Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Zadarska bolnica riješila problem nedostatka patologa

15.01.2020. 08:00


Više od dva mjeseca čekala sam patohistološki nalaz nakon operacije. Dobila sam ga poštom na kućnu adresu, a na njemu je bio datum star 15-ak dana. Moj nalaz je, Bogu hvala, dobar, ali se pitam što da nije? To čekanje je užasno stresno, govori nam ova Zadranka ističući da pacijenti ne mogu kod onkologa bez tog nalaza te da u slučajevima kada nalazi nisu dobri gube dragocijeno vrijeme. Osim toga i samu dostavu poštom ona vidi kao loše rješenje u slučajevima kada nalazi nisu dobri.
– Zamislite kako je nekome tko sa strepnjom čeka nalaz i onda otvori poštu i vidi da nešto nije u redu. Isto tako, ljudi kada im nešto nije jasno često idu potražiti informacije na internetu, a tamo se zaista zna naći svašta. I što ako se radi o karakterno slaboj osobi, samcu koji se mora nositi sam s nekim crnim scenarijem i slično, pita ova Zadranka, a mi smo o ovom problemu zatražili informacije na nekoliko relevantnih adresa – u zadarskoj bolnici, Zadarskoj županiji, Ministarstvu zdravstva, udruzi Liga protiv raka te u Povjerenstvu za zaštitu prava pacijenata Zadarske županije. Dubravka Finka, predsjednica Povjerenstva, za žaljenjem je ustvrdila da u zadarskoj Općoj bolnici nedostaje specijalista patologije te je konkretizirala i kako je problem zapravo taj što je oboje zadarskih patologa bilo na dugotrajnom bolovanju tijekom 2019. godine.


Neadekvatna digitalizacija
– Takva izvanredna situacija je dovela do kršenja prava pacijenta u smislu dostupnosti zdravstvene zaštite, kao i prava na poštivanje pacijentova vremena, prava na sigurnost i prava na izbjegavanje nepotrebne patnje i boli. Način na koji je problem riješen nije baš najpogodniji za pacijente, jer se uzorci šalju preko bolnice u Split, Zagreb ili Rijeku, a neki ih pacijenti i sami šalju ili osobno s uputnicom direktno odnose na patohistološku obradu. Obzirom da sve zdravstvene ustanove, pa i klinike, nisu umrežene, tako je i dostava nalaza na ruke pacijenata vjerojatno vezana s adresom na uputnici. Naravno da se i na pošiljci može naglasiti da ih pacijenti ne otvaraju osobno, nego da odnesu na ruke izabranog liječnika koji će im pročitati i protumačiti nalaz, kazala je Finka dodavši kako bi se u situaciji kakva jest možda moglo prije slanja uzoraka ispuniti i neki zahtjev/ pristanak (zbog GDPR), da se uz svaki uzorak nalaz pošalje na adresu ili e-mail izabranog liječnika, kao što se šalju laboratorijski i neki drugi nalazi.


3 patologa ima taj odjel Opće bolnice Zadar, a trenutačno ih radi dvoje jer je jedan liječnik još uvijek na bolovanju




– Obzirom na neadekvatnu digitalizaciju zdravstvenog sustava, možda je ipak najsigurniji način dostava na adresu pacijenta koja je navedena na uputnici (najtočniji podaci). U svakom slučaju sustav je nepovezan, pun šumova u komunikaciji, nedovoljno inovativan, a samim time i nekvalitetan i neučinkovit, zaključila je Finka.
Svjesni navedenih problema u Općoj bolnici Zadar krenuli su tražiti rješenje odmah po odlasku obaju patologa zaposlenih na tom odjelu na bolovanje i koncem prošle godine uspjeli su ga i pronaći.


Nema više čekanja
– Našli smo se u toj neugodnoj situaciji i učinili smo sve što je bilo u našoj moći. Osobno sam obavijestio i ministra Milana Kujundžića koji se uključio u iznalaženje rješenja. Prvo smo postigli dogovor s KBC-ima Split, Rijeka te Dubrava, a odnedavno nam svake subote iz Vinogradske dolazi dvoje patologa po uzorke, tako da dugih čekanja više nema. Nalazi se šalju u najkraćem mogućem roku, a možda postoje još neki zaostaci. Ako su uzorci poslani koncem godine, moguće je da poneki pacijent, nažalost, još čeka nalaz, kazao je dr. Željko Čulina, ravnatelj zadarske bolnice ističući kako je nedavno zaposlena specijalizancica patologije te da će uskoro biti raspisan natječaj za još jednoga specijalista patologije.
Kaže kako se i jedna liječnica vratila s bolovanja te da u ovom trenutku taj odjel konačno normalno funkcionira. Dr. Čulina je spomenuo i probleme s nedostatkom liječnika specijalista i na nekim drugim odjelima, te je kazao kako je i na Infektologiji nedavno primljena nova liječnica, pa da i taj odjel sada normalno i bez poteškoća i zastoja funkcionira.


»Takva izvanredna situacija je dovela do kršenja prava pacijenta u smislu dostupnosti zdravstvene zaštite, kao i prava na poštivanje pacijentova vremena, prava na sigurnost i prava na izbjegavanje nepotrebne patnje i boli.
Dubravka Finka


Do zaključenja broja iz resornog ministarstva nismo dobili odgovor, a iz udruge Liga protiv raka, čiji je predsjednik gradonačelnik Branko Dukić, nisu željeli komentirati ovu temu.
– Liga protiv raka nije nadležna da daje odgovor vezano za ovaj problem, već smatramo da se trebate obratiti ravnatelju Opće bolnice u Zadru gospodinu Željku Čulini, stoji u odgovoru koji potpisuje Mirjana Dragičević, tajnica Udruge, a i donedavna tajnica gradonačelnika Dukića, ali i svih njegovih prethodnika.