Rast cijena goriva utjecat će na troškove i standard

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika admin
Autor: 
benzin
Cijena eurosupera BS 95 preko 10 kuna (10,02 kune) zadnji je put bila od 3. do 16. svibnja prošle godine

Posljednje poskupljenje goriva jedno je od   najvećih u zadnje vrijeme pa   tako za spremnik automobila   od 55 litara napunjen benzinom od 95 oktana treba izdvojiti 543,40 kuna, dok je   primjerice prije godinu dana   taj trošak iznosio 512,05 kuna.

No, valja reći da je tijekom   proteklih godinu dana cijena   benzina često bila na razini ili   veća od sadašnje, pa je tako   cijena eurosupera BS 95 preko 10 kuna (10,02 kune) zadnji je put bila od 3. do 16.   svibnja prošle godine.

Prema podacima Ministarstva gospodarstva, zadnji put   je eurosuper 95 za 28 lipa kao   jučer poskupio 26. srpnja   prošle godine.

Stručnjaci, sindikalisti i poslodavci procjenjuju da trenutne nove cijene ipak ne bi   trebale značajnije utjecati na   troškove poslovanja i standard stanovništva, ali to nije   tako u slučaju dugotrajnijeg   konstantnog rasta.

Prema novom cjeniku, najprodavaniji motorni benzin u   Hrvatskoj - eurosuper BS 95,   prodaje se za 9,88 kuna po   litri, a eurosuper BS 95 class   po 9,93 kune. Nova cijena eurosupera BS 98 je 10,23 kune,   eurodizel BS stoji 9,59 kuna, a   eurodizel BS class 9,64 kune.   Nova cijena loživog ulja ekstra lakog je 6,80 kuna, a plavog dizela šest kuna po litri.

Napetosti između Irana i   Zapada

U odnosu na cijene s   početka prošle godine, aktualne cijene eurosupera 95 i   eurosupera 95 class veće su   za 57 lipa po litri ili za 6,1   posto, a eurosuper 98 skuplji   je za 51 lipu odnosno 5,2   posto.

Dizelska goriva, dominantna u gospodarstvu, poskupjela su još više pa je tako   eurodizel class na godišnjoj   razini skuplji za kunu i dvije   lipe po litri odnosno za 11,8   posto, a plavi dizel, dominantno zastupljen u poljoprivredi i ribarstvu, za kunu i   jednu lipu odnosno za 20,2   posto.

Igor Dekanić sa Rudarsko-naftno-geološkog fakulteta u Zagrebu upozorava da   su u zadnja dva tjedna globalne cijene nafte porasle,   što se odrazilo i na protekli   dvotjedni prosjek na tržištu   Mediterana, a evidentan je i   rast tečaja dolara.

U pogledu budućih cijena   Dekanić upozorava na aktualne napetosti između Irana i Zapada, posebno   SAD-a, oko prolaska brodova kroz Hormuški tjesnac u   Perzijskom zaljevu. Hrvatska ne ovisi izravno o iranskoj nafti, ali tržište nafte je   globalno i može reagirati na   krizu koja ima globalne posljedice, kaže Dekanić.

Smatra da bi u slučaju eskalacije napetosti i mogućeg   vojnog sukoba, posljedice bile globalne i osjetile bi se i   kod nas.

Ipak, dodaje, SAD je najavio odlučni odgovor na zatvaranje tjesnaca, a pritom je   važno bi li eventualni vojni   sukob trajao duže od tri mjeseca. To je, naime, vremensko razdoblje za koje su članice Međunarodne agencije   za energiju dužne imati uskladištene zalihe nafte, a ta   obveza vrijedi i za Hrvatsku.

Korekcija cijena proizvoda?

Predsjednik Nezavisnih   hrvatskih sindikata   Krešimir Sever ne   očekuje da će gospodarstvo dizanjem cijena proizvoda i usluga kompenzirati   najnoviji rast cijena   goriva. Da smo u "dobroj godini", kao što je   bila 2006. ili 2007.,   gospodarstvo bi vrlo   brzo reagiralo povišenjem cijena, ali sada, kad je suočeno sa   smanjenom potrošnjom to zacijelo   neće učiniti, smatra   Sever.

No, zamjenik predsjednika Hrvatske   udruge poslodavaca   Bernard Jakelić kaže   da bi najavljeni rast   cijena svih energenata   mogao utjecati na korekciju cijena proizvoda i usluga gospodarstva, ali da one   neće biti takve da bi utjecale   na standard građana.

Jakelić, kao i Sever, smatra   da bi u slučaju daljnjeg rasta   cijena naftnih derivata   država mogla razmisliti o ponovnom uvođenju plivajućih   trošarina kako bi amortizirala rast cijena koji bi značajno utjecao na troškove poslovanja i standard stanovništva.

Na najnovije poskupljenje   plavog dizela reagirali su   seljačke udruge koje od Ministarstva poljoprivrede i   Vlade traže sniženje cijene   goriva, posebice plavog dizela.

Za predsjednika Gospodarsko-interesnog udruženja   Hrvatski cestovni prijevoznici Marijana Banellija pak,   od cijene goriva važnije je   utvrditi minimalne cijene   prijevozničkih usluga, kako   bi se uklonila nelojalna konkurencija, no kaže da država   nema sluha za takvo rješenje   premda je ono na snazi u   nizu zemalja Europske unije.

I dolar ojačao
Prema Pravilniku o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata promjena cijena ovisi o   kretanju cijena naftnih derivata na mediteranskom   tržištu i tečaju američkog dolara. Ta je kombinacija   ovaj put, prema tumačenju Ine, išla u prilog povećanju cijena. Naime, u razdoblju od prethodne korekcije cijena, prije dva tjedna, kotacije benzina na   mediteranskom tržištu pale su do 0,10 posto, a plinskih ulja do 4,43 posto. Međutim, istovremeno je   tečaj dolara u odnosu na kunu ojačao za 2,02 posto,   pa su, kažu u Ini ostvareni preduvjeti za korekciju   maloprodajnih cijena naftnih derivata.
Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno