STEM PREDMETI Zbog nestašice profesora sve češće nestručne zamjene

Slika korisnika mkvanja
Nedostatak nastavnika sve alarmantniji
Škole su prisiljene uzimati nestručne zamjene, naprimjer osoba s višom školom predaje matematiku. To je kao kad bi recepcioner predavao strani jezik, kaže županijski sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Jere Bilan
Vedran SITNICA/Zvonko KUCELIN
Matematika - zahtjevan nastavni predmet

I uoči početka nove školske godine mnoge škole imaju problem s nedostatkom nastavnika iz STEM predmeta.
Zbog bolesti, odlaska u mirovinu ili porodiljnog, ravnatelji škola u potrazi su za zamjenskim nastavnicima, što predstavlja pravu muku jer stručnog profesora sve je teže pronaći. Najčešće je riječ o profesorima fizike, matematike, kemije, biologije i informatike, kao i profesorima koji predaju razne stručne predmete u strukovnim školama.

Uvesti subvencije za takve studije

Visokoobrazovani stručnjaci iz tih prirodoslovnih područja prednost daju realnom sektoru u kojemu su plaće daleko više od onih u prosvjeti, pa nastavnički kadar postaje sve traženija radna snaga, što se najviše odražava na učenike kojima sve češće predaju nestručne osobe.
- Prosvjeta je potplaćena, plaće nastavnika su između pet i šest tisuća kuna i to je osnovni problem zbog kojega visokoobrazovani stručnjaci ne žele raditi u sustavu obrazovanja već idu tamo gdje im je bolje, kaže županijski sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Jere Bilan, dipl. ing. strojarstva, te naglašava kako su studiji iz STEM područja - a riječ je o znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici, u pravilu vrlo teški i zahtjevni studiji.
- Treba to završiti, naprimjer molekularnu biologiju. Ne postoji sustav koji bi pratio takve studije, u vidu stipendiranja ili rješavanja stambenog pitanja. Zato takvi stručnjaci nakon studija traže posao u privatnom sektoru gdje su plaće puno više od onih u sustavu obrazovanja, kaže Bilan i ističe da bi se ovaj sve izraženiji problem trebao sistemski rješavati. Treba, navodi županijski sindikalni povjerenik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, uvesti subvencije za takve studije, rješavanje stanovanja, a da se zauzvrat studenti obvežu kako će raditi u obrazovnom sustavu.

Potplaćeni i diskriminirani

- Ovako su škole prisiljene uzimati nestručne zamjene, naprimjer osoba s višom školom predaje matematiku. To je kao kad bi recepcioner predavao strani jezik, kaže dalje Jere Bilan, i ističe da je jedno od rješenja i povećanje plaće prosvjetnim radnicima koji su u odnosu na druge plaće u javnom sektoru potplaćeni i diskriminirani. Uz to, naglašava dalje, rad s učenicima je jako težak i zahtjevan posao koji traži veliki trud, zalaganje, kao i ljubav prema poslu, a plaće ne prate takvo zalaganje i angažman.
- U vrijeme ekonomske krize 2008. i 2009. godine mnogi su iz realnog sektora dolazili raditi u prosvjetu, no čim se gospodarstvo počelo oporavljati krenuo je odlazak u obrnutom smjeru. To je danas došlo do alarmante razine i prijeti nam scenarij po kojem budućim generacijama neće imati tko predavati veliki broj predmeta, zaključuje Bilan.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno