POGLED NA TURIZAM Previše apartmana, goste se »pelješi« na svakom koraku, nisu problem cijene nego cijeli »paket«...

Slika korisnika mkvanja
Radi li se u Zadru o srpanjskoj rupi ili samo o prevelikim očekivanjima?
Moram konstatirati da je broj gostiju na dan 8. srpnja bio za 55 % veći nego 30. lipnja. S brojkom koju smo imali krajem lipnja bili smo zadovoljni, a sada nakon samo sedam dana imamo 55 % više gostiju i pričamo o srpanjskoj rupi i nezadovoljstvu. Mislim da se tu radi o velikom očekivanju na samom početku srpnja, jer svi računamo srpanj je pa moramo biti puni, objasnio je Fain dodajući kako će »srpanjska«, ali i sve druge »rupe« biti sve izraženije jer je ponuda nadišla potražnju u smještajnim kapacitetima
Zvonko KUCELIN
Mogu li se zadarski turisti »kupiti« samo Pozdravom Suncu i Morskim orguljama

Sve je nekako sigurnije da će ljetna turistička sezona 2019. u Zadru podbaciti. Isprva je opravdanje bio hladni i kišni svibanj, no sad već gotovo na polovici srpnja ne možemo kao razlog manjeg broja gostiju uzimati vremenske nepogode. Nešto opako »šteka«, rekli bi ljudi. I dok se većina čudom čudi, pojedini iznajmljivači kratko i jasno objašnjavaju što se događa - nudi se previše smještaja, goste se »pelješi« na svakom koraku, a pri tome nema sadržaja, prije svega uređenih plaža.
Dvije Zadranke koje se već godinama bave iznajmljivanjem apartmana složne su u jednom: ljudi je osjetno manje, no ako si fer prema gostu, iznajmljuješ po cijeni koja odgovara ponudi i ostaviš dobar dojam, turist će ti se vratiti. A to je, kažu, za zadarski mentalitet – rijetkost.

Mentalitet naših ljudi je da u svemu – pretjerujemo!

- Zadovoljni smo s popunjenošću, a lipanj nam je na kraju bio bolji nego prijašnjih godina. Predsezona je zasigurno podbacila, ali bilo je hladno cijeli svibanj. Također, i Uskrs je bio kasno, a turisti u naše krajeve kreću oko Uskrsa. Što se tiče cijena, ima dosta bahatih ljudi koji stavljaju prevelike cijene, ima i onih koji sve dodatno naplaćuju, od ručnika, plahti, pa sve do korištenja klime, kazala nam je naša prva sugovornica dodajući kako njoj nikad nije palo na pamet npr., dodatno naplatiti korištenje klime za 5 eura po danu.
- Sve to utječe na (ne)dolazak turista. Ljudi nemaju plan. Kad tek uđu na tržište, spuštaju cijene samo da se izbukiraju, a onda kada vide da ne ide pristaju na iznajmljivanje na jedan ili dva dana što je glupost, jer stalno tu posteljinu i ručnike moraš prati i glačati. Računica nema smisla, kazala je naša sugovornica dodajući kako je sve jednostavno pretjerano s našim mentalitetom uzevši kao najbolji primjer taksiste.
- Jedan dan na svojim stranicama nude cijenu od 200 kuna od Zračne luke Zadar do grada, sutradan od 360 do 430 kuna. Dakle, od danas do sutra mijenjaju cijene. Ne smijemo to raditi, kazala je dodajući kako smo i u svim ostalim segmentima pretjerali.
- Nudi se previše smještaja, a pri tome nema plaža koje će te ljude adekvatno ugostiti. U gradu nema sadržaja, osim papagaja i sladoleda, a takav oblik turizma privlači ljude slabije platežne moći. Ono čega po meni najviše nedostaje je poštenje u poslu. Trebaš biti svjestan i realan kada je u pitanju koliko zapravo košta ono što nudiš. Ako te odere taksist, pa iznajmljivač, pa restoran i kafić, a pri tome su svi nepristojni i naprasiti, tko će ti se vratiti i preporučiti te, kazala nam je naša sugovornica dodajući kako su neredu na tržištu pridonijele i platforme za iznajmljivanje koje se stalno prilagođavaju tome da gosti što povoljnije putuju (a pri čemu ne snižavaju naknade).

Što nudimo gostima osim sunca i mora?

Druga iznajmljivačica iz Zadra potvrdila je da je broj gostiju osjetno smanjen u usporedbi na protekle sezone što se najviše vidi po prometu u gradu jer uopće nema gužvi, što ne pamti. Isprva je mislila da je do cijena jer su mnogi podignuli cijene s obzirom na to da je Grad digao paušal, Porezna isto, euro je pao,... No, na kraju je ispalo da nije (samo) do cijena jer su prazni i oni iznajmljivači koji su već godinama popunjeni, a cijene nisu podizali.
- Ljudi su panično počeli spuštati cijene najma, i do 60%, samo da popune rupe. Da ima gostiju, takve bi se akcije popunile za tren, ali nema ih. I osmi mjesec je većini iznajmljivača prazan. Moguće je da su gosti uvidjeli da će bolje proći s »last minute« rezervacijom pa čekaju. Ali, općenito, mislim da nisu samo cijene problem već cijeli paket, kojeg kao grad ne nudimo. Imamo Pozdrav Suncu zbog kojeg ljudi ponajviše dolaze, a trenutno pola Pozdrava ne radi, a da ne pričam o koncertima i događanjima. Problem je iz godine u godinu isti. Što nudimo gostima osim sunca i mora, pita iznajmljivačica nadležne dodajući kako smo postali preskupi, a ne nudimo ništa za tu cijenu.

Svi žele puni srpanj

Zadranin Tomislav Fain, predsjednik nacionalne Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), mišljenja je da se ne radi o nikakvoj »rupi«, već o velikim očekivanjima. Tako se, prije svega, osvrnuo na broj gostiju koji su u zadarskoj županiji boravili 30. lipnja i 8. srpnja.
- Moram konstatirati da je broj gostiju na dan 8. srpnja bio za 55 % veći nego 30. lipnja. S brojkom koju smo imali krajem lipnja bili smo zadovoljni, a sada nakon samo sedam dana imamo 55 % više gostiju i pričamo o srpanjskoj rupi i nezadovoljstvu. Mislim da se tu radi o velikom očekivanju na samom početku srpnja, jer svi računamo srpanj je pa moramo biti puni, objasnio je Fain dodajući kako će »srpanjska«, ali i sve druge »rupe« biti sve izraženije jer je ponuda nadišla potražnju u smještajnim kapacitetima, ali i svim drugim oblicima turističke ponude.
-Turistička ponuda u svim oblicima (smještaj, prijevoz, restorani, barovi…) iz godine u godinu raste između 10 % - 20 % i jednostavno svi skupa koji radimo u turizmu moramo shvatiti da ne možemo imati svake godine rast gostiju od 10 %. Samim time dolazimo do toga da će jedan dio ponude ostati prazan i neiskorišten i naravno to će stvoriti nezadovoljstvo kod dijela turističkih djelatnika, kazao je Fain.

Vrijeme hiper potražnje jednom je moralo stati

Osvrćući se na problem zasićenja tržišta, Fain je kazao kako već nekoliko godina u svojim istupima u medijima pokušava upozoriti sve one koji misle ulagati u apartmane da budu oprezni, jer je vrijeme hiper potražnje jednom moralo stati.
- Kao i kod ulaganja u apartmane, tako i kod cijene, svaki iznajmljivač ima pravo sam odrediti svoju cijenu, a tržište će pokazati je li bio u pravu ili ne. Moja je preporuka uvijek ista: važno je dati gostu vrijednost za novac i svakako se prema svakom gostu ponašati kao domaćin, dati mu malo više nego on očekuje, naglasio je Fain dodajući kako, što se tiče strategije razvoja turizma, istu imaju i grad Zadar i Zadarska županija, ali uzalud im bilo koja strategija kada je nitko ne provodi.
- E sada, jesu li strategije koje imamo dobre ili ne, jesu li one prošlo vrijeme, trebamo li raditi novu..., to je tema koja zahtijeva veću analizu i mišljenje većih stručnjaka nego sam to ja, dodao je Fain.

Otvaranje novih tržišta nije prijetnja

Fain smatra da, i kada je Hrvatska imala porast unazad par godina, to nije bilo samo zbog zatvaranja drugih tržišta, nego zbog svega dobrog što su svi djelatnici u turizmu radili unazad zadnjih 10 godina. Tako i sada, kad su se otvorila nova tržišta, Fain ne smatra da će nam uzeti veliki dio gostiju.
- Moramo znati da tržišta koja su se otvorila nisu usporediva s našom ponudom. To je drugi proizvod. Mi imamo svoju kvalitetu i trebamo to iskoristiti. Naravno, uvijek treba kvalitetu pratiti i odgovarajuća cijena što kod nas ipak u većini slučajeva nije bilo tako. Ljubazan domaćin i vrijednost za novac su formula uspjeha, naravno uz potporu turističkih zajednica koje moraju sve više novaca ulagati u oglašavanje i događanja, koja isto tako moraju biti doživljaj plus u destinaciji, zaključio je Fain.

Nedostaje nam jasna strategija razvoja turizma

Daniel Radeta, predsjednik Udruge iznajmljivača privatnog smještaja u Zadru, kaže da je sezona lošija, a za to ponajviše krivi one koji su zaduženi za brendiranje destinacije i njenu promociju.
- Svatko tko se bavi turizmom u našem gradu reći će kako je ova sezona puno lošija od prijašnjih. Nema opravdanja za ovo što se događa, a kao odgovorne vidim isključivo one osobe koje su zadužene za kreiranje politika, sadržaja, promocije i brendiranja destinacije, ističe Radeta naglašavajući kako nam nedostaje jasna strategija razvoja u turizmu koja bi definirala kojim se točno turizmom bavimo ili želimo baviti.
-Nažalost, mi ni dan danas ne znamo tko nam je ciljana publika, a siguran sam kako direktor turističke zajednice zna još i manje. Godinama se govorilo kako u Zadru, pa i ostatku Hrvatske, nedostaje smještajnih kapaciteta i kako zaostajemo za drugim jakim turističkim središtima. Danas, kada smo privatnim investicijama izgradili te kapacitete, mediji krivnju za loše rezultate prebacuju na iznajmljivače, obrtnike i male firme, kaže Radeta dodajući kako ta poruka dolazi od onih koji žive od floskula i spinova te na ovaj način žele prikriti svoj nerad i nesposobnost za tako odgovorne funkcije.
-Jesu li se ti isti ikada zapitali koliko poreza, raznih nameta i davanja i paušala treba platiti u državni proračun tijekom čitave godine samo kako bi se održavao posao u turizmu koji u Hrvatskoj traje jedva 60 dana? Ta ista politička garnitura o kojoj govorim od trenutka preuzimanja vlasti do danas nije napravila apsolutno ništa, smatra Radeta konstatirajući kako je prva sjednica Vlade bila ujedno i prvi čavao u lijes hrvatskom turizmu kada su odlučili porez s 13% vratiti na 25%. Danas ti isti, nastavio je Radeta, umjesto da ispravljaju učinjene greške, otvaraju neke nove epizode s podizanjem paušala i boravišne pristojbe što bi još dodatno moglo pospješiti ove negativne trendove.

Zadru nisu problem Grčka i Turska

Osvrnuo se Radeta i na povratak Grčke i Turske o čemu se dosta priča posljednjih dana.
-To je činjenica, ali isto tako je smiješno uspoređivati te destinacije s problemom nedolaska gostiju u Zadar. Stvarni problem je to što mi već sada imamo konkurenciju na svega 50 kilometara udaljenosti od Zadra gdje su nas neka sela, manja mjesta i gradovi pretekli po broju noćenja. Zanimljiv je i podatak kako je u Zračnu luku Split prošlog mjeseca sletjelo oko 140 tisuća putnika što se ne može usporediti s ovom našom provincijalnom Zračnom lukom Zemunik, smatra Radeta istaknuvši kako je problem velik i ne tiče se samo malih iznajmljivača nego svih onih koji žive od turizma.
-Bit će jako teško zaustaviti ova negativna kretanja u turizmu ako se ne poduzmu neke ozbiljne i sustavne mjere, zaključio je Radeta.
 

 

Studente se izbacuje iz stanova

- Nitko se ne želi baviti problemom nesređenosti tržišta nekretnina, ali nama je zbog toga ugrožen opstanak Sveučilišta jer je grad postao preskup za studente. S jedne strane ih izbacuju iz stanova u vrijeme ispitnih rokova, s druge strane su jeftina radna snaga za rad u turizmu preko sezone, a opet ne mogu raditi jer nemaju gdje stanovati. I tako u krug. A, da je sređeno tržište nekretnina, bilo bi drugačije, i s najmovima stanova i s količinom apartmana koji onda ne bi zagušili prostor, dala je primjedbu jedna od iznajmljivačica.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (3 glasova)