kako njemu osobno tako i Zadru te svim zadarskim pomorcima koji su – poznato je, među najcjenjenijim kadrovima svjetskoga pomorstva. E pa, sretno vam bilo, kapetane, uz bure i oluje kojih je uvijek bilo i bit će želimo svim našim pomorcima ma gdje bili što manje susreta s ljutim gusarima i nek vas u tomu prati i čuva vaš nebeski zaštitnik Sv. Nikola.