Brodari će plaćati tonage tax-porez na tonažu poput kolega iz EU. Koncesije na pomorsko dobro decentralizirat će se i davat će ih gradovi i općine, odnosno one složenije, veći gradovi, a plaže i privezi pred turističkim kompleksima na upravljanje će se davati bez koncesija
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kap. Mario Babić sa suradnicima Joškom Nikolićem, ravnateljem Uprave za sigurnost plovidbe, zaštitu mora i unutarnjih voda, kap. Ivanom Franičevićem, ravnateljem Agencije za obalni linijski promet te ravnateljem Uprave za unutarnju plovidbu – kapetanom Jankom Brnadijem, jučer su se u Zadru obratili novinarima nakon sastanka s lučkim kapetanijama, državnim i županijskim lučkim upravama, udrugama brodara, predstavnicima Jadrolinije, Agencije za obalni linijski pomorski promet, Plovputa, HGK-a i HUP-a, u cilju zajedničkog planiranja i provedbe aktivnosti za nadolazeću turističku sezonu.
Raspravili su pitanje organizacije i održavanja reda u lukama s posebnim naglaskom na rad koncesionara, prihvat i zbrinjavanje otpada, tehničku opremljenost i pripravnost u slučajevima iznenadnih onečišćenja mora, kao i inspekcijski nadzor pomorskih objekata s posebnim naglaskom na nadzor poštivanja zakonskih odredbi o satima rada i odmora posade brodova, nadzor ukrcaja putnika i vozila te prijevoz opasnog tereta.
Babić je kazao kako su raspravili i o nadolazećim izmjenama Pomorskog zakonika te Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama kao ključnim u ovom području rada.
– Turistička 2010. bila je vrlo dobra s 58.194 izdane vinjete, s dva posto rasta za plovila, najviše iz Njemačke, Italije, Slovenije, Austrije… Imali smo uplovljavanje 306.505 stranih nautičara sa svojim plovilima te u čarteru iznajmljenom stranim državljanima tri posto više nego lani, odnosno 327.376 gostiju. To je gotovo 700.000 nautičara. S 58.000 stranih, 5.000 ovdašnjih brodova u čarteru ili za iznajmljivanje i usluge turistima te 110.000 domaćih brodica imali smo, dakle, u špici sezone 180.000 plovila na našem moru, kazao je Babić predstavljajući lanjske nautičke rezultate.
– Istaknut je napredak u evidenciji, legalizaciji, ali i pojednostavljenju u izdavanju vinjeta, kao i naplati boravišne pristojbe, što je bilo omogućeno u lučkim upravama, a spreman je model kojim će se gosti moći s domaćih plovila prijaviti internetom. Plan je takav model napraviti i kao uslugu stranim plovilima.
Što se tiče pojačanog nadzora i izlazaka lučkih kapetanija navodi se kako je “naše more potpuno sigurno i čisto pa smo svjedoci da je u Düsseldorfu kao osnovni raj za nautičara proglašen hrvatski Jadran, nadmašivši Baleare, obale Grčke, Italije, Francuske”.
Na sastanku su iznesene primjedbe o nekorektnosti ponašanja na sidrištima i privezištima, pa će se izvršiti obilazak svih koncesionara, tražiti uredno izdavanje računa koji uz privez uključuju zbrinjavanje smeća, uredno predstavljanje, odore i slično, a zbog prigovora na slabu sigurnost nedostatak bokobrana i slične opreme malih luka, njih će se riješiti do sezone.
Dodan je i podatak o 990.000 putnika u lukama unutrašnje plovidbe što znači da je sve više gostiju i na rijekama.
U Pomorskom zakoniku najbitnija izmjena je uvođenje poreza na tonažu (tonage tax) umjesto rješenja koje egzistira već pet godina, kojim su brodarske kompanije u međunarodnoj plovidbi oslobođene poreza na dobit i slično. Time se dovršava usklađenje s EU, a plaćat će se navodno simboličnija naknada po tonaži brodova neovisno o rezultatima i prihodima tvrtki. Kapetan Babić na naše je pitanje naglasio kako je ovo usklađeno s EU i s ovdašnjim brodarskim tvrtkama. Radi se na rješavanju problema pomoraca koji su tražili mogućnost prebacivanja dana na brodovima iz godine u godinu, a kako bi se umanjile osnovice za porez i druga davanja (sada je obveza plovidbe 183 dana u tekućoj godini). Pritom se gleda na uvrštenje i bolovanje, usavršavanja i školovanja, kao i putovanja s i do broda u ove dane.
U Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama ostaje se kod odredbi javnog dobra, ali pojednostavljuje koncesioniranje usklađivanjem sa Zakonom o koncesijama koji je usklađen s EU. Decentralizacija je osnovni pravac, a gradovi i općine ubuduće će izdavati koncesije za plaže i ostalo bez građenja. Kada je u pitanju koncesija s prvom građenja to će pravo biti dano većim gradovima, Puli, Rijeci, Zadru, Šibeniku, Splitu, Kaštelima i Dubrovniku. Ukida se koncesija za plaže ili lučice u sklopu hotelskog naselja, kampova ili marina, koje služe gostima objekata. Objašnjeno je da to ne znači zatvaranje za građane kao ni ukidanje naplate, jer će postojati odobrenje i korištenje će se plaćati, ali ne mora ići natječaj i koncesija. Gdje je više subjekata na jednom takvom prostoru, odredit će se modusi upravljanja.
Također je rečeno kako je zabrana kabotaže strancima prihvaćena u EU do konca 2016. godine.
OPORAVAK LINIJSKOG PROMETA
U javnom linijskom prometu lani je došlo do zaustavljanja pada, što Babić i Franičević tumače kao znak oporavka. U ovih prvih mjeseci 2011. promet blago raste.
Franičević je kazao kako sve linije ostaju iste i neće biti promjena, osim što će na zadarskom području linija Zadar-Pula pristajati triput tjedno u Silbu, u odlasku i u dolasku. Također do špice sezone Mali Ždrelac bit će građevinski dovršen. Kada je u pitanju linijski promet, rast je u Splitu, dok je kod tereta promet bitno uvećan zahvaljujući iznimnom rastu Ploča.
SPAŠAVANJE NA MORU
U 373 akcije spašavanja na moru spašeno je 930 osoba i 170 plovila. Ukupno su lani poginule 24 osobe, ali se mahom radi o kupačima, roniocima ili daskašima. Simboličan je broj tragičnih događanja u čistoj plovidbi. Ponosno je istaknuto da u obalnoj linijskoj plovidbi na Jadranu, mahom na Jadroliniji, nitko nije poginuo 50 godina.
MUSTAĆ: PRIHVATILI SMO POREZ NA TONAŽU
Kapetana Ivu Mustaća, predsjednika uprave najvećeg hrvatskog brodara, Tankerske plovidbe, koja drži 40 posto tonaže, a ona će biti osnova plaćanja poreza, pitali smo kakva su njihova saznanja i pogađa li ih uvođenje ovog poreza.
– Upoznati smo s izmjenama i one su izraz usklađivanja s EU, što prihvaćamo. Istina je da je i RH izmjenama prije pet godina učinila iznimku za brodare u međunarodnom prometu oslobađanjem poreza na dobit, a svjesni smo da i mi trebamo dati određeni doprinos državnim prihodima. Vjerujemo da će visine biti određene u skladu s praksom u konkurentskim zemljama i članicama EU, gdje je to ipak prihvatljiv trošak. Naime, naplaćuje se nevezano za rezultat, dobre i loše godine te drugačije ne može biti. Naravno, sve u cilju snaženja Hrvatske kao pomorske zemlje i nebježanja pod zastave pogodnosti, zaključio je kapetan Mustać.
najnovije
najčitanije
Zadar
GUŽVE
Prometne gužve u Zadru frustriraju pojedince: ‘Nekad iz škole idem 15 minuta kroz raskrižje…’
Svijet
NOVI PROPISI
Uskoro zabrana pakiranja u plastiku voća i povrća lakšeg od 1,5 kilograma, dolazi kraj i PFAS kemikaliji u proizvodima
Hrvatska
SJEDNICA VLADE
Plenković o kupnji Rafalea: “Naša obrambena sposobnost dignuta je na razinu kakvu nikad nismo imali”
Županija
SJAJAN REZULTAT
Učenica iz Obrovca državna prvakinja iz povijesti: ‘Još sam u šoku i ni sama nisam svjesna…’
Košarka
NBA liga
Stephen Curry dobitnik nagrade Jerry West, drugi je DeMar DeRozan
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Zadar
legendarni veslač