Zadar je prepoznatljiv po velikim manifestacijama

Slika korisnika admin
Supe
Adam VIDAS
Gosti troše koliko mogu i koliko im mi nudimo, ističe prvi čovjek zadarskog turizma Zvonko Šupe

Tri posto više dolazaka gostiju i dva posto više noćenja, odnosno ukupno pet posto bolja sezona, ovogodišnja su očekivanja Hrvatske turističke zajednice. Prvi val turista već je pristigao i u Zadar, a iz kojih sve zemalja gosti dolaze, te što im se u našem gradu ovoga ljeta nudi, kao i o tome što je u turističkom planiranju i razvitku potrebno ubuduće još napraviti, razgovarali smo s direktorom Turističke zajednice Grada Zadra Zvonkom Šupom.

* Kako ste zadovoljni obavljenim pripremama i početkom sezone u Zadru? Očekujete li da će, kako se najavljuje, ovogodišnja sezona ostvariti još bolje rezultate?

- Mi smo bez daljnjeg zadovoljni kako se sezona odvija. Za sada ide onako kako smo i planirali, mada nikada ne možemo biti sigurni kako će završiti jer na to utječe niz faktora. Nogometno europsko prvenstvo ipak je imalo određenog utjecaja u posjećenosti turista iz zemalja u okruženju koje su participirale i u organizaciji prvenstva i u njegovoj posjeti. Ono što nam je bilo otežavajuće u lipnju su i vremenske prilike koje nam nisu bile baš naklonjene, ali bez obzira na sve, mi smo napravili povećanje broja gostiju od šest posto u prvih šest mjeseci. To ipak nešto znači za grad koji praktički nema novih kapaciteta. Veseli svakako činjenica da je otvoren hotel Bastion, koji se još nije niti postavio na tržištu onako kako će to sigurno biti za godinu dvije. Mi smo zadovoljni i nadamo se da će se ovaj trend se nastaviti jer sunce ipak čini svoje, pa mislimo da će popunjenost za nas biti zadovoljavajuća.

Nedostatak stručnog kadra

* Kada su u pitanju smještajni kapaciteti, kakav je u nas odnos privatnoga smještaja i hotelske ponude?

- Kod nas je on tragičan, međutim, ni to neće trajati zauvijek. Vidljivo je da je puno lakše pojedincima, poduzetnicima ući u investicijske programe jer se radi o manjim jedinicama. Ali nije lako napraviti smještajne kapacitete u brojkama od sto, petsto ili tisuću kreveta, za što osim samih financijskih sredstava treba pripremiti i ostvariti još puno stvari. Međutim, Zadar ide dalje. Mi ćemo dogodine praktički podvostručiti hotelske kapacitete, veselimo se tome i to podržavamo, jer će se na primjer s jednim naseljem Punta Skala bitno promijeniti slika Zadra. Bit će to sigurno za nas veliki dobitak, a i poticaj i svima drugima koji će ubuduće prići ovakvim projektima izgradnje i povećanja kapaciteta.

* Nedostatak kadrova, te problem njihove edukacije istaknuti su uoči početka sezone kao najveći problemi hotelijerskog i turističkog sektora u Hrvatskoj. Kakva je situacija u Zadru?

- Mislim da je to za Hrvatsku, a za Zadar posebno, najveći problem i najveća katastrofa, jer očito je puno lakše naći i velike novce za investiranje u dobre projekte - ambijent koji mi osiguravamo i pružamo je izazovan za sve velike investitore - ali naći kadrove je puno teže. Mislim da će se Hrvatska sve više i više, kao i sam Zadar, suočavati s tim problemom i da je krajnji trenutak da se na najvišim vrhovima odnosno u Ministarstvu turizma, napokon počnu osmišljavati programi povratka kadrova. Zadar je nekada bio rasadnik kvalitetnih i vrhunskih kadrova, no nažalost to sada nije slučaj. Smatram da bi se pritom nešto trebalo kompletno u načinu školovanja promijeniti. Educiranje prvenstveno mora biti bazirano u objektima gdje će svi zainteresirani za taj posao imati priliku vidjeti kako izgleda sve ono što je potrebno da bi neko postao kvalitetan kadar. Valjda dok se ne dođe do dna, neće nikome postati jasno da je najbitnija stvar educirati kadar i zainteresirati za poslove koji su inače atraktivni.

* Kao jedan od izazova hrvatskoga turizma nerjetko se spominje i potreba produženja sezone. Koliko se to uspješno ostvaruje?

- Svakako da nikome nije u interesu, pogotovo vlasniku i poslodavcu da se radi samo tri ljetna mjeseca. I svi naši hoteli koji se imalo ozbiljnije bave poslovima, ne rade tri ljetna mjeseca nego i dobrih sedam, osam ili više mjeseci. Radi se puno duže, ali da bi trebalo i više to je sigurno, za što grad Zadar i investitori koji ulaze u nove projekte polako stvaraju uvjete. U Punta Skali, gdje nas čeka preko dvije i pol tisuće kreveta, niknut će kongresna dvorana koja će moći primiti i 1.200 ljudi. A kada imate mogućnost prijema tolikog broja gostiju, to zaista puno znači, ako znamo da je potrošnja sudionika kongresa neusporedivo veća od one standardnih gostiju. Za nas je, naime, produženje turističke sezone ponajviše vezano za tu kongresnu ponudu, jer mi kao grad postavljen na ovakvoj poziciji i s ovakvom svjetskom povezanošću, možemo konkurirati bilo kojoj destinaciji. Vrlo brzo doći će do izgradnje i još nekoliko hotela u bližem dijelu, odnosno u centru grada, te će svi oni moći puno više pružiti u tim izvansezonskim mjesecima. Inicijativa je Ministarstva turizma da se "Plavi cvijet", dodjela turističkih nagrada, prebaci iz Cavtata i Dubrovnika, pa će za godinu dana Zadar moći konkurirati i takvoj jednoj manifestaciji gdje se okupi preko tisuću hotelijera i ljudi koji su izravno i neizravno vezani za turizam. Grad postaje sve atraktivniji, svi oni koji dođu iz drugih gradova vide njegov nagli napredak i to je ono što će najviše dovoditi goste.

* Mislite li da će se donošenje pravilnika kojim se turistima zabranjuje unošenje mesnih i mliječnih proizvoda u Hrvatsku, te uvođenje vinjeta u Sloveniji, negativno odraziti na broj dolazaka?

- Mislim da neće tako bitno. Neke su se stvari vezane za taj pravilnik o hrani malo iskorigirale, a što se vinjeta tiče, nije ni Slovencima, koji također dolaze kod nas u velikom broju, lako kada njihovu državu "pretrče" brojni turisti. Sve su to neke male igre, možda su one vezane i uz politiku i tako dalje, ali hrvatski turizam nitko ne može zaustaviti. To je evididentno i u to ne treba dvojiti. Da bi možda bilo bolje bez vinjeta i bez takvih manjih prepreka, sigurno da bi bilo bolje. Ali netko tko je odlučio provesti odmor na ovako poznatom lokalitetu kao što je Dalmacija i cijela naša obala, njega ni te stvari očito ne mogu spriječit. Mislim da će tek rijetki odustajati zbog toga.

* Kakva je struktura gostiju na zadarskom području? Iz kojih zemalja su turisti najbrojniji? Očekuju li se dolasci gostiju s novih tržišta, koji do sada kod nas nisu toliko zastupljeni?

- Nova tržišta uvijek se otvaraju, međutim još će se više otvoriti onda kad bude veći broj kapaciteta. Nama su standardno najbrojniji gosti Nijemci, pa Talijani, Slovenci i tako dalje. Međutim, danas sve popularniji postaju i ruski gosti. Mi Engleze nažalost dosad nismo mogli ugostiti u mjeri u kojoj su oni tražili jer je za njihov dolazak u određenu destinaciju potreban veliki broj kreveta, budući da oni uvijek dolaze isključivo avionima. A da bi netko postavio avionske linije on treba imati osigurane kapacitete, krevete. Dakle, povećanjem broja kreveta sigurno će se povećati broj gostiju iz Engleske, iz Rusije, a ono što bi se značajno moglo povećati to je Francuska i Španjolska koje sve više i više traže kapacitete kod nas, kako u Hrvatskoj tako i Zadru. Ima tu još bezbroj drugih i nama je draže da imamo goste iz različitih zemalja.

Brojne manifestacije

* Ponuda događaja i manifestacija koje se nude kako brojnim posjetiteljima tako i Zadranima svake se godine nastoji proširiti. Što je sve u planu ovoga ljeta?

- Mi imamo jako puno manifestacija. U odnosu na ono što se događalo prije, Zadar postaje polako prepoznatljiv s više strana. Naši dnevni programi na trgu koji su male manifestacije, a koje ipak ukazuju na to da netko vodi računa i brine o gostima, a i građanima, postali su zapaženi na našem tržištu i u našoj se zemlji sve više čuje o tome. Međutim, mi smo prepoznatljivi i po velikim manifestacijama. Lani smo imali koncert Zucchera, velike svjetske zvijezde, koji je imao odjeka u zemlji; ove godine nastupit će Lenny Kravitz, dogodine će doći neka druga zvijezda. Mi se trudimo da bi i po tome bili prepoznatljivi i mislim da doživljaj koji se stvara na taj način nadopunjava ono što grad Zadar nudi.

Osim takvih koncerata imamo i tradicionalne naše manifestacije koje su dosta dobro posjećene od Noći punog mjeseca, Milenijskog skoka i ono što će ove godine biti možda još atraktivnije, to je Mitra zonata za koju je izravno zainteresirana Hrvatska televizija, te će je emitirati u svom programu. Dakle, to je nešto što će i šire odjeknuti u našoj zemlji pa i izvan nje. Imamo, naime, najavu novinara iz londonskog The Timesa, dobitnika Zlatne penkale Hrvatske turističke zajednice, koji je pred dvadesetak dana bio kod nas, te želi ponovo doći i doživjeti atmosferu isključivo Noći punog mjeseca i toga ambijenta. Održan je nedavno i Garden festival, tu su i modna događanja, a imat ćemo izvanredne folklore. Možda bih spomenuo kao jednog od najatraktivnijih Ukrajinski akademski folklor koji će 5. kolovoza nastupiti na prostoru ispred Sv. Donata. Jedan folklor koji broji preko 120 sudionika, to je nešto što je grandiozno, što bi trebalo biti vrlo interesantno i našim sugrađanima i gostima. Dakle, na samom trgu, na mjestu gdje je najviše ljudi, nastojimo svaku večer odraditi nešto, pa kad sve skupa to isprepletete s Glazbenim večerima u Sv. Donatu, sa Zadarskim kazališnim ljetom, s alternativnim festivalima, ispada da je Zadar uistinu grad doživljaja.

* S obzirom na ovu, iz godine u godinu sve bogatiju ponudu, kakva je potrošnja turista?

- Gosti troše koliko mogu i koliko im mi toga atraktivnog ponudimo. Ali potrošnja turista se penje i s pojavljivanjem kvalitetnijih kreveta. Budući da u potrošnju ulazi cijela potrošnja, kako i smještaja tako i potrošnja u restoranima, galerijama i tako dalje, za nas je interesantno da se u Zadru što više kvalitetnih kreveta napravi jer će u tom slučaju razlika u cijeni boravka jednog gosta u privatnom smještaju ili u kampu koja je recimo 20 eura, biti znatno veća u hotelima koji imaju 4 zvjezdice gdje je sam boravak u hotelu 100 do 150 eura. Ta potrošnja sigurno će biti sve veća.

* Ugledni New York Times, u svom tjednom turističkom prilogu nedavno je preporučio upravo Zadar, kao izuzetno atraktivnu destinaciju. Koliki je značaj ovakvih promocija za grad?

- Hrvatska turistička zajednica u Hrvatskog ugosti gotovo 800 novinara iz svijeta, a mi iz Turističke zajednice Grada Zadra, preko županijske Turističke zajednice, trudimo se sve te kvalitetne novinare provesti kroz Zadar i osigurati im pratnju stručnih vodiča. Njihove reakcije su za nas nešto što nam daje snage i što potvrđuje sva naša nastojanja da Zadar postane čuveno odredište. Naš slogan i naša poruka na prospektu upravo je "otkrij Zadar" i mislim da se to sada na ovaj način najbolje manifestira. Kada vas na naslovnoj stranici jednog takvog dnevnika netko predstavi i preporuči građanima i putnicima iz takve zemlje kao što je Amerika, mislim da tu više nema komentara. Još nismo imali novinara koji je bio u Zadru, a koji je ostao ravnodušan. I novinar se pita zbog čega je uvijek samo Dubovnik bio grad koji se stavlja kao sinonim Hrvatske. Dapače, Hrvatska ima, kao što je Zadar, i drugih gradova koji su interesantni i atraktivni, a mi ćemo se u svakom slučaju truditi da budemo što zapaženiji i da nas ljudi izvan Hrvatske prepoznaju što više. Svakako je pri tome veliki doprinos novinara iz cijeloga svijeta koji zbilja bivaju očarani Zadrom, te svoje doživljaje prenose i preporučuju.

 

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno