Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Čovjek je ključ uspjeha u turizmu?

Autor: Ivana Burica

13.02.2010. 23:00
Čovjek je ključ uspjeha u turizmu?


Jedan od najpoznatijih turističkih slogana kaže da je čovjek ključ uspjeha u turizmu. No iluzorno je očekivati da potplaćeni turistički radnik svoj dan može odrađivati sa smiješkom. Nezadovoljan djelatnik ne može dati zadovoljavajuću uslugu, a sve to za posljedicu ne može imati zadovoljnog gosta, govori Eduard Andrić, ističući da turizam bez čovjeka ne znači ništa
Ovih je dana aktualizirana najava štrajka turističkih radnika za Uskrs. Podsjetimo da je eventualni štrajk za Uskrs, koji će se dogoditi ako se adekvatno ne riješe problemi plaća i drugih materijalnih prava zaposlenih u turizmu, na Danima hrvatskog turizma u Bolu najavio predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske Eduard Andrić.
Zadnja opcija
O mogućem štrajku u ponedjeljak se očitovao i ministar turizma Damir Bajs koji je kazao da se Ministarstvo turizma ne miješa u socijalni dijalog između poslodavaca i sindikata, ali prati sve što se događa u sektoru te se nada da će sporazum na kojem se radi u konačnici zadovoljiti sve strane.
Eduard Andrić potvrdio je da će štrajk biti zadnja opcija te da za sada nema novih prijetnji štrajkom te da su u tijeku pregovori o izmjenama važećeg nacionalnog kolektivnog ugovora za ugostiteljstvo.
– Želimo pregovarati sa svojim socijalnim partnerima i učiniti sve da ne dođe do štrajka. Hrvatski je turizam u velikom problemu i to ne samo zbog recesije. Zbog visokog PDV-a hrvatski turistički subjekti ne mogu biti konkurentni onima u susjednim zemljama. Mi u sindikatu prihvaćamo da su poslodavcima ulazni troškovi visoki, ali ne možemo prihvatiti da se štednja slama preko leđa zaposlenih u turizmu čije prosječne plaće ionako već 15 posto zaostaju za hrvatskim prosjekom. Dakako, nikako ne možemo prihvatiti njihovo daljnje smanjenje.
Poslodavci nemaju snage kroz svoje udruge uvjeriti svojeg socijalnog partnera, odnosno Vladu, da je moguće djelovati u fiskalnom dijelu. Sindikat turizma želi tako skupa s udrugama poslodavaca i Vladom pregovarati kako bi se postiglo zadovoljavajuće rješenje za sve, kazao je Andrić, istaknuvši da eventualni štrajk neće značiti zatvorene hotele, već puno slabiju uslugu.
– Na sve vrste usluga će se čekati dulje vrijeme, što dovodi do poremećaja u funkcioniranju sustava. Što je još puno gore, vrlo lako može dovesti i do dugoročnih negativnih posljedica. Nezadovoljan gost ne samo da se ne vraća u objekt u kojem je bio loše uslužen, nego se više ne vraća niti u destinaciju, upozorava Andrić.
Pravni zastupnik SSSH u Zadru Vedran Uranija navodi da su gotovo sve turističke tvrtke na zadarskom području i većina njihovih djelatnika u članstvu Sindikata turizma te bi se tako mogući štrajk za Uskrs mogao itekako osjetiti i na ovom području.
– Štrajk je legitimno i zakonsko pravo u svim djelatnostima pa i u turističkoj, ali pod uvjetom da se osigura funkcioniranje vitalnih službi. Dakle, ako se radi zaštite radnika bude trebalo pristupiti štrajku, može se očekivati da će mu se pridružiti i zadarski turistički djelatnici, kazao je Uranija.
Stup gospodarstva
Ako je suditi po izjavama direktora dvaju hotela na zadarskom području s kojima smo stupili u kontakt, poslodavci se sada štrajka ne boje, a niti o njemu razmišljaju. Štoviše, za mogućnost štrajka jedva da su i čuli.
– Nisam ništa čuo pa i nemam komentara. Svatko ima pravo činiti što želi. No, kad smo već kod štrajkova, po mojem bi se mišljenju trebalo štrajkati protiv onih hotelijera koji su cijene jednodnevnog smještaja strmoglavili na dvadeset eura, kazao je predsjednik uprave biogradske Ilirije Goran Ražnjević, dodavši da se cijene u ovoj hotelskoj kući neće spuštati.
O eventualnim štrajkovima turističkih djelatnika za Uskrs ništa nije čuo ni Hrvoje Anić, direktor Hotela Pinija u Petrčanima.
– Ne mogu to komentirati. Kod nas stvari idu normalno te, ako se u međuvremenu ne dogodi nekakva revolucija, hotel će za Uskrs raditi najnormalnije, kazao je Anić.
– Jedan od najpoznatijih turističkih slogana kaže da je čovjek ključ uspjeha u turizmu. No iluzorno je očekivati da potplaćeni turistički radnik svoj dan može odrađivati sa smiješkom. Nezadovoljan djelatnik ne može dati zadovoljavajuću uslugu, a sve to za posljedicu ne može imati zadovoljnog gosta, govori Eduard Andrić, ističući da turizam bez čovjeka ne znači ništa.
– Jedan od indikatora poražavajuće situacije u turizmu jest da se sve manje mladih želi školovati za tu djelatnost. Mi želimo upozoriti na loše posljedice, koje će daljnje rušenje ili zamrzavanje prava djelatnika u turizmu na dulji rok, imati na hrvatski turizam za koji je premijerka Kosor rekla da je stup hrvatskog gospodarstva. Ako je turizam stup, zašto onda u hotelima u vlasništvu Vladinih institucija nema plaća i zašto se svi oglušuju na pozive da se ide u rješavanje situacije? Zašto Hrvatski fond za privatizaciju ne radi ništa? Fond nema novaca za daljnje pozajmice, a u tim hotelima onda nema ni priprema za sezonu, upozorava Andrić apeliraju da je krajnje vrijeme da svi relevantni faktori udruže snage i učine sve da se taj stup ne uruši i konačno sruši.