Nadam se da su barem neki od očeva ili majki nakon premijere popričali sa svojim bližnjima. Udaljeni smo, bojimo se biti iskreni, trčimo za karijerom i obitelj kao institucija, nažalost, osuđena je na propast. Nadam se da sam igrajući ovu ulogu barem nekoga u publici naveo na razmišljanje – Vinko Radovčić
Zadarsko kazalište je tek počelo stvarati svoj identitet. Jako je teško složiti repertoar za jednu malu sredinu s dva glumca, repertoar za mlade i stare, za konzervativne i liberalne, a još pritom predstavu koja će se svidjeti svima. S kozom smo probili granice, a na društvu je da se preispita i odluči što želi gledati – Vinko Radovčić
U “sjeni” priličnih kontroverzi što je u gradu izazvala premijera najnovije predstave Hrvatskog narodnog kazališta Zadar – “I to je ljubav”, održana krajem prošlog mjeseca, razgovaramo s jednim od glavnih protagonista drame, mladim zadarskim glumcem Vinkom Radovčićem. Odglumivši maloljetnog homoseksualca, sklonog incestu s vlastitim ocem, Vinko je odlično “parirao”, kako samim “profilom” svog lika, a onda i glumačkom izvedbom, glavnim glumcima komada – Jasni Ančić i Mirku Šataliću te Zlatku Košti.
Rađena po drami nagrađivanog američkog pisca Edwarda Albeea “The goat, or Who is Sylvia”, predstava “I to je ljubav” kazališnoj je publici približila nekoliko, barem kada je zadarska sredina u pitanju, tabuiziranih tema, od već spomenute homoseksualnosti (što zapravo i nije više tako tabu) i incesta do zoofilije. Duboko podijeljenih komentara, posjetitelji zadarskog teatra isti su napuštali uglavnom ili zadovoljni “hrabrošću” produkcijsko-glumačkog tima da pomakne “granicu” za koju stepenicu više i “servira” nam i tematski i izvedbeno zanimljiv komad, ili šokirani viđenim. To što se spolni odnosi između čovjeka i životinja, što je bila okosnica predstave koja, dakako, ima i mnogo dublju poantu od te na prvi pogled uočljive, događaju tek nekih nekoliko kilometara dalje od grada, što se zna i malograđanski prešućuje, kako je to primijetila Jasna Ančić, nije spriječilo neke pojedince da budu “šokirani”. Vinka, kao i njegovu mentoricu Jasnu, to ne zamara, ulogu je prihvatio “objeručke”, sretan što ima priliku zaigrati u komadu jednog od najboljih svjetskih pisaca.
Tko bi odbio tumačiti Warhola ili Michelangela?
U novoj predstavi Hrvatskog narodnog kazališta Zadar “I to je ljubav” glumiš homoseksualca. To i nije baš popularno među glumcima u Hrvatskoj, kako si reagirao kada si dobio ulogu?
– Bio sam jako sretan. Bila mi je velika čast zaigrati s Jasnom, Mirkom i Zlatkom. Igrati u komadu jednog od najboljih svjetskih pisaca koji je dobio Tony award 2002. godine pa i sama činjenica da je riječ o hrvatskoj praizvedbi, prihvatio sam ulogu objeručke. To što je Robert homoseksualac (ili možda čak i nije) meni nije predstavljalo problem, čak naprotiv. Shvaćam ljude koji se boje takvih uloga, treba to znati iznijeti. Ali živimo u 21. stoljeću i ovo mi je pitanje pomalo i smiješno!
Bilo bi dobro da je smiješno, no živimo u homofobnoj državi. Evo nedavno je hrvatski glumac koji glumi u sapunicama, Ivan Herceg, izjavio da nikada ne bi glumio sotonu i homoseksualca, izazvavši svojom izjavom brojne kritike, najprije među LGBTQ udrugama, a onda i dijelu javnosti. Kako to komentiraš?
– Ne poznajem tog čovjeka, nisam nikad čuo za njega pa ne mogu ništa reći. To znači da bi odbio igrati jednog Warhola, Michelangela, Teslu, Da Vincija ili Kaligulu.
Glumac Marin Knežević, pak, koji je svojedobno glumio homoseksualca u jednoj hrvatskoj sapunici, odustao je od glume u istoj jer nije mogao podnijeti zafrkanciju okoline. Kako je tvoja okolina reagirala na tvoju ulogu u predstavi “I to je ljubav” koja, barem kada je zadarska sredina u pitanju, i nije baš uobičajena?
– Sapunice očito gleda jedan određen profil ljudi. U kazalište (barem ja tako mislim) dolaze pametni i načitani ljudi željni dobre drame i prave glume, jedino od takvih ljudi spreman sam čuti kritiku i popričati o komadu. Družim se s ljudima koji imaju široke vidike, grozim se ograničenih.
O homoseksualcima i kozama
Mnogi su šokirani temom predstave, okosnicom radnje koja progovara o “ljubavi” između čovjeka i koze. Što misliš, zašto su se pojedinci šokirali?
– Predstava je pisana kao suvremena grčka tragedija, a koza može biti i metafora. Koza je jednako (a možda i manje) šokantna kao Antigona ili Medeja. Po nekim reakcijama mislim da mnogi uzvanici na premijeri nisu uspjeli shvatiti poantu te priče te su ostali na samoj površini. Bit svega nije u činjenici da je sin homoseksualac, a otac kozojebac. Komad “krije” mnogo više. Nadam se da su barem neki od očeva ili majki nakon premijere popričali sa svojim bližnjima. Udaljeni smo, bojimo se biti iskreni, trčimo za karijerom i obitelj kao institucija, nažalost, osuđena je na propast. Ja se nadam da sam igrajući Roberta barem nekog u publici naveo na razmišljanje. Volio bih da je neki otac nakon predstave razgovarao sa svojim sinom. Možda o životu, možda o seksualnosti ili barem o danu u školi.
Jasna Ančić je nakon premijere izjavila da ne razumije zašto ljudi predstavu proglašavaju šokantnom kada se takve stvari događaju tek nešto dalje od grada u Ravnim kotarima i svi to znaju i prešućuju? Slažeš li se, smatraš li da je riječ o licemjerstvu, o potrebi većine ljudi da se pokažu pristojni, civilizirani, humani, da reagiraju onako kako smatraju da je društveno prihvatljivo, da se “šokiraju” i onda kada se tako zapravo i ne osjećaju?
– Siguran sam da toga ima oko nas. Pogotovo u nekim sredinama zadarskog zaleđa. Jedan čovjek koji je s nama radio na predstavi je rekao da poznaje jednog čovjeka o kojem kruže takve priče. Zezao se da će ga dovesti na predstavu.
Teatar treba “probijati” granice, preispitivati društvo, njegova je svrha zapravo progovarati o temama o kojima se i ne priča puno. Gdje je granica, postoji li uopće granica, što ti misliš, postoje li tabui u teatru?
– Zadarski teatar je, barem po meni, uvijek do sada radio pitke predstave koje se sviđaju većini. Pritom ne mislim ništa loše. Kazalište je tek osnovano i tek je počelo stvarati svoj identitet. Vi kada idete u neko zagrebačko kazalište već točno znate kakav vas tip predstave očekuje u svakom od njih. Svaki od njih ima svoj stil. U Gavellu će na primjer otići neka baka i djed, a u Exit neki mladi urbani par. Jako je teško složiti repertoar za jednu malu sredinu s dva glumca, repertoar za mlade i stare, za konzervativne i liberalne, a još pritom predstavu koja će se svidjeti svima. To i ne treba biti cilj zadarskog kazališta. S kozom smo probili granice, a na društvu je da se preispita i odluči što želi gledati!
Kazalište razbija tabue
Gdje su tvoje granice, postoji li neka crta iza koje ne bi išao, neke teme u koje ne bi bio spreman “ući”, nešto što ne bi bio spreman odglumiti?
– Mislim da ne postoji neka tema koja bi me mogla odbiti. Svaka tema, ako je dobro napisana i razrađena, izazov je. Ne bojim se niti jedne teme, svaki projekt je izazov. Bojim se samo loše napisanih tekstova i uloga.
Bi li skinuo u potpunosti na sceni za potrebe uloge?
– Razgovarao bih s redateljem. Morao bi mi navesti bar tri dobra razloga za to. Kad radim na projektu, pod broj jedan, uvijek postavim sam sebi pitanje: tko je taj netko drugi i koji je njegov cilj? Kakvu ću poruku poslati gledatelju? Ne bih to napravio u nedostatku nečijih ideja. Najlakše je na sceni skinuti odjeću sa sebe, a najteže otvoriti dušu, skinuti masku i biti iskren, te pritom sve to dobro i odglumiti.
Zoofilija kao tema je svakako rijetkost na kazališnoj sceni. Što misliš, koje su još teme neispričane, koji tabui zapostavljeni u teatru danas u Hrvatskoj? Ima li ih uopće?
– Dalibor Matanić se također bavio zoofilijom u svom filmu “Kino Lika”. Tada su se mnoge udruge “digle” na noge oko toga pa to i nije neki novi tabu. O zoofiliji osobno mislim sve najgore i smatram to poremećajem. Volim životinje i držim da one imaju dušu i osjećaje. U našoj predstavi nema nikakvih eksplicitnih scena i sve je prikazano s mjerom, tu nema nikakve vulgarnosti. A kazalište je svakako tu da razbija sve tabue. Sigurno ima nekih novih zanimljivih tema koje će doći na repertoar.
Što bi ti rado vidio na “daskama koje život znače”, što bi ti da imaš priliku režirati postavio na scenu?
– Eto, prije nekoliko dana imao sam premijeru nove predstave, a već sam sutradan počeo raditi na novom komadu sa svojim kolegama Ivanom Begović i Boškom Habušom. Dugo vremena želim raditi Krležinog “Adama i Evu” i, evo, napokon mi se to i ostvarilo. Moja mentorica, Jasna Ančić, odlučila me nagraditi pa ću u sklopu naše kazališne radionice prvi put režirati komad. Radi se o Krležinoj drami s vječnom temom o muško-ženskim odnosima.
Još sam na početku
Od našeg posljednjeg intervjua je prošlo nešto više od godinu dana. Što se promijenilo u tvom životu od tada, što si kao glumac, a onda i kao osoba naučio?
– Promijenilo se puno toga. Napravio sam nekoliko zanimljivih uloga. Naučio sam da je rad na sebi najvažniji u ovom poslu. Upoznao sam puno divnih ljudi, bio na brojnim gostovanjima. U zadnjih godinu dana radio sam na četiri nova kazališna projekta: “Buža”, “Teštament”, “Stoše od Foše” i “I to je ljubav”. Tri predstave su bile s HNK Zadar, a jedna s Teatrom Verdi. Uz to, privodim kraju i svoj album poezije.
Što te najviše ispunilo, koji projekt?
– Svaki projekt na svoj način. Svaki nosi nešto drugo, što je i čar glumačkog posla. Svakim zadnjim projektom sam uvijek najzadovoljniji.
Jednom si mi rekao da nema boljeg zanimanja na svijetu od glumačkog. Držiš li i dalje da je to tako?
– Naravno da tako i dalje mislim.
Zašto?
– Kazalište me u potpunosti ispunjava i to jedino što znam i želim raditi.
Je li teško, imaš li i dalje tako puno entuzijazma kao na početku?
– Ja smatram da sam još na početku. Iza mene je tek prva veća ozbiljnija uloga. Držim da čovjek nikad ne treba izgubiti entuzijazam, a pogotovo glumac.
Postoje li glumci čijem se radu diviš, čijim bi stopama rado krenuo?
– U Hrvatskoj ima puno glumaca kojima se divim. Krešimir Mikić i Livio Badurina su mi dva najbolja hrvatska glumca. Od žena Jasna, Senka Bulić i Alma Prica.
Opterećeni sutrašnjicom
Gdje sebe vidiš kroz koju godinu, u teatru, na filmu ili možda kakvoj sapunici?
– Ne opterećujem se mišlju gdje ću biti sutra. Nedavno sam čitao jednu zanimljivu knjigu jednog karizmatičara koji je rekao da je današnje društvo bolesno jer je zaokupljeno s onim što će “sutra”. Dan još nije ni završio, a već se pitamo: što ćemo sutra jesti, gdje ćemo ići, što sve trebamo napraviti? Ja se ne opterećujem s tim “sutra”, živim za svaki trenutak i ne mogu odgovoriti na pitanje gdje će me sutra život odnijeti.
Vjerujem da ipak imaš neke planove, želje, neke uloge koje bi volio glumiti?
– Trenutačno razmišljam samo o Krleži i o “Adamu i Evi”. O dramskim likovima, novoj ulozi koja ima tri reinkarnacije i tri funkcije. To je nešto o čemu sam sanjao.
Mnogi glumci razmišljaju o inozemstvu?
– I ja, no samo privatno. Planiram otići na put. Sad kada malo zatopli, otići ću nekoliko dana na odmor izvan Hrvatske, vjerojatno u Italiju. A što se tiče karijere vani, to je jako teško. Kada bih imao više novca, priuštio bih si nekakvu kazališnu ili filmski radionicu, to bi bilo jako lijepo. A ovo ostalo, teško je i ovdje, a kamoli vani!
Pratiš li kolege, pratiš li što se događa na kazališnoj sceni u Hrvatskoj. Što si u zadnje vrijeme gledao, što ti se posebno svidjelo i zašto?
– U ovih dva mjeseca bio sam jako zaposlen, radio sam paralelno dva projekta. Prošle godine sam više lutao po metropoli i pogledao skoro sve bolje predstave. Ove godine puno manje. Izdvojio bih svakako “Balon” Mate Matišića, po meni jedna od najboljih predstava ikad, i naravno našu kozu.
Vidim da puno radiš, stigneš li se odmoriti, opustiti? Kada se ugase reflektori, čime se bavi mlada zadarska glumačka zvijezda?
– Odmaram se i opuštam na sceni, a kad se ugase reflektori, volim otići u prirodu, neko mirno mjesto ili na neki put. Knjiga, film, dobri ljudi i glazba… sve to me veseli i opušta.
Nemjerljive zasluge Jasne Ančić
* Može li glumac profesionalno stasati i bez akademije?
– Danas sve teže, jako je puno glumaca s akademijom koji ne rade svoj posao. Radim na svojoj profesionalizaciji, tako da se ne bojim. Za sada radim puno više nego većina profesionalnih glumaca mojih godina. Pet projekata na godinu je više nego dovoljno.
* Što je ono najvažnije što je tebe glumački “oblikovalo”, glumačke radionice, sam rad u teatru ili osobni mentor?
– Puno toga sam naučio gledajući predstave i filmove, a ponajviše sam naučio od svoje mentorice Jasne Ančić. Glumačka radionica je za mene nešto najbolje što se dogodilo u gradu. Kroz nju je prošlo više od tridesetak ljudi. Neki su na akademiji, a neki tek planiraju. Dobro je imati nekog tko će vas uputiti. Bitan je talent, no isto tako na puno toga se mora raditi. Pokret, govor, geste. Sve se to uči.
* Za svoje si glumačke izvedbe dobio brojne komplimente, osjećaš li potrebu da nekog posebno istakneš, neku osobu koja ti je pomogla, bila uz tebe ili te samo nadahnula?
– Najveću podršku doma mi pruža moja teta Nada koja je uvijek uz mene. S njom često pričam o onome što radim i ona je moj najveći kritičar. Ali najveći “krivac” je Jasna. Nju sam prvi put upoznao na audiciji za “Tisuću i jednu noć” prije nekoliko godina. Od naše prve predstave “Vrijeme je za komediju”, ona je velika podrška, ne samo meni, nego mnogima iz radionice. Ona je prije svega dobar prijatelj, a onda i izvrstan mentor.
Granica između javnog i privatnog
* Smatraš li da bi se glumac probio da treba “prodati” i samog sebe, ne samo znati glumiti, već javnosti ponuditi “kompletan” proizvod – imidž, pojavljivati se u medijima, graditi javnu sliku od sebi?
– Glumac treba stvoriti svoj imidž i biti prepoznatljiv, drugačiji; imati svoj način interpretacije, gard i sve ostalo, to ljudi cijene. U medijima se isključivo pojavljujem da bih promovirao ono što radim, da bih prezentirao mladu kulturnu scenu grada. Držim do svoje privatnosti i ne bih je baš pod svaku cijenu dijelio sa svakim.
* Nije li to nužno s obzirom da je vas glumaca sve više, a posla malo, pogotovo u krizi, nije li to neminovnost vašeg zanata?
– Ne mogu reći da mi ne laska kada se nađem na listi Zadarskog lista najbolje odjevenih u gradu, ili kada me neki novinar pita za mišljene o nečem nevezano za kazalište i glumu. Uvijek ću promovirati kazalište i svoje predstave. Ako imam nešto pametnog podijeliti s publikom, rado ću to napraviti, ali privatni život nastojat ću zadržati samo za sebe.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Županija
NEPRAVOMOĆNO