Utorak, 16. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

Prebrzu vožnju kroz Mali Ždrelac plaćaju svi

Autor: Suzana Bandić

13.08.2009. 22:00
Prebrzu vožnju kroz Mali Ždrelac plaćaju svi

Foto: Ivan JAMIČIĆ



Nerijetko opominjemo i kupače koji se neoprezno upuštaju u preplivavanje kanala ili se udalje više od sto metara od obale, ispričali su nam inspektori za sigurnost pomorskog prometa s kojima smo na brodu “Planac” proveli tri sata tijekom jučerašnjeg prijepodneva, kada je u uvali Ždrelaščica najgušći promet


Lučka kapetanija  Zadar od početka srpnja ove  godine redovito svakog četvrtka na najfrekventnijem  mjestu, u prolazu Mali Ždrelac, provodi akciju pod nazivom “Mirno more 2009.”.  Tako je bilo i jučer, a u akciji  su sudjelovala dva motorna  plovila Lučke kapetanije Zadar, “Planac” i “Donat”, s  ukupno pet članova posade;  dva zapovjednika brodice i tri  inspektora sigurnosti plovidbe Odjela za inspekcijske poslove iz zadarske Lučke kapetanije.
Zaštita kupača  prije svega
Cilj im je prvenstveno bio  zaštititi kupače od plovila  koja nepropisno glisiraju na  manje od 300 metara od  obale, ali i rutinska kontrola  pomorskog prometa koja je  zapravo vrlo slična kontroli  cestovnog prometa.
– Najčešće zaustavljamo  one koji u prolaz Mali Ždrelac ulaze brzinom većom od  osam čvorova koliko je propisano, ali isto tako provodimo i redovitu kontrolu  dokumentacije. Provjeravamo jesu li plovila registrirana, imaju li vinjete, posjeduju li osobe koje upravljaju plovilima dozvole i  slično. No, nerijetko opominjemo i kupače koji se  neoprezno upuštaju u preplivavanje kanala ili se  udalje više od sto metara od  obale, ispričali su nam inspektori za sigurnost pomorskog prometa s kojima  smo na brodu “Planac” proveli tri sata tijekom  jučerašnjeg prijepodneva  kada je u tom dijelu zadarskog akvatorija najgušći  promet.
U tri sata četiri  prekršitelja
Od desetak plovila koja su  tijekom tog vremena zaustavili, četvoro su uhvaćeni u  prekršaju, a gotovo isti je bio  omjer stranih i domaćih plovila. 
Mladi Austrijanac sa svojim  je gliserom dugim oko šest  metara nedaleko od kapetanijskog broda proglisirao brzinom od 21 čvor. Ta ga je  nesmotrena i divlja  vožnja stajala 1.100 kuna. No, on je  inspektorima priznao počinjeni prekršaj, ispričao se i potom  nastavio vožnju prema propisima. Nakon njega zaustavljen je par iz Koprivnice u  gumenom gliseru. Prekoračili  su brzinu za tri i pol čvora, no  inspektori nisu uvažili njihovo  opravdavanje kako su zaobilazili plovilo koje se zaustavilo  ispred njih te kako se inače  pridržavaju propisane brzine.  Platili su kaznu od 500 kuna.  Mladi par iz Njemačke svojim  je gliserom uplovio u uvalu s  15 čovrova na sat. Međutim,  tom su brzinom došli do pred  sam prolaz te time još dodatno  ugrozili promet. Stoga ih je taj  pothvat koštao 1.100 kuna.
Par iz Petrinje krenuo je s  Rave gumenjakom dugim 4,5  metara u Sukošan. No, jučer  nisu imali sreće pa su ih pomorski inspektori kaznili s 400  kuna iako su vozili propisanom  brzinom. Naime, mladić je dozvolu za upravljanje polovilom  ostavio u svom automobilu na  Ravi. Ne smeta im, kažu, što će  platiti kaznu jer znaju da su  krivi pa će stoga zasigurno  drugi put više voditi računa o  svemu. Međutim, napominju  kako bi trebalo malo više  pažnje posvetiti glisiranju uz  obalu kojeg su se, tvrde, nagledali na Ravi.
Kazne i do 15 tisuća kuna
Inače, gliseri i brodice na  mlazni pogon poput morskih  skutera i sličnih plovila, smiju  glisirati na udaljenosti većoj  od 300 metara od obale na  mjestima gdje je glisiranje  dozvoljeno, pojasnili su nam  inspektori u razgovoru, a to  su obično široka plovna područja poput Zadarskog kanala. Ukoliko ih se uhvati u  prekršaju, zakonom propisane kazne kreću se od 1.000 pa  do 10.000 kuna. Ništa manje  kazne nisu ni kada su u pitanju drugi prekršaji pa će  tako, pojasnili su inspektori,  vlasnik brodice koji ne posjeduje vinjetu platiti od 3.000  pa do 10.000 kuna, a za  upravljanje plovilom pod utjecajem alkohola slijede kazne od 2.000 pa čak i do 15.000  kuna. Zanimljivo je spomenuti kako se kažnjavaju i oni  vlasnici plovila koji uz svoju  nacionalnu zastavu ne istaknu  i hrvatsku, a što su dužni  učiniti onog trenutka kada  uplove u hrvatske nacionalne  vode.
Kako je riječ o nemalim  iznosima, nije rijetkost niti to  da prekršitelji nemaju kod  sebe dovoljno novca za platiti  kaznu na licu mjesta. U tim se  slučajevima, objašnjavaju naši  domaćini, oduzimaju dokumenti koje po završetku smjene u 20 sati predaju pomorskoj policiji u Zadru. Sutradan ih preuzimaju, naplaćuju kaznu u prostorijama  Lučke kapetanije, a nakon što  su svi računi podmireni  vraćaju ih vlasniku.
Mali postotak  prekršitelja
Iako se na prvi mah čini  kako je situacija u pomorskom prometu na zadarskom  području poprilično  loša, to ipak, kažu  naši sugovornici, nije  tako jer ova nekolicina prekršitelja,  statistički gledano,  čini tek mali postotak u odnosu na  ukupan broj prijavljenih plovila u Zadarskoj županiji, a  koji trenutačno prelazi brojku od  20.000. Osim toga,  treba uzeti u obzir i  činjenicu da se nedaleko nalaze tri velike marine i to ona  na Boriku, u Sukošanu i Sutomiščici  te da je upravo kroz  prolaz Mali Ždrelac  najbliži put prema  Nacionalnom parku  Kornati što ujedno  znači i veliku frekvenciju brodova u  oba smjera.  
Suzana BANDIĆ


 U MALOM ŽDRELCU ZAPELA JAHTA




U vrijeme provođenja prošlotjedne akcije, inspektori Lučke kapetanije pomogli su osloboditi prolaz Mali Ždrelac, nakon što je jedna jedrilica, jarbola višeg od 18 metara, zapela o most. Njezin vozač sankcioniran je jer je plovilom upravljao pod utjecajem alkohola.


 OPOMENA RODITELJIMA


– Roditelji često puste djecu da im sjede na pramcu brodice, što je vrlo opasno i može izazvati pravu tragediju. Stoga i njih zaustavljamo kako bi ih opomenuli, kazao nam je jedan od inspektora dodajući kako nije rijetkost ni da su male brodice prenatrpane. Njih također samo opominju.