Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Pušače u kafićima kažnjavat će sanitarni inspektor uz pomoć policajca

Autor: Nives Rogoznica

10.12.2008. 23:00
Pušače u kafićima kažnjavat će sanitarni inspektor uz pomoć policajca

Foto: Zvonko KUCELIN



U slučajevima koji predviđaju legitimiranje fizičkih osoba sanitarni inspektor može naplatiti kaznu samo uz nazočnost predstavnika MUP-a. U Ministarstvu zdravstva mišljenja su kako bi inspektor ukoliko sumnja da bi moglo doći do poteškoća prilikom izricanja i naplate kazne, prije obavljanja inspekcijskog nadzora trebao zatražiti pomoć policijske uprave
Unatoč informacijama koje su se pojavljivale u medijima odmah nakon donošenja Zakona o ograničenju uporabe duhanskih proizvoda, pušače na zatvorenim javnim mjestima neće kontrolirati komunalni redari. Kako je pojasnio voditelj Odjela za komunalno redarstvo u Gradu Zadru Edo Fantela, niti je odluka o nepušenju dio gradske Odluke o komunalnom redu, niti su komunalni redari zaduženi za prostore izvan javnih površina. Zakonodavac, uostalom, definira kako će inspekcijski nadzor svaki u okviru svojeg djelokruga obavljati sanitarni, zdravstveni, prosvjetni i gospodarski inspektori te inspektori rada.
Stari i novi zakon
Ono čega je, međutim, u starom zakonu bilo, a u novom nema su precizne odredbe u nadležnostima pojedinih inspekcija.
Prema starom Zakonu o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga zakona obavljali su sanitarni, zdravstveni, tržišni, prosvjetni i turistički inspektori te inspektori rada.
Sanitarni inspektori nadzirali su točnost omjera katrana i nikotina, ispravno deklariranje, provjeravali je li otisnuta oznaka upozorenja, kontrolirali su provedbu zabrane pušenja prilikom nastupa u živo, na crtežima i u tisku, u zdravstvenim ustanovama i ustanovama koje obavljaju djelatnost odgoja i obrazovanja te u slastičarnicama i zdravljacima. Provjeravali su, makar se ove odredbe zakona ugostitelji nisu držali “kao pijan plota”, i je li označen i opremljen prostor za pušače u ostalim lokalima.
Zdravstveni inspektori provjeravali su poštuje li se nepušenje u zdravstvenim ustanovama s izuzetkom odjela za psihijatriju, u kojem je i po novom zakonu pušenje dopušteno, te nalaze li se pepeljare i onom u dijelu kafića ili drugog lokala koji je namijenjen za nepušače.
Tržišni inspektori imali su kontrolirati poštuje li se zabrana prodaje cigareta osobama mlađim od 18 godina, kao i zabrana postavljanja automata za prodaju cigareta. Što se zabrane “cigaretomata” tiče Hrvatska je, treba reći i to, i u vrijeme starog zakona donesenog 1999. bila “europskija” od nekih zemalja članice unije, primjerice Italije, gdje su se takvi automati mogli naći onoliko često koliko na fasadama banaka u nas nalazimo bankomate. Tržišni inspektori imali su zadatak provjeravati i poštuje li se zabrana prodaje cigareta po komadu, te, kao i sanitarni inspektori obavljati mjerenje katrana i nikotina i provjeravati je li deklariranje ispravno, te je li otisnuta oznaka upozorenja. Ovo je u zakonu iz 2004. potpalo pod gospodarsku inspekciju.
Zadaća turističkih inspektora preklapala se s onom sanitarnih; kontrolirali su pušenje u slastičarnicama i zdravljacima, te je li u ugostiteljskim objektima u kojima se poslužuje hrana označen prostor za nepušače odvojen od onog za pušače, ali i jesu li oznake o zabrani vidljive s deset metra, te nalaze li se pepeljare i u dijelu za nepušače. Prosvjetni inspektori nadzirali su zabranu pušenja u ustanovama koje obavljaju djelatnost odgoja i obrazovanja; imali su pravo provjeriti nalaze li se tamo pepeljare, i posvećuje li se u tim ustanovama pozornost promicanju spoznaje o štetnosti uporabe duhanskih proizvoda.
U novom zakonu ne specificira se djelokrug pojedinih inspekcija, no ispostavio se točnim logičan zaključak kako će on biti nalik djelokrugu iz starijih zakona. Zakon pri tom nalaže i kako su provedbu zabrane pušenja obvezni osigurati vlasnik ili korisnik prostora u kojem je pušenje zabranjeno. Kako sada stvari stoje vlasnik lokala može biti kažnjen s iznosom od 30.000 do 150.000 kuna, konobar koji poslužuje hranu ili piće u lokalu u kojem gost puši može biti kažnjen s iznosom od 500 do 1.000 kuna. Zakon još kaže i kako će pušača novčanom kaznom u iznosu od 1.000 kuna kazniti “inspektor koji ga uhvati na mjestu izvršenja prekršaja”. No, ne precizira o zaposleniku koje je inspekcije riječ.
U potrazi za inspektorom
Odredba o zabrani pušenja u kafićima bez posebno opremljene “puš-kabine” na snagu treba stupiti u ožujku sljedeće godine. Budući da je iz zakonskog teksta ostalo nedorečeno tko će od inspektora kontrolirati “pobunjene” pušače koji se usred svoje kave ili piva odluče oglušiti na zakon i na upozorenje ugostitelja odgovor smo potražili, kako kod onih koji zakon trebaju provoditi, tako i u Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi koje je zakon i predložilo.
Uz to, budući da ugostitelju prijete kazne mnogo drastičnije negoli “duhanskom pobunjeniku”, trebalo je saznati i na koji bi način ugostitelj trebao postupiti; treba li i kome, sanitarnoj inspekciji ili policiji, prijaviti nikotinski prekršaj, makar samo zato da izbjegne da koji inspektor neposlušnu mušteriju ne zatekne “in flagranti” na njegovom šanku?
U konačnici, valjalo je saznati i što bi uopće, tko god bio pozvan, trebao učiniti, pogotovo stoga što se ni najrevniji inspektor ili policajac ne može teleportirati na mjesto događanja, a za jednu cigaretu ni najljeniji pušač neće potrošiti više od sedam minuta. Odgovori na ova pitanje trebali su dovesti i do onoga na pitanje može li se uopće provesti ovaj zakon, za koji se mnogi pušači i ugostitelji i dalje nadaju da će ipak biti modificiran.
Sanitarna inspekcija u Zadru potpada pod ingerenciju Ureda državne uprave u Zadarskoj županiji. Sanitarni inspektori nemaju nadležnost nad građanima, već nad objektima, što u praksi znači kako prema važećoj regulativi ne bi imali pravo legitimirati, a time ni mogućnost kazniti neposlušnog pušača u kafiću ili restoranu.
– Ono što sanitarni inspektori rade, iako mi u Zadru rijetko to radimo otkada ovdje više nema proizvodnje duhanskih proizvoda, je kontrola uzorka cigareta i kontrola sastava, pojašnjava voditelj odjela za sanitarne poslove Ivan Babin, navodeći kako se očekuju naputci iz Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.
Budući da gospodarski inspektori i inspektori rada potpadaju pod Državni inspektorat, upit o inspektorskim ovlastima uputili smo tajnici kabineta glavnog inspektora Vedrani Cetina. Odgovor je bio kratak.
– S obzirom da je Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi stručni nositelj izrade Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, molimo vas da se za odgovor obratite navedenom ministarstvu, odgovorila je Cetina.
Ministarstvo zdravstva, osim što je autor zakona, pod sobom ima i zdravstvene inspektore, dok je Ministarstvo prosvjete nadležno za prosvjetne inspektore. Odgovore na pitanja o definiranju ingerencija inspektora, te tko će od inspektora koje zakonodavac navodi biti nadležan za kontrolu pojedinaca pušača u ugostiteljskim objektima i institucijama, i kako će prekršitelju pojedincu biti naplaćena kazna, budući da nije u nadležnosti inspektora da pušača smije legitimirati, zatražili smo od glasnogovornice Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi Zore Lažete, a za strpljivo dvotjedno čekanje nagrađeni smo s čak dva odgovora.
“Pod ruku” s policajcem?
Iz Uprave za sanitarnu inspekciju odgovorili su kako “svi uredi državne uprave; Sanitarna inspekcija, Ministarstvo obrazovanja, prosvjete i športa, Državni inspektorat, obavljaju pojačane nadzore nad primjenom Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda sukladno danim nadležnostima temeljem odredaba ovog zakona te posebnih propisa kojima se uređuju nadležnosti pojedinih tijela državne uprave” i kako je “na zajedničkom sastanku sa svim ovim tijelima dogovoreno kako nadležnosti pojedinih inspekcija i dalje ostaju definirane po starom zakonu”.
– U slučajevima koji predviđaju legitimiranje fizičkih osoba inspektor može naplatiti kaznu samo uz nazočnost predstavnika MUP-a, napomenuli su u odgovoru.
U drugom odgovoru stiglom iz Ministarstva pojašnjava se kako djelokrug rada i nadležnosti navedenih inspekcija, nisu izričito uređene Zakonom o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda s obzirom da su uređeni Zakonom o sanitarnoj inspekciji, Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, Zakonom o prosvjetnoj inspekciji i Zakonom o državnom inspektoratu, te se dodaje kako su “u obavljanju inspekcijskih nadzora, te u slučajevima kada je inspekcijskim nadzorom utvrđeno počinjenje prekršaja, navedene inspekcije obvezene postupati i po odredbama Prekršajnog zakona”.
– Uzimajući u obzir djelokrug rada propisan člankom 3. Zakona o sanitarnoj inspekciji za nadzor nad provedbom zakona u ugostiteljskim objektima nadležna je sanitarna inspekcija, te je ista inspekcija nadležna i za naplatu mandatne kazne na licu mjesta prekršitelju zakona. Ukoliko postoji opravdana sumnja da bi u tijeku obavljanja inspekcijskog nadzora moglo doći do poteškoća u provedbi izricanja i naplate mandatne kazne počinitelju prekršaja, fizičkoj osobi, mišljenja smo da je prije obavljanja samog inspekcijskog nadzora u skladu s planom i programom obavljanja inspekcijskih nadzora, sukladno odredbi članka 31. Zakona o sustavu državne uprave, potrebno zatražiti pomoć ovlaštenih službenih osoba nadležne policijske uprave u slučajevima kada se inspektoru prilikom provođenja inspekcijskog nadzora pruži fizički otpor, odnosno ako se takav otpor osnovano očekuje, zaključuje se u odgovoru koji je dostavila glasnogovornica Lažeta.
Kako bi, međutim, inspektor do dolaska policajca trebao zadržati neposlušnog pušača pitanje je na koje je teško naći odgovor. Sanitarni inspektori će se, kako stvari sada stoje, u obilasku kafića, naći u pat-poziciji u kakvoj se, primjerice, nalaze komunalni redari.
Naime, prema Odluci o komunalnom redu osobu koja izvodi psa u šetnju bez pribora za čišćenje izmeta komunalni redar kaznit će na mjestu događaja kaznom od 300 kuna. Ukoliko pusti psa na zelenu površinu kazna iznosi 1.000 kuna. No, komunalni redar, iako ima ovlast naplatiti kaznu, nema ovlast legitimirati osobu, te u pomoć mora pozvati policajca ukoliko građanin ili građanka uhvaćen/a u kršenju komunalnog reda ne želi surađivati s komunalnim redarom. Prema pojašnjenju voditelja Odjela za komunalno redarstvo Ede Fantele, posao komunalnog redara u ovakvoj vrsti prekršaja najčešće je edukativne i diplomatske prirode, te se prekršitelja nastoji upozoriti i educirati. Komunalni redari, kazao je Fantela, u redovnu ophodnju ne idu s policajcima. U pratnji policajca, međutim, odlaze kada je riječ o prekršajima poput uzurpacije javnog prostora postavljenjem štandova bez dozvole.
Ostaje pitanje hoće li, ukoliko Hrvatska zaista želi provesti ovaj restriktivni zakon do u alineju, sanitarni inspektori od proljeća kafiće obilaziti “pod ruku” s policajcima?