Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Stižu elektromobili

09.08.2010. 22:00
Stižu elektromobili


Vlade većine europskih država uvest će čitav niz mjera protiv zagađenja okoliša. Jedna od njih će biti i eliminacija automobla sa zastarjelim benzinskim motorima
Temeljito iščitavanje dnevnih novina čija je kvaliteta i zanimljivost sadržaja obrnuto proporconalna s cijenom, jer euro baš i nije mali novac da bi se dobilo pregršt žutila i nekoliko decilitara crnila, privodilo se kraju. Ostatci makjata skoreni na rubovima šalice i zgrijana voda na dnu čaše. Janjče je inače jedno od najljepših odmorišta na Dalmatini, no kad se na njemu mjesečno provodi po nekoliko sati zna biti i zamorno. K tome, u ovom djelu Like i vremenske su prilike često hirovite. No, konačno! Konačno je na punjaču gdje se uštekalo Twizy zasvijetlia zelena žaruljica. Znak je to da se, nakon 35 minuta, konačno napunila baterija automobila te da se može nastaviti put prema Splitu. Iako imamo itekako dobru autocetu, 400 kilometara od Zagreba do glavnoga grada Dalmacije se itekako zna otegnuti. Sve je dobro, ti automobili na struju i tako, ali punjenje je beskrajno dosadno. A i to što je cijena punjenja baterije svega 20 kuna nije baš utješno jer na sendvič, novine, kavu i vodu, a uleti tu i još savijača s jabukama, ode triput toliko. Gdje su ona sretna vremena kada se na tankanje ulijetalo poput bolida F1 a uz ekspresno punjenje pedesetak litara goriva, istina s keširanjem 350 kuna, bilo je još dovoljno vremena tek za pražnjenje mjehura koji kilometrima gnjavi.
Slika, kako nam je zornije no ikad pokazalo 63. izdanje autosalona u Frankfurtu, ne tako daleke budućnosti više je no izvjesna. Vlade velike većine europskih država uvest će čitav niz mjera protiv zagađenja okoliša. Jedna od njih će biti i eliminacija automobla sa zastarjelim benzinskim motorima. Nakon načela dobrovoljnosti, u razdoblju od 2015. do 2020. takva će se vozila morati ultiamtivno uklanjati, a na njihovo će mjesto uletjeti hibridni i električni automobili. Dakako, ne zato što same proizvođače nešto posebno privlači ekologija, već stoga što je tržišni posrtaj 2009. godine pokazao da se automobili ne moraju nužno mijenjati nakon pet do sedam godina – jer im se u takvim intervalima mijenja maska i još poneki detalj dok ih standardno pokreće motor s unutarnjim izgaranjem koji su izmislili pametni umovi prije više od stotinu godina – već ih se sasvim solidno može “raubovati” na jedan kubanski način. Trebalo je, dakle, natjerati kupce da se vrate u salone, a to se moglo jedino tako što su vlade većine europskih država počele “nesebično” dijeliti poticaje za kupnju automobila s niskom emisjiom CO2. Ili bez nje.
Nakon što su hibridi ovladali prijelaz prvoga u drugo desetljeće, Renault se 2011. i 2012. pojavljuje s golemom količinom zanimljivo dizajniranih elektromobila. Mali Twizy, tek nešto veći dvosjed u kojem se sjedi jedno iza drugog, idealan za gradske gužve i parkiranje na polovična parkirna mjesta koja se naplaćuju trideset posto manje od klasičnih, zatim električni Kangoo koji bi s punjenjem mogao imati problema na dužem putu, ali će zato, sa samo jednim punjenjem baterije odlično razvoziti robu gradom čitav dan. Ili pak kompaktna limuzina Fluence što će vas prevesti punih pet stotina kilometara sa samo jednim međupunjenjem.
Bliska budućnost će, kako je u Frankfurtu brojnim novinarima poručio Carlos Ghosn, biti električna. I dok vlade država u kojima se proizvodi glavnina europskih automobila, Italije i Njemačke posebno, još razmišljaju i stvaraju proračune te zakonske okvire za snažni prodor električnih automobla, Francuska je to već obavila. Mnogi su se čudlili kako najveći francuski proizvođač za Frankfurt nije pripremio posebne novitete – demantirao ih je efektni poligon čistog futurizma. Bliskog, mnogo bližeg no što to zamišljate, ispravio je novinare Ghosn.
A da koalicija Renault-Nissan sprema blisku električnu budućnost dalo se nazrijeti prije nekoliko mjeseci, točnije u drugoj polovici srpnja, kada je Nissan Motor, dio Alijanse Renault-Nissan, objavio da zajedno s vladama Velike Britanije i Portugala u tim zemljama planira sagraditi dvije tvornice za proizvodnju naprednih litij-ionskih baterija. Ukupna će godišnja količina biti 120 tisuća komada što već jasno naznačuje koja bi se količina hibridnih i električnih vozila mogla pojavljivati sa znakom ta dva proizvođača. Da je priča maksimalno ozbiljna pokazuje i podatak da su portugalska i britanska vlada ponudile izdašnu novčanu potporu kako bi se Nissanove baterije počele proizvoditi baš u njihovim zemljama jer – slute velik posao. K tome, Portugalci su s Alijansom Renault-Nissan sklopili ugovor po kojem su postali prva europska zemlja koju će Alijansa od proljeća 2011. godine opskrbljivati svojim električnim vozilima. S druge strane, portugalska će vlada pokrenuti gradnju velike mreže od 1300 stanica za punjenje koje će se u roku od dvije godine postaviti diljem Portugala. Lani je portugalska vlada potpisala i sporazum s 25 gradova i koncesionara autocesta i parkirališta o postavljanju mreže za punjenje koja će obuhvatiti cijelu zemlju. Tada je predstavljen i prototip tih naprednih stanica koje je proizveo portugalski konzorcij u suradnji s Nissanom.
Na sličnom je putu i drugi francuski gigant, grupacija PSA što objedinjava Peugeot i Citroen te pridruženi im Mitsubishi. I oni imaju gotove projekte, neki su, štoviše, pred samom realizacijom, a jasno je da će im se na tom putu, iako neku godinu kasnije, pridružiti i njemački te talijanski proizvođači.
Nastavak putovanja, u tišini, proteko je bez poteškoća, Nakon Svetog Roka dobili smo pozitivan vjetar u leđa pa je baterija izdržala znatno duže. Utopija ili skora budućnost? Nemojte se zanositi da ćete još dugo odolijevati izazovu kupnje elektromobila. Priča je preozbiljno postavljena i pompozno ispričana da bi uskoro pala u zaborav. I baš kao što ste mislili da je plin odličan energent, ali da ga je u Hrvatskoj nemoguće koristiti jer nema dovoljno plinskih postaja, pa su “preko noći” izniknule na stotinama lokacija – sutra će se i utikači nuditi na “svim bolje opskrbljenijim elektromobilnicama u zemlji”.
 


Zamjena baterija


Koliko je ozbiljan, Renault pokazuje i detaljnom razradom načina punjenja baterija. Standardna predviđa trajanje od 4 do 8 sati što ovisi o veličini baterije odnosno automobila, a obavlja se putem utičnice smještene na vanjskom dijelu vozila, primjerice u vlastitoj garaži. Brzo punjenje će trajati 20 minuta, a obavljat će se na posebnim postajama, sličnim današnjim bezinskim crpkama. No ono što je posebno zanimljivo je ekskluzivni sustav “Quickdrop”, odnosno brza zamjena baterija u trajanju od samo 3 minute na postaji za zamjenu. Slično kao što su se, nekad, u konačištima mijenjali konji.




 


Izračun potrošnje


Prema današnjim cijenama električne energije, punjenje najmanjih elektromobila će stajati 20-ak kuna. Uz krajnje nježnu, odgovornu vožnju s tim će se sadržajem moći savladati do 100 kilometara što je i više no dovoljno za dnevne potrebe. Za usporedbu, automobil s benzinskim motorom manje snage, dakle po prilici slične dinamike kao elektromobil, za istu kilometražu u gradu će potrošiti 60-ak kuna goriva, odnosno čak tri puta više.


 


Cijene kao za dizelaše


Kako je najavio Carlos Ghosn, Renault je precizno razradio i strategiju cijena. Mnogi su, naime, skeptični upravo zbog te “pojedinosti” jer su dosadašnja iskustva govorila kako elektromobili imaju i do tri puta višu cijenu od najpovoljnijih benzinaca. No, kako ističe Renault, njihovi elektromobili iz bliske budućnosti će imati cijenu jednaku današnjim dizelašima, dakle 20-ak posto višu od najpovoljnijih benzinskih.