Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Sanader: Ponosan sam na hrvatsku brodogradnju

Autor: Damir Maričić

11.03.2009. 23:00
Sanader: Ponosan sam na hrvatsku brodogradnju

Foto: Damir MARIČIĆ



Preko tisuću škverana, radnika 3. maja dočekalo je predsjednika hrvatske Vlade dr. Ivu Sanadera, potpredsjednika Damira Polančeca i ministra Božidara Kalmetu sa suradicima te predstavnicima istaknutih hrvatskih brodara Tankerske plovidbe i Uljanik plovidbe te Jadranskog pomorskog servisa koji su u prostorijama 104 godine starog brodogradilišta potpisali ugovore spasa za škverane.
Premijer Sanader otpočeo je obilazak rukujući se s mnogobrojnim okupljenim radnicima, obišavši potom dio postrojenja brodogradilišta te položivši vijenac na spomenik palim braniteljima iz tvrtke.
Uslijedio je službeni dio ceremonije vezan uz ugovore o gradnji brodova.
Ugovor između Tankerske plovdibe i 3. Maja
Svoja mjesta za stolom uz predsjednika Vlade Ivu Sanadera, Damira Polančeca, Božidara Kalmetu i Branka Bačića zauzeli su i Ivo Mustać, predsjednik uprave Tankerske plovidbe, Željko Starčević predsjednik uprave 3. maja, Ante Maras predsjednik Jadranskog pomorskog servisa i Dragutin Pavletić iz Uljanik plovidbe kao potpisnici ugovora.
Nazočnim se prvi obratio ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta.
Biranim riječima Kalmeta je zahvalio svima okupljenima čiji se trud finalizira ugovorima koji će uslijediti, a obuhvaćaju gradnju pet brodova.
– Posljedica je to odluke Vlade koja je pod predsjedanjem premijera Sanadera u siječnju prihvatila Progam gradnje brodova u domaćim brodogradilištima za domaće brodare za razdoblje do 2011. godine. Nakon toga u Splitu smo potpisali ugovor za šest brodova, a sada potpisujemo ugovore za pet brodova. Uz taj ugovor ovdje se danas potpisuje ugovor Tankerske plovdibe i 3. maja koji obuhvaća dva broda, a dva za Uljanik su već potpisana, a obuhvaća i jedno plovilo te Jadranski pomorski servis. Ovaj način potpore Vlade usuglašen je s Europskom komisijom i našom Agencijom za zaštitu tržišne utakmice i usklađen sa stečevinama Europske unije. Dakle, usmjeren je podršci domaćim brodarima. Vlada je time našla partnere i pomogla da se 560 milijuna dolara koliko su teški svi (11) brodovi zavrti ovdje u domaćem gospodarstvu, a u što Vlada ulaže potpore vrijedne 240 milijuna kuna. Bez ovog savezništva tih 11 brodova ne bi bilo, a škverovi bi bili bez posla. Možda bi dio brodara izgradio brodove drugdje, a možda ih uopće u ovim uvjetima i ne bi gradili. Ono što je sigurno, djelovi 3. maja već sada, a uskoro i cijeli ostao bi bez posla, jer nas je lanjska jesen zatekla s praznom knjigom narudžbi. Ovako smo za jedno vrijeme 3. maju osigurali punu zaposlenost, istaknuo je Kalmeta, a vraćajući se na 2004. godinu otkako je Vlada usvojila izmijenjeni Pomorski zakonik kazao:
– Time smo preuzeli odgovornost pretvaranja Hrvatske u pomorsku zemlju dajući brodarima da posluju pod uzancama naprednih pomorskih zemalja EU, a sve je to rezultiralo 30 postotnim rastom i modernizacijom flote.
Od 16 ugovora, četiri hrvatska
Kalmeta je iskoristo prigodu boravka u Rijeci i istaknuo nekoliko iznimnih investicija koje se upravo provode na ovom području od Riječke zaobilaznice koja u dvije faze na kojima se radi, teži skoro dvije milijarde, preko spojnih cesta, lučkih i drugih potencijala.
Potpredsjednik Polančec podsjetio je na situaciju kada je u jesen Vlada zatekla poslovodstvo bez snage i praznu knjigu narudžbi koja je jamčila propadanje 3. maja. – Našli smo menadžment koji ima potporu i sposobnost, a uslijedio je reprogram kredita i sada ovo sklapanje ugovora koje osigurava posao brodogradilištu.
– Razgovorali smo s brodarima koji su nam kazali kako se zaoštrava u mjeri da od nekadašnjih ugovorenih brodova u svijetu odustaju žrtvujući i avanse. Tada smo došli do načina da sklopimo ovakve ugovore. Neki izvori govore da je u svijetu ova dva mjeseca sklopljeno svega 16 ugovora za nove brodova, a od toga su četiri naša. Dakle, našli smo način i nalazit ćemo ga. Zahvaljujem brodarima Tankerskoj i Mustaću, Pavletiću i Uljanik plovidbi i JPS-u i Marasu. Uskro ćemo riješiti i pitanje pomorskog dobra u brodogradilištima, a onda idemo u natječaj za privatizaciju brodogradilišta, ne da ih gasimo, već da ih sačuvamo, restrukturiramo 3. maj novim kapitalom, osiguramo tehnološku suvremenost, brodove i gradnje s većom dodatnom vrijednošću i dizanje produktivnosti da bi u konačnici svi bili zadovoljni.
Vlada osigurala opstanak brodogradilišta 
Ivo Mustać zahvalio je uime brodara Vladi na osiguranim potporama i programu gradnje brodova za domaće brodare u domaćim brodogradilištima.
– Ovim današnjim potpisom za četiri broda i tegljencu obuhvaćena su dva naša product carriera, dakle broda za prijevoz naftnih derivata i čistih tekućih tereta, tonaže 1.800 tona. Danas u vrijeme recesije u svijetu se dnevno otkazuju narudžbe u brodogradilištima, a banke ne odobravaju kredite. Pitat ćete se što onda ovi ovdje rade? Mi sklapamo posao koji je povoljan za Vladu koja je osigurala opstanak brodogradilišta, brodare, jer će dobiti nove suvremene brodove i brodogradilištima koji dobivaju posao, dakle posao u kojem svi imaju interes. Ovo je primjer partnerstva u kojem nam je i Vlada partner u poslu na čemu im zahvaljujem.
Premijer Ivo Sanader naglasio je kako se ovim uspjelo škveranima osigurati posao:
– I želim na objede da će ova vlast gasiti brodogradilišta kazati da će ova Vlada učiniti sve, a to i čini da se veličina i značenje hrvatske brodogradnje na koju smo ponosni, održi i razvije. Odmah ću odgovoriti nekima koji su na ove proticajne mjere počeli špekulirati, jesu li u skladu s politikom EU – jesu. Mi ne potičemo brodogradilišta direktno, već brodare da moderniziraju flotu u domaćim brodogradilištima i to čine i drugi u EU. Za nas je naša brodogradnja brend koji valja očuvati. Sanader se osvrnuo na pitanja odnosa sa Slovenijom i ulaska u EU ponovivši prethodna stajališta.
– Jedni standardi za sve znače da, kao što je Slovenija ušla u EU s nerješenim graničnim pitanjem s Hrvatskom, isto vrijedi i za Hrvatsku. Naš je cilj deblokada pregovora. U EU ćemo sigurno ući i bez da ulazak kupujemo teritorijem.
Zaposliti ljude i raditi
Vraćajući se brodogradnji Sanader je kazao kako je bio dirnut velikim dočekom svih radnika brodogradilišta.
– Jer to primam kao potvrdu da znaju da je Vlada na istom putu i radi u istom cilju – zaposliti ljude i raditi.
Sanader je potom nabrojao i druge projekte od oživljavanja otoka, gradnji luka i lučica do brodova i brodogradilišta:
– Kojim se potvrđuje da je pomorska orijentacija neupitna orijentacija ove Vlade.
Željko Starčević je naglasio kako je u svijetu do lani ugovoreno 11.000 novogradnji, a već sada se od 1.000 odustalo, a pretpostavka je da će se odustati od još 1.000 po čemu je ovaj današnji čin izniman.
Zahvala Vladi, ali i brodarima
– Time ste omogućili da od 18 brodova ugovorenih u svijetu posljednja dva mjeseca četiri budu naša čime je osigurana zaposlenost tvrtke, a na nama je da u ovom teškom vrmenu popunjavamo knjigu narudžbi, zaključio je.
Potom su potpisani ugovori o Poticanju gradnje brodova u domaćim brodogradilištima koje su potpisali direktori Uljanik plovidbe i Tankerske plovidbe te JPS-a, odnosno ministar Kalmeta. Nakon toga direktori 3. maja i Tankerske plvidbe Mustać i Starčević potpisali su ugovore za gradnju svojih dvaju brodova.
Nakon 104 godine brodogradnje u 3. maju izvjesno je da će se s njom nastaviti.