Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

UKORAK S VREMENOM Učenici sretnije i samostalnije napreduju

14.10.2020. 11:33


Moderno vrijeme, ali i skorašnje preseljenje u nove, prema najnovijim standardima opremljene prostorije unutar Centra Mocire, pred učitelje Osnovne škole Voštarnica Zadar stavilo je nove izazove i svjesnost da njihovo školovanje, odnosno edukacija izlaskom s visokih učilišta ne završava. Jako dobro to shvaća i ravnateljica ove škole, Irena Dukić, koja već dugi niz godina pronalazi načine kako pružiti što više, što bolje, kako svojim učenicima, tako njihovim roditeljima, ali i svojim djelatnicima.


Edukacija 11 djelatnika škole
Za samu ravnateljicu i njezine djelatnike svi imaju samo riječi hvale, jer kada se spoje ambicija i upornost, onda se ruše zidovi, postižu rezultati i ostvaruju ciljevi, a sve s konačnim ciljem da se djeci omogući što bolje i kvalitetnije školovanje. S obzirom da preseljenje u nove prostorije predstavlja izazov s obzirom da će učionice škole biti opremljene po najmodernijim pedagoškim standardima po uzoru na slične ustanove u Velikoj Britaniji, SAD-u i Kanadi, bilo je sasvim logično kako bi se zaokružila cijela priča da djelatnici moraju proći dodatne edukacije kako bi djeca dobila od svega najbolje, a prvenstveno bolju pripremu za budućnost. Na taj način poboljšavaju se odgojno-obrazovna postignuća, a posebno socijalne vještine učenika, a time i njihova socijalna uključenost u zajednicu, čime se postiže bolji život učenika.
– Tijekom analize postojećeg stanja odlučili smo se za promjene u smislu nabave opreme i nastavaka stručnog usavršavanja učitelja u svrhu primjene najučinkovitijih stručnih metoda rada s učenicima. Uvođenjem specifičnih stručnih metoda u dosadašnjem radu postigli smo da su učenici postali smireni, zadovoljni i uspješni, smanjili su nepoželjna ponašanja, povećala su im se postignuća u odgojno-obrazovnim sadržajima, uspostavili su uspješnu komunikaciju i suradnju s učiteljima i drugim učenicima, istaknula je Dukić.
Tako su prema riječima ravnateljice Dukić, prethodno vrijeme obilježile brojne edukacije i to: edukacija 11 djelatnika škole, iz reda učitelja i stručnih suradnika s ravnateljicom u PECS metodi od strane stručnjakinje iz Velike Britanije, a koji su svoje znanje prenijeli cijelom kolektivu škole; dvije edukacije o metodama rada s učenicima s poremećajima iz spektra autizma od strane Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu iz ASD projekta; edukacija »Individualizacija razvojno primjerenog programa za djecu i mlade s teškoćama – Izrada individualnog edukacijskog plana (IEP) i kreiranje cilju usmjerenih aktivnosti« od strane ustanove Mali dom u Zagrebu koji su certificirani za educiranje stručnjaka u RH i svijetu, a pristup iz te edukacije je sjajan za sve učenike s težom i teškom intelektualnom teškoćom od kojih neki imaju i tjelesni invaliditet; 12 učitelja i kineziterapeut završili su i edukaciju za senzorne pedagoge prema AYRES.


Uvođenje metoda PECS, TEACCH
– Svrha i cilj tih edukacija, na koje smo potrošili 230.000,00 kuna bilo je uvođenje metoda PECS, TEACCH, definiranje ciljeva za IOOP (individualnog odgojno-obrazovnog programa) s pristupom usmjerenim na okruženje te na metode senzorne integracije i druge usvojene metode u radu s učenicima na razini cijele škole što smo učinili i nastavljamo i dalje. Postavim li sada sama sebi uobičajeno novinarsko pitanje: »Što to znači za vaše učenike?«, odgovorit ću da znači bolji život. Pred njih svi stavljamo očekivanja i zahtjevne ciljeve. Onda je naš zadatak da im taj put prema napretku prilagodimo, da budu sretniji i samostalniji na tom putu, da vide svrhu i smisao pa da zbog svega toga budu i uspješniji. To je u teoriji, a kako su reagirali učenici u praksi? Postali su smireni i zadovoljni, smanjena su ili nestala nepoželjna ponašanja, počeli su puno više raditi na odgojno-obrazovnim sadržajima, uspostavili su komunikaciju i interakciju s učiteljima. Kako su reagirali učitelji i učiteljice na postignuća učenika? Bili su prezadovoljni i oduševljeni, ponekad čak i ganuti zbog dobrih rezultata i zadovoljstva učenika, naglasila je Dukić.
No, ovo nije sve, u rujnu i listopadu ove godine s ABA senior BCBA (bihevioralnim analitičarem) i supervizorom Reom Vuksan iz ABA Edukacije Hrvatska, koja jedna od par takvih stručnjaka u ovom dijelu Europe, koja je 2018. i 2019. predavala spomenutu metodu na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu kao najveći ekspert u Hrvatskoj za tu metodu, a radila je deset godina u Kanadi po toj metodi, održana je edukacija, nakon čega će provoditi superviziju primjene ABA pristupa u radu s učenicima s poremećajima iz autističnog spektra u OŠ Voštarnica Zadar.




Stalno usavršavanje
– Spomenute metode TEACCH, PECS, odabir ciljeva za intervenciju i rad s učenicima, postupanje s nepoželjnim ponašanjima, podučavanje vještina po koracima i socijalne priče koje smo već usvojili i primjenjujemo u radu s učenicima u ABA povezane metode ili su dio ABA pristupa. Važno je znati da su novija istraživanja na svjetskoj razini pokazala da su ABA povezane metode poput ABE, PECS-a i TEACCH-a i ostalih najučinkovitije u radu s učenicima s poremećajima iz autističnog spektra i da se uspješno provode u svijetu već pedesetak godina. Prijavili smo zasad 4 osobe iz škole za daljnju ABA edukaciju do kraja ove godine kojom se uz odrađenu edukaciju i superviziju dobiva zvanje RBT (Registered Behavior Technician). Stalno usavršavanje i »cjeloživotno učenje« su stil života i rada u našoj ustanovi i jedna od glavnih temeljnih vrijednosti. Ipak, metode PECS i ABA se koriste i za učenike s intelektualnim teškoćama, dok se metoda senzorne integracije može koristiti za sve učenike. Na suvremene metode u svrhu unaprjeđenja rada nadogradio se i timski pristup u izradi IOOP-a (individualnog-odgojno obrazovnog programa). To znači da u izradi IOOP-a i praćenju realizacije za svakog učenika sudjeluju svi učitelji koji s njim rade i stručna služba škole koju čine psihologinja, pedagoginja, logopedinja i kineziterapeutkinja, zaključila je Dukić.