Srijeda, 8. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

U Lenac se isplati ulagati

13.07.2011. 22:00
U Lenac se isplati ulagati


Čelnik zadarske brodarske kuće, kap. Ive Mustać, nije nikad krio da su zainteresirani da vremenom postanu i većinski vlasnici brodogradilišta u Martinšćici, no sada je teško prognozirati hoće li i kada Lenac prijeći pod većinsku kontrolu Zadrana


Drugom dokapitalizacijom  od gotovo 30 milijuna kuna,  zadarska Tankerska plovidba  primakla se na korak da postane većinski vlasnik brodogradilišta Viktor Lenac.  Čelni  čovjek zadarskog brodara kap.  Ive Mustać tumači da je ustvari  riječ o obvezi koju su Zadrani,  skupa s pulskim Uljanikom,  potpisali s Vladom 2007. godine kada su zajednički otkupili  državna potraživanja za 11 milijuna kuna. Time je ispunjen  glavni preduvjet za okončanje  stečaja u koje je ovo remontno  brodogradilište dospjelo četiri  godine ranije. Država je tada  Tankerskoj i Uljaniku prodala  370 milijuna kuna svojih potraživanja za već spomenutih  11 milijuna kuna, uz obvezu da  tijekom narednih pet godina  novi vlasnici Lenca moraju  uložiti 58 milijuna kuna.
– Ovom dokapitalizacijom s  naše je strane ta obveza u potpunosti ispunjena, kazao je  kap. Mustać.
Čelnik zadarske brodarske  kuće nije nikad krio da su u  Tankerskoj zainteresirani da  vremenom postanu i većinski  vlasnici brodogradilišta u Martinšćici, no u sadašnjem trenutku teško je prognozirati  hoće li i kada Lenac prijeći pod  većinsku kontrolu Zadrana.  Sam Mustać o tome nije ništa  konkretnije kazao, osim da s  ovih 29,7 milijuna kuna zasad  staju financijske injekcije Tankerske u Lenac. Treba podsjetiti da je Tankerska prije dvije  godine provela još jednu dokapitalizaciju ovog brodogradilišta u iznosu od 15 milijuna  kuna.
Dobit Lenca, minus  Tankerske
U vrhu Tankerske plovidbe  ulazak u vlasništvo Lenca ocjenjuju kao dobru poslovnu akviziciju. Lenac je, naime, i u  svojoj najgoroj krizi, kad je bio  na samom stečajnom dnu, uspijevao poslovati pozitivno.  Naravno da se nakon izlaska iz  stečajne agonije s novim vlasnicima u proljeće 2008. taj desetljećima građeni potencijal i  renome Lenca samo dodatno  potvrdio u financijskim bilancama na kraju godine. 
– Riječ je o vrhunskoj remontnoj kući na Mediteranu u  koju se itekako isplati ulagati,  zaključio je kap. Mustać podsjećajući kako Lenac svih proteklih godina ostvaruje dobit,  unatoč tome što je pomorsko  tržište itekako poljuljala globalna financijska i gospodarska  kriza.
Prošlu godinu, brodogradilište u Martinšćici uspjelo je  zaključiti sa 6 milijuna kuna  čiste dobiti. Prema najavama  predsjednika Uprave Lenca  Roberta Škifića, taj trend nastavio se i u prvom polugodištu  ove godine. O konkretnim  brojkama Škifić nije želio govoriti, uz objašnjenje da se još  uvijek radi financijsko izvješće  za prvih šest mjeseci, no da će  biti ostvaren “plus” – čelni čovjek Lenca nije se libio ustvrditi.
S druge strane,  Tankerskoj  plovidbi ova poslovna godina  nije dobro startala. Dok su  2010. godinu u Zadru zaključili  s 15-ak milijuna dolara dobiti,  prvi kvartal ove godine ovaj  domaći brodar bilježi minus od  oko 3 milijuna dolara.
Ovaj negativan trend nastavio se i u drugom kvartalu, doznajemo od Mustaća koji, ipak,  očekuje da će se situacija nešto  popraviti u drugoj polovini godine. Što se to dogodilo ove  godine, tim više što je 2010.  bila  teža za brodarsko tržište, Mustać objašnjava time da su lanjsku poslovnu godinu uspjeli “isplivati” zahvaljujući dobrim dugoročnim charterima svojih  tankera. Time su kompenzirali  nedostatak posla na slobodnom tržištu. No, vozarine su još  uvijek niske, pa tako Mustać  navodi primjer kako jedan  njihov aframax tanker trenutno  plovi za 5 do 6.000 dolara dnevnog najma dok bi realna cijena  trebala iznositi oko 25 tisuća  dolara.
Značajna ulaganja
Unatoč trenutnoj silaznoj  putanji u financijskom poslovanju, Tankerska na više strana  ima značajna ulaganja. Ove godine preuzeli su oko 37 milijuna dolara vrijedan tanker iz  3. maja, a u rujnu bi trebali i  drugi. Mustać kaže kako će sve  te svoje obveze uredno ispuniti.  Zahvaljujući unutarnjim rezervama i zalihama u Tankerskoj  očekuju da će prebroditi ovo  razdoblje niskih vozarina.  Međutim, kapaciteti brodskog  prostora daleko im pretežu u  korist tankerske flote. Osim u  3. maju, Zadrani trenutno imaju naručeno još dva tankera u  Koreji, koji bi im trebali biti  isporučeni 2013. i 2014. godine.
Posljedice krize brodara još  uvijek, posljedično, osjećaju i u  Lencu u kojem su, da bi mogli  uopće konkurirati na tržištu,  morali spustiti cijenu rada 20  posto. Dva Lenčeva doka konstantno su puna, o čemu svjedoči i činjenica da su neki remonti brodova morali biti “preseljeni” u lošinjski i kraljevički  škver. Ove godine u Lencu  još  nisu imali poslove na preinakama i konverzijama brodova,  što su financijsko daleko vredniji poslovi. Ovih dana, doznajemo od Škifića, treba stići  odgovor na dostavljene ponude  za dvije konverzije broda. U  pitanju je jedan talijanski i jedan nizozemski naručitelj, a  vrijednost tih poslova potencijalno se penje na desetak milijuna eura.
 Investicije 24 milijuna  eura
Remontni poslovi dobili su  novi zamah nakon što su u Lencu potpisali ugovor o suradnji s  brodarskom kompanijom Mediterranean Shipping Company (MSC), koja ima flotu kontejneraša, a čiji remont Lenac  može kvalitetno raditi na velikom Doku 11. Da je riječ o  vrijednoj uspostavljenoj suradnji, svjedoči i činjenica da bi  do kraja ove godine u Lenac na  remont trebalo stići sedam do  osam MSC-ovih kontejneraša.
Istovremeno, u Lencu kreću  s novim ciklusom investicija,  vrijednih  24 milijuna eura. Riječ je o kreditnim sredstvima, u  sklopu kojih će ovo brodogradilište kao vlastito učešće sudjelovati s 5 milijuna eura. Ovih  je dana zaključen međunarodni tender za gradnju novog  doka koji bi trebao zamijeniti  staru Lenčevu “sedmicu” koja  je prije par godina doživjela  havariju. U Lencu  su podosta  vremena potrošili tražeći odgovarajući rabljeni dok, ali je  pala odluka da se  gradi novi.  Osim domaćih škverova, 3. maja i Brodotrogira, ponude za taj  posao stigle su i od bugarskog,  ukrajinskog i turskog brodogradilišta. Prema Škifićevim riječima, interne službe razmatraju ponuđene uvjete i cijene  dok bi konačna odluka o tome  gdje će se graditi novi dok trebala donijeti do konca srpnja.
Lenac kreće i u uređenje i  rekonstrukciju njihovog najvažnijeg Veza 3, nabavku još  dvije 25-tonske dizalice za Dok  11, obnovu obalnih i nabavku  novih auto-dizalica te uređenje  platoa Vele kave. Kroz mjesec  dana u Lencu očekuju bi mogli  povratiti certifikat ISO 2000 za  kvalitetu rada.


Država bez kontrolnog paketa




S 29,7 milijuna kuna dokapitalizacije udio “Tankerske plovidbe” popeo se  s 37,3 na 48, 4 posto dok je udio drugog najvećeg pojedinačnog vlasnika,  pulskog “Uljanika” spao s 28,2 na 23 posto. Podsjetimo, i Zadrani i Puljani  kod preuzimanja “Lenca” startali su s istih vlasničkih pozicija, oboje su imali  po 28,6 posto dionica. Već prvom dokapitalizacijom od 15 milijuna kuna  2009. godine “Tankerska” je postala  najveći pojedinačni dioničar “Lenca”, a  s ovom posljednjom taj je udjel još više primakla prema toj prijelomnoj  granici. U ovom kontekstu nikako ne treba izostaviti činjenicu da sam  “Lenac” drži 5,5 posto dionica. Država već je kod prve dokapitalizacije  izgubila kontrolni paket od 25 posto plus jedna dionice. Prije nedavne  srpanjske glavne skupštine “Lenca” udio države, putem svojih fondova  AUDIO-a, ali i HBOR-a,  iznosio je 18,8 posto.