Na zadarskoj likovnoj sceni djeluju tri veće registrirane likovne udruge i to: HDLU- Zadar. Zadart, i ART-Forum Zadar. Mislim da bi im svima trebala biti zajednička težnja promicanje istinske likovnosti te prezentacija likovnih ostvarenja u kojima je likovni tekst primaran tj. da je iznad samog motiva. U svakom slučaju, suradnja bi trebala biti svrha umjetničkog djelovanja, usklađena s kodeksom profesije kojom se svi bavimo.
Promatrajući i poznavajući umjetnički izražaj Borisa Žuže, nameće se od prve lepeza ili spektar nevjerojatne i nezajažljive umjetničke radoznalosti, prolaženja stvaralačkih faza, što nam govori o širini slikarskog panoptikuma ovog osebujnog zadarskog slikara koji evo ovom prilikom u galeriji Arsenal prezentira likovne radove i tematike kao što su pop-op-art ciklusi; neke bliske meditativnom žanru; one (usudio bih se reći) apstraktno-pulsirajućem odnosno sređenijem i racionalnijem slikarstvu akcije te ove dosad zadnje stvaralačke faze u kojoj se oslikava više kao „lirično-racionalan” umjetnik, zalazeći sve više u „ozvučenu teoriju” što apostrofira osmišljene i „dušom ovlažene” analitike sinusoidnih zavojnica koje mu kao strogi ali estetsko-sređeni suhozidi omeđuju uvijek različite i u svakoj novoj slici autentične i skoro pa monokromne kolorite.
Sve nam te specifično-inspirativne realizacije i magme, a posebno ove tzv. apstraktno- poetičke varijable ili urbano-dekorativne slikarske egzotike spontano nameću različita pitanja, pa su povod i našeg današnjeg intervjua.
Gospodine Žuža; Vaš umjetnički put je stalno ispitivanje pulsa umjetnosti. Prošli ste dug put od konkretnog do apstraktnih stremljenja… Kako gledate na suvremene pravce i žanrove ( u opće-civilizacijskom kontekstu)?
– Već zarana kao mlad umjetnik, upoznavši se s likovnim kreacijama francuskih slikara impresionista, došao sam do bitnih spoznaja…
Svrhovitost stvaralačkog čina
Stvarajući svoj umjetnički izraz u drugoj polovici 19.st., predvođeni Claude Monetom, oni oslobađaju postupno prikazani motiv čvrstine obrisa, tako da se gledan izbliza rasplinjuje u gotovo neodređene apstraktne forme. Drugim riječima, slikarstvo koje je do tada uglavnom bilo sredstvo,sada postaje samo sebi cilj.
Taj stav o svrhovitosti stvaralačkog čina na osobit je način utemeljio modernu umjetnost i odnos umjetnika naspram umjetničke kreacije.
Likovno-kreativno, medijatorski i organizacijski sudjelovali ste i sudjelujete na mnogim projektima. Često humanitarno… Vaše mišljenje o statusu umjetnika i umjetnica u tim segmentima i okvirima?
– Odgovor na Vaše pitanje vrlo je kompleksan. U kojoj mjeri umjetnik hipersenzibilni pojedinac ima mogućnost da se cjelovito prezentira uvjetovan je brojnim složenim okolnostima. Najčešće materijalne prirode.
Ipak, mislim, da je u kontekstu navedenog vrijedno spomenuti misao genijalnog skladatelja Mozarta: – Put ka umjetnosti ne vodi kroz udobne aleje bez briga i snova. On je štoviše često trnovit i nevjerojatno mukotrpan, ali mene ipak privlači neodoljivom snagom!
U zadarskim likovnim krugovima ste poznati kao osnivač likovne udruge ART-Forum.Sad ste član HDLU-a Zadar.Odnos, usporedbe i koordinacija, odnosno Vaše mišljenje o trendovima koje gaje i suradnji na zadarskoj likovnoj sceni?
– Na zadarskoj likovnoj sceni djeluju tri veće registrirane likovne udruge i to: HDLU- Zadar. Zadart, i ART-Forum Zadar. Mislim da bi im svima trebala biti zajednička težnja promicanje istinske likovnosti te prezentacija likovnih ostvarenja u kojima je likovni tekst primaran tj. da je iznad samog motiva.
Likovna edukacija
U svakom slučaju, suradnja bi trebala biti svrha umjetničkog djelovanja, usklađena s kodeksom profesije kojom se svi bavimo.
Kao osnivač likovne udruge ART-Forum, rukovodio sam se mišlju da sam naziv upućuje na bit djelovanja. Tako je još u antičkim vremenima forum bio glavni gradski trg, mjesto okupljanja građana, razmjene mišljenja i različitih ideja, u našem slučaju na umjetničkom planu.
Sama misao da ovaj svijet na umjetnički način učinimo plemenitijim i poželjnijim opravdava smisao djelovanja i okupljanja umjetnika, te prezentacije njihovih umjetnina.
Pored svega radite i bavite se pedagoško-edukativnim radom. Kako po Vašem mišljenju usmjeriti i orijentirati mlade na likovna odnosno umjetnička zvanja, kad se često u suvremenom svijetu materijalno pretpostavlja duhovnom?
– U narodnim predajama i danas postoji izreka koja kaže: Drvo se oblikuje dok je mlado. Ipak u obrazovnom sustavu za osnovne škole, predmet Likovna kultura educira učenike temeljnim, elementarnim znanjima i vještinama iz područja likovnih umjetnosti i dizajna. Za viši stupanj edukacije potrebni su i adekvatni uvjeti, ali i odgovarajuća materijalna sredstva.
Osim navedenog bitne su i odgovarajuće predispozicije i to umjetnički talent, kreativna imaginacija, ali i racionalnost spoznaja.
Drugi dio pitanja, povezan je s anomalijama potrošačkog društva našeg doba, u kojem se materijalno tj. ostvarenje profita pod svaku cijenu proglašava „najvišom” vrijednošću i krajnjim ciljem.
Svijet kultivirane osviještenosti
Čovjekove stvaralačke sposobnosti zlorabe se i postaju na jedan nehuman način sredstvo manipuliranja. Tako umjetnost umjesto najuzvišenijeg oblika ljudske komunikacije postaje svoja suprotnost, odnosno surogat.
Kako općenito gledate na slikarsko-umjetničku egzistenciju? Sadašnjost i budućnost (u odnosu na prošlost) u zadarskim i hrvatskim pa i u svjetskim razmjerima? Jeli umjetnik u svojoj sferi egzistencijalno sposoban opstati da bi duhovno sasvim živio svoje svjetove, dosljedno se posvećujući svom poslanju, bolje rečeno – istraživačkoj umjetnosti?
– Vrijedno je naglasiti da je umjetnost od pamtivijeka imala osobitu važnost u pomicanju granica ljudske spoznaje.
U tom kontekstu potrebno je istaknuti da bi naš svijet izuzet od umjetničkih ostvarenja u svim svojim pojavnim oblicima izgledao isprazno i bez smisla, te je istinska istraživačka umjetnost bitan i neodvojivi dio jedinstvene globalne cjeline.
U projekciji svijeta kultivirane osviještenosti, potreba za umjetničkim djelima je znak životne ispunjenosti da se putem umjetničke interpretacije jasnije prepoznaju međuodnosi realnog, irealnog i imaginativnog.
Za kraj – želje!? Planovi!? Smjernice!? Nešto što ste već dugo imali namjeru reći a dosad niste?
– Za kraj, najprije zahvaljujem na Vašim vrlo poticajnim i umješno složenim pitanjima, a koja bi se zajedno mogla povezati s izrekom: – Da bi smo uspješno mijenjali svijet, najprije je potrebno mijenjati sebe. Drugim riječima potrebno je biti otvoren za nove spoznaje ili kako je znakovito rekao glasoviti antički pjesnik Pindar u 6. st. pr. Kr.: Uvijek ima putova koji vode dalje od drugih!
najnovije
najčitanije
Hrvatska
HTZ
Snažan interes Francuza za Hrvatsku potaknuo uvođenje sedam novih avio linija
Scena
MALMO 2024.
VIDEO Objavljen redoslijed izvođača na Eurosongu, evo kad nastupa Baby Lasagna
Sport
Liga rekreativaca
Živiću prva liga, derbi odluke Barišić i Marnike
Crna Kronika
KRAĐE
U Ričinima lopov iz kuće ukrao novac i ručni sat, krađa zabilježena i u Arbanasima…
Košarka
Košarka
VIDEO Ludnica u Philadelphiji s dvojbenim sudačkim odlukama završila pobjedom Clippersa
Županija
U POLA SATA
Nin opet poplavljen!
Županija
TURIZAM NA OTOCIMA
PROFESORICA ČUKA: “Vir je ekstremni primjer pretjerane i nekontrolirane gradnje”
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo fra Josip Vrdoljak, višegodišnji gvardijan i župnik u Zadru
Zadar & Županija
NOVI SKANDAL
Skoro 5 milijuna eura moćnom zadarskom HDZ-ovcu za privatni hotel
Zadar
Plan B