Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Pacijenti su uglavnom neinformirani i zbunjeni

Autor: Elza Radulić-Toman

10.02.2009. 23:00
Pacijenti su uglavnom neinformirani i zbunjeni

Foto: Ana SURAĆ



Novinarima su se obratile predsjednica udruge dr. Đula Rušinović-Sunara i predsjednica zadarskoga ogranka ove udruge dr. Dubravka Finka. Dr. Rušinović je odnedavno i potpredsjednica Svjetske udruge za medicinsko pravo, a izabrana je na zadnjem kongresu u Kini


U središtu zdravstvene reforme mora biti pacijent, jer bez njega nije ni potreban zdravstveni sustav, a ni zdravstvena reforma. To je rečeno jučer na konferenciji za novinare u povodu deset godina postojanja i djelovanja Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, kada su se novinarima obratile predsjednica udruge dr. Đula Rušinović-Sunara i predsjednica zadarskoga ogranka ove udruge dr. Dubravka Finka.
Zakinuti pacijenti
Dr. Rušinović je odnedavno i potpredsjednica Svjetske udruge za medicinsko pravo, a izabrana je na zadnjem kongresu u Kini. U proteklih deset godina ova se udruga borila za prava pacijenata, koja su zajamčena i aktualnim hrvatskim zakonima, ali najčešće nedorečenim, a pacijenti su neinformirani, nerijetko i zbunjeni. Zakinuti su svakako. Udruga je kroz deset godina najviše radila na edukaciji pacijenata putem telefonskih odgovora na niz pitanja, kroz udruginu internetsku stranicu, putem svoga biltena, a osobito na tribinama, kojih je bilo više od 60. Isto tako pacijentima su dosad dali više od 10.000 korisnih savjeta. Dr. Rušinović je istaknula i podatak da je udruga samo u posljednja tri mjeseca dobila 100-tinjak pritužaba pacijenata i to pritužaba koje bi se moglo uputiti na tužbe!
Mnogi su primjeri kršenja prava pacijenata, ali najčešće je riječ o njihovoj potpunoj neiformiranosti. Ne pozna se ponekad ni razlika između pojmova osiguranik, pacijent i bolesnik. Znade se dogoditi da ovu udrugu pacijeti pitaju o svojim pravima na bolovanje, što je zapravo kriva adresa. Jer, u takvome slučaju se ne radi o pacijentu, nego o radniku i njegovim pravima iz zdravstvenoga sustava, pojasnila je dr. Rušinović-Sunara.
“Krpanje rupa”
 Naš je zdravstveni sustav takav da su često i sami liječnici neinformirani, a kamoli bi to bili pacijenti.
– U nas se, nažalost, uglavnom krpaju rupe u financiranju zdravstva i to se naziva reforma, a o pacijentima se ustvari uopće ne razmišlja, ustvrdila je dr. Đula Rušinović-Sunara, kazavši da su poneki potezi u hrvatskome zdravstvu ipak pozitivni, ne navodivši koji. No, na pitanja novinara je istaknula i neke primjere izuzetno negativne, poput slučaja Maškarin.
Na konferenciji je rečeno i da Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata usko surađuje s udrugom Potrošač, jer su pacijenti potrošači u zdravstvu i da te dvije udruge mogu naći puno zajedničkih točaka. Bilo je govora i o liječničkoj etici, o odnosu liječnik-pacijent, koji ponekad nije primjeren, jer se ne zasniva na partnerstvu dviju strana.
Jučer popodne je dr. Đula Rušinović Sunara održala predavanje na tribini u Gradskoj knižnici na temu globalizacije u zdravstvu, odnosno potrebe da se i naši pacijenti informiraju kako to egzistira u Europi. Inače, zadarski ogranak ove udruge je na poziv Europljana nedavno posjetio neke zemlje radi informiranja o zaštiti njihovih pacijenata.