Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Prihvaćeni svi prijedlozi za otočane, osim povlastica za vodu

11.06.2018. 08:59
Prihvaćeni svi prijedlozi za otočane, osim povlastica za vodu


ZADAR – Kao što je bilo i najavljeno, Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije objavilo je početkom lipnja putem sustava esavjetovanja Nacrt prijedloga Zakona o otocima.
Rok za javno savjetovanje je do 26. lipnja, dakle 16 dana, no Otočni sabor je najavio da će tražiti produljenje roka javnog savjetovanja za još 15 dana, do 7. srpnja 2018. Razlog tome je, kako nam je kazao predsjednik Otočnog sabora Denis Barić, prekratak period unutar kojeg se većina otočana neće stići očitovati o prijedlogu novog Zakona o otocima.


Ipak bez povlastica za vodu
– Tražili smo produljenje roka iako postoji mogućnost da će nas odbiti čisto iz razloga jer su i oni vezani rokom zbog provedbe zakona. Novi Zakon o otocima do kraja godine trebao biti na snazi. U slučaju da Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije ne prihvati naš zahtjev, morat ćemo brzo reagirati i što prije otočane upoznati s Nacrtom, kazao je Barić.
Ali, kada se sagleda u globalu, Barić kaže kako su zadovoljni Nacrtom. Prihvaćeni su, kaže, svi njihovi prijedlozi, izuzev dijela vezanog za povlastice za vodu. Naime, gospodarstvenici (turistički djelatnici) koji se bave turizmom ipak neće imati povlastice za vodu. Barić još ne zna što biti dalje s tim prijedlogom, ali više će se svakako znati nakon što se ljudi budu očitovali u narednom periodu.
– Slijedi daljnja procedura. Mi kao članovi radne skupine nismo uspjeli u tome da prođe prijedlog za povlastice za vodu. Sad je tu važnije Ministarstvo turizma, Hrvatska gospodarska komora i udruge gospodarstvenika i obrtnika. Sada je na njima da obrane svoje članove, kazao je dodavši kako prijedlog vjerojatno nije prošao zbog financija.
– Vjerojatno smatraju da se time ne stimuliraju otočni gospodarstvenici već turisti mada to s turistima nema veze. Jer, samo se zapitajte, plaća li hotel na kopnu (koji ima vode u odnosu na otočni hotel) skuplju vodu zato što se bavi turizmom, pita se Barić.


Najvažnija indeksacija
Barić kaže kako je u Nacrt također ušao i prijedlog prijevoza. Sada će i otočni gospodarstvenici, kao i fizičke osobe, na svojim linijama moći prevoziti automobile. Ono što je najvažnije u svemu je to da je i indeksacija također prihvaćena. Navedena je u Nacrtu Zakona o otocima samo što se nakon njenog donošenja u Saboru i osam dana nakon izlaska u Narodnim novinama treba donijeti konkretna indeksacija za otoke koja se potom mora implementirati.
Što se tiče povlastica, Denis Barić objašnjava kako će, prema indeksaciji u regionalnom razvoju, sve ono što pripada pod potpomognuta područja pripadati i otočanima po određenoj kategorizaciji jer će se ta kategorizacija implementirati u Zakon o regionalnom razvoju.
– Za potpore male vrijednosti sada će se moći javljati i gospodarstvenici koji nisu registrirani na otoku, a imaju predstavništvo na otocima. Oni će se moći javiti za potpore male vrijednosti, moći će prevoziti automobile na svim linijama na Jadranu što znači da će gospodarstvenici koji moraju s jednog otoka na drugi, imati povlašteni prijevoz vozila, kazao je Barić, dodajući kako će najvažnija od svega za otočane biti indeksacija, naglašava Barić.
– Prema njoj će se jedinice lokalne samouprave na otocima, a i same fizičke osobe tj. otočani, moći javljati na fondove, pri čemu neće gubiti bodove jer više ne pripadaju velikim centrima na kopnu (to se najviše odnosi na one otoke koji pripadaju Zadru, Šibeniku, Splitu…). Naime, trenutno imaju indeksaciju jednaku centru na kopnu kojem pripadaju. Npr. otok Premuda sada ima istu indeksaciju kao i grad Zadar), objašnjava Barić, dodajući kako će svaki otok koji ima više jedinica lokalne samouprave imati otočnog koordinatora. Tako će se svi projekti koji se budu radili odnositi na cijeli otok, a ne samo za jedinice lokalne samouprave. Ići će se na to da se razvija cijeli otok, a ne samo jedan njegov dio. Svaka županija će imati otočne koordinatore koji će sudjelovati u izradi planova i projekata za razvoj otoka.




Imat će posla Ministarstvo financija
– Nadamo se da će situacija na otocima biti bolja. Još ne znamo hoće li nam uvažiti produljenje roka, nadamo da hoće, ali unatoč tome, nastojat ćemo u sklopu ovog roka održati skupštinu Otočnog sabora kako bi svi otočani mogli kazati svoje mišljenje. Tako ćemo se i mi onda moći očitovati s eventualnim novim prijedlozima, ako netko bude predložio nešto novo, kazao je Barić, naglasivši kako im je važno da se otočani jave i izjasne o novom Zakonu o otocima, kako bi se moglo reagirati na vrijeme.
– Ja vjerujem da je rok kratak zato što Novi zakon mora stupiti na snagu 1.1.2019. tako da i oni imaju određeni rok unutar kojeg moraju odraditi, pogotovo zbog indeksacije. Najviše će posla imati Ministarstvo financija koje mora u proračunu predvidjeti nove troškove za 2019., a koji će se odnositi za potpomognuta područja, kazao je Barić.
Za kraj je pozvao se otočane da se informiraju o Nacrtu prijedloga Zakona o otocima, da se očituju ili internetskoj stranici esavjetovanje ili putem e maila Otočnom saboru na adresu [email protected]
 
 


Otočne iskaznice na Ustavnom sudu
Vječni problem otočana vezan za otočne iskaznice još uvijek nije riješen. Barić nam je kazao kako one jesu u funkciji, ali isto tako da se Ustavni sud još uvijek nije očitovao po tom pitanju.
– Ne znamo što će biti. Ali po ovom novom zakonu predviđeno je proširenje evidencije oko tih iskaznica.
Denis Barić spomenuo je i kako Nacrt prijedloga Zakona o otocima omogućuje građanima EU (u koje spadaju i građani RH), a koji na otoku borave duže od 182 dana, sva prava koja imaju i otočani. Tako bi npr. vikendaši koji dolaze na otok samo za vikend zbog poljoprivrede ili sl., isto trebali dobiti određena prava i povlastice. Samo se mora utvrditi kako će se to dokazati.
Barić je najavio da će, kada se donese Zakon o otocima, prvi otići u izmjenu Zakona o obalnom linijskom prometu gdje će se povlastice i prava na povlašteni prijevoz te nove kategorizacije morati prilagoditi Zakonu o otocima (npr. vezano za prijevoz invalida, prijevoz vozila, itd.).