Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Čvršća mreža zaštite i spašavanja

11.08.2010. 22:00
Čvršća mreža zaštite i spašavanja


Radiostanica omogućuje trenutačnu komunikaciju između jednog ili više sudionika jednostavnim pritiskom na gumb. “Pritisni i pričaj” mogućnost, kao i mogućnost sudionika komunicirati u grupama, idealna je za uporabu u službama sigurnosti, svim organizacijama takozvanog “plavog svjetla”, govori prof. Siniša Filipović, načelnik Županijskog centra 112 Zadar
Već treću godinu zaredom Državna uprava za zaštitu i spašavanje (DUZS), Područni ured u Zadru, za potrebe turističke sezone od MUP-a Republike Hrvatske dobiva na korištenje radiostanice za rad i praćenje žurnih službi na području Zadarske županije kao i dijelom na području susjednih županija, Šibensko-kninske i Ličko-senjske županije.
“Pritisni i pričaj”
Radi se o suvremenom digitalnom, profesionalnom mobilnom radiosustavu (PMR) za prijenos informacija, govora, podataka i slike tipa TETRA (Terrestrial Trunked Radio). Novi sustav je neovisan o komercijalnim operaterima.
– Radio stanica omogućuje trenutnu komunikaciju između jednog ili više sudionika jednostavnim pritiskom na gumb. Ova “pritisni i pričaj” mogućnost, kao i mogućnost sudionika komunicirati u grupama, idealna je za uporabu u službama sigurnosti, svim organizacijama takozvanog “plavog svjetla”, govori prof. Siniša Filipović, načelnik Županijskog centra 112 Zadar.
TETRA mreža nazvana mrežom zaštite i spašavanja, koristi se za rukovođenje i koordinaciju ravnatelja DUZS-a, glavnog vatrogasnog zapovjednika i njegova zamjenika, pomoćnika glavnog vatrogasnog zapovjednika za priobalje i Vatrogasnog operativnog središta Divulje s državnim interventnim vatrogasnim postrojbama, sezonskim interventnim vatrogasnim postrojbama, Državnim centrom 112, županijskim centrima 112 u Zadru, Šibeniku, Splitu i Dubrovniku, te zapovjednikom civilne zaštite RH-a i glavnim nadzornikom sustava 112, nabraja Filipović ističući kako je TETRA europski standard u profesionalnim radiokomunikacijama, veliki korak ka efikasnijem i kvalitetnijem radu službi javne sigurnosti i obavješćivanja.
Veza s timovima Hitne
TETRA mreža organizirana je na dva nivoa i to u razgovornu grupu koja je aktivna na čitavom području Republike Hrvatske i razgovorne grupe na nivou županije. Uz to, kao članica NATO-a i buduća članica EU, Republika Hrvatska prihvatila se obveze podjele i namjene frekvencijskog spektra na dva sustava, onoga za hitne intervencije i sustava za civilnu uporabu, što se postiglo instaliranjem ovoga sustava.
– Putem TETRA mreže Županijski centar 112 Zadar je uvezan i s timovima Hitne medicinske pomoći na autocesti A1 i na otoku Viru koji imaju neprekidno dežurstvo tijekom turističke sezone. Ovakva vrsta veze dobro im dođe u komunikaciji kada zbog raznih razloga nema pokrivenosti signalom mobilne mreže, kaže Filipović dodajući kako je sustavom onemogućeno neovlašteno slušanje i upadanje u vezu.
– Osim TETRA mreže od ove godine smo jači i za dvije analogne bazne radiostanice tipa TALCO koje nam u upotrebi ostaju dok ne saživi TETRA sustav u cjelini za sve žurne službe. Dosad je kompletno uvezen tek MUP RH, dok bi u vatrogasnoj i mreži Hitne medicinske pomoći trebala biti uvezena uskoro. Ostale operativne snage zaštite i spašavanja kao što je HGSS i civilna zaštita bit će uvezane kad se za to steknu uvjeti, objašnjava Filipović dodajući kako se provjera veza TETRA mreže vrši svaki dan ujutro i navečer.
 


Broj 112 dnevno se poziva 400 puta


Poziv na SOS broj 112 za žurne situacije je besplatan, a svi zadarski operateri govore engleski, a neki i drugi strani jezik. Pozivom na broj 112 prijavljuje se nesreća, hitna situacija ili prijetnja za ljudske živote, imovinu, okoliš i kulturna dobra. Najkritičnije je tijekom glavne turističke sezone. Područni ured za zaštitu i spašavanje, odnosno Županijski centar 112 proteklog mjeseca zaprimio je najviše poziva u slučajevima požara, nesreća u prometu i intervencija Hitne medicinske pomoći i Gorske službe za spašavanje.
– U turističkoj sezoni mjesečno imamo ukupno od 8 do 10 tisuća poziva, što znači između 300 i 400 poziva dnevno. U ostalim mjesecima imamo između 4 i 6 tisuća poziva mjesečno, što znači 150 poziva dnevno, kazao je načelnik odjela Županijskog centra 112 Siniša Filipović dodajući kako su su proteklog mjeseca zaprimili 80-ak poziva na stranim jezicima jer se Europa već davno opredjelila za sustav 112, pa gosti iz europskih zemalja i u Hrvatskoj dobro znaju kako zatražiti pomoć.
– Operateri sustava 112 nerijetko moraju slušati duge i nepotrebne monologe prije nego što doznaju važne podatke o nesreći. Međutim, zlonamjerni pozivi danas su praktično postali zanemarivi. S druge strane, oni namjenski, pozivi kojima se doista traži pomoć neke žurne službe, u stalnom su porastu. Dakako, osim poziva za što žurnije spašavanje ima i onih koji su manji ozbiljni, poput slučajeva da su se izgubili i da ih dođemo pronaći, da su vidjeli neidentificirane leteće objekte, da im je na moru nestao jastuk za plivanje…, priča Filipović.
Osim SOS broja 112 određene hitne službe i dalje imaju izravne telefonske pozive za pomoć. To su brojevi 92 za policiju, 93 za vatrogasce, 94 za hitnu pomoć te 9155 za traganje i spašavanje na moru.