Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši. Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac
Prava za crni radler, vrišti s jumbo plakata na kojem ne možete ne primjetiti bocu piva i komadić limuna. Radler, pa crni. Dođe običnom smrtniku da ožedni odma’, jer maštu golica taj novi okus pića koje je lanjsko ljeto poharalo ovo naše tržište. A vatromet novih pića i okusa, gaziranih i negaziranih, osvježavajućih i manje osvježavajućih, nastavio se i ovo ljeto. Gineta i Ginger bitter orange od Jamnice, Fanta shokata s okusom bazge, gazirani Studenac s okusom, Cockta Rosa, Lero So Fresh, Vindijin Iso sport, radleri novih okusa i u novoj pet ambalaži…. Sve je otišlo toliko daleko da čak i Franck ima svoj ljetni Freeze Tease! Kažu, zdrav je i praktičan taj potpuno prirodan hladni čaj što se spravlja u hladnoj vodi. Pa ga reklamiraju uz napomenu – Freezaj se i ti!
Važno hidratirati se
Pratiti sve te novitete teško je koliko i odoljeti im. Reklama je agresivna, a žeđati na ovolikim temperaturama je lako. Logika onih koji proizvode sva ta pića, jasna je.
– Jamnici, kao i drugim proizvođačima pića, ljeto je izazovno godišnje doba, jer upravo u tom periodu raste i potrošnja proizvoda. Razlog tome su klimatski uvjeti, kao i trajanje turističke sezone zbog koje na području Republike Hrvatske boravi veći broj ljudi. U ljetnim mjesecima Jamnica ostvaruje preko 35 posto prodaje, a novi proizvodi, ukoliko ih potrošači prihvate, također mogu poboljšati rezultate prodaje – poručuju iz Jamnice.
Samo, koliko je sve to zdravo, osvježava li nas išta i ima li uopće smisla ta naša trka da čim prije probamo sve!?
– Svi ti napitci koji dolaze na tržište, ne moraju biti loši – kazuje biokemičarka i nutricionistkinja Donatella Verbanac.
Ljeti je, veli, izuzetno važno hidratirati se. Naravno da se pri tom preporuča voda kao najzdravije piće, no ljeti je dobro imat pri ruci i kakvu otopinu koje je izotonična.
– Uz vodu, ljeti su najbolja i najkvalitetnija pića ona koja nam nadoknađuju neke minerale koje gubimo znojenjem. A to su često baš ti izotonični napitci – kazuje Verbanac.
Dobro je i kada u napitcima koji se lansiraju na tržište ima začina kao što je primjerice đumbir, ili menta, jer začini imaju i lagano protuupalno djelovanje.
– Jedina stvar na koju moramo paziti je da ne pijemo zašećerene napitke – upozorava Verbanac.
Odnosno, valja paziti da se ne radi o običnoj saharozi, da nije u pitanju velika količina šećera, već da su šećeri voćnog porijekla, ili pak zaslađivači kao što je stevija.
– Moja je preporuka i ja to radim, da sok koji recimo ima okusa jabuke ili kruške, razrijedim s vodom pola-pola. Neće biti bezukusno, a osvježava, jer ti dodatni okusi jabuke, kruške dodatno osvježavaju – kazuje Verbanac.
Izbjegavati šećer
Valja nam, dakle, pažljivo čitati deklaraciju. A kad se već spominje razrijeđivanje sokova i napitaka, Verbanac ističe kako bi pri tom bilo dobro koristiti izvorsku vodu. Pače, još je i bolja lagano gazirana voda. A to nas, htjeli ne htjeli, vodi do dobra gemišta, ili bevande!?
– Zašto ne. I do bezalkoholnog piva, ili radlera koji osvježava i vraća izgubljene vitamine. Naravno treba paziti na količine, ne pretjerivati – upozorava Verbanac.
Na istom je tragu i njen kolega, nutricionist Nenad Bratković. Upozorava kako valja biti svjestan kaloričnosti ljetnih pića, aromatiziranih voda recimo, koje katkada imaju kalorija koliko i omanja banana. Preporuka je da se izbjegavaju makar oni najjeftiniji, nektar sokovi, jer sadrže dodane šećere. A alkoholni napitci su, mišljenja je Bratković, i previše stigmatizirani. Čaša piva ima posve opuštajući učinak. No, s druge strane i radleri su kalorična bomba.
Što se tiče same proizvodnje i prodaje bezalkoholnih pića, uspoređivati se ovaj trend dade prvih šest mjeseci ove godine s rezultatima iz prvih šest mjeseci prijašnjih godina. Prema podacima Gospodarsko interesnog udruženja proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) koje pokriva njih 70 posto, realizacija bezalkoholnih pića, na domaćem i stranom tržištu, u prvih šest mjeseci ove godine je 9 posto manja nego u istom razdoblju 2011. godine.
Što kome paše
– Razloge za slabiju prodaju na domaćem tržištu treba tražiti u opterećenju proizvoda posebnim porezom na bezalkoholna pića kao i u padu kupovne moći potrošača. Također treba istaknuti činjenicu da su proizvođači svjesni kako ulazak u Europsku uniju znači i veću konkurenciju na tržištu. Upravo iz tog razloga, a unatoč znatnim poreznim opterećenjima i nepovoljnoj gospodarskoj situaciju, naši proizvođači ulažu znatna sredstva u razvoj novih proizvoda ne bi li na taj način zadržali svoju poziciju na tržištu koja ujedno znači i održavanje postojećih radna mjesta – pojašnjava direktorica GIUPP-a Jasna Čačić.
Inovativan se, dakle, biti mora da bi se opstalo. Samo što od te sile novitetat ostaje u pameti pa se pije i godinama nakon ljeta kad su lansirana? Iz Jamnice vele kako su im prilikom razvoja svakog novog proizvoda, najvažniji zahtjevi i očekivanja potrošača, kao i kvaliteta proizvoda. Jer, ističu, samo kvalitetan proizvod na tržištu može opstati i trajati dulje od jednog ljeta.
Odgovor na to pitanje što kome paše, ipak svatko mora pronaći sam. Stoga i ocjene desetak ljetnih pića, mahom onih najnovijeg datuma proizvodnje, valja shvatiti taman tako – kao zbir nekih osobnih preferncija i ukusa grupe ljudi očito nenaviklih na toliko okusa ljeta kraj živoga vina i još življe vode! Pri tom je nužno kazati – ne pokušavajte ovo doma! Miješanje svih tih čuda odjednom, nije se u praksi baš pokazalo najpametnijim potezom na svijetu.
Zavidan izvoz sirupa i osvježavajućih pića
I dok na domaćem tržištu sve tri kategorije bezalkoholnih pića (osvježavajuća pića, voćni sokovi i sirupi) bilježe pad u šest mjeseci ove u odnosu na isto razdoblje prošle godine, na izvoznom su tržištu osvježavajuća pića i sirupi ostvarili značajan porast u odnosu na isto razdoblje protekle godine. Tako se prodaja sirupa udvostručila, dok je osvježavajućih pića prodano 85 posto više nego u prvom polugodištu 2011. godine.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Županija
NEPRAVOMOĆNO