Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Što nakon 1. ožujka?

12.03.2012. 23:00
Što nakon 1. ožujka?


Općenito dobru prodaju u veljači posebno pomogli “premium” automobili – Audi i BMW rekordno, Volvo udvostručio prodaju – jer se poslovnim subjektima od 1. ožujka ne priznaje pravo povrata dijela PDV-a


Rezultati prodaje automobila u veljači bili su za nešto manje od 7 posto bolji od lanjske veljače, a skoro nestvarno je vidjeti luksuzni Audi na 11. poziciji nakon što je u samo mjesec dana registrirao čak 145 automobila. I općenito, nakon prva dva mjeseca tržište je za šest posto bolje od lanjskog što bi sveukupno bile odlične vijesti kad u ovom trenutku ne bi dolazilo ono ali…
Relativno dobri rezultati prodaje u veljači nisu nažalost rezultat sveukupnog oporavka gospodarstva ili tržišta automobilima u Hrvatskoj, već posledica povećanja PDV-a s 23 na 25 posto te ukidanja povrata dijela poreza na automobile kupuju li se u poslovne svrhe, odnosno odluka što su na snagu stupile od 1. ožujka. Potvrda takvog razmišljanja je spomenuti Audijev rezultat, ali i 100 prodanih BMW-a te podatak da je Volvo sa 16 u veljači prodaju povećao na 36 automobila. Dakako, omiljeni VW Pasat se iz istih razloga plasirao na nevjerojatno visoko 2. mjesto modelske ljestvice ali čak i u dobroj veljači brine da nije došlo do bitno veće prodaje automobila iz masovne produkcije nižih cijena iako se to moglo, pa i moralo očekivati zbog porasta PDV-a. Istina, automobili cijene od 70 tisuća kuna poskupili su za nešto više od tisuću kuna što razdijeljeno u petogodišnjem kreditu ne iznosi ni 20-ak kuna mjesečno, a i vremena su ekonomski toliko nesigurna da se možda i nije trebalo očekivati neku “navalu” na automobile. Svejedno, ipak čudi podatak da se prodalo više Audija i BMW-a no Dacia ili da su u veljači Citroen, Renault, KIA, Hyundai,… imali rezultat lošiji no u siječnju. Ili ni to ne treba čuditi jer ovo je – Hrvatska.
Iznenađenja ima još. Primjerice, Peugeot i Citroen su se pomakli za još jedno mjesto više dok je Renault pao na neuobičajeno nisko peto mjesto. Volkswagen i dalje uvjerljivo vodi, s čak tri modela u prvih pet, dok se Opel uspio obraniti od Peugeota i zadržati drugu poziciju, uz Astru – prvu na modelskoj ljestvici. KIA je pretekla Hyundai, a zahvaljujući prodajnoj akciji, ali i općenito kvalitetnoj i povoljnoj gami, Chevrolet je doživio silni uzlet te preskočio Škodu. Ford zatvara Top10 jer je za 4 automobila iza sebe ostavio Audi. Kod cjelokupne japanske game smještene od 10. do 20. mjesta došlo je do bolje prodaje a najveći je skok napravila Mazda. Nešto je bolje poslovao i Mercedes, taman toliko da sačuva 20. mjesto.
I sad – što nakon 1. ožujka? Hoće li se iskazati značajnij pad ili se ipak možemo nadati ustabiljenju na 3 tisuće mjesečno prodanih automobila? Većina zastupnika prognozira novi krah, pad do 25 posto što bi značilo prodaju od 32 tisuće komada. Strah i oprez će sigurno obilježiti nekoliko prvih mjeseci nakon uvođenja više stope PDV-a. S obzirom da iz Njemačke stižu odlične poruke po naš turizam, s dolaskom ljeta vratit će se i optimizam. Pad prodaje se ipak ne bi trebao iskazivati s više od 10 posto.