Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Četvrtaši iz »Budinića« u nastavi na daljinu stihovima zakoračili u prošlost domovine Hrvatske

14.04.2020. 09:53


 Učenici 4. d OŠ Šime Budinića iz Zadra ovih tjedana, između ostalih sadržaja, iz nastave prirode i društva, uče o prošlosti domovine Hrvatske. Postavilo se pitanje kako najbezbolnije, bez fizičkog prisustva učitelja, bez mogućnosti socijalnih oblika rada, suradničkog učenja, rada u skupinama i rada u paru, te bez sudjelovanja na izvanučioničkoj i terenskoj nastavi, usvojiti planirane sadržaje iz prošlosti domovine Hrvatske. U nastavi na daljinu proveden je planirani projekt pod nazivom »Korak u prošlost domovine Hrvatske«.


Zlatni trokut na velikom testu
Na najneobičnije i razne načine pokušava se omogućiti nastavni proces. Zlatni trokut, učitelj – učenik – roditelj, na velikom je testu. Svi se snalaze kao nikada do sad. Nastava je krenula u punom virtualnom zamahu. Postoje različiti modeli organizacije nastave na daljinu, ali i njezine realizacije. Posebno je stavljen naglasak da se u najvećoj mogućoj mjeri potiče aktivnost učenika i da mu se u tome procesu učenja pruži dovoljna podrška i temeljni materijali za učenje. Važno je davati jasne upute kako istraživati temu i stvarati vlastite kreacije.
Učilo se o dolasku Hrvata u današnju domovinu, Hrvatima u doba narodnih vladara, kulturi starih Hrvata i kulturno-povijesnim spomenicima toga razdoblja. Izrađivani su materijali za učenje na daljinu, sadržajni word dokumenti, prezentacije, audio prezentacije. Porukama, preko zajedničke viber grupe, dodatno su se objašnjavali zadaci i davale upute za obavljanje potrebnih aktivnosti. Učenici su, uz udžbenike, radne bilježnice i nastavne listiće, upućivani na različite izvore znanja kojima mogu brzo i lako pristupiti. Znanje se razmjenjivalo putem digitalnih nastavnih materijala, video lekcija, koristile su se brojne poveznice i linkovi preko kojih se sudjelovalo u kvizovima znanja i rješavanju križaljki. Vrtio se čudnovati kotač s brojnim pitanjima i odgovorima, a što je najvažnije, uz igru se učilo i usvajalo potrebno nastavno gradivo. Učenici su ponavljali, istraživali, čitali, pisali, stvarali uz kontinuiranu suradnju, praćenje i podršku učiteljice i roditelja. Zlatni trokut je funkcionirao, očekivani ishodi učenja su se lagano ostvarivali. Znamo da je za kvalitetu obrazovnog procesa nužna usklađenost planiranih ishoda (u terminima razine kognitivnih procesa i vrsta znanja) s načinom poučavanja i vrednovanja njihove ostvarenosti. Dobro određeni ishodi učenja stoga predstavljaju osnovu za razvoj strategija poučavanja, učenja i provjere naučenog. Kako bi se lakše usvojili zahtjevni sadržaji iz prirode i društva o prošlosti domovine Hrvatske uspostavljena je i interakcija nastavnih sadržaja s hrvatskim jezikom i likovnom kulturom.


Dragocjeni kamen hrvatske pismenosti
U nastavi hrvatskoga jezika učenici su razvijali čitateljsku pismenost i analizirali odlomak iz knjige »Sunčeva djeca« s ciljem uočavanja teme i opisa u proznom tekstu kao i definiranja pojma legenda. Razvijali su informacijsku pismenost i razmjenjivali znanje putem digitalnih nastavnih materijala čitajući slikovnicu »Hrvatska bajka« na zadanoj poveznici. U pričama »Kultura starih Hrvata« istraživali su kakav su narod Hrvati, gdje su nekada živjeli, čime su se bavili, u kakvim su kućama živjeli, kako su se odijevali. Pomoću audio prezentacije saznali kako su stari Hrvati prije pokrštavanja vjerovali u drevna slavenska božanstva, no danas se o tome vjerovanju malo zna jer praslaveni nisu imali pisma te svoju vjeru nisu mogli zapisati.
Postavljeno je pitanje koliko sav zajednički trud i rad imaju uspjeha. Hoće li projekt »Korak u prošlost domovine Hrvatske« polučiti rezultate? Odgovor je sinuo, poput munje, jednoga dana nakon aktivnosti koje su učenici dobili iz hrvatskoga jezika. Već duboko uronjeni u likove, događaje i kulturno-povijesne tragove hrvatskoga naroda, učenici su dobili zadatak napisati činkvinu posvećenu Bašćanskoj ploči. Podsjetimo činkvina se piše na sljedeći način: 1. stih – 1 imenica; 2. stih – 2 pridjeva; 3. stih – 3 glagola; 4. stih – 4 riječi koje izražavaju osjećaje za zadanu temu; 5. stih – 1 riječ koja sažima bit teme. Stizale su pjesme jedna za drugom, napisane u bilježnicu. Stizale su činkvine, jedna snažnija od druge, pjesme, posvećene Bašćanskoj ploči, dragocjenom kamenu hrvatske pismenosti. A, sad je na nama čitateljima procijeniti uspijevaju li učenici četvrtog razreda OŠ Šime Budinića učiti, biti kreativni i stvarati na daljinu.




Jadranka Dunatov, mag. prim. educ.