Vrijeme danas

12 C°

»Autentičan prikaz vremena u kojem se stvarala naša država«

15.11.2019. 09:30

Putujuća izložba fotografija i dokumenata 112. brigade Zbora narodne garde jučer je došla i u Obrtničku školu Gojka Matuline.
Okupljene učenice pozdravila je ravnateljica škole Silvana Ujdur Bilan koja je istaknula kako je jako važno da učenici ne uče o našoj recentnijoj povijesti samo iz udžbenika.
– Ova izložba je autentičan prikaz tog vremena u kojem se stvarala naša država. Iz izložbe ćete vrlo lako vidjeti tko je sudjelovao u Domovinskom ratu, tko je imao kakvu ulogu i koju žrtvu su podnijeli oni koji su ustali u borbu za oslobođenje zemlje i stvaranje države, istaknula je Silvana Ujdur Bilan te je dodala kako vjeruje da će učenici među licima koja su na izložbi, prepoznati i članove svoje obitelji ili svoje sumještane.

Cilj je približiti učenicima Domovinski rat
Na izložbi su bili prvi zapovjednik 112. brigade Marko Čulina te brigadir Milan Bašić te profesor iz Narodnog muzeja Vladimir Alavanja kao i autor izložbe Marijan Maroja iz Državnog arhiva.
– 112. brigada na početku rata držala je položaje na području cjelokupne današnje županije. Daljnjim razvojem hrvatske vojske iz nje su kao iz rasadnika nastale nove brigade i pukovnije. Od tih slavnih godina Domovinskog rata prošlo je dvadeset i više godina. Rodili su se mnogi novi naraštaji kojima je to razdoblje daleko. Upravo iz tog razloga uz suorganizatorstvo Zadarske županije i Državnog arhiva u Zadru pripremljena je ova izložba, naglasio je Marijan Maroja iz Državnog arhiva, jedan od organizatora izložbe. Istaknuo je kako mu je posebna čast da je izložba predstavljena u školi koja nosi ime profesora Gojka Matuline koji je i prije Domovinskog rata pao kao žrtva velikosrpske politike i mržnje.
Maroja je istaknuo kako je cilj izložbe obići što više škola i mjesta i na taj način približiti učenicima i mještanima događaje iz Domovinskog rata.

Kroz brigadu prošlo 11 tisuća branitelja
Inače 112. brigada jedna je od najbrojnijih brigada u Hrvatskoj vojsci kroz koju je u četiri i pol godine postojanja prošlo više od 11.000 branitelja, od kojih je 74 poginulo, a dvojica se i danas smatraju nestalima.
– Izložba je pokušaj predstavljanja presjeka borbenog puta 112. brigade od osnivanja 28. lipnja 1991. do zapovijedi o demobilizaciji 24. prosinca1995. godine, kada završava njen ratni put. Uz fotografije koje idu kronološki i najvažnije dokumente iz 1991. godine, tu su novinski izvještaji koji posjetitelje vraćaju u vrijeme Domovinskog rata, pojasnio je Maroja. Naglasio je kako su htjeli naglasiti četiri ključna trenutka: obrana Zadra rujan – listopad 1991., oslobađanje brda Križ u svibnju 1992., akcija Maslenica – siječanj 1993. i operacija Oluja u kolovozu 1995. godine.
Inače, izložba fotografija obišla je većinu osnovnih škola u županiji, a sad je krenula u srednje škole kako bi se i ti učenici upoznali s putem kojega je ova brigada prošla u ratu.