Iako se u javnosti već dugi niz godina naglašava kako su za najteže prometne nesreće u kojima dolazi do smrtnih posljedica ili do teških tjelesnih ozljeda sa životnim ugrozama krivi uglavnom mladi, neiskusni vozači koji 'previše stišću' papučicu gasa i u prometu se ponašaju neodgovorno, a često i bezobzirno, podaci Policijske uprave zadarske iz 2018. godine o vozačima koji su skrivili najteže prometne nesreće otkrivaju kako je vrlo problematična i jedna posve druga populacija vozača. U PU zadarskoj navode kako je uvidom u njihove evidencije utvrđeno kako su u 2018. godini vozači sa 65 godina i stariji skrivili prometne nesreće u kojima su tri osobe smrtno stradale, 23 osobe zadobile su teške tjelesne ozljede, dok je 69 osoba zadobilo lake tjelesne ozljede.
Budući da je, prema njihovim podacima, u toj godini ukupno u prometnim nesrećama bilo 17 smrtno stradalih, vozači sa 65 godina i stariji skrivili su 18 posto prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama.
Ukupno 17 poginulih na cestama
– Vozači sa 65 godina i stariji skrivili su su u 2018. godini ukupno 218 prometnih nesreća. Od toga su dvije prometne nesreće bila sa smrtno stradalim osobama, 65 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 151 prometna nesreća s materijalnom štetom. U 2018. godini na području Policijske uprave zadarske bilo 16 prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama. U toj godini je zabilježen manji broj prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama u odnosu na u 2017. godinu kada je bilo 19 prometnih nesreća u kojima je 21 osoba smrtno stradala, kaže Ivana Grbin, glasnogovornica Policijske uprave zadarske, dodajući kako njihova uprava redovito provodi preventivne akcije koje se odnose na sve sudionike u prometu u cilju smanjenja broja svih prometnih nesreća pa tako i prometnih nesreća s najtežim posljedicama.
Komentirajući ove podatke PU zadarske poznati prometni stručnjak, prof. dr. sc. Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti rekao je kako su vozači stariji od 65 godina posebno utjecajna skupina na sigurnost prometa.
– Pogoršavaju im se psihofizičke mogućnosti, imaju lošiji vid, sluh, reflekse, a to sve negativno utječe na sigurnost prometa. Zbog toga bi trebalo uvesti posebne liječničke preglede za vozače, jedanput godišnje nakon 67. godine, odnosno svakih šest mjeseci nakon 70. godine. Važno je da to bude minimalno financijsko opterećenje za starije građane te bi se u financiranje te važne mjere prvenstveno trebala uključiti osiguravateljska društva, jer bi se tom mjerom smanjili njihovi rashodi, istaknuo je prof. Marušić dodajući kako na povećan utjecaj starih vozača posebno utječe korištenje mobilnih telefonskih uređaja, jer izazivaju distrakciju u vožnji, odnosno odvlače pozornost s prometnice.
Potrebne oštrije kazne
– Korištenje mobilnih telefonskih uređaja je štetno i zabranjeno za sve vozače, a posebno je opasno za stare koji manje spretno koriste mobilni uređaj za volanom (za uspostavu poziva, pregledavanje sadržaja…) i stvaraju veću, opasniju distrakciju u prometu nego u slučaju mladih, odnosno mlađih vozača. Zbog toga je važno i da policija pojača kontrole i dosljedno kažnjava one koji u vožnji koriste mobitele, naglasio je ovaj prometni stručnjak koji je kazao kako je dobro što su najavljene oštrije kazne za te opasne, pogibeljne prekršaje.
Da stariji vozači nisu baš najpouzdanija skupina sudionika u prometu slaže se i prof. Josip Gatara, predsjednik Udruge umirovljenika Poluotok u Zadru, koji se pohvalio kako ima 81 godinu, da je odličnog zdravlja i da još uvijek odlično vozi.
– Ipak, već neko vrijeme ne želim voziti jer mislim da godine utječu na vitalnost i koncentraciju u vožnji. Danas je promet strašno gust i brz, a mladi vozači su nestrpljivi i nervozni što onda prenose i na starije vozače. Moram priznati kako mi se kao vozaču zadnjih godina nije ugodno naći u prometnoj gužvi. Stariji vozači u određenim situacijama sporije reagiraju nego je to potrebno. Iako misle da su sposobni voziti, dogodi im se kiks, priča predsjednik Udruge umirovljenika Poluotok dodajući kako danas ne bi za nikakav novac vozio autocestom, mišljenje koje bi, kako drži, trebali prihvatiti svi stariji vozači.
Problematično fizičko stanje
– Stariji vozači bi trebali redovito odlaziti na pregled svoje psihofizičke kontrole da se vidi u kakvom su stanju. Trebalo bi provesti 'tehnički pregled' starijih vozača radi njihove i opće sigurnosti. Sudjelovanjem u prometu oni dovode u brigu svoje obitelji. Moguće je kako je većina njih u izvrsnom psihičkom stanju, ali ne i u fizičkom, budući da ih lako izdaju mišići koji mogu biti u stanju atrofije. Našoj populaciji se lako dogodi da, primjerice, hodajući ulicom krivo staneš i slomiš kuk ili slično. S obzirom da se danas zbog ritma života brže stari, pregledi vozača starijih od 75 godina bi se trebali obavljati svakih godinu dana. Držim kako je u današnje vrijeme čovjek još relativno mlad sa 70 godina, zaključio je Gatara koji je rekao kako o vitalnosti starijih osoba najbolje govori podatak da je u njegovih 15 godina na čelu Udruge umirovljenika od oko 450 članova umrlo samo njih troje.
najnovije
najčitanije
Zadar
"web heroj"
Zadarski policajci proveli preventivnu akciju u Klasičnoj gimnaziji Ivana Pavla II
Hrvatska
PUCANJE
Paus: ‘Za nas je velika koalicija sa SDP-om gotova priča’. Peović: ‘Nema tamo više nikakve ljevice’
Rukomet
Luka Lovre Klarica
Olimpijske igre su san i čast koju treba zaslužiti
Ostali sportovi
Kup Dalmacije
Jadran ukupno prvi na otvaranju sezone
Zadar
Dubravka Oraić Tolić
U zadarskom ogranku Matice hrvatske predavanje„Zašto je Matoš aktualan i danas?”
Crna Kronika
više ozlijeđenih
Dovršen očevid prometne nesreće kod Zelenog hrasta
Zadar
ZLATNI PIR
Ljubav na prvi pogled Marije i Ivice Masnića traje već pola stoljeća
Županija
HEP JAVLJA
Brojne ulice u Zadru i okolici u utorak ostaju bez struje, evo popisa
Zadar
(NE)ZAINTERESIRANI ZA POLITIKU
Razgovarali smo sa zadarskim maturantima koji dobivaju pravo glasa, evo što kažu o izborima
Crna Kronika
51-godišnjak