Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Umjetnost je nužna i čini nas ljudima

14.06.2021. 11:12


Svečano otvaranje bilo je u, nakon dugo vremena za javnost otvorenoj, crkvi sv. Krševana, gdje je ansambl za ranu glazbu Antiphonus pod ravnanjem Tomislava Fačinija izveo djela majstora polifonije Bacha i Monteverdija, uz domaće stare majstore Cecchinija, Jelića, uz poseban naglasak na Magnificat iz zbirke psalama Damjana Nembrija – koja je skladana u vrijeme dok je Nembri bio prior crkve sv. Krševana, čime se na najljepši način obilježio povratak u ovaj prostor iznimne arhitekture i akustike.


Slavljenik Beethoven
U Zadru je premijerno nastupao riječki virtuoz koji se nakon pariških godina skrasio u Valenciji, Goran Filipec, s virtuoznim programom Lisztomania & Bersomania, potom je održan koncert Bee250ven | Klavir & puhači, kojom su prigodom ugledni i višestruko nagrađivani hrvatski glazbenici i njihov slovenski gost s profesurom zagrebačke Muzičke akademije, kornist Boštjan Lipovšek, izveli program slavljenika Beethovena.
U siječnju su proslavljeni i međunarodno priznati hrvatski umjetnici, bas-bariton Krešimir Stražanac i pijanist Danijel Detoni, izveli najpoznatiji i najizazovniji ciklus u povijesti solopopijevke, Zimsko putovanje Franza Schuberta. U veljači se nakon dugo vremena u zadarsku koncertnu sezonu vratio Zagrebački kvartet s dva remek-djela češkoga romantičara Antonína Dvořáka. Pridružila im se Lucija Brnadić na violi, Zadranka koja živi u Zagrebu, gdje djeluje u Zagrebačkoj filharmoniji.
Najuzbudljiviji klasični gitarist današnjice, Čeh Pavel Steidl, na svojoj zadarskoj premijeri u ožujku predstavio se izvedbama djela skladatelja za gitaru 19. stoljeća, koje su ga proslavile diljem svijeta, dok je u travnju istaknuti hrvatski pijanist mlađe generacije Marijan Đuzel izveo tri posljednje Beethovenove sonate, nastale kada je skladatelj, iako već potpuno gluh, bio na vrhuncu kreativne moći i u to vrijeme skladao neka od svojih najvećih djela, primjerice Devetu simfoniju.


Glazbeni i životni par
Glazbeni i životni par Marija Kuhar Šoša i Mario Šoša u svibnju su imali iznimno zanimljiv program s prijelaza 19. u 20. stoljeće: pjesme kasnog romantičara Richarda Straussa, skladatelja španjolskog nacionalnog stila Enriquea Granadosa, Splićanina mediteranskog zvuka Josipa Hatzea te Ivane Lang, prve hrvatske skladateljice nakon Dore Pejačević.
Za kraj sezone Miroslav Tadić, koji je 1997. u izboru časopisa Guitar Player osvojio titulu jednog od 30 najradikalnijih i najindividualnijih gitarista na svijetu, u Zadar je doveo suradnika svjetske reputacije. Markus Stockhausen, njemački trubač i skladatelj, poznat je po svojem stilu na granici jazza i avangarde, a važnije glazbene suradnje ostvario je uz svojega oca Karlheinza, jednoga od najvažnijih i najkontroverznijih skladatelja 20. stoljeća. Bio je to prvi nastup tog dueta u Hrvatskoj.
Ciklus Bersa nazvan je po jednome od najvažnijih skladatelja koji su djelovali u Zadru, čije ime nosi zadarska Glazbena škola. Obuhvaća koncerte u suradnji sa zadarskom Glazbenom školom Blagoje Bersa, kako bi se profesorima i učenicima Škole omogućilo predstavljanje široj publici i potaknulo na nove projekte i suradnje te da bi se pratio razvoj bivših učenika Škole koji pohađaju glazbene akademije u zemlji i inozemstvu. Ove sezone održana su dva koncerta: Bivši učenici – budući kolege, koncert studenata proizišlih iz Glazbene škole Blagoje Bersa održan je 2. studenog, a koncert profesora Glazbene škole Blagoje Bersa pod nazivom Zadru na dar 25. studenog.




Veličanstven početak ciklusa Zadarskog komornog orkestra
U ovoj sezoni Zadarski komorni orkestar nastupio je ususret svojoj šezdesetoj obljetnici. Praizvedba Kuljerićeva Silbenskog tanca, Bartókovi Rumunjski plesovi i slavljenik Beethoven u Trećem koncertu za klavir i orkestar, uz sjajnu solisticu Martinu Filjak, bili su veličanstven početak ciklusa Zadarskog komornog orkestra u crkvi sv. Krševana.
Uz praizvedbu skladbe Marka Slavičeka, hrvatskoga skladatelja i arhitekta koji živi u Berlinu te proučava spacijalnu i spektralnu glazbu, slušala su se djela glazbenih velikana 20. stoljeća – Engleza Benjamina Brittena i Nijemca koji je odrastao u Rusiji Alfreda Schnittkea, kao i klasik hrvatske glazbe, Odakovu Passacagliu neobaroknog ugođaja. Prvi put orkestrom je ravnao hrvatski dirigent s minhenskom adresom Darijan Ivezić, uz solisticu Alinu Gubajdulinu, Moldavku koja živi u Hrvatskoj.
U sklopu programa koji obilježava tridesetogodišnjicu smrti velikoga hrvatskog skladatelja Borisa Papandopula, zadarskoj publici predstavio se prvi kontrabasist Minhenske filharmonije, Poljak Slawomir Grenda. Orkestrom je ravnao hrvatski dirigent, violončelist i pedagog Pavle Zajcev.
Za najmlađe je uspješno realizirana izvedba Petra i vuka Sergeja Prokofjeva.


Intimni jazz događaj
Valja naglasiti i sve popularniji cikus Klub u Kneževoj, u kojem je, kao uvod u sezonu, 2. 10. održan koncert Mary May, trenutno najsnažnije domaće kantautorice. U sezoni je nastupila i Lana Janjanin, jazz pjevačica i pijanistica s bečkom diplomom te svestrani Robert James Hudulin, koji je uglazbio Kolajnu Tina Ujevića.
– Posebno mi je drag taj ciklus, otvaramo vrata i drugim žanrovima. Konačno smo realizirali neke davne želje, došla nam je Mary May i njen fantastični bend. U crkvi sv. Nikole dogodila se neka posebna energija. Lana Janjanin, »superwomen«, omogućila nam je jedan pravi intimni jazz događaj. Riječ je o skladateljici, pijanistici i pjevačici, kao i organizatorici jazz događanja. Veoma sposobna, sjajna umjetnica koja je odsvirala inspirativan koncert. I treći je bio Hudulin, mješavina Olivera Dragojevića, Eltona Johna i Nicka Cavea, to je vanserijski umjetnik koji je već bio u Zadru, za njega ćete još itekako čuti, ističe Ivković.
– Teško je opisivati svoje stvaralaštvo, ali ako bih morala to sažeti u jedan kratak opis, rekla bih da je na mojim koncertima uvijek emocija u prvom planu. Tematika mojih pjesama, a i onih koje obrađujem, gotovo je uvijek ljubavna, a nerijetko melankolična i »baladična«. Zadrani su malo upoznali moj opus, ali i čuli moje aranžmane i interpretacije dragih mi pjesama, rekla je Lana Janjanin.


Prepoznata vrijednost beatboxa
Ciklus Mladi u Kneževoj donio je natjecanje Kneževa unplugged: Bee250ven u kojem je pobijedio beatboxer Filip Rušin, a u prosincu Beethovenove sonate u izvedbi Gordane Pavić, zadarske pijanistice koja živi u Šibeniku, u veljači koncert Mihovila Buturića i Martina Krpana.
Filipu Rušinu su ove godine, zbog svima znanih razloga, otkazivani nastupi pa ga je posebno veselila i motivirala pobjeda na natjecanju »Kneževa unplugged: Bee250ven«.
– Presretan sam, ali i iznenađen što je žiri prepoznao vrijednost beatboxa unatoč ustaljenim oblicima glazbe. Ljudi obično misle da sam komičar, zaboravljaju se elementi umjetničkog izražavanja, ali nisam klaun na pozornici, upozorio je šaljivo Rušin.
Zadarski orguljaš Mihovil Buturić te zagrebački violinist Martin Krpan u ožujku su se predstavili zanimljivim programom u kojem se ističu tri djela hrvatskih autora.
– Koncert kojim zatvaramo sezonu uvijek je koncert kojim se otvaramo i prema široj publici. Lani su nam došli Božo Vrećo i Edin Karamazov, to je nešto na što sam osobito ponosna budući da je riječ o njihovom prvom zajedničkom nastupu uopće, a ne u Zadru. A ove godine koncertnu sezonu zatvaraju njemački trubač Markus Stockhausen i Miroslav Tadić. Miroslav Tadić je već sada neformalni počasni građanin Zadra, zadarska publika ga obožava. Znamo da će i ovaj put biti čarobno jer je on fantastičan umjetnik, fantastičan čovjek. I ovaj koncert ima atribut ekskluzivnosti. Naime, Markus i Miroslav dugo nisu zajedno nastupali. Zatim, mjesecima nitko od njih nije ni pojedinačno nastupao uslijed epidemioloških mjera, otkriva Ivković zanimljive podatke iz svijeta glazbe također okovanog epidemiološkim mjerama.


Posebno duhovno iskustvo
Kako ističe, mnogim je glazbenicima taj zadarski koncert bio prva prilika da nastupaju nakon dulje stanke i osjetio se pozitivan naboj i posebna komunikacija između publike i izvođača.
– Čak i kad nas je bilo malo, u laboratorijskim uvjetima, to nipošto nije umanjilo doživljaj koncerta, dapače, to je bilo posebno duhovno iskustvo. Shvatili smo koliko nam je umjetnost nužna, koliko je značajna i čini nas ljudima, ističe Ivković.
Sve u svemu, Koncertni ured odlično je zaplesao i zasvirao s epidemiološkim mjerama, a Ivković za to zahvaljuje upravo publici na strpljenju.
– Još prošle godine su dolazili ljudi iz čitave Hrvatske i susjedstva na koncert Karamazova i Bože Vreće. Interes je bio tolik da smo dvaput organizirali događanje, potvrdili smo već tada da smo dobri organizatori, kazuje Ivković i najavljuje otvaranje Glazbenih večeri u Sv. Donatu što će opet prenositi HTV3.
Kako zaključuje Ivković, postavili su epidemiološki standard, mediji su bili zatrpani slikama s Foruma u kontekstu poštivanja mjera, razmaka i slično.


Antologija hrvatske zborske glazbe
U okviru nedavno održanog 12. Međunarodnog natjecanja pjevačkih zborova Zadar, u petak, 21. svibnja 2021. predstavljena je Antologija hrvatske zborske glazbe. Inicijativa ovom izdanju potekla je iz dva izvora – s jedne strane da Međunarodno natjecanje pjevačkih zborova, ove godine održano u skromnijem izdanju putem video snimki i livestreama, održi kontinuitet i iza sebe ostavi trajnu vrijednost, a s druge označava početak izdavačke djelatnosti Koncertnog ureda Zadar, male ali agilne ustanove koja stoji iza organizacije kako spomenutog Natjecanja, tako i Glazbenih večeri u Sv. Donatu, bogate zadarske koncertne sezone i drugih događanja.
Nakladnik Antologije je Koncertni ured Zadar na čelu s ravnateljicom Melitom Ivković. Urednica je Jasenka Ostojić, dirigentica i redovita profesorica na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu. Stručni suradnici na izdanju su: Lucija Siruček (notograf), Antonio Oštarić (prijevod na engleski jezik), Marta Brkljačić (prepjev na engleski jezik), Rosanda Tometić (lektura) i Hrvoje Bazina (grafičko oblikovanje). Predgovor je napisao Tomislav Košta, umjetnički ravnatelj Međunarodnog natjecanja zborova u Zadru.
Izdanje se može kupiti u Koncertnom uredu Zadar, upitom na adresu [email protected] ili telefon 023 62 77 62.


Svečano otkrivanje spomen-ploče Franzu von Suppèu
Zadar je u 19. stoljeću imao bogat glazbeni život. U tadašnjem gradu od deset tisuća stanovnika djelovali su brojni skladatelji, instrumentalisti, pjevači, Filharmonijsko društvo, dirigenti, glazbeni kritičari i kroničari. U to je vrijeme u Zadru svoju mladost – od petog mjeseca života do sedamnaeste godine – proveo Franz von Suppè, jedan od najvećih operetnih skladatelja u povijesti.
Postavljanjem spomen-ploče zaokružio se niz aktivnosti koje su počele 2019. obilježavanjem dvjestote obljetnice njegova rođenja, izvedbom Misse Dalmatice, djela skladanog upravo u Zadru, kao i natjecanjem za mlade glazbenike i likovne umjetnike Kneževa unplugged, koje je za temu imalo Suppèov lik i glazbeni motiv.