Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Najavljena izmjena Pomorskog zakonika i Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama

10.03.2011. 23:00
Najavljena izmjena Pomorskog zakonika i Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama


Brodari će plaćati tonage tax-porez na tonažu poput kolega iz EU. Koncesije na pomorsko dobro decentralizirat će se i davat će ih gradovi i općine, odnosno one složenije, veći gradovi, a plaže i privezi pred turističkim kompleksima na upravljanje će se davati bez koncesija


Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kap. Mario Babić sa suradnicima Joškom Nikolićem, ravnateljem Uprave za sigurnost plovidbe, zaštitu mora i unutarnjih voda, kap. Ivanom Franičevićem, ravnateljem Agencije za obalni linijski promet te ravnateljem Uprave za unutarnju plovidbu – kapetanom Jankom Brnadijem, jučer su se u Zadru obratili novinarima nakon sastanka s lučkim kapetanijama, državnim i županijskim lučkim upravama, udrugama brodara, predstavnicima Jadrolinije, Agencije za obalni linijski pomorski promet, Plovputa, HGK-a i HUP-a, u cilju zajedničkog planiranja i provedbe aktivnosti za nadolazeću turističku sezonu.
Raspravili su pitanje organizacije i održavanja reda u lukama s posebnim naglaskom na rad koncesionara, prihvat i zbrinjavanje otpada, tehničku opremljenost i pripravnost u slučajevima iznenadnih onečišćenja mora, kao i inspekcijski nadzor pomorskih objekata s posebnim naglaskom na nadzor poštivanja zakonskih odredbi o satima rada i odmora posade brodova, nadzor ukrcaja putnika i vozila te prijevoz opasnog tereta.
Babić je kazao kako su raspravili i o nadolazećim izmjenama Pomorskog zakonika te Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama kao ključnim u ovom području rada.
– Turistička 2010. bila je vrlo dobra s 58.194 izdane vinjete, s dva posto rasta za plovila, najviše iz Njemačke, Italije, Slovenije, Austrije… Imali smo uplovljavanje 306.505 stranih nautičara sa svojim plovilima te u čarteru iznajmljenom stranim državljanima tri posto više nego lani, odnosno 327.376 gostiju. To je gotovo 700.000 nautičara. S 58.000 stranih, 5.000 ovdašnjih brodova u čarteru ili za iznajmljivanje i usluge turistima te 110.000 domaćih brodica imali smo, dakle, u špici sezone 180.000 plovila na našem moru, kazao je Babić predstavljajući lanjske nautičke rezultate.
– Istaknut je napredak u evidenciji, legalizaciji, ali i pojednostavljenju u izdavanju vinjeta, kao i naplati boravišne pristojbe, što je bilo omogućeno u lučkim upravama, a spreman je model kojim će se gosti moći s domaćih plovila prijaviti internetom. Plan je takav model napraviti i kao uslugu stranim plovilima.
Što se tiče pojačanog nadzora i izlazaka lučkih kapetanija navodi se kako je “naše more potpuno sigurno i čisto pa smo svjedoci da je u Düsseldorfu kao osnovni raj za nautičara proglašen hrvatski Jadran, nadmašivši Baleare, obale Grčke, Italije, Francuske”.
Na sastanku su iznesene primjedbe o nekorektnosti ponašanja na sidrištima i privezištima, pa će se izvršiti obilazak svih koncesionara, tražiti uredno izdavanje računa koji uz privez uključuju zbrinjavanje smeća, uredno predstavljanje, odore i slično, a zbog prigovora na slabu sigurnost nedostatak bokobrana i slične opreme malih luka, njih će se riješiti do sezone.
Dodan je i podatak o 990.000 putnika u lukama unutrašnje plovidbe što znači da je sve više gostiju i na rijekama.
U Pomorskom zakoniku najbitnija izmjena je uvođenje poreza na tonažu (tonage tax) umjesto rješenja koje egzistira već pet godina, kojim su brodarske kompanije u međunarodnoj plovidbi oslobođene poreza na dobit i slično. Time se dovršava usklađenje s EU, a plaćat će se navodno simboličnija naknada po tonaži brodova neovisno o rezultatima i prihodima tvrtki. Kapetan Babić na naše je pitanje naglasio kako je ovo usklađeno s EU i s ovdašnjim brodarskim tvrtkama. Radi se na rješavanju problema pomoraca koji su tražili mogućnost prebacivanja dana na brodovima iz godine u godinu, a kako bi se umanjile osnovice za porez i druga davanja (sada je obveza plovidbe 183 dana u tekućoj godini). Pritom se gleda na uvrštenje i bolovanje, usavršavanja i školovanja, kao i putovanja s i do broda u ove dane.
U Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama ostaje se kod odredbi javnog dobra, ali pojednostavljuje koncesioniranje usklađivanjem sa Zakonom o koncesijama koji je usklađen s EU. Decentralizacija je osnovni pravac, a gradovi i općine ubuduće će izdavati koncesije za plaže i ostalo bez građenja. Kada je u pitanju koncesija s prvom građenja to će pravo biti dano većim gradovima, Puli, Rijeci, Zadru, Šibeniku, Splitu, Kaštelima i Dubrovniku. Ukida se koncesija za plaže ili lučice u sklopu hotelskog naselja, kampova ili marina, koje služe gostima objekata. Objašnjeno je da to ne znači zatvaranje za građane kao ni ukidanje naplate, jer će postojati odobrenje i korištenje će se plaćati, ali ne mora ići natječaj i koncesija. Gdje je više subjekata na jednom takvom prostoru, odredit će se modusi upravljanja.
Također je rečeno kako je zabrana kabotaže strancima prihvaćena u EU do konca 2016. godine.


 OPORAVAK LINIJSKOG PROMETA




U javnom linijskom prometu lani je došlo do zaustavljanja pada, što Babić i Franičević tumače kao znak oporavka. U ovih prvih mjeseci 2011. promet blago raste.
Franičević je kazao kako sve linije ostaju iste i neće biti promjena, osim što će na zadarskom području linija Zadar-Pula pristajati triput tjedno u Silbu, u odlasku i u dolasku. Također do špice sezone Mali Ždrelac bit će građevinski dovršen. Kada je u pitanju linijski promet, rast je u Splitu, dok je kod tereta promet bitno uvećan zahvaljujući iznimnom rastu Ploča.


 SPAŠAVANJE NA MORU


U 373 akcije spašavanja na moru spašeno je 930 osoba i 170 plovila. Ukupno su lani poginule 24 osobe, ali se mahom radi o kupačima, roniocima ili daskašima. Simboličan je broj tragičnih događanja u čistoj plovidbi. Ponosno je istaknuto da u obalnoj linijskoj plovidbi na Jadranu, mahom na Jadroliniji, nitko nije poginuo 50 godina.


 MUSTAĆ: PRIHVATILI SMO POREZ NA TONAŽU


Kapetana Ivu Mustaća, predsjednika uprave najvećeg hrvatskog brodara, Tankerske plovidbe, koja drži 40 posto tonaže, a ona će biti osnova plaćanja poreza, pitali smo kakva su njihova saznanja i pogađa li ih uvođenje ovog poreza.
– Upoznati smo s izmjenama i one su izraz usklađivanja s EU, što prihvaćamo. Istina je da je i RH izmjenama prije pet godina učinila iznimku za brodare u međunarodnom prometu oslobađanjem poreza na dobit, a svjesni smo da i mi trebamo dati određeni doprinos državnim prihodima. Vjerujemo da će visine biti određene u skladu s praksom u konkurentskim zemljama i članicama EU, gdje je to ipak prihvatljiv trošak. Naime, naplaćuje se nevezano za rezultat, dobre i loše godine te drugačije ne može biti. Naravno, sve u cilju snaženja Hrvatske kao pomorske zemlje i nebježanja pod zastave pogodnosti, zaključio je kapetan Mustać.