SVI SU ONI FRANJO Nasilje svakako treba izbjegavati, no i profesori su samo ljudi različitih duljina fitilja

Slika korisnika mkvanja
Zadarski sindikalci i ravnatelji traže hitnu izmjenu Kaznenog zakona
Slučaj s profesorom Franjom Dragičevićem govori kolikim su pristiscima profesori izloženi, bilo od strane učenika, ali i roditelja. Izloženi su različitim oblicima i metodama nasilja od strane učenika, a najčešće su to širenje neistina i glasina, postavljanje videa i fotografija na društvene mreže (učenici isprovociraju profesora i potom ga snimaju), oštećivanje imovine, uznemiravanje pozivima s nepoznatog broja, ističe Bilan
Petar FABIJAN
Nasilje iz školskih hodnika lako se prenosi u razred i prerasta u nasilje i nad profesorima

“Pitala me profa zašto ne pišem, a moj odgovor joj se nije svidio jer sam joj rekao da sam prstenjačio kolegicu u klupi, pa su mi ljepljive ruke... Eto, sad idem malo kod ravnatelja, možda će me pitat kol’ko  sam joj prstiju gurao.” “Hoćeš da ga izvadim da vidiš što je piton?”, “Nastavnice, ne kaže se mazi se pod satom, nego d*ka”... Ovo su samo neki od  javno objavljenih komentara na Facebook stranici E-dnevnik, zapisi  učenika, a koje su učenici osnovnih škola iz cijele Hrvatske dopisivali ispod kopirane objave učitelja iz e-dnevnika.

Davno su prošla ona vremena kada su učitelji bili autoritet, kada se ustajalo dok bi ulazili u razred i kada je njihova riječ bila zadnja. Situacija je  sve kritičnija. Verbalni i fizički nasrtaji od strane učenika u hrvatskim su  školama postali svakodnevica, a kulminacija se zbila prije nekoliko dana  u čakovečkoj Tehničkoj školi, kada je došlo do fizičkog obračuna profesora i učenika. Nakon incidenta, sve se više nastavnika solidarizira s kolegom Franjom Dragičevićem u kampanji #ijasamfranjo jer tvrde da se i  njima događa nasilje.

Zadar nije izuzet od učeničkih incidenata, no kako je većina manjih  razmjera i ne dospije u medije, u javnosti se čini kako je sve divno i krasno. Ali daleko je od toga. I zadarski nastavnici i profesori muku muče s  istim problemima, a najveći od svih je i dalje njihova nedovoljna zaštita.

Sustav u velikom problemu

Igor Radeka, predsjednik Nezavisnog sindikata znanosti i visokog  obrazovanja, prokomentirao je kako su kolege iz osnovnih i srednjih škola u vrlo rizičnom položaju te kako ovaj događaj u Čakovcu samo potvrđuje da je sustav u velikom problemu.

- Moraju se poduzeti neke drastične promjene. Nastavnička djelatnost  je potisnuta na marginu, slabo plaćena, upozorio je Radeka dodavši kako je društveni status nastavnika i profesora iznimno loš, te da to nije samo percepcija nastavnika niti sindikata, već i upozoranje od strane  UNESCO-a. Ono što se mora hitno promijeniti je Kazneni zakon i zaštita  fizičkog identiteta nastavnika, naglasio je Radeka.

- Nedopustivo je da na radno mjesto dolaze u strahu od (novog) napada. Zatim, sankcije za te koji nasrću na profesore moraju biti jednake  sankcijama napada na druge državne službenike poput policajca, carinika, i sl. Dugoročnija promjena koja mora uslijediti je promjena statusa,  kazao je Radeka dodavši kako im vlast mora osigurati bolje uvjete, prepoznati da obrazovanje nije tek jedno od mjesta troškova u proračunu  već ključna poluga za razvoj modernog društva, a u konačnici i mladih  generacija.

Zadar pamti tragično ubojstvo profesora

Jere Bilan, županijski povjerenik Nezavisnog sindikata zasposlenih u  srednjim školama, spominje tragični događaj iz 1972. godine, kada su na  stubištu škole u parku Vladimira Nazora ubijeni profesori, Vice Vlatković  i Gojko Matulina. Pamti Bilan i 2011. godinu kada su roditelji učenika kojima je na popravnom roku zaključena nedovoljna ocjena fizički napali  profesora iz matematike.

- NSZSŠ je već tada tražio izmjenu Kaznenog zakona po kojem bi se  napad na nastavnika morao tretirati kao napad na službenu osobu (policajca i sl.). Najnoviji incident koji je izašao u medije dokaz je da bi  pooštravanje Kaznenog zakona dovelo do sprječavanja takvih događaja,  kazao je Bilan dodavši kako bi nasilje svakako trebalo izbjegavati, a vezano za čakovečkog profesora dodao je kako smo svi mi ljudi različitih duljina fitilja.

Ovaj događaj, nastavio je Bilan, govori o tome da nam sustav nije kvalitetan te da su nužne promjene koje idu u korist veće zaštite dostojanstva zaposlenika u sustavu školstva.

Isključivanje iz škole nije dovoljna sankcija

- Slučaj s profesorom Franjom Dragičevićem govori o težini i odgovornosti nastavničkog posla te kolikim su pristiscima izloženi, bilo od strane učenika, ali i roditelja. Izloženi su različitim oblicima i metodama nasilja od strane učenika, a najčešće su to širenje neistina i glasina, postavljanje videa i fotografija na društvene mreže (učenici isprovociraju profesora i potom ga snimaju), oštećivanje imovine (automobila i sl.), uznemiravanje profesora pozivima s nepoznatog broja..., objasnio je Bilan.

Kata Knežević, županijska povjerenica sindikata hrvatskih učitelja, nemili događj iz Čakovca prokomentirala je kako je to žalosno da jedan  ovakav slučaj mora završiti u medijima da bi se javnost senzibiliziriala za  svakodnevne probleme djelatnika škola.

- Ne samo nastavnici i profesori, već svi školski djletanici često budu  izvrgnuti svakakvim napadima učenika. U Zadarskoj županiji češće je to  u srednjim nego u osnovnim školama, kazala je Knežević dodavši kako  nastavnici jednostavno nisu u mogućnosti otklanjati uzroke takvog ponašanja jer to puno kompleksnije no što se čini.

- Neophodna je izmjena Kaznenog zakona i izjednačavanje nastavnika i profesora sa službenom osobom kako bi ih se zaštitilo , zaključila je  Knežević dodavši kako isključivanje iz škole nije dovoljna sankcija.

Sustav postavljen tako da su učenici  uvijek u pravu

Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatkovića, kaže kako je najveći  problem današnjice (ne)odgoj koji djeca donesu iz svojih domova.

- Kako netko uopće ide sebi dozvoliti da profesora gađa kredom? To je isključivo  stvar neodgoja. Jako mi je teško uopće razumijeti da tako nešto može nekome pasti  na pamet, osvrnuo se Tomčić na događaj u Tehničkoj školi Čakovec.

Što se tiče strukovne škole i ovakvih incidenata, Tomčić kaže kako među učenicima zna biti problema manjih razmjera, ali kako su kao škola dosta strogi i da im davanje pedagoških mjera nije strano.

- Isključujemo učenike iz škole ako treba, ali ne želimo dozvoliti da odnos učenika  prema nastavnicima bude neprimjeren. Naš pravilik je vrlo jasan. Ne dozvoljavamo  nikakve fizičke obračune i mobbinge, za to se automatski dobiva isključujenje iz škole. Zatim, učenik nikad ne izlazi iz naše škole bez suglasnosti roditelja, bez obzira o  kojem se razlogu radi. Također, učenike koji prave problem ne isključujemo s nastave već ga uputimo u pedagošku službu, zovemo roditelje, dokumentiramo prijestup i  učenika šaljemo natrag na sat, kazao je dodavši kako se većini učenika radi usluga  puštanjem sa sata.

- Problem je što je sustav tako postavljen da su učenici uvijek u pravu. Zato se i  dogodio incident čakovečkom profesoru. No, ono što svi zaboravljaju je da srednja  škola uopće nije obavezna i postavlja se pitanje zašto dijete koje je u stanju gađati,  omalovažavati i nasrtati na profesora uopće ide u školu? Također, nitko u ovoj i  sličnim situacijama ne spominje roditelje. Gdje su ti roditelji, zašto se njih ne proziva? Kakvi su to roditelji čija se djeca tako ponašaju, upitao se Tomčić.

Marin: Koliko god problema imali s  učenicima, imamo i s roditeljima

Marko Marin, ravnatelj Osnovne škole Šimuna Kožičića Benje, iz prve je ruke potvrdio kako nasilno ponašanje učenika u osnovnim i srednjim školama nije nikakva  novost te kako je to u posljednjih nekoliko godina uzelo maha. Čak je i sam doživio  slične situacije, i u ulozi nastavnika i ravnatelja.

- Bilo je slučajeva da su pojedina djeca znala vrijeđati nastavnike, pratila bi ga po  gradu i nastavila bi to i u školi. Naravno da smo u tim slučajevima pozvali djecu i roditelje, dotičnog nastavnika i riješili na bezbolan način, no ostao je gorak okus, priznaje Marin.

Nikad nije pravdao nastavnike, ali ravnatelj Marin tvrdi kako je odnos učenika prema nastavnicima i profesorima sve lošiji.

- U posljednjih 6 godina u školi je postalo jako teško raditi jer koliko god da imamo  problema s učenicima, imamo i s roditeljima, čast iznimkima, kazao je dodavši kako  među 1.200 učenika koliko ih polazi ovu osnovnu školu, ima krasne djece, i na svu  sreću ona su u većini, no, nažalost oni lošiji postaju sve brojniji.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno