ODRŽAVANJE ESKADRILE ZTC-ovi zrakoplovni tehničari napuštaju oružane snage, ali ne i oni iz Zemunika

Slika korisnika mkvanja
Odlaze raditi iz Velike Gorice u Sloveniju za dvostruko veću plaću
Neto plaće zrakoplovnih tehničara ovise o osobnom i ustrojbenom činu, visini raznih dodataka i poreznih olakšica. Sukladno navedenom, početna neto plaća zrakoplovnih tehničara iznosi oko 5600 kuna, a neto iznos prosječne plaće iznosi oko 8400 kuna
Vedran SITNICA
Potreban broj zrakoplovnih tehničara obnavlja se putem programa MORH-a i tehničkih škola u Zadru i Velikoj Gorici

Hrvatski zrakoplovni tehničari napuštaju oružane snage.  Većina njih našla je posao u susjednoj Sloveniji i to za dvostruko veću  plaću od one koje dobivaju u Hrvatskoj. U pitanje je, kako su neki hrvatski mediji objavili prije dva tjedna, došla i nastupajuća protupožarna sezona jer nedostaje kadrova za održavanje protupožarnih zrakoplova Canadair i Air Tractor.

Neto plaće zrakoplovnih tehničara ovise o osobnom i ustrojbenom  činu, visini dodataka za djelatnu vojnu službu, visini dodataka za zrakoplovno-tehničko održavanje, opsluživanje i potporu letenju, broju  dana angažiranosti na borbenim dežurstvima, minulom radu, visini  poreznih olakšica i sl. Sukladno navedenom, početna neto plaća zrakoplovnih tehničara iznosi oko 5600 kuna, a neto iznos prosječne plaće  iznosi oko 8400 kuna.

Radovi na zrakoplovnoj tehnici

Napuštaju  li hrvatski zrakoplovni tehničari  oružane snage, što u  MORH-u nisu dovoljno objasnili, htjeli smo provjeriti u 855. protupožarnoj eskadrili. Zbog ozbiljnosti takvih informacija u eskadrili nas je  dočekao “ojačani” stručni tim čiji je posao održavanjem protupožarnih  zrakoplova na čelu sa zamjenikom zapovjednika eskadrile, bojnikom  Darkom Kučejom. U stručnom timu bili su: glavni inženjer održavanja  zrakoplovne tehnike u 93. ZB pukovnik Marin Žunić, zamjenik zapovjednika satnije za održavanje na Airtractorima, natporučnik Vedran Vedrić i zapovjednik desetine održavanja, stožerni narednik Boris Vrsaljko.

- Naša, 855. PP eskadrila, uključujući pilote i tehničko osoblje, potpuno je spremna za sve tri faze protupožarne sezone. Ključna je druga faza,  tijekom ljeta. Trenutačno se obavljaju radovi na zrakoplovnoj tehnici, a  provodi se i obuka kadrova. Skraćeno, spremni smo za ovu PP sezonu.  Broj tehničara u našoj eskadrili dovoljan je za prva dva stupnja održavanja, rekao je na početku Darko Kučej.

Zamjenik zapovjednika dodaje kako je u eskadrili zabilježen  normalni  odljev kadrova u mirovinu, a ovaj kadar se obnavlja putem programa  MORH-a i tehničkih škola u Zadru i Velikoj Gorici. Već u 4. razredu srednje škole sklapaju se ugovori pa već sad u eskadrili radi desetak mladih  tehničara školovanih po ovom programu. Za treći stupanj održavanja zadužen je Zrakoplovno-tehničke centar u Velikoj Gorici.

Nikad više tehničkog kadra

Pukovnik Marin Žunić naglašava kako Hrvatsko ratnog zrakoplovstvo  nikad nije bilo u boljoj poziciji što se tiče tehničkog kadra. Razlog tomu  je upravo  zanavljanju kadrovima iz zrakoplovno-tehničkih škola u Zadru  i Velikoj Gorici koji su stipendirani i u potpunosti popunjavaju potrebe u  PP eskadrili. No kad smo htjeli  temu razgovora htjela zadržati na ZTC-u,  upozoreni smo od strane službe za odnose s javnošću MORH-a  kako Zadrani o tome ne mogu pričati. Ipak, uskoro smo neslužbeno doznali kako zadarski tehničari čak pružaju potporu kolegama u Velikoj Gorici i da  je zapravo u ZTC-u zabilježen odljev kadrova. Naši sugovornici o tome  nisu htjeli razgovarati, ali je to bilo više nego razvidno iz prijašnjih medijskih izvještaja.

- Dečki koji dolaze u sustav održavanja, dolaze s vrlo dobrim, ne samo  tehničkim, nego i znanjem engleskog jezika te informatičkim vještinama. Više su nego dostojna zamjena starim “vukovima” koji odlaze prirodnim slijedom. Iz naše eskadrile ne samo da nitko nije otišao u Sloveniju, nego je prošle godine samo jedna osoba otišla u mirovinu. Istina je da  je prije je bio veliki problem pronalaska odgovarajućeg zrakoplovno-  tehničkog kadra, ali danas nemamo problem ne samo u PP eskadrili, nego i u cijelom HRZ-u, rekao je puk. Žunić.

Opsežna edukacija

Nakon završenog školovanja u srednjoj školi, budući zrakoplovni tehničari idu na dvomjesečno obavezno služenje vojnog roka u Požegi. Nakon toga, karijera im počinje tromjesečnom specijalističkom obukom u  Zemuniku. Tada mladi tehničari nadopunjavaju znanja iz zrakoplovne  tehnike koja su stekli za vrijeme civilnog školovanja. Nakon toga slijedi  raspored u postrojbe od kada počinje process stjecanja posebnih znanja  za određene tipove aviona i helikoptera za koja su određeni. Nakon provedene teoretske nastave za pojedini tip zrakoplova i položenog ispita iz  teoretskog djela, zrakoplovni tehničari proces osposobljavanja nastavljaju provedbom praktičnog dijela nastave, uz dodjeljenog mentora.  Obično je to stariji i iskusniji kolega koji kroz nekoliko mjeseca rada s polaznikom na zrakoplovu (tri do pet mjeseci), osposobljava i priprema  tehničara za ispit pred završnom komisijom. Po provedbi ispita i ispunjenju svih propisanih normi, koje se zahtijevaju na ispitu, mladi tehničar dobije neophodnu licencu za obavljanje poslova na pojedinom tipu zrakoplova.

Zrakoplovni tehničari dijele se po specijalnosti na zrakoplovne tehničare koji provode preglede po konstrukciji i motoru (specijalnost ZIM),  na zrakoplovne tehničare koji provode preglede po elektro instalaciji i  elektronici (specijalnost IRE) te na zrakoplovne tehničare koji provode  preglede po naoružanju. U početnoj fazi, po provedbi svih ispita, zrakoplovni tehničari iz sastava 93. ZB angažirani su na poslovima dnevnih  pregleda (prijeletni, međuletni i poslijeletni pregledi), tjednih i antikorozivnih pregleda, te otklanjanju manjih kvarova. No “kvaka” je u tome što  ta licenca vrijedi samo u sustavu Oružanih snaga RH.

Prelazak na višu razinu održavanja

- Nakon četiri godine rada na stajanci, tehničari prelaze na višu razinu  održavanja. To je razina povremenih pregleda nakon određenih sati leta  (50 ili 100 sati leta) i otklanjanja složenijih kvarova, za što je 93. ZB s  inženjerskim i zrakoplovno tehničkim kadrom u potpunosti osposobljena, govorio je puk. Žunić dodajući da je tijekom PP sezone ispravnost eskadrile oko 80 posto te nema duljih čekanja na popravke.

Važno je naglasiti da je Hrvatska zemlja koja od svih zemalja ima najveći broj uzimanja vode po satu leta zrakoplova te u skoro 90 posto  slučajeva uzima morsku vodu. Stoga je proizvođač zrakoplova morao  izraditi poseban dodatak priručniku održavanja, s naglaskom na antikorozivnu zaštitu od agresivnog učinka soli. Takvo što dodatno usložnjuje  posao zrakoplovnim tehničarima tijekom PP sezone i iziskuje dosta napora. Canadair je unikatan tip zrakoplova, a posebno je  prilagođen  gašenju požara na otvorenom u Europi. Razlog je relativna blizina velikih vodenih površina. No, kad je Hrvatska nabavljala manje zrakoplove  Air Tractor, španjolski proizvođač nije mogao simulirati uvjete u kojima  će se koristiti hrvatski zrakoplovi, konstantno letenje i uzimanje vode na  morskim površinama. Ti su zrakoplovi izvorno sagrađeni u poljoprivrednoj inačici, za zalijevanje usjeva. Tek kasnije, inačica Fire Boss, razvijana  je kao protupožarni zrakoplov, ali koji prvenstveno zahvaća vodu sa slatkovodnih površina. Sve to stavilo je pred hrvatske zrakoplovne tehničare  nove izazove.

Vještine pokazali i lanjske sezone

- Mladi tehničar kod nas dolazi s temeljenim znanjima i vrlo je bitno  učenje. Nakon zahvata mora, obvezno je unutarnje pranje sustava i motora, tj. kompresora i turbine. Zna se dogoditi da se u pola sata pojave tri  kvara. Tu dolazi do izražaja iskustvo jer vrste kvarova ovise o uvjetima  gašenja požara, rekao je stožerni narednik Boris Vrsaljko.

Natporučnik Vedran Vedrić dodaje kako nije rijetkost da se radi i cijelu  noć kako bi se avion doveo do ispravnog stanja. Često su zrakoplovi dislocirani na drugim aerodromima. Prošle godine, sjeća se Vedrić, Canadair je ostao pokvaren u Zračnoj luci Split. Odmah je iz Zemunika poletio Pilatus PC-9 prema Zagrebu. U Velikoj Gorici je preuzet rezervni dio i  najbrže moguće jr dostavljen do Splita. U međuvremenu, ekipa tehničara sa Zemunika je helikopterom prebačena u Split gdje su odmah  zamijenili dio kako bi Canadair nastavio s gašenjem požara u splitskom  akvatoriju. Takva organizacija u konačnici i ima vrlo visoki postotak ispravnosti protupožarnih zrakoplova tijekom PP sezone.

Zrakoplovni tehničari sa Zemunika imaju prilike izmijeniti svoja znanja u međunarodnim susretima. Otprije je poznato kako su Amerikanci  odali priznanje zrakoplovnim tehničarima 93. ZB Zemunik zbog brzog  usvajanja znanja prilikom obuke i primopredaje helikoptera OH 58 Kiowa Warrior.

- Ništa manje ne zaostajemo i mi iz PP eskadrile, zaključio je na kraju  stožerni narednik Boris Vrsaljko.

Kanada razvila novi tip Canadaira

Kako je proizvodnju Canadaira od Bombardiera iz Montreala preuzela tvrtka Viking iz Calgaryja, ugovorima je definirana dugoročna suradnja i isporuka pričuvnih  dijelova za Hrvatsku. Ovo je vrlo važno jer je otprije poznato kako je u prošlosti kanadski Bombardier imao znatnih poslovnih problema te je zamalo ukinuo proizvodnju zrakoplova CL 415 koje koristi i Hrvatska. Viking čak nastavlja s razvojem ovih  specifičnih zrakoplova. Štoviše, nedavno je predstavljen novi tip CL 515 koji, između ostalog, može baciti više vode na požarište, ali koji nije znatnije veći od CL  415. Ako sve bude u redu, proizvodnja ovog zrakoplova bi trebala početi oko 2021.  godine.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (2 glasova)