Za očuvanje radnih mjesta u Zadarskoj županiji isplaćeno 423 milijuna kuna

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika gsimunov
U manjem broju djelatnosti još potrebne državne potpore
Od početka provedbe mjere za očuvanje radnih mjesta isplatili smo 423.492.398,72 kuna za 26.516 radnika odnosno gotovo 5.125 poslodavaca s područja Zadarske županije, naveli su nam u odgovoru iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje
Marko DIMIĆ/ PIXSELL
Jure Meštrović, jedan od zadarskih povremenih prijevoznika

Dok su poduzetnici i obrtnici u djelatnosti pripreme i usluživanja pića te njihovi zaposlenici od potpora za rujan izostavljeni iz mjera za zadržavanje radnika u djelatnostima kojima je zbog posebnih okolnosti narušena gospodarska aktivnost i to s obzirom na relaksaciju mjera, ova mjera ostala je za event industriju, putničke agencije i noćne klubove. Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) pritom potpuni iznos potpore izdvaja samo za poslodavce čijih 70 i više posto radnika ima covid potvrde.
Zbog ovih mjera hrvatske Vlade kroz godinu i pol dana pandemije nije došlo do većeg porasta nezaposlenosti, a iznenađujuće dobrom turističkom sezonom i posezonom zadnjih mjeseci došlo je do povećane potražnje za radnom snagom koja se ni izbliza nije uspjela zadovoljiti na hrvatskom tržištu rada.
- Od početka provedbe mjere za očuvanje radnih mjesta isplatili smo 423.492.398,72 kuna za 26.516 radnika odnosno gotovo 5.125 poslodavaca s područja Zadarske županije, naveli su nam u odgovoru iz HZZ-a dodajući kako su do 11. listopada 2021. godine za Program zadržavanja radnika u djelatnostima smanjene gospodarske aktivnosti za kolovoz i rujan 2021. zaprimili 234 zahtjeva za 501 radnika.

Stvaranje zalihe prihoda

Govoreći o državnoj isplati mjesečnih troškova plaće jedan od zadarskih povremenih prijevoznika putnika, Jure Meštrović, kazao je kako su dobili obavijest da će dobiti naknade za rujan pod određenim uvjetima.
- Radi se o tome da pad prihoda poslodavaca mora iznositi najmanje 60 posto na mjesečnoj bazi i to usporedbi s 2019., što je nebuloza kada govorimo o nama, povremenim prijevoznicima. Glavnina našeg posla odvija se u predsezoni i posezoni odnosno tijekom pet, šest mjeseci godišnje i kroz to razdoblje stvaramo zalihu prihoda, od čega trebamo preživjeti svih 12 mjeseci. Ova sezona je, pak, počela 10. srpnja, tako da smo u prihodima uskraćeni za tri mjeseca predsezone, govori Meštrović dodajući kako ne znaju na temelju čega je HZZ donio mjeru s ovakvim uvjetima.
- Ipak, moram reći kako smo zadnja tri mjeseca doslovno prodisali, sezona je doista bila dobra, s obzirom da tijekom 18 mjeseci pandemije doslovno nismo upalili naše autobuse i druga vozila. Značilo nam je puno što smo mogli poslovati ova tri mjeseca, ali smo radili za naše dugove. Dolazi zima i upitno je hoćemo li zamah posla čekati do sredine ožujka 2022., najkasnije do Uskrsa ili će sve ponovno krenuti tek u srpnju. ‘Ubija’ ta neizvjesnost, ne znamo hoće li državne mjere ići dalje. Situacija, naime, nikako nije dobra, velik segment našeg posla nije se ponovno pokrenuo, nismo imali grupe s istočnog tržišta, kao ni kružna putovanja autobusom, a dolazaka kruzera je bilo u obimu od pet posto u odnosu na pretpandemijske godine, priča ovaj povremeni prijevoznik koji je rekao kako će vrijeme pokazati što će dalje biti s njihovim poslom.

Propast dijela prijevoznika

- Nakon naših prosvjeda u 2020. godini većini kolega je odobren moratorij na kredite i leasinge za kupnju vozila, najprije na godinu dana pa je po isteku tog razdoblja to produljeno na dodatna tri do 12 mjeseci, ovisno o financijskoj stabilnosti tvrtke i sposobnosti pregovora. To sad znači da od 31. ožujka 2022. dolaze pune rate kredita i leasinga na naplatu i upitno je tko će od nas to moći platiti bez stvorenih zaliha. Na razini Hrvatske je sigurno 20-ak tvrtki povremenog prijevoza pred propašću, nisu ih još zatvorili, ali su ovršeni od leasing kuća pa su u postupcima koji su slijedili ostali bez autobusa koji su potom prodani na javnim dražbama. U ovim tvrtkama se možda radi o 100-tinjak radnih mjesta, ističe Meštrović dodajući kako je njima najbitnije da mogu nastaviti s radom, da se situacija normalizira, kako bi mogli uredno izvršavati obveze, plaćati PDV i leasinge.
Gotovo ista situacija je u i njihovoj ‘sestrinskoj’ djelatnosti, turističkim agencijama iz čije su Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) nedavno u svojem priopćenju naglasili važnost nastavka zadržavanja potpora što znači »opstanak agencija i očuvanje radnih mjesta«.

Enormni pad

- Prema podacima dobivenim od članova Udruge, pad prihoda u prvih sedam mjeseci 2021. u odnosu na isto razdoblje u 2019. je 78 posto. Slično potvrđuju i zadnji podaci Državnog zavoda za statistiku kako je u Hrvatskoj najviši pad prometa, 83 posto, zabilježen u djelatnostima putničke agencije, organizatori putovanja (turoperatori) i ostale rezervacijske usluge te djelatnosti povezane s njima, naveo je Tomislav Fain, predsjednik UHPA-e dodajući kako ih vesele iznimno dobri rezultati turističke sezone 2021., ali nažalost, ovi rezultati nisu bitno utjecali na poslovanje turističkih agencija koje većinu svojih usluga i specijalizacija ne baziraju na suncu i moru u špici sezone.
- Specifičnost agencijskog poslovanja bazirana je na turističkoj ponudi i uslugama kreiranim za određene tržišne niše čija se realizacija veže uz vremenske periode izvan turističke sezone, kao što su grupna putovanja, kongresni turizam i školska putovanja. Također, nemali broj agencija specijaliziran je za kreiranje i pružanje usluga za određena strana tržišta s kojih, odnosno prema kojima, ove godine, zbog putnih restrikcija, nije bilo moguće realizirati putovanja (Azija, Australija, Kanada…), ističe Fain koji je rekao kako im je nastavak potpora za očuvanje radnih mjesta od ključne važnosti.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno