Za blendanje 2.000 kuna - zbogom vozačkoj solidarnosti

Slika korisnika admin
Autor: 
policijska patrola_11
Zvonko KUCELIN
Postrožena kazna za oduzimanje prednosti

Reda mora biti, samo je pitanje hoće li svi Hrvati morati na rad u inozemstvo nakon što se povećaju kazne za prometne prekršaje. Neće biti lako s prosjekom hrvatskih plaća. Nema više blendanja, točnije ima, ali će koštati 2.000 kuna.

Nema više ni vožnje s neočišćenim snijegom na krovu, vjetrobranu ili na poklopcu motora automobila. Tko voli da mu auto nalikuje Djedu Mrazu, mogao bi taj užitak platiti 700 kuna. Pretjecanje je posebno kategorizirano, baždareno na kaznama od 3.000 kuna, bilo da ste stisnuli gas i krenuli u tunelu, na mostu, na pješačkom prijelazu, zaustavnom traku ili jednostavno krenuli pretjecati omrznutu kolonu pred sobom. Jednako iznosi i kazna za oduzimanje prednosti i ulazak u škare, ali ni tih 3.000 kuna ne zvuči toliko strašno u usporedbi sa najtežim vrstama prekršaja.

Od 5 do 15 tisuća kuna plaćat će se za vožnju pod lijekovima s istaknutom zabranom konzumacije u vrijeme upravljanja vozilom, jednako i za droge ili za one luđake koji vole voziti autocestama u krivom smjeru. Tko ne plati, može i u zatvor 60 dana.

Sve ovo nalazi se u prijedlogu izmjene i dopune zakona o sigurnosti cestovnog prometa, koji je Vlada uputila u saborsku proceduru s dodatnim pooštravanjem tzv. grubih prometnih prekršaja.

Big Brother u svim gradovima

Kako ističe Boris Orlović, načelnik Odjela za sigurnost prometa MUP-a, najvažniji cilj jest preventivno djelovanje te u konačnici smanjivanje broja prometnih nezgoda i broja poginulih na cestama. A tu će možda i važnija novost tek uslijediti. U suradnji s Hrvatskim autocestama pokrenut je pilot-projekt postavljanja videokamera kojima će se evidentirati brzina kretanja vozila, registarske oznake, a onda i automatski naplaćivati kazne koje će stizati na kućnu adresu sa sličicom kao dokaznim materijalom prijestupa.

- Naša intencija jest na svim autocestama u Hrvatskoj instalirati videokamere. Točno je da su autoceste i danas umnogome pokrivene kamerama, ali one nisu baždarene u Zavodu za mjeriteljstvo i ne možemo ih koristiti. Novi sustav bi prvo trebao biti testiran na autocesti Ivanja Reka - Goričan, a onda bi se postupno širio i na druge autoceste. Organizirat će se i Centar za praćenje i nadzor na cesti za hitnu provjeru i dostavu podataka o vozaču koji upravlja vozilom, a cijeli smisao je pojačati mjere prema onima koji grubo krše prometne propise. Za takve će se odmah na nekom izlazu sa autoceste nastojati osigurati presretanje, kažnjavanje i isključivanje iz prometa ukoliko je to potrebno, primjerice kad netko vozi radikalno iznad ograničenja, oko 200 kilometara na sat, pa čak i više, ističe Orlović, dodajući kako su već instalirane četiri videokamere u Splitu, gdje je izdano oko 3.000 kazni za prekršaje prekoračenja brzine.

Sve je više zahtjeva da se slične kamere instaliraju i u drugim hrvatskim gradovima, primjerice u Rijeci i Karlovcu, pa bi videokažnjavanje trebalo ozbiljno shvatiti, pogotovo kad se uzme u obzir da je u naseljenim mjestima ograničenje tek 50 kilometara na sat, kao i da je malo vozača koji se bar ponekad nisu zaboravili.

Testiranje i na droge

Nove kazne neizravno bi mogle udariti i na solidarnost vozača. Naravno, riječ je o odredbi o blendanju i predviđenoj kazni od rigoroznih 2.000 kuna. Pitanje je tko će nakon toga pokušati svjetlima upozoriti kolegu iz suprotnog smjera da ga iza prvog zavoja čeka policijska patrola s kontrolom brzine u zasjedi. Orlović kaže kako zabrana takvog blendanja nije intencija zakonodavca, jer se policajci nalaze na javnim površinama, često se čak i u medijima najavljuju kontrolni punktovi, pa onda i vozači slobodno mogu upozoravati kolege na policijske ophodnje. Objašnjenje dobro i logično zvuči, problem je samo što bi se po putu ova intencija zakonodavca mogla zagubiti tako što će na kraju svako blendanje bez razlike biti ocijenjeno nedopuštenim. Uostalom, nisu baš sve patrole tako javne, a to dobro zna svaki vozač koji je ikada vidio policajca kako iz grma pištoljem za mjerenje brzine cilja iduću žrtvu.

Ima i drugih novosti. Strože se sankcionira slalom na autocesti, pretjecanje s desne strane te neodržavanje potrebnog razmaka između vozila. Testirat će se ne samo alkoholiziranost vozača, već i test na droge, koji na licu mjesta upozorava postoji li potreba za upućivanje k liječniku na analizu urina i krvi. Ako se vozač ne odazove liječničkom pregledu, policija će nastaviti kazneni progon, pa na kraju prekršitelju može slijediti ona najveća kazna do 15.000 kuna ili 60 dana zatvora.

Slaba učinkovitost presretača

Zakon međutim ništa ne govori o problemu koji već godinama muči prometaše na autocestama. Kako ističe Ante Pribanić, voditelj Službe za održavanje Autoceste Rijeka - Zagreb, dobar dio problema proizlazi iz slabe učinkovitosti presretača. Svima je dobro poznato kako maksimalna brzina na autocesti iznosi 130 kilometara na sat, ali se onda tome pridodaje još 10 posto brzine zbog kalkulacije pogreške na mjernom uređaju. Iz toga proizlazi da se nitko tko vozi 150 kilometara na sat ne mora bojati kažnjavanja na autocesti, a to su problematične brzine, pogotovo u tunelima, gdje su pretjecanja gotovo jednako učestala, kao i na otvorenim dijelovima autocesta.

U MUP-u su također svjesni tog problema te ga namjeravaju rješavati približavanjem kriterijima Europske unije, gdje je uobičajeno dodavanje 3 do 5 posto brzine zbog pogreške uređaja, ali ne i više od toga. I inače je cilj približiti se kriterijima EU, koja planira prepoloviti broj poginulih i prometnih nezgoda 2011. godine. Hrvatska slijedi taj trag, pa su dosadašnje stroge mjere sigurnosti u prometu urodile plodom jer je broj smrtno stradalih smanjen s 548 u 2009. na 356 osoba u ovoj godini.

Čudna odredba o reflektirajućim pješacima

Među najčudnije prijedloge novog Zakona spada odredba o pješacima koji bi noću trebali koristiti izvor svjetlosti i reflektirajući prsluk kako bi bili uočljiviji vozačima. Nema informacija priprema li možda MUP neku modnu liniju za pješake ili će samo sklopiti ugovor s nekim od najpoznatijih svjetskih modnih brendova. Slijedom toga u Hrvatskoj bi drastično trebala narasti popularnost flourescentnog "stylinga". Ostaje samo vidjeti koliko će rigorozna biti primjena, jer bi netko prethodno morao krenuti u inventuru po kućama, odnosno ormarima, gdje nerijetko prevladavaju i neke sasvim neprihvatljive zagasite boje bez odbljeska i učinka u prometu. Eh ti neodgovorni pješaci. Naivci kupuju odjeću zato što im se sviđa i pritom uopće ne čitaju prijedloge novih zakona, štoviše, možda uopće i ne namjeravaju gledati saborsku raspravu o istom pitanju.

 

Mladi dobili pravo na jače automobile

Mladi vozači do navršene 24 godine dosad su smjeli upravljati vozilima maksimalne snage 75 kW, a sada će moći voziti automobile do maksimalnih 80 kw, odnosno 107 konjskih snaga. Netko bi mogao pomisliti kako su se mladi u vožnji popravili, ali je istina sasvim drukčija. Zakonodavac je išao na ruku proizvođačima automobila jer mnogi proizvode za nekoliko konjskih snaga jaču snagu motora od propisanih stotinu. Koliko je efikasna ova odredba vrlo je upitno, jer se i sa 107 konjskih snaga bez problema može stići do brzine od 200-tinjak kilometara na sat. Nešto se ipak mora učiniti zbog izrazito velikog udjela mladih osoba u prometnim nezgodama.

Prijedlog novih kazni
Prekršaj Kazna

Vožnja s neočišćenim snijegom s krova, vjetrobrana i poklopca motora automobila 700 kn

Ometanje vozila svjetlosnim signaliziranjem

(blendanjem) 2.000 kn

Pretjecanje u tunelu i na mostu 3.000 kn

Pretjecanje na pješačkom prijelazu 3.000 kn

Pretjecanje na zaustavnom traku 3.000 kn

Pretjecanje kolone 3.000 kn

Ulazak u škare 3.000 kn

Oduzimanje prednosti 3.000 kn

Vožnja pod utjecajem lijekova s istaknutom

zabranom upravljanja vozilom nakon konzumacije od 5.000 do 15.000 kuna ili

60 dana zatvora

Prijedlog novih odredbi

1. Mladi vozači do navršene 24 godine mogu voziti automobile do maksimalnih 80 kw, odnosno 107 KS

2. Pješaci noću moraju posjedovati reflektirajući prsluk i izvor svjetlosti

3. Testirat će se ne samo alkoholiziranost vozača, već i konzumacija droge

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno