Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Apstraktno – poetičke varijable ili urbano – dekorativna egzotika Borisa Žuže

Autor: Zvonko Čulina

12.10.2009. 22:00
Apstraktno – poetičke varijable ili urbano – dekorativna egzotika Borisa Žuže


Na zadarskoj likovnoj sceni djeluju tri veće registrirane likovne udruge i to: HDLU- Zadar. Zadart, i ART-Forum Zadar. Mislim da bi im svima trebala biti zajednička težnja promicanje istinske likovnosti te prezentacija likovnih ostvarenja u kojima je likovni tekst primaran tj. da je iznad samog motiva. U svakom slučaju, suradnja bi trebala biti svrha umjetničkog djelovanja, usklađena s kodeksom profesije kojom se svi bavimo.
Promatrajući i poznavajući umjetnički izražaj Borisa Žuže, nameće se od prve lepeza ili spektar nevjerojatne i nezajažljive umjetničke radoznalosti, prolaženja stvaralačkih faza, što nam govori o širini slikarskog panoptikuma ovog osebujnog zadarskog slikara koji evo ovom prilikom u galeriji Arsenal prezentira likovne radove i tematike kao što su pop-op-art ciklusi; neke bliske meditativnom žanru; one (usudio bih se reći) apstraktno-pulsirajućem odnosno sređenijem i racionalnijem slikarstvu akcije te ove dosad zadnje stvaralačke faze u kojoj se oslikava više kao „lirično-racionalan” umjetnik, zalazeći sve više u „ozvučenu teoriju” što apostrofira osmišljene i „dušom ovlažene” analitike sinusoidnih zavojnica koje mu kao strogi ali estetsko-sređeni suhozidi omeđuju uvijek različite i u svakoj novoj slici autentične i skoro pa monokromne kolorite.
Sve nam te specifično-inspirativne realizacije i magme, a posebno ove tzv. apstraktno- poetičke varijable ili urbano-dekorativne slikarske egzotike spontano nameću različita pitanja, pa su povod i našeg današnjeg intervjua.
Gospodine Žuža; Vaš umjetnički put je stalno ispitivanje pulsa umjetnosti. Prošli ste dug put od konkretnog do apstraktnih stremljenja… Kako gledate na suvremene pravce i žanrove ( u opće-civilizacijskom kontekstu)?
– Već zarana kao mlad umjetnik, upoznavši se s likovnim kreacijama francuskih slikara impresionista, došao sam do bitnih spoznaja…
Svrhovitost stvaralačkog čina
Stvarajući svoj umjetnički izraz u drugoj polovici 19.st., predvođeni Claude Monetom, oni oslobađaju postupno prikazani motiv čvrstine obrisa, tako da se gledan izbliza rasplinjuje u gotovo neodređene apstraktne forme. Drugim riječima, slikarstvo koje je do tada uglavnom bilo sredstvo,sada postaje samo sebi cilj.
Taj stav o svrhovitosti stvaralačkog čina na osobit je način utemeljio modernu umjetnost i odnos umjetnika naspram umjetničke kreacije.
Likovno-kreativno, medijatorski i organizacijski sudjelovali ste i sudjelujete na mnogim projektima. Često humanitarno… Vaše mišljenje o statusu umjetnika i umjetnica u tim segmentima i okvirima?
– Odgovor na Vaše pitanje vrlo je kompleksan. U kojoj mjeri umjetnik hipersenzibilni pojedinac ima mogućnost da se cjelovito prezentira uvjetovan je brojnim složenim okolnostima. Najčešće materijalne prirode.
Ipak, mislim, da je u kontekstu navedenog vrijedno spomenuti misao genijalnog skladatelja Mozarta: – Put ka umjetnosti ne vodi kroz udobne aleje bez briga i snova. On je štoviše često trnovit i nevjerojatno mukotrpan, ali mene ipak privlači neodoljivom snagom!
U zadarskim likovnim krugovima ste poznati kao osnivač likovne udruge ART-Forum.Sad ste član HDLU-a Zadar.Odnos, usporedbe i koordinacija, odnosno Vaše mišljenje o trendovima koje gaje i suradnji na zadarskoj likovnoj sceni?
– Na zadarskoj likovnoj sceni djeluju tri veće registrirane likovne udruge i to: HDLU- Zadar. Zadart, i ART-Forum Zadar. Mislim da bi im svima trebala biti zajednička težnja promicanje istinske likovnosti te prezentacija likovnih ostvarenja u kojima je likovni tekst primaran tj. da je iznad samog motiva.
Likovna edukacija
U svakom slučaju, suradnja bi trebala biti svrha umjetničkog djelovanja, usklađena s kodeksom profesije kojom se svi bavimo.
Kao osnivač likovne udruge ART-Forum, rukovodio sam se mišlju da sam naziv upućuje na bit djelovanja. Tako je još u antičkim vremenima forum bio glavni gradski trg, mjesto okupljanja građana, razmjene mišljenja i različitih ideja, u našem slučaju na umjetničkom planu.
Sama misao da ovaj svijet na umjetnički način učinimo plemenitijim i poželjnijim opravdava smisao djelovanja i okupljanja umjetnika, te prezentacije njihovih umjetnina.
Pored svega radite i bavite se pedagoško-edukativnim radom. Kako po Vašem mišljenju usmjeriti i orijentirati mlade na likovna odnosno umjetnička zvanja, kad se često u suvremenom svijetu materijalno pretpostavlja duhovnom?
– U narodnim predajama i danas postoji izreka koja kaže: Drvo se oblikuje dok je mlado. Ipak u obrazovnom sustavu za osnovne škole, predmet Likovna kultura educira učenike temeljnim, elementarnim znanjima i vještinama iz područja likovnih umjetnosti i dizajna. Za viši stupanj edukacije potrebni su i adekvatni uvjeti, ali i odgovarajuća materijalna sredstva.
Osim navedenog bitne su i odgovarajuće predispozicije i to umjetnički talent, kreativna imaginacija, ali i racionalnost spoznaja.
Drugi dio pitanja, povezan je s anomalijama potrošačkog društva našeg doba, u kojem se materijalno tj. ostvarenje profita pod svaku cijenu proglašava „najvišom” vrijednošću i krajnjim ciljem.
Svijet kultivirane osviještenosti
Čovjekove stvaralačke sposobnosti zlorabe se i postaju na jedan nehuman način sredstvo manipuliranja. Tako umjetnost umjesto najuzvišenijeg oblika ljudske komunikacije postaje svoja suprotnost, odnosno surogat.
Kako općenito gledate na slikarsko-umjetničku egzistenciju? Sadašnjost i budućnost (u odnosu na prošlost) u zadarskim i hrvatskim pa i u svjetskim razmjerima? Jeli umjetnik u svojoj sferi egzistencijalno sposoban opstati da bi duhovno sasvim živio svoje svjetove, dosljedno se posvećujući svom poslanju, bolje rečeno – istraživačkoj umjetnosti?
– Vrijedno je naglasiti da je umjetnost od pamtivijeka imala osobitu važnost u pomicanju granica ljudske spoznaje.
U tom kontekstu potrebno je istaknuti da bi naš svijet izuzet od umjetničkih ostvarenja u svim svojim pojavnim oblicima izgledao isprazno i bez smisla, te je istinska istraživačka umjetnost bitan i neodvojivi dio jedinstvene globalne cjeline.
U projekciji svijeta kultivirane osviještenosti, potreba za umjetničkim djelima je znak životne ispunjenosti da se putem umjetničke interpretacije jasnije prepoznaju međuodnosi realnog, irealnog i imaginativnog.
Za kraj – želje!? Planovi!? Smjernice!? Nešto što ste već dugo imali namjeru reći a dosad niste?
– Za kraj, najprije zahvaljujem na Vašim vrlo poticajnim i umješno složenim pitanjima, a koja bi se zajedno mogla povezati s izrekom: – Da bi smo uspješno mijenjali svijet, najprije je potrebno mijenjati sebe. Drugim riječima potrebno je biti otvoren za nove spoznaje ili kako je znakovito rekao glasoviti antički pjesnik Pindar u 6. st. pr. Kr.: Uvijek ima putova koji vode dalje od drugih!