Subota, 4. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Neki drugi svijet

Autor: Edi Prodan

14.09.2008. 22:00
Neki drugi svijet


U klasi danas najželjenijih automobila, jer to premuim izdanci SUV-ova D-segmenta svakako jesu, Lexusov RX s hibridnim pogonom se zahvaljujući općem imageu ali i vrhunski osmišljenoj kombinaciji benzinskog i elektro-motora nameće kao jedan od najpoželjnijih, kao automobil na nekoj drugoj energetskoj razini, u nekom sasvim drugom svijetu
Onog trenutka kad su se izjednačile cijene benzina i dizela, Lexus RX 400h, prestižni SUV D-segmenta, se i u Europi pomakno još koračić prema savršenstvu. Jer ovom se prestižnom japanskom automobilu na Starom, često “grintavom”, kontinentu ponajviše prigovarao izostanak dizelskog agregata. Uostalom većini je znano kako je Lexus Toyotin luksuzni brand osmišljen prvenstveno za američko tržište pa i ne treba čuditi što se nudi samo s moćnim benzincima. No, od kako RX u svojoj ponudi ima i benzinski agregat potpomognut hibridnom tehnologijom koja objedinjava elektro-motore, generator i bateriju, postao je potrošnjom ne konkurentan dizelašima već i znatno štedljiviji od njih. Odnosno – na autocesti gdje aerodinamika (cx 0,33) i težina iznad dvije tone stvaraju veliki otpor, potrošnja dolazi do 12 litara no nema tog dizelaša jednakih gabarita koji bi mogao štedljivije. No, hibridna tehnologija se iskazuje u gradovima gdje se s RX-om može voziti a da potrošnja ne prelazi značajno 10 litara (naše iskustvo i mjerenja – 10,2 litre). Zašto? Pa iz banalnog razloga: sva stajanja koja zbog semafora i gužvi općenito karakteriziraju gradsku vožnju koriste energiju iz baterije kojom se napajaju elektro-motori a benzinski se agregat u tim trenucima gasi. Time se naravno izravno utječe i na ekološku komponentu i to na najmanje dvije razine: RX ne zagađuje ispušnim plinovima ali ni – bukom. Kad smo već u zoni priče o hibridnoj tehnologiji – nastavimo.
RX dakle pokreće snažni benzinski motor snage 211 KS. No u sustavu ove tehnologije se nalaze i dva elektro-motora koji u trenucima vršnog opterećenja, kada naglo treba isporučiti dodatnu količinu snage bilo da se radi o “mačističkom” startu ili pretjecanju, dodaje još 61 KS te se sve zajedno približava snazi onih najsnažnijih. Elektro-motori svoju snagu crpe iz novorazvijene baterije težine 60 kg, diskretno smještene u stražnjem naslonu. Ona se pak putem generatora puni viškovima energije koju drugi automobili bacaju. Primjerice kočenje u slučaju RX-a 400h osim što zaustavlja vozilo ujedno i puni a sličan se proces događa i u drugim situacijama kada benzinski motor radi a automobil ne treba njegovu energiju što se primjerice lijepo vidi za vožnje nizbrdicama.
Zašto ne “pali”? Vrlo je vjerojatno pitanje koje će postaviti većina vozača nakon što okrene ključ u kontakt bravi RX-a. Kada to učinite neće se čuti nikakav zvuk jer će automobil pokrenuti skoro bešumni elektro-motori. Pritom će vam se uključiti i vrhunski audiosustav, klima, svjetla. Sve bez benzinskog motora. Slijedi novo iznenađenje koje gotovo okamenjenima ostavlja sve bliže promatrače. Dojmljiva grdosija se bez ikakvih šumova i – pokreće. Pored vas prolazi jedan od najdojmljivijih automobila današnjice a ne proizvodi ma kakve zvukove. Lagano, brzinom do 40 km/h možete se udaljiti s parkirališta samo uz pomoć elektrike. A onda, kad se na semaforu “upali” zeleno, a vi snažno pritisnete papučicu “gasa”, onda se javlja urlik a sva tri ujedinjena motora isporučuju više od 330 Nm okretnog momenta te RX kreće poput strijele. I onda opet semafor. I opet tišina. Rad u mirovanju preuzimaju opet elektromotori i potrošnja vam je – nula, ništa, zero.
Zahvaljujući bezbrojnim pomagalima voziti se u RX-u pravo je zadovoljstvo, gušt bez premca jer malo je automobila napravljenih s toliko brige u svim fazama izrade. Uz odličnu dinamiku RX ima i zavidnu upravljivost jer tu je integralni pogon koji snagu s jedne osovine zavisno o situaciji raspodjeljuje na dvije, odnosno na sve kotače te se tu mane, sve da se to i želi jako teško pronalaze. Mjenjač je naravno automatski, također hibridni s variomatskim, besknačnim prijenosom dakle bez klasičnih “brzina”, oprema besprijekorna a veseli da se posebno vodilo računa o sigurnosti jer u RX-u se krije čak sedam zračnih jastuka opremljenih senzorima.
A sada malo o cijeni. U osnovi Lexus o kojem smo danas pisali ima cijenu od  533.540 kuna. I ma koliko mu se divili, i ma koliko bio odlično opremljen, morali smo dodatno zavući ruku u novčanik kako bismo platili i – doplate. Ponajprije su drveni umeci po 7.918 kuna, zatim električni krovni otvor (11.100), metalik boja (9.028), navigacija i multimedija Mark Levinson (31.820), drveni ukrasni umeci na volanu i ručici mjenjača (5.920), automatski (otvara ih i zatvara elektrika) rad stražnjih vrata (6.068 kuna) što je sve zajedno 605.394 kune ili, za one koji se bolje snalaze s valutom EU po prilici – 82 tisuće eura. Nemojte se ljutiti što se usuđujemo jedan takav iznos definirarti konkurentnim, pa čak i vrlo konkurentnim unutar premium segmenta no to je naprosto tako. To što je taj iznos jednak manjem stanu, to je sasvim neka druga priča u koju Lexus niti zalazi niti se snalazi. On je naprosto namijenjen jednom drugom krugu ljudi, krugu koji se po mnogočemu nalazi izvan naših mikrokozmosa.
Lexusov SUV RX je zahvaljujući hibridnoj tehnologiji jedno od najpoželjnijih vozila današnjice. Apsolutno luksuzan, savršene kvalitete izrade i besprijekorne servisne pratnje i podrške. On je k tome u premium konkurenciji unekoliko diskretniji pa ćete moći bez pretjerano zavidnih pogleda uživati unutar svog prestižnog vozila. Kada bi se k tome otklonilo i nekoliko nesmotrenih propusta (ključ i većina prekidača jednaki su kao u Toyotinim vozilima nižih klasa) pa i kada bi se naprosto napravilo jedan generalni “retouch” (jer vizualna osnova ovog automobila dolazi iz 2003. godine) zaslužio bi ocjenu višu i od najviše.


Tehničke karakteristike
Zapremina: 3311 ccm Snaga: 211 KS pri 5600 o/m (Ukupna snaga benzinski+elektro motor: 272 KS) Okretni moment: 288 Nm pri 4400 o/m (zajedno s elektromotorima 333 Nm) Dimenzije (d/š/v): 4755/1845/1670 mm Međuosovinski razmak: 2715 mm Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 7,6 s Maksimalna brzina: 200 km/h Potrošnja (o/g/p): 7,6/9,1/8,1 l Emisija CO2: 192 g/km Prtljažnik: 432 l Težina: 2075 kg Pneumatici: 235/55 R18
+ Kvaliteta, stil, potrošnja
– Detalji neprimjereni klasi
Cijena 605.394