Razvoj nautičkog turizma potiče interes za tečajeve

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika admin
brod
Za sigurnost na moru važno je da su na plovilima stručni, obučeni ljudi

Kako bi se izbjegle nesreće na moru te spriječile nesmotrene vožnje koje mogu postati dio crnih statistika, bitno je imati sve potrebne dozvole i poštivati pravila na moru.

U Hrvatskoj su cijene tečajeva za voditelja čamca ili tečajeva za skipere iznimno povoljne u usporedbi s drugim europskim zemljama pa tako mnogi stranci dolaze u Hrvatsku kako bi položili te tečajeve.

Izrada i provedba tečaja za skipere koji se održavaju u Zadru posljedica su razvoja nautičkog turizma te sve veće potrebe za stručno osposobljenim ljudima koji bi vodili sveobuhvatnu brigu o putnicima i njihovoj sigurnosti, a ujedno o sigurnosti broda i opreme kao i o sigurnoj plovidbi i komunikaciji s naglaskom na čuvanju mora kao posebne ekološke sredine.

Na tečaju Mađari i Česi

Teorijski sadržaji tečaja svladavaju se u okviru školske institucije koja koristi sofisticiranu opremu i stručni kadar u skladu s međunarodnim propisima.

- Devedeset sati teorijske i praktične nastave u trajanju tečaja od sedam dana čine kompletan program za pristupanje ispitu za zapovjednika jahte kategorije A, odnosno jahte do 100 bruto tona. Za prijavljene kandidate organiziramo smještaj i hranu prema posebnom dogovoru, a cijena tečaja koja uključuje predavanja, literaturu te četverodnevni praktični rad iznosi 5.390 kuna. Termini održavanja tečaja su jednom mjesečno, a točan datum određuje se u hodu ovisno o broju kandidata i njihovim mogućnostima, a često imamo i grupe stranaca, na primjer, Mađara ili Čeha koji dolaze u Hrvatsku položiti tečajeve jer su kod njih cijene veće, kazala je Marijana Dodig iz Poduzeća za poslove u nautici Alimar.

Nesreće se ipak događaju, a kako doznajemo, služba pomoći i odsukavanja je tokom ovog ljeta imala više od 70 intervencija na moru od kojih je velika većina bila u zadarskom akvatoriju.

- EmergenSea je služba pomoći i dostave na moru koja posluje kao partnerska mreža svih zainteresiranih oko pružanja pomoći i podrške na moru. More je iznimno veliko prostranstvo i ljudi se na moru ponašaju prekomotno, a mnogi i ne znaju neka osnovna pravila ili se u potrebnim trenucima ne mogu sjetiti nekih pravila i tada nastaju nesreće. Ljudi često uključuju autopilote i potpuno se opuste, voze neprilagođenom brzinom što nikada ne završi dobro. U najboljem slučaju brodovi trebaju odsukavanje, a, nažalost, događaju se i puno teže posljedice, ističe Dodig.

Nepropisno glisiranje

Kao i na cestama, i na moru se mogu susresti pijani vozači koji mogu naštetiti sebi i svom plovilu, ali, nažalost, i plivačima te ostalim sudionicima prometa na moru. Ovo ljeto je održana združena akcija "Sigurna plovidba 2009." te je na cjelovitom morskom i riječnom području Republike Hrvatske, izvršena pojačana kontrola sigurnosti plovidbe plovila s naglaskom na nesavjesno glisiranje na najfrekventnijim područjima te nadzor plaža i kupališta, crni charter, nadzor ronjenja i prijevoz putnika.

U akciji su bila uključena sva raspoloživa plovila osam lučkih kapetanija na moru. Izrečene su 233 prekršajne mjere (mandatne kazne, opomene, prekršajni nalozi i optužni prijedlozi), od kojih je najviše bilo zbog nepropisnog glisiranja preblizu obale.

Primjer nesreće na moru je i nedavno nasukavanje trajekta "Marko Polo", koji se prema preliminarnom izvješću povjerenstva, koje je imenovao ministar Božidar Kalmeta, nasukao zbog pogreške posade.

- Prema svim pokazateljima i prema napisima u medijima, uzrok nasukavanja trajekta "Marko Polo" je pogreška i nepažnja posade. Stoga poručujemo svim sudionicima u prometu na moru da budu maksimalno oprezni. Kako pazite na cestama u gradu dok vozite automobile tako trebate paziti i na moru, jednostavno treba gledati ispred sebe pa se nasukavanje na obalu neće događati, zaključila je Dodig.

 KAKO DO DOZVOLE

Ispitu za voditelja brodice kategorije "A" može pristupiti građanin s navršenih 15 godina života, a s položenim ispitom građanin je osposobljen za upravljanje (zapovijedanje) brodicom do 7 metara, duljine korita s pogonom na jedra ili motorom porivne snage do 15 kilovata. Područje plovidbe bit će mu naznačeno u plovidbenoj dozvoli brodice gdje se prema veličini i konstrukciji plovila (brodice) određuje ili ograničava područje plovidbe na 1 ili 3 nautičke milje daleko od obale kopna ili otoka teritorijalnih voda Republike Hrvatske.

Osoba s navršenih 16 godina života ima pravo pristupiti ispitu za voditelja brodice kategorije "B". Voditelj brodice ove kategorije do svoje navršene 18. godine života ima ograničenu snagu pogonskog motora do 18 kilovata, a nakon osamnaestogodišnje "punoljetnosti", do kraja života nema ograničenja snage pogonskog motora, a ima pravo ploviti sa svakim plovilom koje je upisano u očevidnik brodica. Voditelj brodice kategorije "B" može zapovijedati i jahtom do 30 bruto tona ako je rabi za osobne potrebe odnosno, ako ju je unajmio bez posade, a za osobne potrebe.

Kategorija "C" se odnosi na vožnju za gospodarske namjene.

Osoba s položenim ispitom za zapovjednika jahte kategorije "A" može voziti jahte do sto bruto tona, a kategorija "B" se odnosi na dozvolu za upravljanje jahtama do 500 bruto tona, a ispit mogu polagati osobe starije od dvadeset i pet godina sa završenom srednjom školom.

Zainteresirani se za sve tečajeve mogu obratiti Lučkoj kapetaniji gdje će ih uputiti na potrebne adrese, a zainteresirani se mogu informirati i na internetskim stranicama.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno