Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Uzalud kamikazi kaciga

Autor: Edi Prodan

09.02.2010. 23:00
Uzalud kamikazi kaciga


Pad prodaje u odnosu na lanjski siječanj je opet enormno visok pa će dosezanje rezultata iz 2009. godine bez institucionalne pomoći i uz svu silu prodajnih akcija biti nešto kao kaciga na glavi kamikaze – uzaludna misija
Fascinantno je koliko je čovjek prilagodljivo biće. Dok smo ne tako davno, tek prije mjesec ili dva zdvajali o katastrofalnoj prodaji automobila u Hrvatskoj tijekom 2009. godine, danas smo spremni iste te rezultate proglasiti – uspjehom. Naime, kako to ističu ugledni prognostičari i analitičari agencije Promocija plus, rezultat sličan lanjskom bio bi jako dobar. No, kako je počelo prošlogodišnjih 45 tisuća prodanih automobila bit će jako teško ako ne i nemoguće ostvariti. Kada vam godina počne s 2,6 tisuća prodanih automobila, što je pad od skoro 50 posto u odnosu na lanjski siječanj, bliži smo novoj katastrofi no oporavku. Stoga, ne dođe li do institucionalne pomoći sve akcije trgovaca koje su ovih dana zapljusnule salone djelovat će poput kacige na glavi kamikaze – uzaludni posao.
Ipak, da bismo mogli realnije prosuđivati tržište potrebno je pričekati podatke za najmanje jedno tromjesečje. Govore li prognoze za prvo od četiri ovogodišnja kako će deset tisuća biti nemoguće ostvariti, sve da nam dobra turistička sezona, što bi ipak mogla biti realnost, donese nagli oporavak, 40 tisuća prodanih automobila bit će ravno – senzaciji. Prognozeri dakle govore o padu koji će se mjeriti jednoznamenkastim postocima no bude li pad 9,99 posto, bit će jako dobro. Uostalom, uvidom i u analize niza međunarodnih agencija za procjene tržišta koje se bave i hrvatskim automobilskim tržištem, nailazimo na podatke kako će se pad u najboljem slučaju zaustaviti ili se, što je po njima realnije, spustiti za daljnjih 10 posto. Još više zabrinjavaju njihove procjene kako će u nizu godina koje slijede oporavak hrvatskog automobilskog tržišta također, unatoč niskoj bazi, biti u – jednoznamenkastim postocima. Drugim riječima, na rezultate slične ovosiječanjskim moramo se naviknuti ma koliko nam trenutačno bili neugodni. Vratimo li se “prilagodljivom biću”, sasvim smo sigurni da će prvi rezultati bolji od ovih iz siječnja 2010. godine, te nakon dugo vremena prvi pozitivni postoci, izazvati skoro pa ushit.
Pogledamo li listu najboljih prodavatelja uvidjet ćemo da su ipak profitirali oni koji su pokrenuli prodajne akcije ili pak imali zalihu lanjskih vozila koje su ponudili sa značajnijim popustom.
A da se tektonske promjene dešavaju i na ljestvici najprodavanijih pokazuju nam rezultati po kojima je na prvom mjestu – Volkswagen. U zadnjih, redom pobjedničkih, šest godina Opelu se nekih mjeseci znalo dešavati da ga netko smjeni na prvom mjestu no u ovom je slučaju to podosta uvjerljivo. Uostalom, VW zauzima i skoro dva posto veći udjel od Opela a i postotno gledano – wolfsburški je ponos petnaestak posto prodavaniji od munje iz Russelsheima. Zanimljivo, i apsolutne brojke su na strani VW-a koji je lani u siječnju prodao tek tridesetak automobila više. S druge strane, Opel je u odnosu na lani doživio značajniji pad pa – eto ti smjene. S obzirom da smo u stalnom kontaktu s većinom prodajnih salona, VW-ov iskorak nas ne čudi jer je novi Polo pravi magnet koji i u ova krizna vremena puni salone. Rezultat svega je i to da ne samo kako se odlično prodaje Polo već on povlači i prodaju ostalih modela iz bogate VW-ove palete. S druge strane, Opel je imao u siječnju svoju tradicionalnu 24-satnu akciju pa će svakako biti zanimljivo vidjeti rezultate za veljaču. U svakom slučaju početak godine nam je najavio veliki njemački dvoboj koji će vrlo vjerojatno obilježiti i preostalih 11 mjeseci.
Nastavimo li daljnju analizu, nailazimo na francuski obračun. Renault je nastavio pad, Peugeot rast. Rezultat svega je njihova mrtva trka u kojoj je na treću poziciju izbio Peugeot a nije nevažno spomenuti ni to da je Renaultov pad u odnosu na lanjski početak godine izuzetno velik, čak šezdeset posto. Modelski su oba “francuza” odlično potkovana tako da je to drugi par koji će se bespoštedno nadmetati za – treću poziciju.
Na petom mjestu – iznenađenje. Ali samo za neupućene. Chevrolet je naime zaigrao na kartu odličnih, niskih cijena, kvalitetnih modela a i za Cruzeom je potražnja zamjetna. Dodatni “pogon” ovoj će marki svakako dati nova rasprodaja koju predvodi stari model Sparka a još kad na scenu stupi novi Spark – sve je moguće, pa čak i borba za poneko više mjesto. Uostalom njihov zaostatak za francuskim dvojcem je tek u nekoliko automobila. Na šestom mjestu – Hyundai. Jako dobro a s obzirom na cijene i30 i posebno odlazećeg Tucsona i oni su kandidati za koje mjesto iznad ovog iz siječnja.
Slijede Škoda i Citroen. Nije im baš drago što bilježe pad, još je manje drago Fordu koji je ispao iz deset prvoplasiranih, no ako poduzmu radikalnije akcije, popravit će im se plasmani. Ostanu li u svojevrsnoj “pasivi” – godina je okrutna, moglo bi biti svašta. Svoj povratak među najbolje slavi Mazda. Dugo je nije bilo u Top10, sada je opet tu a sve su šanse da tu i ostane. Toyota je na desetoj poziciji, rezultat joj je mnogo lošiji no lani u istom razdoblju, udio joj i nije toliko pao. Što će se s njima dalje zbivati? Najprije će im zbog poznatih razloga s opozivom prodaja naglo pasti. Kako smo pak uvjereni da će vrlo skoro uslijediti misija vraćanja povjerenja, na proljeće očekujemo Toyote s posebno prihvatljivim cijenama i renesansu prodaje. Vjerujemo kako će se na taj način anulirati trenutačna tragedija te će ostati u zoni deset najprodavanijih.
Suzuki je unatoč činjenici da je prodao tek trećinu automobila u odnosu na prošlogodišnji siječanj ostao na jedanaestoj poziciji, a odlično su poslovali BMW i Audi koji su za njihove navike u Hrvatskoj zauzeli neobično visoke pozicije. Dacia i KIA su u nekom svojem standardu kad su 15. i 16. pozicija u pitanju, Seat je unekoliko oporavljen, Nissan pada a Fiat je na – 19. poziciji. Teško da može lošije ali s obzirom na agresivni povratak s čak tri generacije Punta, uskoro bismo ih morali ugledati na nekim znatno boljim pozicijama.
Za kraj ove turobne priče dodajmo još kako je manje od deset automobila prodalo čak 12 marki među kojima je čak i jedan Alfa Romeo te da su Mitsubishi i Jaguar prodali tek po jedan jedini automobil.