Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Jadran je postao odlagalište tuđih otpada

11.08.2020. 16:51


Saborski zastupnik MOST-a Miro Bulj, na čiji je zahtjev prije dvije godine održana tematska sjednica Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o koncesiji na Luku Gaženica, danas je upravo u Gaženici održao konferenciju za medije s koje je upozorio na mizeran iznos naknade za koncesiju za koju je na dvadeset godina luka prepuštena stranom koncesionaru te izvjestan ekocid zbog toga što se pokazalo da Luka nema pročišćivač za fekalne i balastne vode pa ih brodovi ispuštaju u Jadran bez ikakvih ograničenja i kontrole.


Antituristički projekt
– Kao saborski zastupnik hitno ću zatražiti od Ministarstva okoliša da se utvrdi odgovornost što ovolika moderna nova investicija vrijedna milijardu i pol kuna nema pročišćivač fekalija i otpadnih voda u luci Gaženica. Tko je odgovoran za onečišćenja koja će se još dogoditi na ovom području? Koncesionar je ovo dobio za svega 1,5 milijuna kuna godišnje, odnosno za 30 milijuna kuna na rok od 20 godina. Ovo je antituristički projekt. Žele da ova luka postane home port, a onda je obveza koncesionara da napravi pročistač i da nam ne zagađuje more kad već imaju ogromnu dobit na štetu Zadarske županije i naše Dalmacije. Ali mi smo očito postali odlagalište tuđih otpada, a to je katastrofa i ekocid. Osobno ću tražiti da se tuđe smeće riješi na način kako se to radi u normalnim, civiliziranim državama, rekao je Bulj te je podsjetio na kancerogeni kameni agregat nastao razgradnjom troske, a koji je odložen u Biljanima Donjim, te azbest u zadarskoj gradskoj četvrti Sinjoretovo. Podsjetio je na incicijativu MOST-a da se proglasi isključivi gospodarski pojas, bolje kontrolira naše more, ali međunarodni prostor za koji je kazao kako očito Vladi više odgovara dodvoravanje Talijanima.


U Gaženici posao za samo desetak ljudi
– Netko mora odgovarati za ovo što će kruzeri i manji brodovi svoje fekalije istresati u naš Jadran. Ovo je značajan projekt za razvoj Zadarske županije, a učinjena je šteta Hrvatskoj, okolišu i Jadranu te ljudima na ovom prostoru. Osim zagađenja, laž je bila i da će ovdje biti četiri tisuće novih radnih mjesta pa 1000, da bi se danas sve to svelo na desetak novozaposlenih osoba u luci, poručio je Bulj.
Ivan Matić, županijski vijećnik MOST-a, kazao je kako je razvoj luke neminovan, zbog čega će dolaziti sve više i više brodova, ali je upozorio i da će biti sve više i više ispuštanja fekalija u more.
– Zato je projekt pročišćivača nužan i treba ga napraviti što prije, svakako prije nego luka postane home port, kazao je Matić. Njegov stranački kolega Mladen Malta, gradski vijećnik, kao dobrobit epidemije koronavirusom istaknuo je manji broj brodova koji plove morem, a time i manje onečišćenja Jadrana.
– Razumijem da je koncesionar došao zbog dobiti, ali je pitanje što će ostati za 20 godina. Hoće li Jadran postati septička jama. Ovo je čisti dokaz stihijskog i nekontroliranog turizma. Nažalost, vezane su nam ruke pa ćemo tek vidjeti što je napravljeno, poručio je Malta.




 


Brod ispraznio balastne vode
Ravnatelj Lučke uprave Zadar, Robert Škifić, reagirao je na današnje izjave Mostovaca kazavši kako je njima ostao zatečen te da se radi o neistinama.
– Mi smo najsuvremenija luka na Jadranu pa i šire. Na udaljenosti od jednoga i pol kilometra imamo centralni pročišćivač na koji smo spojeni, a još u vrijeme izgradnje smo prepumpnu stanicu darovali komunalnoj tvrtki Odvodnja. Svaki kruzer koji dođe u Gaženicu se može spojiti na šaht u luci ili se otpadne vode mogu cisternama otpremiti na glavni pročišćivač, rekao je Škifić te se osvrnuo i na brod za koji su ovih dana mediji pisali kako je isplovio iz luke i ispraznio fekalne vode u more.
Kazao je kako se brod nije rješavao crnih voda, već sivih, balastnih voda i to sukladno svim zakonima i propisima.
– Brod se odvezao 12 milja od obale i pri brzini od četiri milje ispraznio ove vode. O tome moraju voditi precizne zapisnike navodeći gdje, što i kada. To nije hrvatski zakon, već svjetski kojeg se moraju pridržavati naši i strani brodari. Tvrdnja da Luka Gaženica nema pročišćivač je apsolutna neistina, ustvrdio je Škifić dodajući kako Lučka uprava Zadar nema direktne poslove s brodovima već samo s koncesionarima koji onda posredstvom agenata s njima posluju.
– Mi vodimo brigu da se poštuju zakoni i propisi. Kad je situacija već ovakva kakva jest i kad je sve stalo želimo da nam dođe što više brodova pa da naši koncesionari bar nešto zarade, a ovakve izjave samo pogoršavaju situaciju, zaključio je Škifić te kao argument da Mostovci nisu u pravu naveo i podatak da su u zadnjih mjesec dana koncesionari fakturirali oko 30 tisuća eura vezano uz zbrinjavanje otpada.