Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Visoke cijene opasnije od Mitrovića

12.08.2011. 22:00
Visoke cijene  opasnije od Mitrovića


Destinacije u Grčkoj i Turskoj još su uvijek financijski znatno prihvatljivije Srbima kojima dojam o Hrvatskoj ne može pokvariti prljava kampanja Željka Mitrovića


“Srbi masovno bojkotuju  Hrvatsku zbog prodaje  jahte Željka Mitrovića.  Vest da je Hrvatska stavila na aukciju zaplenjenu jahtu  vlasnika televizije Pink Željka Mitrovića, izazvala je nezapamćen  gnev širom Srbije, koji bi mogao da  eskalira do najveće netrpeljivosti  prema hrvatskoj državi poslednjih  godina. Prema prvim informacijama, već nekoliko sati nakon objavljivanja ove vesti, skoro trećina  srpskih turista koji su planirali da  leto provedu u Hrvatskoj otkazalo  je aranžmane!”
Srećom ova je “vijest” ipak novinarska patka, bolje rečeno vrlo  duhovit odgovor srpskog portala  Njuz na ovotjedne događaje oko  jedne jahte uhvaćene u prekršaju u  hrvatskim teritorijalnim vodama te  njegova vlasnika Željka Mitrovića  koji je ujedno i vlasnik TV postaje  Pink.
Naime, hrvatska je carina objavila kako njegovu jahtu vrijednu  oko 75 milijuna kuna, daje na  dražbu i to po početnoj cijeni od  nešto više od 23 milijuna kuna.  Odmazda je došla brzo i silovito.
Odvjetnici u akciji
Mitrović je najprije na TV Pinku  i u ostalim medijima koje posjeduje  zabranio promociju hrvatskog turizma, emitiranje hrvatske glazbe,  serija i filmova, a u središnjem  dnevniku TV Pinka je objavljen  prilog od desetak minuta  kojem je,  uz ostalo, na tapetu bila čak i  obična tunjevina K plus iz trgovačkog lanca Idea koji je u vlasništvu koncerna Agrokor. Išlo se  toliko daleko da je Goran Papović,  predsjednik nacionalne organizacije Potrošač Srbije, sve građane  Srbije pozvao da u “širokom luku”  zaobilaze trgovine ovog trgovačkog lanca. Mitrović je u kasnijim izjavama srpskim medijima  kazivao kako je slučajnost što se  “upozoravanje” na “opasnu” tunjevinu poklopilo s pričom oko njegove jahte.
Vlasnik Pinka također je, najavljujući tužbe protiv Hrvatske i hrvatske carine, poslao svoje odvjetnike u Zagreb, London, Berlin,  Strasbourg i Bruxelles. Iz  priopćenja koja su odaslana s TV  Pinka, Mitrović se sprema za najtvrđu bitku ikada, vraća ljude s  odmora, pripremaju se prilozi, skupljaju materijali, izrađuju analize i  potkrepljuju dokazi protiv institucija i osoba u Hrvatskoj.
U međuvremenu je Mitrović zaradio prijavu Republičkoj radiodifuznoj agenciji (RRA) zbog izravne  diskriminacije protiv Republike  Hrvatske i njenih državljana za što  su ga prijavili iz beogradskog Centra za praktičnu politiku. Inače,  njegova jahta El Bosco trebala bi se  “u prodaji”  naći 17. kolovoza za  kada je dubrovačka carinarnica zakazala dražbu. Hoće li do nje doći  ili ne, znat će se skoro, a sigurno je  i da će se trakavica nastaviti.
Na pitanje hoće li osvetnička  kampanja Željka Mitrovića utjecati na turističke rezultate sa  srpskog tržišta, turistički djelatnici  iz Hrvatske i Srbije s kojima smo  razgovarali redom odgovaraju – ne.  Milina Marjanović, direktorica  prodaje srpskog TO Lasta, kazala  je kako se na bukingu nisu osjetile  posljedice medijskog rata srpskog  biznismena.
– Ljudi imaju izgrađene stavove  koji se ne mijenjaju  tako lako i ne  vjerujem da će ovo utjecati na  odlaske u Hrvatsku. Mi ove godine  imamo nešto više gostiju u  aranžmanima za Istru i Korčulu  koje radimo s hrvatskim partnerima već treću godinu. Najviše interesa je upravo za Sjeverni Jadran,  vjerojatno i zbog pitanja sigurnosti, dok za Srednju Dalmaciju, odnosno Hvar, Brač, baš i nije bilo  upita, rekla je direktorica prodaje  Laste, dodajući kako je u ukupnom  prometu Hrvatska još uvijek u manjini, dok najviše turista na odmor  odlazi u Grčku.
Svako pogoršanje odnosa između dviju zemalja, bilo političko,  bilo ekonomsko je loše za turizam  koji je vrlo osjetljiva grana gospodarstva, upozorili su u  Udruženju hrvatskih putničkih  agencija (UHPA). Prema riječima   Borisa Žgombe, predsjednika UHPA-e, ne treba očekivati da će zbog  ovog slučaja srpski gosti odustati  od odmora na Jadranu, kako i da će  se svemu dati takav značaj.
– TV Pink je tek jedan medij koji  ne može biti mjerilo vrijednosti za  sve goste iz Srbije. Objektivno stoga ne treba očekivati da će ovaj  slučaj izazvati velike poremećaje  na tržištu, osobito ne u dugoročnom razdoblju. Hrvatska je prije nekoliko godina napravila velik  iskorak na ovom tržištu. Jedan od  rezultata je svakako to što ove godine imamo četiri avionske linije  tjedno na relaciji Beograd – Dubrovnik, i to Croatia Airlinesa te  srpskog JAT-a i koliko čujem, zrakoplovi su puni. Dubrovačko područje s ovog tržišta sigurno ima  povećanje, a isto tako i Kvarner i  Istra, regije koje tradicionalno imaju dobar odaziv ovih gostiju, kazao  je Žgomba, zaključivši kako se odgovor na pitanje je li ova sezona na  srpskom tržištu bolja nego lani morati još malo pričekati.
Politička iskrenja
Jedna od traženijih destinacija  među srpskim gostima svakako je i  Opatija. U Milenij hotelima, koji su  među prvima krenuli u obradu  ovog tržišta, ističu kako se gosti u  Opatiju rado vraćaju jer se ovdje  osjećaju ugodno. Dolaze u pred i  posezoni, a iako je mali broj takvih,  zimi dolaze u Opatiju i na zimovanje od mjesec dana.
– Ne vidim razloga da bi se ova  situacija odrazila na dolaske  srpskih gostiju, zaključila je i Sanja  Markušić, glasnogovornica Milenij  hotela. 
Inače, najznačajnija destinacija  za srpske turiste ipak je i nadalje  Grčka koju u stopu slijedi Turska.  Hrvatska je mnogima i dalje preskupa, a činjenica je da se većina  srpskih gostiju još uvijek odlučuje  dolaziti tek na Sjeverni Jadran i  zbog nostalgije i stoga jer se tu  osjećaju najsigurnijima. Hrvatske  turističke snage posljednje su tri do  četiri godine napravile veliki iskorak. među prvima su na beogradskom turističkom sajmu ITF  izlagali turistički subjekti iz Opatije.
Lani je u Beogradu organizirana  i Večer Kvarnera na kojoj se ova  regija predstavila u cjelini. Istovremeno je održana i prva cjelovita  promocija hrvatskog turizma na  ovom tržištu pod kapom Hrvatske  turističke zajednice. Godinu ranije  to su učinili Istrijani i njihova  županijska TZ. Nakon vrlo zapaženog nastupa Hrvatske na  ITF-u prošle godine, zbog čega su  negodovali Slovenci koji su, iako  zemlja partner, pali u drugi plan,  naša je zemlja ove zime bila zemlja  partner beogradskog ITF-a. Iako,  kažu mnogi, lani je nastup Hrvatske bio puno zapaženiji.
Od udara jednog privatnika, koji  svoju imovinu štiti ne birajući sredstva, možda je još značajniji negativan impuls prema srpskom  tržištu posljednje iskrenje na političkoj liniji Kosor – Tadić nastalo  nakon što je hrvatska premijerka  Jadranka Kosor na proslavi Dana  domovinske zahvalnosti u Kninu  posebno pozdravila generale Gotovinu i Markača. No, iako se više  toga poklopilo, turistički indeksi za  sada idu – uzlaznom putanjom.


HRVATSKU POSJETILO 90 TISUĆA TURISTA IZ SRBIJE




Srpsko je tržište za sada ipak još uvijek u manjini ukupnog turističkog kolača.  Prošle je godine Hrvatsku posjetilo gotovo 90 tisuća turista iz Srbije, što je  1,9 posto više nego u 2009. godini, a ostvarili su više od 481 tisuću noćenja,  odnosno 3,2 posto manje. Ako se uzme u obzir da Hrvatsku godišnje posjeti  oko 11 milijuna turista, slobodno se može reći da je ovo tržište još uvijek  među onima s kojih se tek očekuje veći rast. U sedam mjeseci ove godine u  Hrvatsku je stiglo oko 47 tisuća gostiju iz Srbije što je povećanje od oko dva  posto, a ostvareno je oko 266 tisuća noćenja, odnosno solidnih šest posto  više nego lani što znači da su ovi gosti u Hrvatskoj boravili nešto duže nego  lani. U ukupnom turističkom kolaču još uvijek se radi o udjelu ispod jedan  posto. Zanimljivo je da je pije koju godinu u medijima stvorena prava fama  kako će srpski gosti spašavati turističku sezonu, što, se unatoč rastu,  obzirom na male brojke doista ne može očekivati.


Zakoni se moraju poštovati


Komentirajući zabranu reklamiranja hrvatskih turističkih aduta u Mitrovićevim medijima, u Ministarstvu turizma i Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) su kazali kako promidžbu hrvatskog turizma na srpskom tržištu provode od 2009. godine. Ona uključuje provođenje medijske kampanje, ali i promidžbu hrvatskih turističkih potencijala na sajmovima sukladno čemu se bilježe pozitivne rezultate u ostvarenju turističkog prometa i dolasku turista, a o čemu svjedoče i brojne hrvatske turističke agencije i hotelijeri koji su ostvarili uspješne poslovne odnose s partnerima iz Srbije, kažu u Ministarstvu te navode kako je ovogodišnja medijska kampanja hrvatskog turizma na pojedinim televizijskim kućama već realizirana i to u razdoblju od 30. svibnja do 30. lipnja. Slične medijske kampanje planira se provoditi i sljedeće godine. Sam ministar turizma Damir Bajs je pak poručio kako su svi turisti dobrodošli u Hrvatsku, kako sustavno radi i na promociji i promidžbi Hrvatske u Srbiji, no kako se hrvatski zakoni moraju poštovati.