Čelnik zadarske brodarske kuće, kap. Ive Mustać, nije nikad krio da su zainteresirani da vremenom postanu i većinski vlasnici brodogradilišta u Martinšćici, no sada je teško prognozirati hoće li i kada Lenac prijeći pod većinsku kontrolu Zadrana
Drugom dokapitalizacijom od gotovo 30 milijuna kuna, zadarska Tankerska plovidba primakla se na korak da postane većinski vlasnik brodogradilišta Viktor Lenac. Čelni čovjek zadarskog brodara kap. Ive Mustać tumači da je ustvari riječ o obvezi koju su Zadrani, skupa s pulskim Uljanikom, potpisali s Vladom 2007. godine kada su zajednički otkupili državna potraživanja za 11 milijuna kuna. Time je ispunjen glavni preduvjet za okončanje stečaja u koje je ovo remontno brodogradilište dospjelo četiri godine ranije. Država je tada Tankerskoj i Uljaniku prodala 370 milijuna kuna svojih potraživanja za već spomenutih 11 milijuna kuna, uz obvezu da tijekom narednih pet godina novi vlasnici Lenca moraju uložiti 58 milijuna kuna.
– Ovom dokapitalizacijom s naše je strane ta obveza u potpunosti ispunjena, kazao je kap. Mustać.
Čelnik zadarske brodarske kuće nije nikad krio da su u Tankerskoj zainteresirani da vremenom postanu i većinski vlasnici brodogradilišta u Martinšćici, no u sadašnjem trenutku teško je prognozirati hoće li i kada Lenac prijeći pod većinsku kontrolu Zadrana. Sam Mustać o tome nije ništa konkretnije kazao, osim da s ovih 29,7 milijuna kuna zasad staju financijske injekcije Tankerske u Lenac. Treba podsjetiti da je Tankerska prije dvije godine provela još jednu dokapitalizaciju ovog brodogradilišta u iznosu od 15 milijuna kuna.
Dobit Lenca, minus Tankerske
U vrhu Tankerske plovidbe ulazak u vlasništvo Lenca ocjenjuju kao dobru poslovnu akviziciju. Lenac je, naime, i u svojoj najgoroj krizi, kad je bio na samom stečajnom dnu, uspijevao poslovati pozitivno. Naravno da se nakon izlaska iz stečajne agonije s novim vlasnicima u proljeće 2008. taj desetljećima građeni potencijal i renome Lenca samo dodatno potvrdio u financijskim bilancama na kraju godine.
– Riječ je o vrhunskoj remontnoj kući na Mediteranu u koju se itekako isplati ulagati, zaključio je kap. Mustać podsjećajući kako Lenac svih proteklih godina ostvaruje dobit, unatoč tome što je pomorsko tržište itekako poljuljala globalna financijska i gospodarska kriza.
Prošlu godinu, brodogradilište u Martinšćici uspjelo je zaključiti sa 6 milijuna kuna čiste dobiti. Prema najavama predsjednika Uprave Lenca Roberta Škifića, taj trend nastavio se i u prvom polugodištu ove godine. O konkretnim brojkama Škifić nije želio govoriti, uz objašnjenje da se još uvijek radi financijsko izvješće za prvih šest mjeseci, no da će biti ostvaren “plus” – čelni čovjek Lenca nije se libio ustvrditi.
S druge strane, Tankerskoj plovidbi ova poslovna godina nije dobro startala. Dok su 2010. godinu u Zadru zaključili s 15-ak milijuna dolara dobiti, prvi kvartal ove godine ovaj domaći brodar bilježi minus od oko 3 milijuna dolara.
Ovaj negativan trend nastavio se i u drugom kvartalu, doznajemo od Mustaća koji, ipak, očekuje da će se situacija nešto popraviti u drugoj polovini godine. Što se to dogodilo ove godine, tim više što je 2010. bila teža za brodarsko tržište, Mustać objašnjava time da su lanjsku poslovnu godinu uspjeli “isplivati” zahvaljujući dobrim dugoročnim charterima svojih tankera. Time su kompenzirali nedostatak posla na slobodnom tržištu. No, vozarine su još uvijek niske, pa tako Mustać navodi primjer kako jedan njihov aframax tanker trenutno plovi za 5 do 6.000 dolara dnevnog najma dok bi realna cijena trebala iznositi oko 25 tisuća dolara.
Značajna ulaganja
Unatoč trenutnoj silaznoj putanji u financijskom poslovanju, Tankerska na više strana ima značajna ulaganja. Ove godine preuzeli su oko 37 milijuna dolara vrijedan tanker iz 3. maja, a u rujnu bi trebali i drugi. Mustać kaže kako će sve te svoje obveze uredno ispuniti. Zahvaljujući unutarnjim rezervama i zalihama u Tankerskoj očekuju da će prebroditi ovo razdoblje niskih vozarina. Međutim, kapaciteti brodskog prostora daleko im pretežu u korist tankerske flote. Osim u 3. maju, Zadrani trenutno imaju naručeno još dva tankera u Koreji, koji bi im trebali biti isporučeni 2013. i 2014. godine.
Posljedice krize brodara još uvijek, posljedično, osjećaju i u Lencu u kojem su, da bi mogli uopće konkurirati na tržištu, morali spustiti cijenu rada 20 posto. Dva Lenčeva doka konstantno su puna, o čemu svjedoči i činjenica da su neki remonti brodova morali biti “preseljeni” u lošinjski i kraljevički škver. Ove godine u Lencu još nisu imali poslove na preinakama i konverzijama brodova, što su financijsko daleko vredniji poslovi. Ovih dana, doznajemo od Škifića, treba stići odgovor na dostavljene ponude za dvije konverzije broda. U pitanju je jedan talijanski i jedan nizozemski naručitelj, a vrijednost tih poslova potencijalno se penje na desetak milijuna eura.
Investicije 24 milijuna eura
Remontni poslovi dobili su novi zamah nakon što su u Lencu potpisali ugovor o suradnji s brodarskom kompanijom Mediterranean Shipping Company (MSC), koja ima flotu kontejneraša, a čiji remont Lenac može kvalitetno raditi na velikom Doku 11. Da je riječ o vrijednoj uspostavljenoj suradnji, svjedoči i činjenica da bi do kraja ove godine u Lenac na remont trebalo stići sedam do osam MSC-ovih kontejneraša.
Istovremeno, u Lencu kreću s novim ciklusom investicija, vrijednih 24 milijuna eura. Riječ je o kreditnim sredstvima, u sklopu kojih će ovo brodogradilište kao vlastito učešće sudjelovati s 5 milijuna eura. Ovih je dana zaključen međunarodni tender za gradnju novog doka koji bi trebao zamijeniti staru Lenčevu “sedmicu” koja je prije par godina doživjela havariju. U Lencu su podosta vremena potrošili tražeći odgovarajući rabljeni dok, ali je pala odluka da se gradi novi. Osim domaćih škverova, 3. maja i Brodotrogira, ponude za taj posao stigle su i od bugarskog, ukrajinskog i turskog brodogradilišta. Prema Škifićevim riječima, interne službe razmatraju ponuđene uvjete i cijene dok bi konačna odluka o tome gdje će se graditi novi dok trebala donijeti do konca srpnja.
Lenac kreće i u uređenje i rekonstrukciju njihovog najvažnijeg Veza 3, nabavku još dvije 25-tonske dizalice za Dok 11, obnovu obalnih i nabavku novih auto-dizalica te uređenje platoa Vele kave. Kroz mjesec dana u Lencu očekuju bi mogli povratiti certifikat ISO 2000 za kvalitetu rada.
Država bez kontrolnog paketa
S 29,7 milijuna kuna dokapitalizacije udio “Tankerske plovidbe” popeo se s 37,3 na 48, 4 posto dok je udio drugog najvećeg pojedinačnog vlasnika, pulskog “Uljanika” spao s 28,2 na 23 posto. Podsjetimo, i Zadrani i Puljani kod preuzimanja “Lenca” startali su s istih vlasničkih pozicija, oboje su imali po 28,6 posto dionica. Već prvom dokapitalizacijom od 15 milijuna kuna 2009. godine “Tankerska” je postala najveći pojedinačni dioničar “Lenca”, a s ovom posljednjom taj je udjel još više primakla prema toj prijelomnoj granici. U ovom kontekstu nikako ne treba izostaviti činjenicu da sam “Lenac” drži 5,5 posto dionica. Država već je kod prve dokapitalizacije izgubila kontrolni paket od 25 posto plus jedna dionice. Prije nedavne srpanjske glavne skupštine “Lenca” udio države, putem svojih fondova AUDIO-a, ali i HBOR-a, iznosio je 18,8 posto.
najnovije
najčitanije
Scena
hrvatski predstavnik
Baby Lasagna ide u finale Eurosonga!
Nogomet
Nogomet
Borussia Dortmund izbacila PSG i prošla u finale Lige prvaka!
Scena
dijete na putu
Grašo progovorio o drugoj Haninoj trudnoći: ‘Trudimo se ne maltretirati ljude našim privatnim životima’
Ostali sportovi
'Mario Zebić'
Zadar ukupno četvrti na Međunarodnog memorijalnom judo turniru
Svijet
američki predsjednik
Biden usporedio Hamasov napad s holokaustom: “Mržnja prema Židovima ostaje u srcima previše ljudi”
Nogomet
LIVI KOD KNJAZA
Livaković o nogometnim počecima u Zadru: ‘Budući da je mama kasnila po mene na treninge…’
Zadar
GODIŠNJICA TRAGEDIJE
NIKADA ZABORAVLJEN: Mnogi se prisjećaju preminulog pilota Marka Novkovića: ‘U mom srcu ne mogu umrit’
Zadar & Županija
Problem - ideologija
Načelnik Jasenica se ogradio od Facebook čestitke njegove liste nagrađenom novinaru Novosti
Zadar
GRADILIŠTE
ZAUSTAVLJENI RADOVI Inspekcija zapečatila gradilište zgrade uz Ulicu Nikole Tesle
Hrvatska
POZNATA KNJIŽEVNICA