Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

I Zadar u Nostradamusovim stihovima

10.01.2011. 23:00
I Zadar u Nostradamusovim stihovima


Nostradamusovo spominjanje hrvatskih krajeva nije isuviše često, ali je nazočno u njegovim stihovima, kao i mnogi drugi djelovi Europe i tada poznatog svijeta. Dalmacija se višekratno spominje kao moguće mjesto “sukoba civilizacija”, prostor na kojem će se “oriti strani jezici” i voditi “borbe s Arapima”. Za Slavoniju se pak kaže kako će tamo “stari grad biti opljačkan gnjevom vandala”
Vjerojatno nijedan okultni autor iz renesansnog razdoblja nije ostavio toliko traga na svakodnevicu, a masovnu kulturu posebice, kao Michele da Notre Dame ili kraće Nostradamus koji se do dana današnjega redovito i često pojavljuje u svim vrstama suvremenih medija, TV-serijama, popularnim pjesmama, stripovima i grafičkim radovima, designu, raperskoj poeziji, video spotovima, neozbiljnoj literaturi, vicevima i šalama,… Premda su njegova proročanstva danas jednako nerazumljiva kao što su bila prije tri i jednog stoljeća, popularnost je ostala. Nostradamusa se i danas, u trećem tisućljeću uporno i uvijek iznova pokušava interpretirati, protumačiti; iznaći onaj ključ koji bi omogućio da se njegova proročanstva ne sagledavaju samo unazad, nego da posluže i kao ideja vodilja za ono što će tek biti, jer, na kraju krajeva, to im je i svrha. Pa ipak, nema znakova da je itko od brojnih tumača u tome uspio.
Neprincipjelna kritika astrologije
Ta činjenica bila je razlogom i povodom onima koji su Nostradamusa a priori osporavali. Vrlo često se Nostradamusa pokušavalo proglasiti lašcem, a kao jedinu podlogu tome uzimalo se tvrdnju da je proricati budućnost – nemoguće. Ne samo danas, nego već kojih 250 godina, kritizira se Nostradamusa iz jednostavnog razloga što je on bio astrolog, budući da je ta disciplina krajem 17. stoljeća isključena iz kruga akademskih znanosti. No, problem kritike astrologije ostao je do dana današnjeg nepromijenjen, naime, oni koji je najžešće kritiziraju obično je nimalo ili vrlo slabo poznaju čime je i sama kritika obezvrijeđena upravo prema postulatima eksperimentalne znanosti današnjice. To se najbolje vidi iz najomiljnijeg argumenta astrološke kritike: pozivanja na činjenicu da se znakovi i zviježđa više ne poklapaju, budući da je to u astrologiji ne samo poznato nego i odavno ugrađeno u procese mundanih predviđanja pa se čak može reći da precesija predstavlja i jedno od temelja na kojima astrologija počiva. Uostalom, zviježđa i znaci nisu se poklapali ni u vrijeme starog Egipta ili Babilona. Kritika astrologije svodi se u zbilji na kritiku Nostradamusa – proricanje je samo po sebi nemoguće, a ako postoje činjenice koje govore suprotno, to gore po njih.
Sam Nostradamus otvoreno je govorio o svojoj vidovitosti i proročkom daru koji je kombinirao s astrološkim proračunima i teorijom. I sam je bio uvjeren da ti talenti imaju veze s njegovim podrijetlom. Ono je bilo i s očeve i s majčine strane židovsko, a on je, premda kršten u crkvi Notre-Dame, bio toga itekako svjestan. Sačuvani su podatci da je njegov djed, Petar, došao u južnu Francusku iz područja Male Azije. Poput svog čuvenog unuka i on je po zanimanju bio liječnik i namjestio ga je na svome dvoru Renne, provansalski grof koji je vladao i dijelovima Sicilije. Njegov sin Jacques, oženio se potom za kćerku Jeana de Saint Remya, također liječnika i astrologa. Još je otac Jacques prešao na kršćanstvo, a 14. prosinca kršten im je uspomenutoj crkvi u Aixu sin Michele.
Spaljena biblioteka
Bez obzira na prihvaćanje kršćanstva kojima su mnogi Židovi u to doba pribjegavali iz čisto poslovno – praktičnih razloga, Nostradamus je u svojoj zaostavštini zabilježio da mu je poznato da on preko svog djeda vuče podrijetlo od plemena Isahar o kojima stare knjige govore slijedeće:
“…djeca Isahara, dvije stotine kneževa, mudrih ljudi koji poznaju sva vremena da bi zapovjedili ono što treba učiniti Izrael. I sva potomstva išla su njihovim savjetima i pobjeđivala.”
Također je preko te strane obitelji Nostradsmus bio u posjedu više starih knjiga i skripti od kojih su se neke odnosile i na proricanje budućnosti. Spominjalo se da je u njegovom posjedu i rad Horusa Apolona, sina Ozirisovog. U sačuvanoj osobnoj korespodenciji Nostradamus potvrđuje bogatu biblioteku knjiga s tom tematikom, no bez imenovanja autora i naslova, a potom tvrdi da je većinu tog dijela svoje bibklioteke spalio u strahu i od Inkvizicije.
Slabo je poznata mladost ovog proroka. Zna se da je pokazivao zarana ljubav za medicinu i astrologiju te je otišao na studij u Montpelier odakle se vratio kao izobraženi liječnik, a nedugo potom se i oženio, započevši s liječničkom praksom. No, nekoliko godina sretnog života prekida tragedija. U zarazi, navjerojatnije epidemiji kuge, gubi ženu i oba djeteta. No, rimokatolička Inkvizicija i dalje pokazuje zanimanje za njega i njegov rad. Nalazimo se u dobu kad, suprotno uvriježenim pretpostavkama, zapravo započinje manija proganjanja vještica i čarobnjaka koja svoj vrhunac doživljava u 17. stoljeću (a ne u nekom Srednjem vijeku!) i Michel de Notre – Dame bježi iz Provanse u Lotaringiju. Krije se po raznim mjestima; imanjima velikaša, kao što je njegov prijatelj grof de Florenville iz Fenna, ali i samostanima, primjerice, onom u Orvalleu. Zabilježeno je da u tom periodu intenzivno nadopunjuje svoje obrazovanje studijem alkemije i kabale. Čini se da se bavi i medicinom, jer je spomenuto da 1540. “oživljuje” seljaka imenom Pittard, koji mu u tu čast podiže spomenik u gradiću Arguentommeu, a u ta doba se prvi put čuje i o njegovim proročkim sposobnostima.
Slavu su mu donijeli danas već legendarni stihovi:
Mladi lav nadvladat će starijeg
Na bojnom polju čovjek protiv čovjeka
Odjednom sloma dva, oči probodene u kavezu
Zlatnom
Samo umiranjem smrt će doći teška;
u kojima je prorekao smrt kralja Henrika II nakon nesretnog slučaja na turniru gdje se sukobio s “mladim lavom”, škotskim grofom Montgommeriyem. Od posljedica ranjavanja komadićima koplja koja su mu, probivši se kroz zlatni vizir zabola u oči, kralj je umirao nekoliko dana.
Ispunjeno proročanstvo
Od toga doba Nostradamus se uz svoju redovitu liječničku praksu bavi i pisanjem proročanstava. Slaže ih u katrene po četiri stiha, a zatim u centurije, skupine po stotinu. Piše na francuskom ali umeće često i latinski pa i provansalski, grčki i druge jezike. Datacija uglavnom izostaje ili je određena pojedinim astrološkim fenomenom koji se, međutim, može dogoditi u više različitih godina. Zato je posebno zanimljivo jedno od rijetkih proznih i točno datiranih njegovih proročanstava koje je sačuvano u njegovim pismima kralju:
“U mjesecu listopadu dogodit će se velika revolucija i kraljevina će se okrenuti naglavice… Ovo ne će trajati više od sedamdeset i tri godine i sedam mjeseci. U to vrijeme od plemena koje je dugo bilo jalovo, podrijetlom 50. stupnja, doći će onaj koji će preporoditi cijelu kršćansku crkvu. Zatim će slijediti dugi mir.”
Listopad dakako odmah podsjeća na listopadsku (oktobarsku) revoluciju u Rusiji koja “okreće sve naglavce”, a ako na datum revolucije dodamo 73 godine i sedam mjeseci dobit ćemo svibanj 1991. godine – vrijeme umiranja boljševizma u Rusiji. No, ništa manje nije zanimljiv ni preporoditelj kršćanske crkve koji dolazi iz “dugo jalovoga plemena” što može prikazivati stanje Poljske pod sovjetskom poluokupacijom, a da ne bi bilo dvojbe kažimo i to da Krakow leži baš na pedesetom stupnju sjeverne širine! Ostalo je jedino nejasno kad će slijediti taj “dugi mir”; s time da valja reći da Nostradmus ipak gleda iz perspektive šesnaestoga stoljeća u kojem bi se dvadesetogodišnji mirni period činio i te kako dugačak.
Zadarske ribe
Nostradamusovo spominjanje hrvatskih krajeva nije isuviše često, ali je nazočno u njegovim stihovima, kao i mnogi drugi djelovi Europe i tada poznatog svijeta. Dalmacija se višekratno spominje kao moguće mjesto “sukoba civilizacija”, prostor na kojem će se “oriti strani jezici” i voditi “borbe s Arapima”. Za Slavoniju se pak kaže kako će tamo “stari grad biti opljačkan gnjevom vandala”.
Izrijekom je spomenut i Zadar kraj čije luke će se uloviti “čudna riba”, što će biti znak za početak mnogih promjena u svijetu. U razdoblju 1996.-1999. bilo je više ulova čudnih i neobičnih riba u neposrednoj blizini luke i u Zadarskome kanalu, a jedan neuobičajen ulov je i službeno dokumentiran na Svjetskom ribolovnom prvenstvu 1998. kad su južnoafrički reprezentativci ulovili nepoznatu ribu. I ne može se reći da se od tada u svijetu nije puno toga promijenilo, jedino, kad su proročanstva u pitanju – Nostradamus ima rič.