Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Napitci s đumbirom i mentom prihvatljivi, voda ipak najzdravija

Autor: Siniša Pavić

11.08.2012. 22:00
Napitci s đumbirom i mentom prihvatljivi, voda ipak najzdravija


Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši. Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac
Prava za crni radler, vrišti s jumbo plakata na kojem ne možete ne primjetiti bocu piva i komadić limuna. Radler, pa crni. Dođe običnom smrtniku da ožedni odma’, jer maštu golica taj novi okus pića koje je lanjsko ljeto poharalo ovo naše tržište. A vatromet novih pića i okusa, gaziranih i negaziranih, osvježavajućih i manje osvježavajućih, nastavio se i ovo ljeto. Gineta i Ginger bitter orange od Jamnice, Fanta shokata s okusom bazge, gazirani Studenac s okusom, Cockta Rosa, Lero So Fresh, Vindijin Iso sport, radleri novih okusa i u novoj pet ambalaži…. Sve je otišlo toliko daleko da čak i Franck ima svoj ljetni Freeze Tease! Kažu, zdrav je i praktičan taj potpuno prirodan hladni čaj što se spravlja u hladnoj vodi. Pa ga reklamiraju uz napomenu – Freezaj se i ti!
Važno hidratirati se
Pratiti sve te novitete teško je koliko i odoljeti im. Reklama je agresivna, a žeđati na ovolikim temperaturama je lako. Logika onih koji proizvode sva ta pića, jasna je.
– Jamnici, kao i drugim proizvođačima pića, ljeto je izazovno godišnje doba, jer upravo u tom periodu raste i potrošnja proizvoda. Razlog tome su klimatski uvjeti, kao i trajanje turističke sezone zbog koje na području Republike Hrvatske boravi veći broj ljudi. U ljetnim mjesecima Jamnica ostvaruje preko 35 posto prodaje, a novi proizvodi, ukoliko ih potrošači prihvate, također mogu poboljšati rezultate prodaje – poručuju iz Jamnice.
Samo, koliko je sve to zdravo, osvježava li nas išta i ima li uopće smisla ta naša trka da čim prije probamo sve!?
– Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac.
Ljeti je, veli, izuzetno važno hidratirati se. Naravno da se pri tom preporuča voda kao najzdravije piće, no ljeti je dobro imat pri ruci i kakvu otopinu koje je izotonična.
– Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje Verbanac.
Dobro je i kada u napitcima koji se lansiraju na tržište ima začina kao što je primjerice đumbir, ili menta, jer začini imaju i lagano protuupalno djelovanje.
– Jedina stvar na koju moramo paziti je da ne pijemo zašećerene napitke – upozorava Verbanac.
Odnosno, valja paziti da se ne radi o običnoj saharozi, da nije u pitanju velika količina šećera, već da su šećeri voćnog porijekla, ili pak zaslađivači kao što je stevija.
– Moja je preporuka i ja to radim, da sok koji recimo ima okusa jabuke ili kruške, razrijedim s vodom pola-pola. Neće biti bezukusno, a osvježava, jer ti dodatni okusi jabuke, kruške dodatno osvježavaju – kazuje Verbanac.
Izbjegavati šećer
Valja nam, dakle, pažljivo čitati deklaraciju. A kad se već spominje razrijeđivanje sokova i napitaka, Verbanac ističe kako bi pri tom bilo dobro koristiti izvorsku vodu. Pače, još je i bolja lagano gazirana voda. A to nas, htjeli ne htjeli, vodi do dobra gemišta, ili bevande!?
– Zašto ne. I do bezalkoholnog piva, ili radlera koji osvježava i vraća izgubljene vitamine. Naravno treba paziti na količine, ne pretjerivati – upozorava Verbanac.
Na istom je tragu i njen kolega, nutricionist Nenad Bratković. Upozorava kako valja biti svjestan kaloričnosti ljetnih pića, aromatiziranih voda recimo, koje katkada imaju kalorija koliko i omanja banana. Preporuka je da se izbjegavaju makar oni najjeftiniji, nektar sokovi, jer sadrže dodane šećere. A alkoholni napitci su, mišljenja je Bratković, i previše stigmatizirani. Čaša piva ima posve opuštajući učinak. No, s druge strane i radleri su kalorična bomba.
Što se tiče same proizvodnje i prodaje bezalkoholnih pića, uspoređivati se ovaj trend dade prvih šest mjeseci ove godine s rezultatima iz prvih šest mjeseci prijašnjih godina. Prema podacima Gospodarsko interesnog udruženja proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) koje pokriva njih 70 posto, realizacija bezalkoholnih pića, na domaćem i stranom tržištu, u prvih šest mjeseci ove godine je 9 posto manja nego u istom razdoblju 2011. godine.
Što kome paše
– Razloge za slabiju prodaju na domaćem tržištu treba tražiti u opterećenju proizvoda posebnim porezom na bezalkoholna pića kao i u padu kupovne moći potrošača. Također treba istaknuti činjenicu da su proizvođači svjesni kako ulazak u Europsku uniju znači i veću konkurenciju na tržištu. Upravo iz tog razloga, a unatoč znatnim poreznim opterećenjima i nepovoljnoj gospodarskoj situaciju, naši proizvođači ulažu znatna sredstva u razvoj novih proizvoda ne bi li na taj način zadržali svoju poziciju na tržištu koja ujedno znači i održavanje postojećih radna mjesta – pojašnjava direktorica GIUPP-a Jasna Čačić.
Inovativan se, dakle, biti mora da bi se opstalo. Samo što od te sile novitetat ostaje u pameti pa se pije i godinama nakon ljeta kad su lansirana? Iz Jamnice vele kako su im prilikom razvoja svakog novog proizvoda, najvažniji zahtjevi i očekivanja potrošača, kao i kvaliteta proizvoda. Jer, ističu, samo kvalitetan proizvod na tržištu može opstati i trajati dulje od jednog ljeta.
Odgovor na to pitanje što kome paše, ipak svatko mora pronaći sam. Stoga i ocjene desetak ljetnih pića, mahom onih najnovijeg datuma proizvodnje, valja shvatiti taman tako – kao zbir nekih osobnih preferncija i ukusa grupe ljudi očito nenaviklih na toliko okusa ljeta kraj živoga vina i još življe vode! Pri tom je nužno kazati – ne pokušavajte ovo doma! Miješanje svih tih čuda odjednom, nije se u praksi baš pokazalo najpametnijim potezom na svijetu.


Zavidan izvoz sirupa i osvježavajućih pića


I dok na domaćem tržištu sve tri kategorije bezalkoholnih pića (osvježavajuća pića, voćni sokovi i sirupi) bilježe pad u šest mjeseci ove u odnosu na isto razdoblje prošle godine, na izvoznom su tržištu osvježavajuća pića i sirupi ostvarili značajan porast u odnosu na isto razdoblje protekle godine. Tako se prodaja sirupa udvostručila, dok je osvježavajućih pića prodano 85 posto više nego u prvom polugodištu 2011. godine.