PUTNIČKE AGENCIJE U PROBLEMIMA Vaučeri slamka spasa, ali bez jamčevine ne vrijede

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
NEKI OSIGURAVATELJI BJEŽE OD POSLOVA
Voditeljica turističke agencija Sonja Lovrentjev ističe da agencije neće moći početi s poslom jer veliki broj osiguravatelja bježi od izdavanja obaveznih jamčevina zbog velikog rizika. U takvim okolnostima agencije neće moći ugovarati aranžmane
Zadarski list/Arhiva
Svako putovanje mora biti pokriveno jamčevinom, bez nje agencije ne mogu dogovarati paket-aranžmane

Putničke agencije počele su osjećati utjecaj situacije s koronavirusom već tijekom siječnja i veljače. Odlukom od 19. ožujka službeno su prestale s radom, a već u prvom koraku popuštanja mjera bile su među onim djelatnostima koje otvaraju svoja vrata, i to u prvom krugu popuštanja protupandemijskih mjera.

No, u agencijama podsjećaju kako su službeno dobili dopuštenje za rad u uvjetima zabrane okupljanja na javnim mjestima, zatvorenih ugostiteljskih i smještajnih objekata, dok je bila na snazi zabrana napuštanja mjesta prebivališta i zatvoreni granični prijelazi.

Pandemija sve mijenja

- Izuzev turističkih agencija koje preprodaju smještajne kapacitete za pojedinačne goste, sve druge su onemogućene raditi. Daljnjim popuštanjem mjera, dok su se brojna poslovanja pokrenula u više ili manje ograničenim uvjetima, putničke agencije su ostale otvorenih vrata poslovnica i bez ikakve mogućnosti rada. Putničke agencije već više od dva mjeseca ne ostvaruju nikakve prihode, eventualno je tu i tamo koja akontacijska uplata koja će u konačnici vjerojatno morati biti vraćena, i ne postoje nikakvi izgledi da će putničke agencije uskoro početi prihodovati, ukazala nam je Sonja Lovrentjev, voditeljica jedne turističke agencije, opisujući u kakvoj je situaciji ovaj dio turističkog sektora, te dodaje i kako je jedan od velikih problema u poslovanju putničkih agencija otkazivanje ugovora o putovanjima riješen uvođenjem moratorija na otkaz ugovora od 180 dana i mogućnošću izdavanja vaučera.

- To je od iznimne važnosti jer putnici uplaćuju akontacijski, dakle unaprijed, putovanja, a potom putničke agencije tim novcima uplaćuju depozite kod hotelijera, prijevoznika i raznih institucija, veli Lovrentjev, navodeći i da su se agencije ujedno našle u situaciji da moraju svojim klijentima objasniti da im nemaju od kuda vratiti novac. Slamka spasa, koja bi trebala većinu agencija spasiti bankrota ili stečaja je i sustav vaučera za nerealizirana putovanja. Međutim, kako sada stvari stoje, prema prijedlogu pravilnika o vaučerima ispada da s njima neće sve ići tako jednostavno. Naime, u agencijama ukazuju kako se predlaže da vaučeri budu pokriveni osiguranjem jamčevine.

- To je sasvim normalno i logično, dapače i inače sva putovanja trebaju biti pokrivena osiguranjem jamčevine. To je polica osiguranja koja se sklapa u trajanju od jedne godine. Ono što nije nimalo normalno niti logično je da od kad je krenula situacija na svjetskoj razini s konoravirusom osiguravajuće kuće više ne žele izdavati tu vrstu osiguranja, i to iz vrlo jasnog razloga. Naime, kažu da je rizik prevelik. Konkretno, sve veće osiguravateljske odustale su od izdavanja polica osiguranja jamčevine. U slučaju da putničke agencije izdaju vaučere za putovanja bez valjane police spomenutog osiguranja, posluju protivno Zakonu i za to su predviđene kazne od pet do 30 tisuća kuna za agenciju, plus od tri do deset tisuća kuna za odgovornu osobu unutar pravne osobe.

Raditi ili poštovati zakon

- Mi u agencijama u takvoj situaciji imamo mogo pitanja, hoće li vaučere moći izdavati samo one putničke agencije koje imaju trenutno valjanu policu osiguranja jamčevine, što ukoliko za vrijeme izdavanja vaučera agencija ima valjanu policu osiguranja, no ona prestaje važiti u novom terminu putovanja, mogu li nadležna tijela urgirati u ovoj situaciji i postići dogovor s osiguravajućim kućama? Koliko mi je poznato, u Danskoj takvu jamčevinu preuzima država pa je pitanje i može li samo Ministarstvo turizma ili neko drugo tijelo jamčiti za agenciju, pita se Lovrentjev.

- Željela bih naglasiti kako putničke agencije, uz to što zapošljavaju stotine djelatnika, direktno i indirektno upošljavaju brojne druge djelatnosti, kazala je Lovrentjev, zaključivši kako ispada da su putničke agencije ostale pred odabirom hoće li raditi suprotno zakonu ili uopće neće raditi.

Na upit što će biti s vaučerima s obzirom na ove okolnosti, u Ministarstvu turizma odgovorili su kako je prema zakonu organizator putovanja dužan za svaki paket-aranžman osigurati jamčevinu za slučaj nesolventnosti kod društva za osiguranje ili banke u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi ugovornici Europskog gospodarskog prostora, a jamčevina može biti u obliku police osiguranja ili bankarske garancije. Uz ostalo, dužan je, prije nego što se putnik obveže bilo kojim ugovorom o putovanju u paket-aranžmanu ili bilo kojom odgovarajućom ponudom, putniku pružiti i odgovarajuće standardne informacije, između ostalog informaciju da turistička agencija ima zakonom propisanu osiguranu jamčevinu za naknadu putnikovih plaćanja i osiguravanje repatrijacije putnika u slučaju da postane nesolventna. U Ministarstvu podsjećaju i da u ugovoru mora stajati i naziv osiguravatelja - društva za osiguranje ili banke kod kojih je osigurana jamčevina i druge podatke potrebne za aktiviranje jamčevine.

Ministarstvo ne jamči

- Iz navedenog proizlazi da organizatori prilikom davanja predugovornih informacija i sklapanja ugovora o putovanju u paket-aranžmanu, ali i izdavanja vaučera, moraju imati osiguranu jamčevinu za slučaj nesolventnosti, a osim police osiguranja, jamčevina može biti i u obliku bankarske garancije. Turistička agencija za cijelo vrijeme poslovanja mora imati osiguranu jamčevinu za slučaj nesolventnosti, no s obzirom na važeće odredbe Zakona o pružanju usluga u turizmu, turističke agencije moraju kroz ugovorne odnose osigurati jamčevinu s osiguravajućim društvima ili bankama te Ministarstvo turizma odnosno drugo tijelo ne može jamčiti za poslovanje turističkih agencija, zaključili su u resornom Ministarstvu.

Pravilnik kojim se definiraju vaučeri očekuje se već ovih dana. Tomislav Fain, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA), kazao je kako nekoliko osiguravajućih kuća i dalje izdaje jamčevine te istaknuo obavezu da svi paket-aranžmani budu pokriveni. Inače, iz UHPA-e su početkom tjedna objavili kako traže produljenje Vladinih mjera s obzirom da se agencije nalaze u iznimno teškoj situaciji.

- Dok je s jedne strane turistički promet u potpunosti stao, priljev na poslovne račune turističkih agencija ravan je nuli. ne da su nam prihodi smanjeni, nego ih nema, a strah je i kočnica svih budućih planova. S druge strane je na agencijama sva odgovornost prema putnicima. Izostanak podrške i mjera potpore će nažalost za mnoge turističke agencije značiti i prestanak rada, istaknuo je predsjednik UHPA-e te naveo kako prema optimističnim procjenama, agencije neće moći osigurati likvidnost do ljeta 2021. Inače, u Hrvatskoj ima oko dvije tisuće turističkih agencija.

 

Mjesečno bankama i do 50 tisuća kuna

Očuvanje radnih mjesta glavni je, ali ne i jedini problem s kojim se turističke agencije susreću pa su u UHPA-i naveli kako i dalje inzistiraju na otpisu svih javnih davanja kao i na odgodi kredita i leasinga bez dodatnih naknada. Naime, primjenom moratorija banke i leasing kuće nisu se odrekle svojih naknada što mjesečno kod pojedinih agencija doseže iznos od 10 tisuća kuna naknade leasing kućama te čak do 50 tisuća kuna bankama.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno