Zadarska županija uvećala udio u hrvatskom turizmu na 14%

Slika korisnika admin
Zvonko KUCELIN

Ohrabrujuće informacije o turističkim kretanjima u Hrvatskoj imaju za Zadarsku županiju i dodatnu vrijednost jer je udio ovog područja u hrvatskom turizmu veći nego ikad. Odnosno ovog trenutka prema preliminarnim pokazateljima o broju turista i noćenja Zadarska županija je na 14 posto cjelokupnog turizma jadranskih županija i Zagreba, a što je gotovo cjelokupan hrvatski turizam, jer je ostatak kontinenta prisutan sa simboličnim brojkama.

 Zadarska je županija prema tim brojkama imala 1,170.505 dolazaka, što je 7,9 posto više i 8,476.548 noćenja, što je 3,6 posto više i udio od 14 posto.

Ukupno u Hrvatskoj ostvaren je rast od 6 posto u dolascima (9,131.905 dolazaka) i porast od 3,9 posto u noćenjima (55,062.134 noćenja).

U prostornom rasporedu rasta unutar hrvatskog turizma svjedočili smo da je najsnažnija turistička županija u zemlji - Istarska imala blagi pad, odnosno 0,9 posto noćenja manje nego lani u osam mjeseci.

Kraći i češći boravci

I kod Istre, kao i kod Zadarske županije, ali i većeg dijela drugih odredišta, vidljiv je trend smanjenja duljine boravka, odnosno veći je rast gostiju od rasta noćenja. To je odraz svjetskog trenda - češća i kraća putovanja, koji traje već desetljećima. No, odraz je i činjenice produljivanja sezone. Kada goste imate samo u vršnim ljetnim mjesecima njihovi su boravci najdulji, dok gosti koji dolaze u pred i posezoni borave kraće u destinaciji. U cjelogodišnjem turizmu kojem se tek nadamo to se još dodatno skraćuje.

Osim toga gosti, koji stižu sve popularnijim i mnogobrojnijim niskotarifnim letovima također koriste kraće boravke i obilaze veći prostor. Najbolje je to vidljivo iz hostelskog turizma, u kojem prosječan boravak rijetko prelazi dvije noći na jednom mjestu, ali ti gosti obiđu i nekoliko županija za tjedan dana. To je vjerojatno uvjetovalo i sve ostale statistike - naime, imali smo šest posto gostiju više, a 3,9 posto noćenja. Dio gostiju registrirali smo u Zadru kada su letjeli i proboravili ovdje noć ili dvije, ali i kada su produžili put Šibenika ili Splita, Dubrovnika.

Gradovi kao turističke zvijezde

 Iz izraženih podataka po županijama i Gradu Zagrebu u istom statusu vidljivo je da je najveći porast u zemlji imao - Zagreb, od čak 14 posto u dolascima i 12,4 posto u noćenjima. No kada analizu svedemo s razine županija na lokalne samouprave doći ćemo do zanimljivih zaključaka - najveći porast bilježe veći gradovi. Fascinantan porast bilježi u Zadarskoj županiji Zadar, što smo već navodili, odnosno 13 posto u noćenjima. Split je još daleko žešći s više nego duplo snažnijim rastom, Zagreb smo spomenuli, a dobar dio rasta Dubrovačko-neretvanske županije odnosi se na Dubrovnik.

Taj trend apsolutno potiču jeftine aviokarte. Jer putovati s tisuću kilometara udaljenosti automobilom da bi negdje proveo dva dana je besmisleno, ali putovati sat i pol avionom i za novce bitno manje od same cijene goriva za automobil, i te kako se isplati. Na nastavak snaženja tog trenda treba apsolutno računati, a on će u zadarskom slučaju biti u ogromnoj vezi s brojem jefitnijih avionaleta.

Stvarnost »ide na ruku« gradovima

Posljedica toga bit će, i već je, veća iskoristivost smještajnih objekata u gradovima, hotela i drugih oblika. Dok je na nekim našim otocima umijeće držati hotel otvorenim tri mjeseca, u gradovima je već moguće govoriti o preko 200 dana popune. To je sada jedan od ključnih faktora budućnosti. S takvom popunom, s činjenicom spuštenog PDV-a na 10 posto, s relativno nižom cijenom rada prosječno zaposlenih u turizmu i ugostiteljstvu, i s na žalost velikom »rezervnom armijom rada«, dakle mnoštvom nezaposlenih čija sudbina jamči trajniju mogućnost popune potrebnog kadra sezonskim i povremenim radom, stvorene su petpostavke za turističke investicije. Prije svega u - gradovima.

U Zadarskoj županiji favorit je Zadar, te nekoliko gradskih sredina poput Biograda ili mjesta bližih Zadru. Tipični ljetni resorti, odnosno odmorišne mega-destinacije novog tipa na izdvojenim i udaljenim predjelima, s nekoliko kakvih se uvelike bave pojedini investitori i mediji, nemaju u ovom trenutku takvu privlačnu snagu i isplativost.

Kategorija: 
Tag: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno