Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Prodan tanker “Sali”, star 17 godina

14.11.2011. 23:00
Prodan tanker “Sali”, star 17 godina


Prodaja tankera “Sali” donijet će ublaženje problema s likvidnosti i smanjenje gubitaka, a neće bitno pogoditi pomorački kadar, jer je Tankerska plovidba u zadnjih nekoliko godina izgradila šest brodova, a dva su u izgradnji


Tankerska plovidba Zadar prodala je najstariji brod u floti – tanker “Sali” izgrađen u 3. maju 1994. godine.
Tanker “Sali” dužine je 250 metara nosivosti 110.000 tona, tipa aframax. Predsjednik Uprave kap. Ivo Mustać potvrdio nam je prodaju broda u sklopu redovnog procesa razvoja i zamjene flote, jer je riječ o najstarijem brodu u floti Tankerske plovidbe. Vrijeme korištenja brodova s aktualnim trendovima sve se više skraćuje, što vidimo i iz ovog primjera.
Dragan Gaćina, komercijalni direktor tvrtke kaže da je prodaje već obavljena, odnosno pruzimanje će biti obavljeno do konca mjeseca.
Spoj starosti i krize
Špekulacije o cijeni između 10 i 11 milijuna dolara na svjetskim portalima su potvrđene. U dubokoj krizi naftnih brodara ovog trenutka nije moguće dobiti povoljnu cijenu za stare brodove kada je i novima cijena pala. Pad je naravno, uvjetovan iznimnim padom vozarina za sve tankere, a aframaxi su posebno pogođeni. To je uostalom i razlog značajnog gubitka Tankerske plovidbe u devetomjesečnom poslovanju od 117 milijuna kuna. To se naravno, može vidjeti i kao dodatni motiv za prodaju “Sali”.
– Uz redovni razvoj i zamjenu flote sigurno da i vozarine, koje donose gubitak, motiviraju na takav potez. Mogu kazati da niže cijene vozarina ne pamtim, kazao nam je Dragan Gaćina, a cijeli je život u pomorstvu, desetljećima u komercijali.
Kako je Tankerska plovidba u zadnjih nekoliko godina preuzela šest novogradnji (po dva u Kini i Južnoj Koreji i dva u 3. maju) to se neće bitnije odraziti na prethodno znatno uvećanu potrebu za pomorcima. Štoviše, u idućoj godini u Koreji kreće gradnja još dva tankera za derivate slična preuzetim u 3. maju.
Tankerska ima u floti nekoliko tankera – aframaxa takve starosti ili nešto mlađa (uz “Sali” tu su i “Dalmacija”, odnosno “Zrinski” i “Frankopan”). Potom je uslijedila “pauza” u nabavi uvjetovana tada dramatičnom brodarskom krizom (do 2000. kada je kažu konačno tankerskim brodarima “svaki dan bio Božić”) pa su svi ostali brodovi u floti Tankerske plovidbe praktično novi.
Kriza svjetskih naftnih brodara
 Sigurno je da će prodaja rezultirati i knjigovodstvenim smanjenjem gubitaka očekivanih do konca godine (manjim od cijene prodaje, jer se kao preostala vrijednost brodova vodi po vrijednosti starog željeza, koja je, također, značajno pala) odnosno odrazila se na tekuću likvidnost u sadašnjim složenim prilikama.
Valja kazati da je i inače na svjetskom tržištu tankerskih brodova tijekom ove godine došlo do pojačane raspreme flote. Taj uobičajeni proces dugo se čekao. Kako je do 2008. godine trajala prilično duga konjuktura brodarstva, rasprema je bila minimalna, a narudžbe novih brodova maksimalne. Tako je uz sve ostale aspekte svjetske krize i višak tonaže doprinio jednoj od najtežih kriza naftnih brodara u povijesti, jer je manjak posla (tereta) zbog pada svjetskog gospodarstva i međunarodne trgovine uz pretjeranu ponudu novih brodova slomio vozarine. U tom se pogledu ni u 2012. godini, a kako vidimo iz svjetskih ekonomskih prognoza, ne očekuje bitan oporavak. No, postupno oživljavanje svjetskog gospodarstva uz snažniju “raspremu” starih brodova, dakle smanjenje raspoložive flote, mogao bi vrijeme iza toga učiniti konjukturnim. Tome se i u Tankerskoj plovidbi nadaju.