Srijeda, 8. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Rusi dolaze!

Autor: Damir Maričić

10.07.2008. 22:00
Rusi dolaze!

Foto: Sebastian GOVORČIN



Ruskih je gostiju na zadarskom području i ove godine 50 posto više, a novim iskoracima cijela Sjeverna Dalmacija postaje značajna nova destinacija ruskih gostiju koji prosječno najviše troše i najduže borave na odredištu, kaže Mladen Falconi
S Mladenom Falconijem, direktorom HTZ-ovog predstavnišva u Moskvi razgovarali smo u nedjelju u trenutku kada je na Zračnu luku Zadar sletio jedan od tri Iljušina 86 najveća zrakoplova koji su u nju sletjeli, svaki s oko 350 putnika. Zračna luka Zadar njihovim prilogom, uz već uobičajene nalete osigurala je sebi rekordan tjedan od svog postojanja.
– To nije slučajno došlo već već je rezultat truda samog Aerodroma Zadar, posebno gospodina Segarića, Hrvatske turističke zajednice, kao i vaše TZ i promocija koje već tri-četiri godine radimo po Rusiji, ali i Ukrajini, Kazahstanu, i vidite da je krenulo. Ovo je početak serije letova od tri aviona svake nedjelje. Tu su putnici klasičnih aranžmana, ali i kongresa jer imamo 300 ljudi za kongres u Solarisu u Šibeniku. Tu je Atlant Soyuz koji je redovno letio k Splitu. Split je krenuo i oživio ranije, a sada su u Atlant Soyuzu konstatirali da im je ovdje Zračna luka prihvatljivija, slijetanje tehnički lakše, a sama Zračna luka iznimno opremljena i uređena. Sve su svoje letove odlučli prenijeti na Zadar, a što cijeloj regiji daje novi impuls.
Uspjeh ne dolazi “preko noći”
Dakle, kao i uvijek ovo se nije dogodilo preko noći?
– Moram podsjetiti da je promet za Zadar u prvih šest mjeseci ove godine s ruskog područja išao s rastom od preko 50 posto. S ovakvim avionima, trudom, prije svega Zračne luke, ali i cijelog gospodarstva mislim da će taj broj iz godine u godinu bitno rasti. U tom smislu se slažem s vama da je to što se danas ovdje događa epohalno.
Znam da ste odrađivali promocije diljem istoka, s g. Segarićem ste bili u Almi Ati. Dolaze li Kazahstanci?
– Zasad preko Moskve. Kazao bi da smo pred tri-četiri godine krenuli s promocijom u Rusiji, ali nije odmah krenulo, trebalo je vrijeme da nas prepoznaju. Kada je ovaj kraj, regija Zadarske županije i Šibensko-kninske županije i Zračne luke Zadar bila na promociji pred neke tri godine u Moskvi izgledalo je naivno puštati im promociju, filmove i sl. Sad vidite.
Treba nastojati truditi se uspostavljati kontakte pa se to vrati. Slično je sad s Kazahstanom. Imali smo intenzivnu aktivnost, a oni tek sad spoznaju budućnost područja.
Kako ukupno Hrvatska stoji s ruskim tržištem?
– Nastavljamo i ove godine s izuzetnom stopom rasta prometa. Podsjetit ću na lanjski rast od 42 posto. Iako smo ove godine s viznim režimom imali nešto poteškoća, izgleda da smo to uspjeli riješiti pa se tempo rasta u prvih šest mjeseci nastavlja. Očekujemo lijepe rezultate s ruskog tržišta.
Sjevernu Dalmaciju promoviramo. Istra, Makarska, Dubrovnik ipak su predvodnici za to tržište.
– Tako je. Istra je neprikosnovena, Dubrovnik svakako, Makarska odmah iza Istre, ali me posebno veseli otvaranje Sjeverne Dalmacije. Raste popularnost Vodica, Biograda, Zatona, Solarisa. Da ste pred pet godina kazali oni nisu znali gdje je to. Kada se to upozna gotovo je, to je najbolja reklama, prenosi se s uha na uho. Kada odredište krene nema zastoja.
Restorani skupi i Rusima
Jesmo li im skupi?
– Nažalost, moram kazati u izvanpansionima jesmo. Mi nismo skupi u osnovnom, odnosno hotelskoj cijeni smještaja, prometni trošak im je svagdje značajan, ali izvanpansion je skup. Naši su restorani malo pretjerali. Nešto je problema deviznog tečaja, jer se intervalutarne razlike ne korigiraju, ali izvanpansion može malo limitirati očekivanja i promet.
Vraćamo se Zračnoj luci i njenim mogućnostima?
– Pričao sam s partnerima i oni su puni hvale za luku. Ona je mala, ali jedna od najsuvremenijih u Hrvatskoj. Činjenica je da na nju mogu slijetati Iljušini, a u Rusiji ima milijunskih gradova u koje ne mogu sletjeti. Tehnički je izvanredna, suvremena je, ovakve trake nemate u većini naših aerodroma. Da nije ovog aerodroma ni ovog ne bi bilo. Ovo je prvi kontakt, vrlo bitan.
Tu je odmah autocesta, priroda je predivna. To je veća reklama od onog što ja uz sve napore činim, i da nije toga i ti bi napori bili uzaludni.


Aduti Sjeverne Dalmacije
Kako Vi koji radite u Moskvi, Dubrovčanin ste, imate u Istri najjače odredište za područje koje pokrivate u hrvatskom turizmu, gledate na Sjevernu Dalmaciju, odnosno Zadarsku i Šibensko-kninsku županiju, recimo kraj koji pokriva ova Zračna luka?
– Ovaj je kraj iznimno puno dobio autocestom. Ne samo za bliske zemlje dostupne automobilima već i za aviogoste. Zadarska Zračna luka zahvaljujući autocesti i ovom spoju na nju može raditi transfer za golem prostor što prije nije bilo moguće. Naravno da je cilj afirmacija ovdašnjih odredišta poput Biograda, Borika, Zatona, ali i Vodica, Solarisa, ali su transferi laki i na prostoru do Plitvica, kao i južno od Splita pa i makarskog područja. Ovo je izletnička deklaracija nenadmašne ljepote okruženja. Na dohvatu je četiri-pet nacionalnih parkova. Uzmite ovaj kongres u Solarisu čiji će sudionici obići Plitvice, Krku, tu su i Kornati, Paklenica. Ovdje je pola hrvatskih nacionalnih parkova, mir, užitak prirode, okruženja, nešto za ove goste potpuno drugačije.


 




Rusi kao gosti
Ovo su ipak hotelski gosti, a Zadar i Šibenik na sreću sada imaju takve kapacitete dok ih pred koju godinu nisu ni imali u odgovarajućoj kategoriji?
– Ruski gosti pune prije svega hotele najviše kategorije. Ono što je najkvalitetnije, što je najbolja strana. Malo pune autokampove i apartmane ili nešto vile, najviše hotele.
Prosječna, srednja duljina boravka ruskih gostiju je 10 dana. Moramo naglasiti da je prosječna potrošnja najveća i dužina među najvećima. Francuzi recimo borave tri do četiri dana. Na razini Hrvatske rusko je tržišta prestiglo Sjedinjene Američke Države i Veliku Britaniju zajedno. Kada sam pred šest-sedam godina govorio da će se na našim ulicama učestalo čuti ruski jezik smijali su mi se po sastancima. Upravo se to događa. Rusko tržište je već preko engleskog i američkog zajedno, a ove godine mogli bi preteći i Francusku, a znate uz kakve smo napore i s koliko radosti dočekali dizanje francuskih brojki pred koju godinu.
Rusi su dobri gosti, (iako u turizmu sve goste valja odrediti kao dobre) vole potrošiti, kulturan je to narod. Rade tvrdo, muče se, nekad se i snažnije opuste, ali su vrijedni i dobri gosti.