Sve je jasnije da budućnost bavljenja turizmom u Zadru i Zadarskoj županiji pripada i obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima (OPG-ovima). Osim što cijelu godinu rade punom parom, ono što ih uzdiže iznad ostalih je vrsta smještaja i usluge. Oni nude nešto što ne može ponuditi niti jedna vila s bazenom ili apartman, a to su ljubav, toplina, domaća spiza, druženje uz komin, pjesma, veselje… Prošlo je vrijeme kada su turisti tražili sjaj, luksuz i kvadraturu smještajnih jedinica. Danas su turisti spremni platiti pusto zlato samo da osjete tu „priču“ zadarskog kraja, njene tradicije, došlo je vrijeme kada turisti žele platiti kvalitetu proizvoda, brati masline u masliniku, voziti se traktorom, pjevati s društvom uz komin dok vlasnik OPG-a sprema peku i prisnac samo za njih.
Dva OPG-a odnosno koji su prepoznali upravo ono što gosti traže i zbog čega ne znaju gdje će od posla tijekom cijele godine, a s čijim smo voditeljima popričali, su OPG Butić iz Briševa i Agroturizam Odžaković.
Gosti dolaze čak iz Novog Zelanda!
OPG Butić postoji već 15-ak godina, a od 2011. godine od kada su postali izletište, aktivniji su no ikad prije. To potvrđuje i podatak da su prošlu godinu imali čak 17 tisuća stranih gostiju. Svoje proizvode (domaći pršut, janjetina, kruh, sezonsko povrće, vino, ulje) prodaju ili na kućnom pragu ili ih dostavljaju gostima, najčešće u Njemačku. Ono što ih čini posebnijima je to što gostima ne nude samo svoje proizvode već i sve one lokalnog stanovništva iz cijele Hrvatske pa tako nude turistima i slavonski kulen, med iz Metkovića, istarske tartufe, a posebno je zanimljiva i mogućnost sudjelovanja u branju maslina, grožđa i smilja. No, kako nam je kazao Ante Butić, član OPG-a i voditelj prodaje, ipak se najviše prodaju proizvodi zadarskog kraja, posebice janjetina koju nabavljaju kod susjeda koji uzgaja ovce.
– Kod nas je 70 posto njemačkih gostiju, potom Austrijanaca, Švicaraca, Amerikanaca, Slovenaca, Novozelanđana, Kanađana. Toliko nas posjećuju u pred i posezoni da uvijek odlazimo na godišnji cijeli 7. mjesec, ističe Butić dodavši kako im jako dobro ide i on line prodaja.
– Često se unutar turističkih grupa nađu i direktori, ljudi na poslovnim pozicijama. Tako je nedavno kod nas bila direktorica jedne njemačke farmaceutske firme i oduševila se proizvodima. Prije par dana je za svoje poslovne partnere on line naručila 250 paketa naših proizvoda, priča Butić dodajući kako su gosti spremni platiti kvalitetu.
– Naša priča u kojoj promoviramo sve lokalne proizvođače koji imaju kvalitetu je zaživjela. Gosti kroz naše proizvode imaju mogućnost upoznati cijelu Hrvatsku i to je postala velika prednost za nas, ističe ovaj OPG- ovac dodajući kako za sljedeću godinu već sada imaju rezervaciju od 250 autobusa, a godina nije ni počela.
Butić se osvrnuo kratko na novi promotivni spot TZ Zadarske županije, “Zadar region – Say YES! to everything” prokomentiravši kako je žalosno da ono najvažnije nije stavljeno u spot – Ravni kotari.
– Nema nigdje Ravnih kotara, vinograda, te ponude zadarskog zaleđa….700 tisuća kuna utrošeno je za promotivni spot kojim se želi pokazati što sve imamo i nudimo, a onda se srce Zadarska županije gdje je svo to blago koje lokalno stanovništvo proizvodi – izostavljeno. Velika šteta, smatra Butić.
Problem je neumreženost
S obzirom na to da je već dugo u ovom poslu i prošao je mnoštvo OPG-ova susjednih zemalja, Butić je objasnio kako je kod nas najveći problem neumreženost. Agencije nisu upućene u ponudu zadarskog zaleđa, (u OPG-ove, u vinske ceste i vinograde). No, najveća greška je u samim ljudima jer se ne oglašavaju. U cijeloj toj priči, obiteljska gospodarstva zanemaruju marketing koji je žila kucavica cijelog segmenta. Zato agencije niti ne šalju svoje turiste kod njih jer niti ne znaju za njih.
– Imamo proizvod a nema marketinga. I kako će ljudi znati za vas?! Većina OPG-ova Zadarske županije ne shvaća da se moraju brendirati da bi se za njih čulo, govori Butić.
OPG Butić turistima organizira ručkove, večere, team buildinge. Goste vode u polje traktorom, gosti sudjeluju u berbi maslina…
– Gosti plaćaju da bi zamijenili konferencijsku dvoranu s maslinikom i kažu da im nikad nije bilo bolje na poslu. To nam je potvrda da uspjeh leži u priči koju ćeš osmisliti za goste, ponuditi im nešto novo, drugačije, natjerati ih da ti se vrate jer njima nije problem platiti kada osjete da si se za njih potrudio, kaže Butić.
Butić kaže kako je budućnost svakako u OPG-ovima i sličnim seoskim gospodarstvima. Gost je prestao tražiti nešto ekstra uređeno, gacat će i po blatu ako treba samo da osjeti priču tog kraja i kvalitetu ponude.
– Seoski turizam se budi i smatram da je blago koje još nije dovoljno promovirano, ističe Butić ukazujući na problem nedovoljnog znanja ljudi o tome koliko mogu dobiti iz europskih fondova.
– Mladi koji odlaze trebali bi malo bolje pogledati koliko Europska unija daje sredstava upravo za proizvodnju hrane, uzgoj voća i povrća i sl. To je bogatstvo, hrana će se uvijek potrošiti i tko god se bavio hranom nije propao, navodi Butić.
Dobar glas daleko se čuje
Obitelj Odžaković u Nadinu svoj agroturizam drži već više od 10 godina. Šime-Mime Odžaković, osnivač i voditelj, započeo je s tim poslom zbog svoje obitelji, da se počnu baviti obiteljskim poslom, ali i da jednog dana to ostavi svojim sinovima.
Okružen ekološkim vinogradima i maslinicima, ljepotom tradicionalne kamene gradnje iz koje dopire miris kuhinje naših baka, agroturizam Odžaković goste zaista osvaja. Šime-Mime i njegova supruga za sve goste pripremaju nadaleko poznatu teletinu i janjetinu ispod peke, domaći pršut, slaninu, domaći kravlji sir, uštipke, domaći kruh ispod peke i prisnac. Što se tiče proizvodnje, Šime-Mime kaže kako proizvode samo za svoje potrebe, ništa na veliko.
– Imamo svoje vino, ulje, proizvode od smokve, rakije… i sve naše proizvode nudimo na degustaciju našim gostima. O kvaliteti naših proizvoda i ponude očito se daleko čuje jer nam najviše gostiju dolazi izvana (Nijemci, Slovenci, Austrijanci), a neki potegnu čak iz Australije i Kanade. Svatko tko nam dođe obično nas dalje preporuči, pa čak i godinu dana unaprijed zaju rezervirati svoje mjesto, ističe Odžaković.
Spremaju po narudžbi domaću hranu, hranu naših pradidova. I to ljudi cijene, kvalitetu i priču koja stoji iza namirnica. Također, jedna od posebnosti njegovog gospodarstva je ta što gosti sudjeluju u cijelom procesu pripreme hrane, hrana se priprema pred njima i to im bude poseban događaj.
Nema ljepšeg nego imati svoj agroturizam, kaže Šime-Mime Odžaković.
– Kada nešto voliš onda je sve što radiš užitak. Tako je i mojoj obitelji. Zajedno sudjelujemo u ovom poslu, svatko je zadužen za nešto i to funkcionira. Naravno da niti jedan početak nije lagan, pogotovo nakon što prođeš rat i neimaštinu, ali trud i rad se uvijek nagrade. Uživam u ovom poslu, dočekujem svoje goste s pjesmom, u narodnoj nošnji, i s ponosom predstavljam svoju djedovinu, ističe Odžaković dodajući kako je potvrda da rade dobro konstantan povratak gostiju.
najnovije
najčitanije
Svijet
TURSKI PREDSJEDNIK
Erdogan čestitao Putinu i ponovno ponudio posredništvo oko Ukrajine
Hrvatska
KAMPANJA SE ZAHUKTAVA
Grbin: “Imamo ustavni udar pištoljem na vodu”. Božinović: “Oni nemaju ni program, ni ljude, ni stranku”
Crna Kronika
OPTUŽEN JE
Osječki policajac optužen za ubojstvo djevojke službenim pištoljem
Hrvatska
STRANI RADNICI
Ličke pastire zamijenili strani radnici s Dalekog istoka, zadovoljni su plaćom i uvjetima
Hrvatska
NEVIĐENA KAMPANJA
SDP objavio sliku “onoga čije se ime ne smije izgovoriti”
Crna Kronika
više ozlijeđenih
Dovršen očevid prometne nesreće kod Zelenog hrasta
Zadar
ZLATNI PIR
Ljubav na prvi pogled Marije i Ivice Masnića traje već pola stoljeća
Zadar
(NE)ZAINTERESIRANI ZA POLITIKU
Razgovarali smo sa zadarskim maturantima koji dobivaju pravo glasa, evo što kažu o izborima
Crna Kronika
51-godišnjak
TEŠKA NESREĆA Pijan izazvao frontalni sudar u Zagradu, ozlijeđene tri osobe
Nogomet
dobio po glavi